united kingdom
ukraine

Roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe na rzecz jednostek spółdzielczych i gospodarki nie uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 21 lutego 1959 r.
w sprawie robol budowlano-montażowych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa państwowe na rzecz jednostek spółdzielczych i gospodarki nie uspołecznionej.

Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) oraz w związku z uchwałą nr 81 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1957 r. w sprawie pomocy Państwa dla budownictwa mieszkaniowego ze środków własnych ludności (Monitor Polski Nr 22, poz. 157) i uchwałą nr 59 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie dodatkowej pomocy Państwa dla spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 22, poz. 133) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy budownictwa mieszkaniowego realizowanego w ramach przepisów powołanych uchwałą Rady Ministrów nr 81 z dnia 15 marca 1957 r. w sprawie pomocy Państwa dla budownictwa mieszkaniowego ze środków własnych ludności (Monitor Polski Nr 22, poz. 157) i nr 59 z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie dodatkowej pomocy Państwa dla spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 22, poz. 133) oraz innego budownictwa spółdzielczego.
§  2.
1.
Państwowe przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, zwane dalej "wykonawcami", mogą przyjmować zamówienia na roboty budowlano-montażowe od:
1)
spółdzielni mieszkaniowych typu lokatorskiego - na równi z zamówieniami od jednostek państwowych,
2)
innych jednostek spółdzielczych niż określone w pkt 1 oraz jednostek gospodarki nie uspołecznionej - w miarę posiadanej wolnej mocy produkcyjnej nie wykorzystanej zamówieniami jednostek państwowych i spółdzielni mieszkaniowych typu lokatorskiego.
2.
Przedsiębiorstwo Budownictwa Indywidualnego przyjmuje przede wszystkim zamówienia na budowę domów jednorodzinnych i małych domów mieszkalnych od:
1)
spółdzielni budowlano-mieszkaniowych,
2)
spółdzielczych zrzeszeń budowy domów jednorodzinnych,
3)
ludności realizującej indywidualne budownictwo przyzakładowe i powszechne.
3.
W związku z akcją prowadzoną w wykonaniu uchwały nr 26 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1959 r. w sprawie budowy przez prezydia rad narodowych dodatkowych domów mieszkalnych przeznaczonych na sprzedaż ludności (Monitor Polski Nr 17, poz. 70) wykonawcy, którzy wykonali budowę domów w stanie surowym, obowiązani są kontynuować ją na rachunek nabywców. Kontynuowanie budowy powinno nastąpić na podstawie oddzielnej umowy, zawartej z nabywcą domu, jako nowym inwestorem (zamawiającym).
§  3.
Wykonawcy zawierając umowy z zamawiającymi, o których mowa w § 2, obowiązani są stosować postanowienia §§ 67-71 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 14 kwietnia 1958 r. w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski Nr 32, poz. 186), oraz przepisy niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Wynagrodzenie wykonawcy w razie wykonywania robót na rzecz spółdzielni mieszkaniowych typu lokatorskiego określa kosztorys, sporządzony na podstawie cen kalkulowanych zgodnie z zasadami obowiązującymi w stosunku do robót wykonywanych na rzecz jednostek państwowych z uwzględnieniem miejscowych warunków budowy.
2.
Zasada wynagradzania wykonawcy, określona w ust. 1, obowiązuje również w przypadkach, gdy roboty wykonywane są na rzecz spółdzielni uprawnionych do nabywania materiałów budowlanych na własne cele inwestycyjne i remontowe po cenach zbytu, np. spółdzielnie zrzeszone w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" lub w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy.
3.
Obowiązek udokumentowania, według jakich cen zamawiający uprawniony jest do nabywania materiałów budowlanych na własne cele inwestycyjne i remontowe, ciąży na zamawiającym.
§  5.
1.
W razie wykonywania robót na rzecz zamawiających, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2, wykonawca obowiązany jest, stosownie do postanowień § 71 ust. 2 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe doliczać do wynagrodzenia określonego w § 4 ust. 1 dopłaty wynikające z różnicy pomiędzy cenami materiałów budowlanych, obowiązującymi w budownictwie spółdzielczym oraz indywidualnym, a cenami obowiązującymi dla budownictwa na rzecz jednostek państwowych.
2.
Dopłaty, o których mowa w ust. 1, należy uwzględniać w kosztorysach dodatkowych w formie dopłat do poszczególnych pozycji kosztorysowych lub ich grup bądź do całych kosztorysów bez doliczania narzutów na normatywne koszty bezpośrednie przewidzianych w przepisach o kosztorysowaniu.
3.
Nie sporządza się kosztorysów dodatkowych (ust. 2) oraz nie dolicza dopłat (ust. 1), jeżeli zamawiający dostarczy materiały i odprzeda je wykonawcy według cen obowiązujących dla jednostek państwowych.
§  6.
Rozliczenia z tytułu robót wykonywanych na rzecz zamawiających, o których mowa w § 2 ust. 3, dokonywane są odpowiednio na podstawie przepisów § 4 lub § 5.
§  7.
Wykonawca może brać udział w przetargu na roboty zlecone przez zamawiających, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, pod warunkiem, że wysokość oferowanych cen kosztorysowych nie będzie niższa od cen ustalonych za roboty na rzecz jednostek państwowych z uwzględnieniem przepisów § 5.
§  8.
1.
Rozliczenia za roboty budowlano-montażowe należy przeprowadzać w trybie ustalonym dla rozliczeń na rzecz jednostek państwowych.
2.
Umieszczone w fakturach wyrównawczych dopłaty (§ 5 ust. 1) należy ewidencjonować na wyodrębnionym koncie i odprowadzać do budżetu Państwa w terminach określonych odrębnymi przepisami.
3.
W odniesieniu do obiektów rozliczanych jednorazowo fakturą końcową, o których mowa w § 42 ust. 3 i 4 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe, wykonawca ma prawo żądać zaliczek od zamawiającego taki obiekt (na warunkach określonych w umowie).
§  9.
Wykonawcy wykonujący roboty budowlano-montażowe w granicach określonych niniejszym zarządzeniem, ujęte w ich planie produkcyjnym, otrzymują zaopatrzenie materiałowe na te roboty z puli pozarynkowej - w ramach rocznych limitów przydziałowych.
§  10.
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych uwzględni w swoich planach kontroli badanie realizacji przepisów niniejszego zarządzenia w zakresie prawidłowej gospodarki materiałowej.
§  11.
Tracą moc przepisy wydane przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz Ministra Gospodarki Komunalnej w przedmiocie uregulowanym niniejszym zarządzeniem.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.25.119

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Roboty budowlano-montażowe, wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe na rzecz jednostek spółdzielczych i gospodarki nie uspołecznionej.
Data aktu: 21/02/1959
Data ogłoszenia: 26/03/1959
Data wejścia w życie: 26/03/1959, 01/01/1959