Narodowy Plan Gospodarczy na 1960 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 21 grudnia 1959 r.
o Narodowym Planie Gospodarczym na 1960 r.

Rozdział  I.

Wyniki rozwoju gospodarki narodowej w 1959 r.

1.
Rok 1959 był okresem dużych osiągnięć w rozwoju gospodarki narodowej. Znalazło to wyraz m.in.:

- we wzroście produkcji przemysłowej, w tym zwłaszcza produkcji środków wytwarzania,

- w znacznym wzroście wydajności pracy,

- w przyspieszeniu tempa inwestowania i budownictwa mieszkaniowego.

Znaczny wzrost inwestycji w 1959 r. przyczynił się do rozszerzenia bazy produkcyjnej przemysłu oraz stanowił istotny krok naprzód w zagospodarowaniu kraju.

W toku realizacji planu 1959 r. wystąpiły jednak równocześnie pewne dysproporcje pomiędzy poszczególnymi dziedzinami gospodarki narodowej, które były źródłem dużego napięcia i szeregu trudności. Dysproporcje te wystąpiły na tle:

- szybkiego wzrostu popytu na mięso przy zmniejszeniu pogłowia trzody chlewnej i podaży żywca; skutki zmniejszenia pogłowia trzody pogłębione zostały w drugiej połowie roku ostrą suszą w rolnictwie,

- szybszego wzrostu płac niż dochodu narodowego,

- szybszego wzrostu inwestycji niż zaopatrzenia w niektóre materiały budowlane i instalacyjne,

- wzrostu zapotrzebowania importowego w obrotach z krajami kapitalistycznymi przy trudnościach zwiększenia eksportu do tych krajów wobec spadku cen na rynkach światowych, trudności zbytu węgla do krajów kapitalistycznych i konieczności ograniczenia eksportu niektórych artykułów rolnych w związku z sytuacją na rynku wewnętrznym.

Niekorzystna sytuacja w rolnictwie zadecydowała, że dochód narodowy wytworzony w 1959 r., według obecnej oceny, nie osiągnie poziomu założonego w planie i będzie wyższy niż w 1958 r. o 4,6% wobec planowanego wzrostu o 6,0%.

2.
Produkcja przemysłu uspołecznionego, według obecnej oceny, będzie w 1959 r. o 8,5% wyższa niż w 1958 r. i przekroczy poziom zakładany w planie o 1,2%.

W 1959 r. dokonała się istotna zmiana w dynamice wzrostu poszczególnych gałęzi przemysłu. Wyraża się ona w przyspieszeniu tempa wzrostu produkcji przemysłu ciężkiego, zwłaszcza przemysłu maszynowego i hutnictwa żelaza, przemysłu materiałów budowlanych i przemysłu chemicznego, przy zwolnieniu w porównaniu z pierwszymi latami bieżącej 5-latki tempa wzrostu produkcji w przemyśle lekkim i spożywczym, jak również w przemyśle drobnym.

Produkcja środków wytwarzania będzie w 1959 r. o 10,2% wyższa niż w 1958 r. i osiągnie poziom o 3,9% wyższy niż zakładano w planie. Przekroczenie planu dotyczy głównie przemysłu maszynowego, przemysłu materiałów budowlanych, hutnictwa żelaza i górnictwa węglowego.

W górnictwie węglowym nastąpił w 1959 r. znaczny wzrost wydobycia węgla kamiennego, które według obecnej oceny będzie w 1959 r. o około 4 mln ton wyższe niż w 1958 r.

Produkcja przedmiotów spożycia będzie w 1959 r. o 6,7% wyższa niż w 1958 r., nie osiągnie jednak założeń planu (98,3%). Zadecydowało o tym zmniejszenie podaży żywca, co odbiło się ujemnie na zaopatrzeniu surowcowym przemysłu spożywczego. Równocześnie wystąpiły trudności zbytu w przemyśle drobnym i w niektórych gałęziach przemysłu lekkiego, związane m.in. z osłabieniem popytu na szereg towarów przemysłowych.

Dla rozwoju produkcji w przemyśle w 1959 r. charakterystyczny jest wysoki udział wydajności pracy w przyroście produkcji. Wzrost produkcji o 8,5% w porównaniu z 1958 r. osiągnięty zostanie, według obecnej oceny, przy zwiększeniu zatrudnienia o 1,6%, wydajności pracy o 7,3%.

3.
Produkcja rolna, według wstępnej oceny, będzie w 1959 r. o 5,4% niższa niż zakładano w planie i o 1,2% niższa niż w 1958 r.

Obniżenie produkcji rolnej w 1959 r. nastąpiło głównie w związku z suszą, która wpłynęła na obniżenie plonów użytków zielonych, zwłaszcza siana, oraz niektórych upraw przemysłowych, jak włókniste i buraki cukrowe. Ponadto wpłynął na to spadek pogłowia trzody chlewnej w 1959 r. w wyniku niekorzystnego kształtowania się bazy paszowej ze zbiorów 1958 r. i równoczesnego przeznaczenia większej ilości paszy dla zwiększonego pogłowia bydła, koni i drobiu. Plony ziemniaków w 1959 r. są niekorzystne i według wstępnej oceny będą o około 4 q z ha niższe niż stosunkowo niskie plony w 1958 r. (126 q z ha).

Stan ten spowodował na przestrzeni 1959 r. istotne pogorszenie sytuacji paszowej. Wprawdzie plony 4 zbóż osiągnęły w 1959 r. najwyższy dotychczas poziom po wojnie, a mianowicie 15,6 q z ha i były wyższe niż w 1958 r. o 0,8 q z ha, jednakże w związku z nieurodzajem siana i ziemniaków produkcja pasz w przeliczeniu na jednostki karmowe uległa zmniejszeniu.

Równocześnie rok 1959 jest rokiem cyklicznego nieurodzaju owoców. Wysokie plony, oprócz zbóż, wykazała jedynie uprawa rzepaku: plony rzepaku osiągnęły najwyższy dotychczas poziom po wojnie.

Łącznie produkcja roślinna, według obecnej oceny, będzie w 1959 r. niższa o 5,7% od założonej w planie i o 1,9% niższa niż w 1958 r.

Produkcja zwierzęca charakteryzuje się w 1959 r. wzrostem pogłowia bydła, koni i drobiu oraz produkcji żywca wołowego, mleka, jaj i drobiu, przy równoczesnym spadku pogłowia trzody chlewnej o 6,2% w porównaniu z 1958 r. i obniżeniu skupu trzody począwszy od II półrocza 1959 r.

W rezultacie przewiduje się, że produkcja zwierzęca osiągnie tylko 95,1% poziomu przyjętego do planu, co stanowić będzie 99,8% produkcji z 1958 r.

Według obecnej oceny, skup żywca ogółem osiągnie w 1959 r. 90,7% planu i 95,0% skupu z 1958 r., w tym skup trzody chlewnej odpowiednio tylko 83,3% i 88,6%. Skup jaj będzie o 21% wyższy niż w 1958 r.

Korzystnym objawem sytuacji w rolnictwie w 1959 r. był wzrost zużycia nawozów sztucznych pod zbiory 1959 r. o 12,7%, co oznacza zwiększenie zużycia nawozów sztucznych na 1 ha zasiewów z 37,7 kg w 1958 r. do 42,3 kg w 1959 r.

Wzrosły również zakupy innych środków produkcji, zwłaszcza maszyn i narzędzi rolniczych. W 1959 r. budownictwo wiejskie w dalszym ciągu utrzymywało się na wysokim poziomie. Przewiduje się, że sprzedaż cementu z produkcji uspołecznionej na potrzeby wsi będzie o 1,4% wyższa niż w 1958 r., materiałów ściennych o 8,7%, wapna o 3,5%, szkła okiennego o 15,4%, drewna w przeliczeniu na tarcicę o 4,2%.

4.
Fundusz spożycia według obecnej oceny kształtować się będzie na poziomie 106,3% w porównaniu z 1958 r., przyjętym za 100, jednakże będzie nieco niższy niż zakładano w planie.

Fundusz płac przekroczy znacznie poziom założony w planie. Fundusz płac ogółem, według obecnej oceny, osiągnie w 1959 r. 147,4 mld zł, tj. będzie o 4,4% wyższy niż zakładano w planie i o 10,8% wyższy niż w 1958 r. Przekroczenie planowanego funduszu płac nastąpiło w wyniku nie ujętych w planie regulacji płac na kwotę 1,9 mld zł, przekraczania zadań inwestycyjnych i produkcyjnych oraz zadań w zakresie wydajności pracy. Równocześnie jednak wystąpiły nieuzasadnione przekroczenia płac w wyniku obniżenia dyscypliny płac oraz rozluźnienia dyscypliny norm.

Na podstawie danych Centralnego Zarządu Ubezpieczeń Społecznych szacuje się, że średnia płaca nominalna netto na jednego zatrudnionego w gospodarce uspołecznionej wzrośnie z 1.348 zł w 1958 r. do 1.453 zł w 1959 r., tj. o 7,8%, a średnia płaca realna, po uwzględnieniu wzrostu kosztów utrzymania ocenianego wstępnie przez Główny Urząd Statystyczny na około 2,8%, będzie w 1959 r. o 4,9% wyższa niż w 1958 r. Podane wyżej dane dotyczą płac realnych średnich w ciągu roku, natomiast płace realne w I i II półroczu kształtowały się odmiennie.

Dochody ludności z tytułu płac, wypłat z funduszu zakładowego, zasiłków rodzinnych i chorobowych oraz innych wynagrodzeń nie objętych funduszem płac wzrosną w 1959 r., według obecnej oceny, o 10,7% w porównaniu z 1958 r.

Ogólna sprzedaż detaliczna, według obecnej oceny, kształtować się będzie w 1959 r. na poziomie 100,9% planu i będzie wyższa niż w 1958 r. o 9,8%.

Jednakże wzrost popytu był bardzo nierównomierny i nie zawsze zgodny ze strukturą istniejącej masy rynkowej i zapasów towarowych, co było źródłem trudności w pełnym zaspokojeniu zapotrzebowania na niektóre towary. W szczególności utrzymywał się nadal duży nacisk na artykuły spożywcze, zwłaszcza na mięso, co przy zmniejszonej podaży żywca wołowego wywołało okresowe braki mięsa i wyrobów mięsnych w sieci handlowej. Niedostateczna podaż artykułów rolnych przy wysokim popycie na artykuły spożywcze, wzmagającym się w związku ze wzrostem płac, spowodowała konieczność podjęcia środków interwencyjnych w postaci podwyżki cen mięsa.

W warunkach wspomnianego wyżej niedostosowania struktury podaży, zwłaszcza w zapasach towarowych, do popytu konieczne było w II półroczu zahamowanie tempa wzrostu spożycia.

Według obecnej oceny wartość dostaw towarów spożywczych na pokrycie obrotów oraz na wzrost zapasów nie osiągnie poziomu założonego w planie i będzie wyższa niż w 1958 r. o 6,9% wobec planowanego wzrostu o 7,9%.

Wartość dostaw towarów przemysłowych konsumpcyjnych będzie o 7,3% wyższa niż w 1958 r., a towarów o przeznaczeniu inwestycyjno-produkcyjnym o 13,8%.

Równocześnie występowały w 1959 r. pewne objawy osłabienia popytu na niektóre artykuły przemysłowe, jak: odbiorniki radiowe, rowery, wyroby przemysłu lekkiego, zwłaszcza produkowane w przemyśle terenowym i spółdzielczości pracy.

W 1959 r. nastąpił przyrost zapasów towarów rynkowych w handlu o 5,8 mld zł, przekraczający o około 1 mld zł założenia planu. Przyrost ten dotyczy głównie towarów przemysłowych. W rezultacie nastąpiło zwiększenie pokrycia towarowego jednostki pieniądza w obiegu.

Towarzyszy temu pełna stabilizacja sytuacji pieniężnej, znajdująca wyraz m.in. w znacznym i szybkim wzroście wkładów oszczędnościowych ludności, które według obecnej oceny wzrosną z 7,7 mld zł w 1958 r. do 10,5 mld zł na koniec 1959 r., tj. o 36%.

Inwestycje netto, według obecnej oceny, będą w 1959 r. wyższe niż planowano, a mianowicie osiągną poziom o około 17% wyższy niż w 1958 r., podczas gdy plan przewidywał wzrost o około 11%.

Znaczny wzrost inwestycji i przekroczenie planu wiąże się:

- z wyjątkowo korzystnymi warunkami atmosferycznymi w I kwartale 1959 r., co umożliwiło utrzymanie przez okres zimowy pełnych załóg w przedsiębiorstwach budowlanych,

- ze zwiększonym stanem zatrudnienia i pełnym pokryciem potrzeb budownictwa w zakresie siły roboczej,

- ze zwiększeniem w ciągu roku planu inwestycyjnego o 7,6 mld zł w związku z realizacją dodatkowych inwestycji scentralizowanych, jak i wygospodarowaniem większych środków na inwestycje zdecentralizowane,

- ze wzrostem zaopatrzenia budownictwa w materiały budowlane.

Rok 1959 jest okresem dużego budownictwa mieszkaniowego. Liczba izb mieszkalnych typu miejskiego, według obecnej oceny, będzie w 1959 r. o ponad 44 tys. izb, tj. o 18,0% wyższa niż w 1958 r. i osiągnie 289 tys. izb wobec 245 tys. w 1958 r.

Równocześnie jednak w procesach inwestycyjnych w 1959 r. wystąpiły pewne zjawiska ujemne, jak nadmierne rozszerzenie frontu robót zagrażające wydłużeniem ogólnego cyklu inwestycyjnego, zakłócenia równowagi na odcinku zaopatrzenia i zmniejszenie zapasów niektórych materiałów budowlanych.

Stan zapasów ogółem w gospodarce narodowej, według obecnej oceny, ukształtuje się na koniec roku na poziomie wyższym, niż zakładano w planie, na skutek uzyskania w ciągu roku nieprzewidzianych w planie dostaw na kredyt niektórych surowców z importu oraz niemożności pełnego rozdysponowania nadwyżki, wynikającej z przekroczenia planów produkcji w związku z niedostosowaniem struktury podaży do popytu. Przyrost zapasów założony w planie w wysokości 9,7 mld zł faktycznie ocenia się obecnie na około 15 mld zł. Przyrost zapasów w liczbach absolutnych będzie w 1959 r. mniejszy niż w 1958 r. (19,5 mld zł).

Przekroczenie założeń planu w zakresie inwestycji i przyrostu zapasów powoduje, że fundusz akumulacji, według obecnych przewidywań, będzie wyższy niż planowano i wyższy niż w 1958 r. Udział akumulacji netto w cenach 1959 r. zwiększy się z 23,7% dochodu narodowego w 1958 r. do 24,0% w 1959 r., w tym udział inwestycji netto z 16,5% w 1958 r. do 18,0% w 1959 r.

5.
Rok 1959 jest okresem poważnego zwiększenia obrotów handlu zagranicznego w porównaniu z 1958 r., pomimo spadku cen towarów eksportowanych do krajów kapitalistycznych. Ogólne obroty handlu zagranicznego w cenach bieżących, według obecnej oceny, będą wyższe o 12,4% niż w 1958 r. i o 6,8% wyższe niż planowano, w tym eksport będzie wyższy niż planowano o 3,6% i wyższy niż w 1958 r. o 8,0%, a import przekroczy założenia planu o 9,5% i poziom z 1958 r. o 16,3%.

Wzrost obrotów dotyczy głównie obrotów z krajami socjalistycznymi, które to obroty będą o 20,2% wyższe niż w 1958 r. Natomiast w obrotach z krajami kapitalistycznymi wystąpiły poważne trudności związane ze spadkiem cen na rynkach światowych, trudnościami w wykonaniu planu eksportu węgla, a w końcu roku z koniecznością ograniczenia eksportu niektórych artykułów rolno-spożywczych w związku z sytuacją na rynku wewnętrznym; m.in. ceny węgla eksportowanego do krajów kapitalistycznych obniżyły się o 19,2% w porównaniu z 1958 r.

W strukturze rzeczowej eksportu nastąpiły przesunięcia wyrażające się w zmniejszeniu udziału surowców i półfabrykatów z 50,8% całego eksportu w 1958 r. do 45,4% w 1959 r. na rzecz zwiększenia udziału eksportu artykułów rolno-spożywczych z 16,9% do 20,1% oraz udziału gotowych wyrobów przemysłowych z 5,6% do 6,9%. Eksport artykułów rolno-spożywczych będzie w 1959 r. o 28,9% wyższy niż w 1958 r., co wiąże się głównie ze wzrostem eksportu jaj i drobiu oraz wzrostem cen eksportowych masła. Eksport maszyn i urządzeń będzie wyższy o 6,5% niż w 1958 r. Udział eksportu maszyn i urządzeń w całym eksporcie kształtować się będzie na poziomie zbliżonym do poziomu z 1958 r. i wyniesie 26,5%.

W strukturze rzeczowej importu nastąpiło przesunięcie wyrażające się w zwiększeniu udziału artykułów rolnych z 11,0% całego importu w 1958 r. do 17,3% w 1959 r., co było związane z dodatkowymi potrzebami paszowymi i z koniecznością poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Import artykułów rolnych (łącznie ze zbożem) będzie w związku z tym o 83,7% wyższy niż w 1958 r. Odpowiednio do zwiększonych potrzeb inwestycyjnych kraju import maszyn i urządzeń wzrośnie w 1959 r. o 15,3% i wyniesie 26,5% całego importu.

6.
Charakteryzując ogólnie wyniki 1959 r. należy stwierdzić, że rok ten przyniósł dalszy rozwój gospodarki narodowej, zwłaszcza w dziedzinie rozwoju sił wytwórczych, wzrostu produkcji przemysłowej i wydajności pracy, przy równoczesnym wzroście napięcia w rolnictwie i handlu zagranicznym oraz faktach zakłócenia dyscypliny płac i inwestycji.

Występująca ostra susza w rolnictwie i w związku z tym niekorzystne perspektywy produkcji rolnej oraz napięta sytuacja w handlu zagranicznym i związane z nią trudności płatnicze powodują, że wymienione wyżej tendencje wpływają w zasadniczy sposób na sytuację gospodarczą kraju w 1960 r.

Rozdział  II.

Podstawowe zadania Narodowego Planu Gospodarczego na 1960 r.

Podstawowym zadaniem Narodowego Planu Gospodarczego na 1960 r. jest:

- szybkie przezwyciężenie trudności gospodarczych powstałych w 1959 r.,

- zapewnienie warunków do dalszego rozwoju gospodarki narodowej,

- utrzymanie stopy życiowej ludności na poziomie niewiele wyższym od osiągniętego.

Realizacja tego zadania wymaga:

- zmniejszenia w możliwie maksymalnym stopniu niekorzystnego oddziaływania na gospodarkę narodową suszy panującej w II połowie 1959 r.,

- pełnego wykonania zadań produkcyjnych we wszystkich działach gospodarki narodowej, w szczególności w rolnictwie,

- racjonalnej i dostosowanej do aktualnych możliwości ekonomicznych Państwa działalności inwestycyjnej,

- dalszego zwiększenia wydajności pracy przy jednoczesnym ograniczeniu wzrostu zatrudnienia do najniezbędniejszych rozmiarów,

- prowadzenia rygorystycznej polityki płac, zwłaszcza w tych działach gospodarki narodowej, w których istnieją największe możliwości nieuzasadnionego przekraczania funduszu płac,

- ograniczenia importu przy jednoczesnym wzmożeniu wysiłków zmierzających do rozszerzenia eksportu i zwiększenia wpływów za usługi oraz wygospodarowania odpowiednich rezerw dewizowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania handlu zagranicznego,

- zwiększenia akumulacji w drodze dalszego obniżania kosztów własnych produkcji, usług i obrotów.

Rozdział  III.

A.

Dochód narodowy.

Zakłada się, że dochód narodowy wytworzony, liczony w cenach 1958 r., osiągnie w 1960 r. poziom o 5,7% wyższy niż przewidywany w 1959 r.

W związku z przyjętym w planie założeniem poważnego obniżenia w 1960 r. ujemnego salda w obrotach towarowych i usługach materialnych w handlu zagranicznym, dochód narodowy do podziału wzrośnie wolniej i będzie w 1960 r. o 3,6% wyższy niż w 1959 r.

Wobec tego, że produkcja rolna w 1959 r. nie wzrosła w porównaniu z 1958 r., i wobec przyjęcia nieznacznego wzrostu tej produkcji w planie na 1960 r. zakłada się, że fundusz spożycia ukształtuje się w 1960 r. na poziomie niewiele wyższym niż w roku 1959. Wyższy wzrost spożycia może nastąpić w przypadku pomyślniejszej realizacji planu, w szczególności w rolnictwie.

Zakłada się, że inwestycje netto, według cen 1959 r., wyniosą w 1960 r. 69,3 mld zł, tj. wzrosną w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1959 r. o 6,2%. Udział inwestycji netto w dochodzie narodowym wyniesie w 1960 r. 18,2% wobec 18,0% w 1959 r.

Zakłada się, że przyrost zapasów w przedsiębiorstwach uspołecznionych na koniec 1960 r. wzrośnie o 7% w porównaniu ze stanem na początek roku.

B.

Przemysł.

1.
Wartość produkcji globalnej przemysłu socjalistycznego ogółem w cenach porównywalnych wyniesie 366.818,6 mln zł, co stanowi wzrost o 7,6% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1959 r., w tym produkcja środków wytwarzania (grupa A) wzrośnie o 7,9%, a produkcja przedmiotów spożycia (grupa B) o 7,2%.
2.
Wartość produkcji globalnej przemysłu planowanego centralnie w cenach porównywalnych wyniesie 306.107,5 mln zł, co stanowi wzrost o 7,8% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1959 r., a przemysłu planowanego terenowo 60.711,1 mln zł, co stanowi wzrost o 6,3% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1959 r.
3.
Wartość produkcji towarowej przemysłu socjalistycznego w cenach zbytu wyniesie 445.904,0 mln zł.
4.
Wartość produkcji towarowej przemysłu planowanego centralnie w cenach zbytu powinna wynieść 379.923,7 mln zł, a przemysłu planowanego terenowo 65.980,3 mln zł.
5.
Produkcja głównych wyrobów przemysłowych powinna osiągnąć następujący poziom:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024