Wstępny staż pracy dla absolwentów średnich szkół ekonomicznych i ogólnokształcących.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 24 października 1958 r.
w sprawie wstępnego stażu pracy dla absolwentów średnich szkół ekonomicznych i ogólnokształcących.

Na podstawie § 9 ust. 2 uchwały nr 196 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1958 r. o wstępnym stażu pracy absolwentów zasadniczych i średnich szkół zawodowych oraz średnich szkół ogólnokształcących (Monitor Polski Nr 47, poz. 273) ustala się następujące wytyczne do opracowania programów wstępnego stażu pracy dla absolwentów średnich szkół ekonomicznych i ogólnokształcących w odniesieniu do typowych zawodów nietechnicznych, występujących w różnych gałęziach pracy.
§  1.
Zarządzenie dotyczy absolwentów:
1)
średnich szkół ekonomicznych, podejmujących pierwszą po ukończeniu szkoły pracę zawodową w wyuczonym zawodzie lub zawodach pokrewnych oraz
2)
średnich szkół ogólnokształcących, podejmujących pierwszą po ukończeniu szkoły pracę zawodową na stanowisku, które przewidziane jest dla pracowników posiadających średnie wykształcenie,

- jeżeli absolwenci ci podjęli pracę po dniu wejścia w życie uchwały nr 196 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1958 r.

§  2.
Celem wstępnego stażu pracy absolwentów średnich szkół ekonomicznych jest pogłębienie przygotowania zawodowego zdobytego w szkole, nabycie umiejętności stosowania wiedzy teoretycznej w działalności praktycznej oraz wdrożenie do systematycznego i dokładnego wykonywania powierzonej pracy.
§  3.
Absolwenci średnich szkół ekonomicznych odbywający wstępny staż pracy w przedsiębiorstwach powinni zapoznać się z całokształtem organizacji pracy przedsiębiorstwa. Większą część wstępnego stażu pracy powinni oni odbywać w tych komórkach przedsiębiorstwa, w których praca wymaga przygotowania ekonomicznego (dział zaopatrzenia, zbytu, magazyn, dział finansowo-księgowy, planowania, zatrudnienia i płac, administracyjno-gospodarczy i in.). Absolwenci odbywający wstępny staż pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych, handlowych, usługowych i innych winni odbyć część stażu na stanowiskach robotniczych, o ile jest to potrzebne dla zrozumienia procesu technologicznego bądź całokształtu pracy przedsiębiorstwa. Absolwenci odbywający wstępny staż pracy w urzędach (niecentralnych) i instytucjach, po ogólnym zapoznaniu się z działalnością zakładu pracy i jego organizacją, powinni być kierowani przede wszystkim do tych komórek merytorycznych, które wymagają przygotowania zawodowego, jakie otrzymali w technikach ekonomicznych.
§  4.
Celem wstępnego stażu pracy absolwentów średnich szkół ogólnokształcących jest przysposobienie absolwentów do wykonywania takich czynności, do których pełnienia wystarcza w zasadzie przygotowanie ogólne i praktyczne przyuczenie do pracy oraz wdrożenie do systematycznego i dokładnego wykonywania powierzonej im pracy. Wymienieni absolwenci odbywają wstępny staż pracy w różnych komórkach zarządu, ruchu i pozaprodukcyjnych przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych, usługowych i innych, w urzędach (niecentralnych) i instytucjach, wykonując czynności pracowników administracyjno-biurowych, sprzedawców, pracowników pomocniczych związanych z produkcją itp. Absolwenci średnich szkół ogólnokształcących powinni część wstępnego stażu pracy odbyć na stanowiskach robotniczych, o ile znajomość tego rodzaju pracy jest potrzebna przy wykonywaniu wyżej wymienionych czynności. Absolwenci szkół średnich ogólnokształcących mogą odbyć również cały okres wstępnego stażu pracy na stanowisku robotniczym, przysposabiając się do zawodu robotnika wykwalifikowanego.
§  5.
Zakłady pracy powinny w miarę możliwości ułatwić absolwentom szkól średnich ogólnokształcących, odbywającym wstępny staż pracy, uzyskanie teoretycznego przygotowania zawodowego na odpowiednich kursach lub w szkodach zawodowych dla pracujących. Przy większej liczbie absolwentów zakład pracy powinien w miarę możliwości zorganizować dla nich teoretyczne szkolenie wewnątrzzakładowe.
§  6.
Czas trwania wstępnego stażu pracy dla absolwentów średnich szkół ekonomicznych i ogólnokształcących wynosi 1 rok.
§  7.
Przebiegiem pracy absolwenta w czasie wstępnego stażu pracy powinien kierować pracownik o wysokich kwalifikacjach, wyznaczony przez kierownictwo zakładu pracy. W czasie pracy w poszczególnych działach absolwent podlega służbowo kierownikowi działu, w którym aktualnie odbywa wstępny staż pracy.
§  8.
Absolwenci odbywają wstępny staż pracy na podstawie programu obejmującego:
1)
harmonogram wstępnego stażu pracy (wykaz stanowisk i orientacyjny czas trwania wstępnego stażu pracy na każdym z nich);
2)
zakres wiadomości i umiejętności, które absolwent powinien opanować w czasie trwania wstępnego stażu pracy;
3)
wykaz lektury zawodowej.

Szczegółowe programy wstępnego stażu pracy opracowują zakłady pracy.

§  9.
Absolwenci rozpoczynający wstępny staż pracy powinni być poinformowani o celu wstępnego stażu pracy, jego organizacji i przebiegu oraz o obowiązkach i uprawnieniach odbywających wstępny staż pracy. W czasie wstępnego stażu pracy absolwent powinien zapoznać się szczegółowo z uprawnieniami i obowiązkami pracownika oraz z zagadnieniami ochrony, bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  10.
Absolwent powinien w czasie odbywania wstępnego stażu pracy zaznajomić się z zakresem działania zakładu pracy ze szczególnym uwzględnieniem działu pracy, w którym będzie zatrudniony po ukończeniu wstępnego stażu pracy, oraz działów pokrewnych.
§  11.
Dla absolwentów odbywających wstępny staż pracy zakłady pracy obowiązane są organizować konsultacje przynajmniej raz na 3 miesiące. Podczas konsultacji powinny być omawiane zagadnienia związane z programem wstępnego stażu pracy, spostrzeżenia, wątpliwości i pytania absolwentów z zakresu ich pracy oraz zagadnienia omawiane w czasopismach i książkach fachowych. Jeżeli zakład pracy nie może przeprowadzać konsultacji we własnym zakresie (np. z braku odpowiednio wykwalifikowanych konsultantów, małej liczby absolwentów odbywających wstępny staż pracy itp.), powinna je zorganizować jednostka nadrzędna, której bezpośrednio podlega zakład pracy.
§  12.
Po ukończeniu wstępnego stażu pracy absolwent składa egzamin przed komisją kwalifikacyjną z zakresu materiału objętego programem. Celem egzaminu jest sprawdzenie umiejętności stosowania w praktyce wiadomości zawodowych zdobytych w czasie stażu ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych zadań danego działu pracy oraz stanowiska, na które absolwent jest przewidziany.
§  13.
Komisję kwalifikacyjną dla absolwentów powołuje kierownik zakładu pracy w porozumieniu z radą zakładową. Komisja kwalifikacyjna składa się z 5 osób (w tym pracownik, o którym mowa w § 7, oraz przedstawiciel rady zakładowej). Wszyscy członkowie komisji powinni posiadać wysokie przygotowanie zawodowe. Celem umożliwienia szkołom doskonalenia procesu nauczania należy na egzamin absolwentów średnich szkół ekonomicznych zapraszać przedstawiciela najbliższej terenowo szkoły ekonomicznej.
§  14.
Egzamin kwalifikacyjny odbywa się tylko w formie ustnej. Jeżeli zadane pytanie wymaga przedstawienia odpowiedzi na piśmie, egzaminowany opracowuje je odręcznie w obecności komisji. Egzamin obejmuje wiadomości i umiejętności, przewidziane programem wstępnego stażu pracy.
§  15.
1.
Po pomyślnym zdaniu egzaminu absolwenci otrzymują zaświadczenia o ukończeniu wstępnego stażu pracy.
2.
W razie ujemnego wyniku egzaminu komisja kwalifikacyjna wskazuje kierunek uzupełnienia wstępnego stażu pracy oraz ustala okres, na jaki przedłuża się wstępny staż pracy, z tym że okres ten nie może przekroczyć 6 miesięcy.
3.
Po przepracowaniu określonego przez komisję kwalifikacyjną okresu przedłużonego wstępnego stażu pracy absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu wstępnego stażu pracy.
§  16.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie dotyczą absolwentów odbywających wstępny staż pracy w zawodach, dla których wytyczne do opracowania programu wstępnego stażu pracy ustali minister właściwy dla zakładu pracy.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024