Prowadzenie ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne i przez wojewódzkie hurtownie wyrobów przemysłu chemicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 6 września 1958 r.
w sprawie prowadzenia ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne i przez wojewódzkie hurtownie wyrobów przemysłu chemicznego.

Na podstawie § 7 ust. 3 uchwały nr 740 Prezydium Rządu z dnia 30 października 1954 r. w sprawie gospodarki butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1954 r. Nr 109, poz. 1499 i z 1955 r. Nr 84, poz. 998) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się instrukcję w sprawie zasad prowadzenia ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne i przez wojewódzkie hurtownie wyrobów przemysłu chemicznego, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 26 stycznia 1955 r. w sprawie prowadzenia ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne (Monitor Polski Nr 9, poz. 101).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD PROWADZENIA EWIDENCJI bUTli DO GAZÓW TECHNICZNYCH PRZEZ ZAKŁADY PRODUKUJĄCE GAZY TECHNICZNE I PRZEZ WOJEWÓDZKIE HURTOWNIE WYROBÓW PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w niniejszej instrukcji użyto wyrażenia "butle", należy przez to rozumieć butle stalowe do gazów technicznych wymienionych w § 2 uchwały nr 740 Prezydium Rządu z dnia 30 października 1954 r. w sprawie gospodarki butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1954 r. Nr 109, poz. 1499 i z 1955 r. Nr 84, poz. 998).
2.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o zakładach produkcyjnych, należy przez to rozumieć zakłady produkujące gazy techniczne.
3.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o odbiorcach, należy przez to rozumieć jednostki, na które wystawiona jest faktura za dokonaną dostawę.
4.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o hurtowni, należy przez to rozumieć wojewódzką hurtownię wyrobów przemysłu chemicznego.
5.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o "zarządzeniu", należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 22 października 1956 r. w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 93, poz. 1041 i z 1958 r. Nr 79, poz. 454).
§  2.
Instrukcja niniejsza ustala zasady prowadzenia ewidencji obiegu oraz ewidencji stanu technicznego i majątkowego butli do gazów technicznych przez zakłady produkcyjne i hurtownie.
§  3.
Ewidencja butli służy do:
1)
prawidłowego ujęcia butli w stanie majątkowym jednostek państwowych i spółdzielczych oraz do bieżącego rejestrowania zachodzących w tym stanie zmian (ewidencja środków trwałych);
2)
rejestracji stanu technicznego butli, terminów okresowych badań butli i mas porowatych w butlach acetylenowych, napraw butli oraz uzupełnień ich osprzętu i uzbrojenia (ewidencja techniczna butli);
3)
zabezpieczenia butli przed stratą przez rejestrację ilości butli wydanych odbiorcy i ilości butli zwróconych przez odbiorcę, terminów zwrotu butli oraz kontroli dotrzymania tych terminów przez odbiorcę (ewidencja obrotu butli).
§  4.
Ewidencja obrotu butli stanowi podstawę do obliczania kar umownych za nieprzestrzeganie przez odbiorcę terminów zwrotu butli i warunków ich eksploatacji.
§  5.
1.
Do prowadzenia ewidencji butli, o której mowa w § 3 pkt 1, 2 i 3 (ewidencja środków trwałych, ewidencja techniczna butli i ewidencja obrotu butli), obowiązane są zakłady produkcyjne; hurtownie zaś obowiązane są do prowadzenia ewidencji, o której mowa w § 3 pkt 3 (ewidencja obrotu butli).
2.
Ewidencja powinna być prowadzona dla każdego rodzaju gazów i pojemności butli oddzielnie.

II.

Dokumentacja zapisów ewidencyjnych.

§  6.
1.
Podstawą do rejestracji danych określonych w § 3 pkt 1 są dokumenty związane z prowadzeniem ewidencji majątku trwałego.
2.
Podstawą do rejestracji danych określonych w § 3 pkt 2 są dokumenty wystawione w ramach i na podstawie obowiązujących przepisów o budowie i użytkowaniu zbiorników przenośnych do gazów technicznych przez zakłady produkujące butle, zakłady preparujące bulle acetylenowe, zakłady dokonujące okresowych badań butli i sprawdzania masy porowatej w butlach acetylenowych oraz zakłady upoważnione do naprawy butli lub ich osprzętu.
3.
Podstawą do rejestracji danych określonych w § 3 pkt 3 są dowody dostawy butli do odbiorcy i ich zwrotu przez odbiorcę oraz inne dowody stwierdzające zmiany stanu ilościowego u odbiorcy lub w transporcie.
§  7.
1.
Dowody dostawy butli do odbiorcy lub dowody zwrotu butli przez odbiorcę wystawia zakład produkcyjny lub hurtownia przy wydaniu gazów ze składu lub przy wysyłce kolejowej albo przy zwrocie przez odbiorcę butli opróżnionych.
2.
Dowody dostawy i dowody zwrotu należy wystawiać na każdy rodzaj butli oddzielnie.
§  8.
1.
W razie użyczenia przez zakład produkcyjny butli stanowiącej jego składnik majątkowy innemu zakładowi produkcyjnemu zakład użyczający obowiązany jest wystawić dowód dostawy na dostawcę biorącego butlę w użyczenie jak na odbiorcę.
2.
W razie zwrotu butli użyczonych zakład użyczający wystawia na nie dowód zwrotu.

III.

Formy ewidencji butli.

§  9.
Butle do gazów technicznych należy ująć w następującej ewidencji:
1)
stan techniczny butli - w ewidencji technicznej butli;
2)
stan majątkowy butli - w ewidencji przewidzianej dla środków trwałych;
3)
obrót butlami, przekroczenia terminów zwrotów butli oraz naliczone kary - w ewidencji obrotu butli.
§  10.
1.
Przy użyczeniu butli przez jeden zakład drugiemu zakładowi produkcyjnemu kartoteka podstawowa powinna być prowadzona nadal przez zakład użyczający butle.
2.
Zakład produkcyjny biorący butle w użyczenie obowiązany jest bezzwłocznie powiadomić zakład produkcyjny użyczający o zmianach zaistniałych w stanie technicznym użyczonych butli i równocześnie nadesłać dokumenty stwierdzające te zmiany.
§  11.
1.
Ewidencję obrotu poszczególnych rodzajów butli należy prowadzić według odbiorców rejestrując bieżąco:
1)
daty, numery dowodów oraz ilości butli pobieranych i zwracanych,
2)
aktualne ilości butli w posiadaniu każdego z odbiorców,
3)
ustalone okresy zwrotu butli dla odbiorców,
4)
przekroczenie terminów zwrotów, wysokość kar za nieterminowy zwrot oraz adnotacje dotyczące uszkodzeń, braków i kar z tego tytułu.
2.
Każda karta ewidencji obrotu butli (karta kontroli obiegu butli) ujmuje ilościowy obieg butli między wskazanym w karcie odbiorcą a dostawcą.
§  12.
1.
Kary umowne za przekroczenie terminów zwrotu butli oblicza się na podstawie ewidencji obiegu butli.
2.
Kary za zaoliwienie butli tlenowych, za uszkodzenie, zniszczenie lub zagubienie osprzętu butli lub jego części oraz kary za uszkodzenie butli i osprzętu oblicza się na podstawie adnotacji umieszczonych na dowodach zwrotu butli.
3.
Kary za zniszczenie lub zagubienie butli oblicza się na podstawie zawiadomienia odbiorcy złożonego w trybie przepisów o obrocie butlami.

IV.

Finansowanie i księgowe ujęcie gospodarki butlami do gazów technicznych.

§  13.
1.
Zakup butli powinien być finansowany ze środków przeznaczonych na inwestycje, przy czym butle należy włączyć do środków trwałych w chwili ich zakupu w trybie przepisów o księgowym ujęciu inwestycji zakończonych.
2.
Koszty normalnego utrzymania butli w stanie gotowości technicznej (konserwacje, naprawy, próby, cechowanie itp.) należy finansować ze środków obrotowych zakładów produkcyjnych w ciężar kosztów produkcji (koszty wydziałowe).
3.
Naprawa uszkodzonych butli, uzupełnienie ilości acetonu oraz usunięcie zaoliwienia butli zawinione przez odbiorcę zakład produkcyjny fakturuje odbiorcy jako usługę według ustalonych cen.
4.
Amortyzację butli księguję się w ciężar kosztów produkcji gazów technicznych.
5.
Koszty transportu napełnionych butli związane ze sprzedażą gazów technicznych zakład produkcyjny zalicza do kosztów sprzedaży gazów technicznych.
6.
Koszty transportu butli użyczonych ponosi zakład korzystający z użyczenia w ciężar kosztów produkcji (koszty wydziałowe produkcji gazów).
7.
Dodatkowe koszty transportu butli od odbiorcy związane z przyspieszeniem przesyłki na żądanie dostawcy ponosi dostawca w ciężar kosztów produkcji (koszty wydziałowe produkcji gazów).
§  14.
1.
Obciążenia z tytułu kar za przekroczenie terminów zwrotu butli należy prowadzić pozaksięgowo. Efektywne wpłaty z tytułu kar księguje się na dobro konta strat i zysków.
2.
Sumy kar umownych zaliczonych odbiorcom przez zakłady produkcyjne wykazuje zakład produkcyjny w danych uzupełniających do bilansu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§  15.
1.
Inwentaryzację butli przeprowadzać należy w trybie zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 359 z późniejszymi zmianami).
2. 1
Za spis inwentaryzacyjny butli będących w dniu spisu u odbiorców uważa się ilościowy wykaz butli sporządzony przez dostawcę na podstawie ewidencji i potwierdzony przez odbiorcę. W razie niepotwierdzenia przez odbiorcę ilościowego wykazu butli i niezgłoszenia zastrzeżeń w terminie 10 dni od daty jego otrzymania stan butli u odbiorcy uważa się za zgodny z ewidencją dostawcy.
3.
Za spis inwentaryzacyjny butli będących w dniu spisu w drodze uważa się specyfikację wysyłkową dostawcy bądź zawiadomienie odbiorcy o dokonaniu wysyłki butli próżnych.
§  16.
1.
W razie zagubienia lub zniszczenia butli przeprowadza się likwidację w trybie przepisów księgowych o likwidacji środków trwałych.
2.
Policzoną odbiorcy wartość zagubionych butli traktuje się jako dochód likwidacyjny.

V.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  17.
Szczegółowe przepisy dla jednostek produkcyjnych resortu przemysłu chemicznego dotyczące dowodów dostawy oraz innych druków i ewidencji ustali Centralny Zarząd Przemysłu Syntezy Chemicznej, a dla hurtowni Zarząd Hurtu.
1 Załącznik § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 2 czerwca 1959 r. (M.P.59.61.308) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 lipca 1959 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.79.455

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Prowadzenie ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne i przez wojewódzkie hurtownie wyrobów przemysłu chemicznego.
Data aktu: 06/09/1958
Data ogłoszenia: 18/10/1958
Data wejścia w życie: 18/10/1958