Organizacja i uprawnienia służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE NR 141
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lipca 1958 r.
w sprawie organizacji i uprawnień służby inwestycyjnej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

W celu wzmocnienia skuteczności kontroli nad realizacją inwestycji - na podstawie § 10 ust. 1 pkt 2 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) - zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Inwestorem jest jednostka organizacyjna będąca dysponentem środków finansowych na inwestycje oraz przyszłym użytkownikiem realizowanych inwestycji. Inwestorem może być również jednostka organizacyjna, która będąc dysponentem środków finansowych po zrealizowaniu inwestycji przekazuje ją do eksploatacji właściwemu użytkownikowi.
§  2.
1.
Służba inwestycyjna obejmuje zakres czynności, jakie wykonuje inwestor w związku z przygotowaniem, realizacją i uruchomieniem obiektów inwestycyjnych.
2.
Formy organizacyjne służb inwestycyjnych powinny być dostosowane do:
1)
rodzaju inwestycji,
2)
rozmiaru działalności inwestycyjnej.

II.

Organizacja służby inwestycyjnej dla inwestycji przedsiębiorstw i zakładów produkcyjnych.

§  3.
Służbę inwestycyjną dla inwestycji przedsiębiorstw i zakładów produkcyjnych wykonują:
1)
przedsiębiorstwo w budowie - dla inwestycji produkcyjnych, których eksploatacja przewidziana jest w formie odrębnych przedsiębiorstw państwowych,
2)
a) właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne przedsiębiorstwa - dla inwestycji czynnych przedsiębiorstw przemysłowych i nieprzemysłowych,
b)
komórki ruchowe w budowie (zakłady, wydziały, oddziały w budowie) - dla inwestycji czynnych przedsiębiorstw ulegających znacznej rozbudowie,
3)
nadrzędne jednostki organizacyjne (zjednoczenie, zarząd, centralny zarząd, wydział prezydium rady narodowej, ministerstwo) - dla inwestycji przeznaczonych dla mających powstać przedsiębiorstw nieprzemysłowych lub dla przedsiębiorstw przemysłowych, jeżeli utworzenie przedsiębiorstwa w budowie jest gospodarczo nieuzasadnione.
a)
Przedsiębiorstwo w budowie.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwo w budowie tworzy się na podstawie przepisów o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych. Nazwa przedsiębiorstwa powinna określać przedmiot działalności, z dodaniem wyrazów "w budowie". Siedziba przedsiębiorstwa w budowie powinna znajdować się w miejscu budowanego obiektu.
2.
Do przedsiębiorstw w budowie mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  5.
Utworzenie przedsiębiorstwa w budowie może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu projektu wstępnego inwestycji i włączeniu jej do planu inwestycyjnego. Do czasu utworzenia przedsiębiorstwa w budowie funkcję inwestora wykonuje jednostka nadrzędna lub jednostka przez nią upoważniona.
§  6.
1.
Do zakresu działania przedsiębiorstwa w budowie należy wykonywanie zadań związanych z planowaniem, realizacją rzeczową i finansową inwestycji, przygotowaniem obiektu do eksploatacji oraz jego uruchomieniem.
2.
Do zadań przedsiębiorstwa w budowie należy w szczególności:

-

załatwianie spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji prawnej inwestycji,

-

zawarcie umowy z jednostką projektującą o sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dalszych stadiów, o ile umowa taka nie została już zawarta poprzednio,

-

rozpatrywanie, zatwierdzanie oraz przyjmowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i konstrukcyjnej w ramach posiadanych uprawnień,

-

podejmowanie decyzji w sprawie realizacji inwestycji na podstawie zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz podejmowanie decyzji lub stawianie wniosków co do zmian w dostarczonej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

-

prowadzenie prac planistycznych i sprawozdawczych dotyczących realizacji rzeczowej i finansowej inwestycji,

-

wybór wykonawcy, zawarcie z nim umowy oraz uzgodnienie harmonogramu robót budowlano-montażowych,

-

podejmowanie decyzji o ewentualnym wykonaniu części robót systemem gospodarczym i organizowanie tych robót,

-

zaopatrywanie w urządzenia, a także w materiały, których uzyskanie nie należy do wykonawcy,

-

sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlano-montażowymi oraz obiektami pochodzącymi z zakupu, budowanymi na specjalne zamówienie inwestora, na podstawie założeń i warunków technicznych ustalonych przez niego w umowie o dostawę,

-

prowadzenie rachunkowości oraz dokonywanie rozliczeń związanych z realizacją inwestycji,

-

dokonywanie odbioru robót od wykonawcy i przygotowanie oddania inwestycji do użytku.

3.
W zakresie przygotowania obiektu do eksploatacji przedsiębiorstwo w budowie wykonuje wszystkie zadania z tym związane, a w szczególności:

-

sprawdza montaż urządzeń dla celów eksploatacji,

-

przystosowuje teren zakładu do podjęcia eksploatacji,

-

opracowuje dokumentację techniczno-organizacyjną i konstrukcyjną procesu produkcyjnego,

-

organizuje zaplecze pomocniczo-produkcyjne zakładu,

-

opracowuje schemat organizacyjny i regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa oraz przygotowuje jego obsadę,

-

organizuje przysposobienie pracowników do pracy w zakładzie i w razie potrzeby przeprowadza ich przeszkolenie,

-

przeprowadza próby w zakresie uruchomienia, regulacji i zsynchronizowania oraz ruchu próbnego maszyn, urządzeń i obiektów,

-

przygotowuje uruchomienie obiektów,

-

opracowuje plan techniczno-ekonomiczny uruchomionej części przedsiębiorstwa, a w razie potrzeby również plan eksploatacji wstępnej.

4.
Przepisy niniejszego paragrafu mają odpowiednie zastosowanie do innych form obsługi zadań inwestora, przewidzianych w niniejszym zarządzeniu.
§  7.
1.
W ciągu miesiąca od powołania przedsiębiorstwa w budowie przedsiębiorstwo to powinno opracować plan swojej działalności.
2.
W części finansowej planu powinny być wyodrębnione wydatki rzeczowe inwestycji, w tym również wydatki związane z uruchomieniem zakładu oraz wydatki ogólno-administracyjne.
3.
Przed uruchomieniem zakładu przedsiębiorstwo w budowie w razie potrzeby opracowuje plan eksploatacji wstępnej zakładu.
4.
Plan działalności przedsiębiorstwa w budowie, jak również plan eksploatacji wstępnej wymaga zatwierdzenia przez jednostkę nadrzędną przedsiębiorstwa w budowie.
§  8.
Organizację wewnętrzną przedsiębiorstwa w budowie ustala kierownictwo przedsiębiorstwa zgodnie z potrzebami i warunkami działalności przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem etapów realizacji budowy, kierując się względami oszczędnej gospodarki i sprawnej organizacji pracy. W miarę oddawania poszczególnych obiektów do eksploatacji organizacja przedsiębiorstwa powinna być dostosowywana do zasad obowiązujących w czynnych przedsiębiorstwach.
§  9.
1.
Dla dużych inwestycji o złożonym procesie produkcyjnym, wymagających specjalnych prac technologiczno-konstrukcyjnych lub projektowo-konstrukcyjnych, przedsiębiorstwo w budowie może utworzyć biuro technologiczno-konstrukcyjne. Zadaniem tego biura jest przygotowanie dokumentacji dla przyszłej produkcji, opracowanie konstrukcji nietypowych urządzeń technicznych oraz prowadzenie prac badawczych dla przyszłej produkcji.
2.
Biuro technologiczno-konstrukcyjne może również wykonywać prace w zakresie szczegółowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej realizacji inwestycji, a w szczególności prace związane z uzupełnieniem dokumentacji w trakcie realizacji budowy oraz z opracowaniem lub dostosowaniem projektów techniczno-roboczych do konkretnych materiałowo-technicznych warunków prowadzenia robót na danej budowie.
3.
W razie konieczności powołania własnej jednostki organizacyjnej do opracowywania dokumentacji budowlano-montażowej należy ją tworzyć jako pracownię, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  10.
1.
Finansowanie działalności inwestycyjnej, w tym również wydatków ogólno-administracyjnych przedsiębiorstwa w budowie, następuje ze środków inwestycyjnych w ramach środków określonych w dokumentacji (zbiorcze zestawienie kosztów budowy).
2.
Dla ustalenia wysokości kwoty wydatków ogólno-administracyjnych na dany rok budowy przedsiębiorstwo w budowie załącza do projektu planu finansowego preliminarz wydatków. Wysokość wydatków ogólno-administracyjnych wraz z planem finansowym podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną.
3.
Wydatki ogólno-administracyjne przedsiębiorstwa w budowie powinny być planowane i rozliczane na poszczególne rodzaje działalności (inwestycyjną i eksploatacyjną). Część tych kosztów, obciążająca eksploatację, refundowana jest ze środków obrotowych na podstawie miesięcznych rozliczeń. Jeżeli wydatki na eksploatację przedsiębiorstwa stanowią znaczną część ogólnych jego wydatków, koszty inwestycyjne obciążające eksploatację przedsiębiorstwa mogą być pokrywane ze środków obrotowych, a następnie refundowane ze środków inwestycyjnych, na podstawie miesięcznych rozliczeń.
§  11.
Właściwy minister lub prezydium właściwej rady narodowej, które powołało przedsiębiorstwo w budowie, przekształca je z chwilą podjęcia działalności eksploatacyjnej w odpowiednich rozmiarach w czynne przedsiębiorstwo eksploatacyjne. Przekształcenie następuje przez dokonanie odpowiednich zmian w zarządzeniu o utworzeniu przedsiębiorstwa i innych postanowieniach dotyczących przedsiębiorstwa (w statucie, regulaminie itp.).
b)
Służba inwestycyjna czynnych przedsiębiorstw produkcyjnych.
§  12.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach, w których inwestycje polegają na rozbudowie czynnych komórek organizacyjnych lub uzupełnieniu ich wyposażenia technicznego, służbę inwestycyjną wykonują właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne.
2.
Koszty związane z wykonywaniem służby inwestycyjnej przez właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne przedsiębiorstwa pokrywane są ze środków obrotowych.
§  13.
1.
W czynnych przedsiębiorstwach, w których budowane są nowe zakłady lub wydziały produkcyjne albo pomocniczo-produkcyjne bądź oddziały eksploatacyjne, stanowiące zasadnicze rozszerzenie działalności przedsiębiorstw, może być utworzony zakład (wydział, oddział) w budowie. Zakład (wydział, oddział) w budowie tworzy kierownictwo przedsiębiorstwa.
2.
Koszty utrzymania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie obciążają środki inwestycyjne, przy czym przepisy § 10 ust. 3 mają odpowiednie zastosowanie.
§  14.
Szczegółowy zakres działania zakładu (wydziału, oddziału) w budowie ustala kierownictwo przedsiębiorstwa stosownie do potrzeb i warunków pracy przedsiębiorstwa.
§  15.
1.
Jednostki produkcyjne (przedsiębiorstwa w budowie, zakłady, wydziały, oddziały w budowie i czynne przedsiębiorstwa) mogą powierzać czynności służby inwestycyjnej w zakresie inwestycji nieprodukcyjnych jednostkom uprawnionym do przyjmowania takich zleceń.
2.
W tych przypadkach koszty zlecania tych czynności obciążają środki inwestycyjne zlecającego.

III.

Organizacja służby inwestycyjnej dla inwestycji przedsiębiorstw i jednostek nieprodukcyjnych.

§  16.
1.
Inwestor, który nie jest przyszłym użytkownikiem inwestycji, obowiązany jest współdziałać w trakcie realizacji z przedstawicielami przyszłych użytkowników oraz organami właściwymi do powołania zarządu budowanych obiektów. W szczególności współdziałanie to powinno mieć miejsce w końcowym okresie realizacji inwestycji i w okresie przygotowania oddania inwestycji do użytku.
2.
W zakresie inwestycji mieszkaniowych inwestor zobowiązany jest współdziałać z administracją, która obejmie wykonane obiekty, oraz ze społecznymi organizacjami reprezentującymi przyszłych lokatorów.
§  17. 1
1.
Służbę inwestycyjną dla inwestycji jednostek nieprodukcyjnych, w zależności od rodzaju i rozmiaru tej działalności, mogą wykonywać:
1)
jednostka organizacyjna będąca dysponentem środków finansowych i przyszłym użytkownikiem realizowanej inwestycji; w razie braku użytkownika służbę inwestycyjną wykonuje jednostka nadrzędna nad przyszłym użytkownikiem (ministerstwo, centralny zarząd, wydział prezydium rady narodowej itp.),
2)
zarząd inwestycji - w razie realizacji jednorazowych inwestycji polegających na budowie dużych obiektów lub zespołów obiektów, np. zespołów gmachów administracyjnych, dużych teatrów, zespołów szpitalnych, zespołów gmachów szkół wyższych,
3)
dyrekcje budowy osiedli robotniczych – w razie prowadzenia działalności inwestycyjnej mającej charakter stały i polegającej na:
a)
budowie i rozbudowie osiedli, dzielnic miejskich, zespołów domów mieszkalnych łącznie z budową i rozbudową urządzeń usługowych, finansowanych ze środków funduszów mieszkaniowych rad narodowych,
b)
budowie i rozbudowie innych obiektów budownictwa o charakterze miejskim na terenie miast i wsi, finansowanych ze środków budżetowych prezydiów rad narodowych lub społecznych bądź realizowanych w ramach czynów społecznych,
c)
realizacji na warunkach odpłatności – w trybie zastępstwa inwestycyjnego – obiektów budownictwa o charakterze miejskim na terenie miast i wsi, finansowanych ze środków powierzonych przez inwestorów planu centralnego oraz przez przedsiębiorstwa planu terenowego bądź innych zleceniodawców,
d)
wykonywaniu na warunkach odpłatności nadzoru inwestorskiego na zlecenie innych inwestorów planu centralnego i terenowego.
2.
Programowanie i planowanie inwestycji objętych ust. 1 pkt 3 lit. b) należy – o ile prezydium rady narodowej nie postanowi inaczej – do właściwych pod względem rzeczowym wydziałów prezydiów rad narodowych.
3.
Dyrekcjom budowy osiedli robotniczych może być powierzone na zasadzie porozumienia prezydium właściwej rady narodowej z właściwym ministrem, odpłatne wykonywanie funkcji inwestora w zakresie zadań objętych planem centralnym (budżetem centralnym).
4.
W powiatach, miastach lub dzielnicach, w których nie jest celowe i nie ma warunków do utworzenia dyrekcji budowy osiedli robotniczych, mogą być tworzone inspektoraty inwestycji. Zadaniem inspektoratów inwestycji jest wykonywanie czynności nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi na danym terenie inwestycjami planu terenowego o charakterze miejskim.
5.
nspektoratowi inwestycji mogą być powierzone przez prezydium właściwej rady narodowej, za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej, inne czynności inwestorskie w zakresie wynikającym z ust. 1 pkt 3.
§  18.
1.
Działalność inwestycyjna związana z budową lub rozbudową obiektów oraz uzupełnieniem wyposażenia w środki trwałe w istniejących jednostkach organizacyjnych wykonywana jest przez przedmiotowo właściwe komórki organizacyjne tej jednostki.
2.
Koszty związane z wykonywaniem służby inwestycyjnej przez właściwe przedmiotowo komórki organizacyjne pokrywane są w przedsiębiorstwach nieprodukcyjnych ze środków obrotowych, a w jednostkach budżetowych ze środków budżetowych.
a)
Zarząd inwestycji.
§  19.
1. 2
Zarząd inwestycji w razie realizacji jednorazowych zadań objętych planem centralnym (budżetem centralnym) powołuje właściwy minister, a w razie zadań objętych planem terenowym (budżetem terenowym) - prezydium właściwej rady narodowej. Powołanie zarządu inwestycji przez prezydium rady narodowej niższego stopnia wymaga uprzedniej zgody prezydium wojewódzkiej rady narodowej wydanej po uzyskaniu opinii Ministra Gospodarki Komunalnej, a w zakresie inwestycji o charakterze rolniczym – opinii Ministra Rolnictwa.
2.
Zarządom inwestycji powołanym przez prezydia rad narodowych może być powierzone na zasadzie porozumienia prezydium właściwej rady narodowej z właściwym ministrem, wykonywanie funkcji inwestora również w zakresie zadań objętych planem centralnym (budżetem centralnym). Zarządy inwestycji powołane przez ministra mogą, na zasadzie porozumienia ministra z prezydium właściwej rady narodowej, wykonywać funkcje inwestora również w zakresie zadań objętych planem terenowym (budżetem terenowym).
3. 3
Prezydium właściwej rady narodowej może utworzyć w trybie określonym w ust. 1 zarząd inwestycji w przypadku, gdy różni inwestorzy (produkcyjni i nieprodukcyjni) prowadzą budowę zespołów nowo powstających lub odbudowywanych obiektów na terenie miasta lub osiedla, wymagających wspólnych rozwiązań, np. komunikacyjnych, uzbrojenia, oczyszczalni ścieków. Do zadań i obowiązków takiego zarządu należą odpowiednio funkcje określone w §§ 6 i 7, koordynacja całokształtu działalności inwestorów występujących na tym terenie, wykonywanie funkcji inwestora dla inwestycji wspólnych dla tego obszaru oraz inwestycji określonych przez organ, który go powołał.
4.
Utworzenie zarządu inwestycji może nastąpić po zatwierdzeniu projektu wstępnego inwestycji oraz włączeniu jej do planu inwestycyjnego.
§  20.
Zarząd inwestycji powinien mieć siedzibę w miejscu budowy obiektu.
§  21.
Zakres działania zarządu inwestycji oraz jego strukturę organizacyjną określa organ powołujący zarząd inwestycji na podstawie zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu.
§  22.
1.
Wydatki ogólno-administracyjne związane ze służbą inwestycyjną sprawowaną przez zarządy inwestycji pokrywane są ze środków inwestycyjnych.
2.
Wydatki zarządu inwestycji, o których mowa w ust. 1, pokrywane są w przypadkach przewidzianych w § 19 ust. 2 i 3 w wielkościach ustalonych przez zainteresowane strony.
§  23.
Zniesienie zarządu inwestycji powinno nastąpić z chwilą, gdy działalność inwestycyjna będzie mogła być przejęta przez jednostkę użytkującą wybudowane obiekty bez szkody dla jej właściwych funkcji.
b) 4
Wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych i inspektoraty inwestycj.
§  24. 5
1.
Dyrekcje budowy osiedli robotniczych oraz inspektoraty inwestycji powołuje prezydium właściwej rady narodowej po uprzednim uzyskaniu zgody Ministra Gospodarki Komunalnej na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Dyrekcja budowy osiedli robotniczych utworzona dla jednego miasta, powiatu lub dzielnicy może za zgodą prezydium zainteresowanej rady narodowej objąć swym zakresem działania teren pobliskich powiatów, miast, dzielnic lub osiedli w zakresie wynikającym z § 17 ust. 1 pkt 3 lit a) i b), a na zlecenie inwestorów – wykonywać na tym terenie zadania w zakresie wynikającym z § 17 ust. 1 pkt 3 lit. c) i d).
§  25. 6
1.
Zakupy inwestycyjne dotyczące wyposażenia o charakterze specjalnym są dokonywane przez właściwych użytkowników lub jednostki nadrzędne przyszłych użytkowników.
2.
Zakupy inwestycyjne związane z wyposażeniem obiektów realizowanych przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych mogą być dokonywane za zgodą zainteresowanych stron przez te dyrekcje.
§  26. 7
1.
Dyrekcje budowy osiedli robotniczych i inspektoraty inwestycji mają formę jednostek budżetowych, które objęte są odrębną częścią budżetu rad narodowych w dziale I – gospodarka narodowa.
2.
Dyrekcje budowy osiedli robotniczych wykonują samodzielnie preliminarze swoich wydatków i dochodów.
3.
Środki inwestycyjne przewidziane w dokumentacji (w zbiorczym zestawieniu kosztów budowy) dla danej inwestycji na prowadzenie działalności inwestycyjnej, którą przejmą dyrekcje budowy osiedli robotniczych (§ 17 ust. 1 pkt 3 lit. b), mogą być decyzją prezydium właściwej rady narodowej wykorzystane, w miarę potrzeby i zgodnie z przeznaczeniem, na wykonanie tych zadań przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych. Nie dotyczy to realizacji przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków funduszów mieszkaniowych rad narodowych.
4.
Wpływy związane z prowadzeniem przez dyrekcje budowy osiedli robotniczych działalności inwestycyjnej podjętej na podstawie umów o zastępstwo inwestycyjne i umów o nadzór, a dotyczącej inwestycji nie objętych budżetem właściwej rady narodowej, zaliczane są jako dochód budżetu tej rady. Prezydium rady narodowej przeznacza dochód z tego tytułu – w niezbędnej wysokości – na pokrycie wydatków dyrekcji budowy osiedli robotniczych, związanych z przejętymi zadaniami.
5.
Przepisy ust. 3 i 4 mają odpowiednie zastosowanie do inspektoratów inwestycji.
§  27. 8
1.
Podstawą do ustalenia funduszu płac i ilości etatów w dyrekcjach budowy osiedli robotniczych i inspektoratach inwestycji są wskaźniki obciążenia pracowników służby inwestycyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem obciążenia inspektorów nadzoru.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej zwiększy w ciągu roku dyrekcji budowy osiedli robotniczych lub inspektoratowi inwestycji stan zatrudnienia, fundusz płac oraz środki na wydatki ogólno-administracyjne, o ile jednostka ta otrzyma w trakcie wykonywania budżetu dodatkowe zadania. Zwiększenie to nastąpi w granicach dodatkowych wpływów przewidzianych z nowych zadań, z zachowaniem przepisu ust. 1.
3.
Prezydia właściwych rad narodowych mogą tworzyć fundusz nagród dla inspektorów nadzoru oraz innych pracowników dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację inwestycji. Na fundusz nagród przeznacza się do 25% wpływów osiągniętych w danym kwartale z tytułu wykonywania zastępstwa inwestycyjnego i zleconego nadzoru (§ 17 ust. 1 pkt 3 lit. c i d).
§  28. 9
1.
Dyrekcje budowy osiedli robotniczych wojewódzkie (miast wyłączonych z województw):
1)
wykonują zadania przewidziane w § 17 ust. 1 pkt 3 w odniesieniu do terenów, dla których nie zostały utworzone dyrekcje budowy osiedli robotniczych lub inspektoraty inwestycji,
2)
prowadzą działalność inwestycyjną w zakresie przewidzianym w § 17 ust. 1 pkt 3 dotyczącą budowy lub rozbudowy obiektów budownictwa o charakterze miejskim, finansowanych z budżetu wojewódzkiego,
3)
sprawują nadzór nad działalnością dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji utworzonych przez prezydia rad narodowych niższych stopni, udzielają im pomocy technicznej, instruktażu, prowadzą zbiorcze planowanie i sprawozdawczość oraz załatwiają na szczeblu wojewódzkim sprawy programowania, lokalizacji i terenów.
2.
Wojewódzkie (miejskie) dyrekcje budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych oraz inspektoraty inwestycji podporządkowane są prezydiom właściwych rad narodowych przez wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. Prezydia właściwych rad narodowych mogą podporządkować sobie bezpośrednio wymienione jednostki organizacyjne.
3.
Zwierzchni nadzór nad działalnością wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz inspektoratów inwestycji należy – zgodnie z obowiązującymi przepisami – do Ministra Gospodarki Komunalnej.
4.
W razie powołania na terenie województwa (miasta wyłączonego z województwa) większej liczby dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz większej liczby inspektoratów inwestycji, prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) może utworzyć za zgodą Ministra Gospodarki Komunalnej wojewódzki (miejski) zarząd dyrekcji budowy osiedli robotniczych zamiast wojewódzkiej (miejskiej) dyrekcji budowy osiedli robotniczych. Przepisy ust. 1, 2 i 3 stosuje się wtedy do wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych.
§  28a. 10
Minister Gospodarki Komunalnej wyda szczegółowe wytyczne dotyczące zasad powoływania, organizacji i zadań wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych, wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcji budowy osiedli robotniczych i inspektoratów inwestycji oraz wytyczne dotyczące ustalania wskaźników obciążenia pracowników służby inwestycyjnej i przyznawania nagród przewidzianych w § 27 ust. 3.
§  28b. 11
1.
Przepisy § 26 ust. 1 i 2 stosuje się do wojewódzkich (miejskich) zarządów dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz wojewódzkich (miejskich) dyrekcji budowy osiedli robotniczych.
2.
W przypadku wykonywania przez wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz wojewódzkie (miejskie) dyrekcje budowy osiedli robotniczych zadań przewidzianych dla dyrekcji budowy osiedli robotniczych, w odniesieniu do tej części zadań mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 17 ust. 3, § 25, § 26 ust. 3 i 4 i § 27.
§  28c. 12
Samodzielne jednostki inwestycyjne oraz służby inwestycyjne istniejące w wydziałach prezydiów rad narodowych lub w innych jednostkach organizacyjnych, których zadania zostały przejęte przez wojewódzkie (miejskie) zarządy dyrekcji budowy osiedli robotniczych, dyrekcje budowy osiedli robotniczych lub inspektoraty inwestycji, ulegają likwidacji lub odpowiedniemu zmniejszeniu, biorąc pod uwagę przepis § 17 ust. 2.

IV.

Nadzór inwestorski.

§  29.
Inwestorzy są zobowiązani zapewnić prawidłowy nadzór nad robotami budowlano-montażowymi, w szczególności w zakresie:
1)
zgodności wykonywania inwestycji z dokumentacją projektowo-kosztorysową,
2)
prawidłowej jakości wykonywanych robót budowlano-montażowych,
3)
zgodności wykonywania robót z harmonogramami ustalonymi z wykonawcą,
4)
prawidłowości fakturowania wykonanych robót zgodnie z aktualnymi normami i cennikami (z uwzględnieniem miejscowych warunków budowy), z ilością wykonanych faktycznie robót, z umową oraz z obowiązującymi przepisami o rozliczeniach,
5)
prawidłowości przygotowania inwestycji do eksploatacji.
§  30.
1.
Inwestor może wykonywać nadzór inwestorski przez pracowników własnych bądź w drodze zlecenia określonych czynności nadzoru:
1)
organizacjom projektowym w połączeniu ze sprawowaniem nadzoru autorskiego lub
2) 13
służbom inwestycyjnym objętym rozdziałem III część b) zarządzenia lub
3)
służbom architektoniczno-budowlanym prezydiów rad narodowych.
2.
W wyjątkowych przypadkach inwestor może - za zgodą jednostki nadrzędnej - wykonywanie określonych czynności nadzoru w zakresie robót specjalistycznych zlecać osobom fizycznym posiadającym odpowiednie uprawnienia.
3.
Autorowi projektu (biuru projektów, pracowni) należy powierzać w miarę możności nadzór inwestorski.
§  31.
1.
Nadzór inwestorski w zakresie robót budowlanych mogą spełniać tylko osoby, które posiadają wykształcenie techniczne, wyższe lub średnie, właściwej specjalności oraz przewidziane w prawie budowlanym uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi.
2.
Przepis ust. 1 w części dotyczącej uprawnień nie stosuje się do osób pełniących nadzór inwestorski nad robotami instalacyjnymi (sanitarnymi i elektrycznymi) oraz montażowymi (montaż maszyn i urządzeń). Osoby te poza wykształceniem przewidzianym w ust. 1 muszą wykazać się co najmniej 3-letnią praktyką na budowie.
3.
Ramowe wytyczne dotyczące działalności inspektorów nadzoru inwestorskiego ustala się w załączniku do niniejszego zarządzenia.
4.
Zakres prac i obowiązków oraz granice pełnomocnictwa inspektora nadzoru inwestorskiego ustala inwestor w ramach obowiązujących przepisów.
5.
Właściwi ministrowie mogą opierając się na ramowych wytycznych, stanowiących załącznik do niniejszego zarządzenia, wydać w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych instrukcje określające w poszczególnych resortach zakres obowiązków i uprawnień inspektorów nadzoru inwestorskiego w zakresie robót budowlanych oraz instrukcje dotyczące zasad pracy nadzoru inwestorskiego w zakresie zakupów realizowanych przez inwestora na podstawie założeń i warunków technicznych ustalonych w umowie o zakup.
§  32.
1.
Jeżeli autor projektu (biuro projektów, pracownia) nie pełni nadzoru inwestorskiego, zobowiązany on jest do pełnienia na zlecenie inwestora nadzoru autorskiego.
2.
Wynagrodzenie za nadzór autorski powinno być przewidziane w cenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. W wyjątkowych przypadkach, gdy cenniki dotyczące dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie przewidują takiego wynagrodzenia, wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się w drodze umowy między stronami.
3.
Wynagrodzenie za nadzór autorski nie przysługuje w razie pełnienia przez autora projektu nadzoru inwestorskiego.
§  33.
1.
Wykonywanie nadzoru autorskiego polega na:

- pilnowaniu prawidłowej realizacji budowy pod względem zgodności rozwiązań technicznych, materiałowych i użytkowych z projektem,

- wyjaśnianiu wątpliwości wykonawcy powstałych w toku realizacji,

- uzupełnianiu brakujących detali i rozwiązań szczegółów konstrukcyjnych,

- uzgadnianiu z wykonawcą możliwości wprowadzenia materiałów zamiennych wynikających z braków materiałowych na rynku,

- kontroli jakości wykonywanych robót, w porozumieniu z inspektorem nadzoru,

- braniu udziału w komisjach i naradach technicznych dotyczących sposobu wykonywania inwestycji,

- braniu udziału w komisji odbioru końcowego robót.

2.
Przekazywanie wniosków nadzoru autorskiego pod adresem wykonawcy budowy odbywa się za pośrednictwem inspektora nadzoru.
§  34.
1.
Przy drobnych lub nie skomplikowanych robotach inwestycyjnych powinien być w zasadzie stosowany ograniczony nadzór inwestorski polegający na wprowadzeniu wykonawcy na teren budowy, a następnie na dokonaniu odbioru ostatecznego i rozliczeniu wykonanych i odebranych robót. Ograniczony nadzór inwestorski w zakresie ustalonym przez inwestora może być również stosowany, jeżeli realizowana jest inwestycja nie skomplikowana pod względem technicznym, za którą strony umówiły cenę ryczałtową.
2.
Dla robót wykonywanych własnymi siłami inwestora (systemem gospodarczym) nie należy powoływać odrębnego nadzoru inwestorskiego. Kontrolę wykonywanych robót sprawują właściwe komórki organizacyjne inwestora.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, oraz przy realizacji nie skomplikowanych projektów typowych nie podlegających poważniejszej adaptacji, stały nadzór autorski nie powinien być stosowany. Decyzje w tych sprawach podejmuje inwestor przy zawieraniu umowy o prace projektowe.

V.

Przepisy końcowe i przejściowe.

§  35.
1. 14
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w porozumieniu z właściwymi ministrami i za zgodą Prezesa Rady Ministrów mogą w szczególnie uzasadnionych przypadkach uregulować organizację służb inwestycyjnych odmiennie od form zawartych w niniejszym zarządzeniu, przy zachowaniu zawartych w nim podstawowych zasad.
2.
Jednostki nadrzędne (ministerstwa, centralne zarządy, zjednoczenia, prezydia rad narodowych oraz ich wydziały) w zakresie czynności służby inwestycyjnej sprawują funkcje wynikające z ogólnego kierownictwa i nadzoru.
§  36.
Właściwi ministrowie mogą w uzasadnionych gospodarczo przypadkach zezwolić na utworzenie jednostek służby inwestycyjnej z pominięciem przepisów zawartych w § 5 i § 19 ust. 4 niniejszego zarządzenia.
§  37.
Zasady wynagradzania i premiowania pracowników służb inwestycyjnych oraz przyznawania nagród regulują odrębne przepisy.
§  38.
Z dniem wejścia w życie zarządzenie tracą moc wszelkie przepisy w sprawach unormowanych tym zarządzeniem, a w szczególności:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1951 r. w sprawie jednostek nadzoru inwestycyjnego i komórek wykonawstwa inwestycji systemem gospodarczym (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-4, poz. 52, Nr A-51, poz. 694 i Nr A-105, poz. 1630, z 1953 r. Nr A-31, poz. 401 oraz z 1954 r. Nr A-34, poz. 491),
2)
zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów:
a)
z dnia 27 czerwca 1952 r. w sprawie zasad rozgraniczenia działalności inwestycyjnej od eksploatacyjnej (Biuletyn PKPG Nr 27, poz. 130),
b)
z dnia 30 października 1952 r. uzupełniające zarządzenie w sprawie zasad rozgraniczenia działalności inwestycyjnej od eksploatacyjnej oraz określające tryb i zasady planowania i finansowania eksploatacji wstępnej nowo budowanych i rozbudowywanych obiektów (Biuletyn PKPG Nr 47, poz. 219),
3)
instrukcja nr 5/DJ Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 8 lutego 1949 r. - Tymczasowe przepisy określające zadania i obowiązki w budownictwie przemysłowym,
4)
zarządzenie Ministra Odbudowy z dnia 15 lutego 1949 r. w sprawie zadań i obowiązków inspektora nadzoru (Dz. Urz. Min. Odbudowy Nr 3, poz. 11 i Dz. Urz. Min. Budownictwa z 1950 r. Nr 16, poz. 189),
5)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 4 czerwca 1951 r. w sprawie stosowania wzoru umowy ramowej o nadzór nad wykonaniem inwestycyjnych robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 811 z późniejszymi zmianami),
6)
zarządzenie Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 16 lutego 1954 r. w sprawie instrukcji o czynnościach inspektora nadzoru budownictwa mieszkaniowego, realizowanego przez Centralny Zarząd Budowy Miast i Osiedli "ZOR" (Dz. Urz. Min. Bud. Miast i Osiedli Nr 3, poz. 16).
§  39.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że w 6 miesięcy po wejściu jego w życie dotychczasowa organizacja służb inwestycyjnych powinna być dostosowana do zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE DZIAŁALNOŚCI INSPEKTORÓW NADZORU INWESTORSKIEGO

§ 1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego jest pełnomocnikiem inwestora i rzecznikiem potrzeb przyszłego użytkownika.
§  2.
Funkcje inspektora nadzoru inwestorskiego rozpoczynają się z chwilą otrzymania przez niego pisemnego polecenia objęcia nadzoru ze wskazaniem przedmiotu nadzoru.
§  3.
Jednostka, wykonująca nadzór na zlecenie inwestora, obowiązana jest powiadomić go o osobie inspektora nadzoru przed rozpoczęciem czynności przez inspektora nadzoru.
§  4.
Jeżeli na danej budowie występuje kilku inspektorów nadzoru inwestorskiego, wyznaczony przez inwestora inspektor koordynuje ich pracę. Inwestor ustala także podział pracy pomiędzy poszczególnymi inspektorami nadzoru uwzględniając w tym inspektorów nadzoru nad robotami specjalistycznymi.
§  5.
W razie gdy nadzór inwestorski nie jest sprawowany przez autora projektu (biura, pracowni samodzielnej), inspektor nadzoru inwestorskiego w sprawach objętych zakresem działania nadzoru autorskiego działa w uzgodnieniu ze sprawującym nadzór autorski. W razie sprzeczności poglądów pomiędzy organami nadzoru autorskiego a inspektorem nadzoru inwestorskiego decyduje inwestor.
§  6.
Inspektor nadzoru inwestorskiego powinien inspekcjonować budowy w takich odstępach czasu, żeby zapewnić skuteczność nadzoru, a w szczególności jakość i terminowość odbiorów robót, oraz żeby nie wstrzymywać wykonania ustalonego harmonogramu robót. W czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektor nadzoru ma obowiązek wpisania się do dziennika budowy.
§  7.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego obowiązany jest dokładnie zaznajomić się z umową o wykonanie budowy oraz z dokumentacją projektowo-kosztorysową i sprawdzić, czy posiadana przez wykonawcę dokumentacja umożliwia rozpoczęcie i prowadzenie robót, a w razie potrzeby zgłaszać wnioski o zmianę umowy lub dokumentacji.
2.
Inspektor nadzoru inwestorskiego powinien dokładnie znać rozmiary środków finansowych przeznaczonych na realizację każdego nadzorowanego przez niego obiektu oraz bieżący stan ich wykorzystania.
§  8.
Inspektor nadzoru inwestorskiego przekazuje kierownikowi robót protokolarnie teren budowy (wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, urządzeniami i materiałami). Przekazaniu podlegają również punkty niwelacyjne, dokumentacja prawna i techniczna dotycząca usytuowania terenu budowy i jego granic, linii zabudowy, poziomu chodników, granic terenów przeznaczonych do komunikacji itp.
§  9.
1.
W razie zauważenia usterek i niedokładności w dokumentacji lub stwierdzenia konieczności wprowadzenia w niej zmian dla dostosowania jej do warunków lokalnych lub dla uzyskania oszczędności inspektor nadzoru inwestorskiego obowiązany jest zwrócić się - w porozumieniu z autorem projektu - z odpowiednim wnioskiem do inwestora o przeprowadzenie zmian i poprawek, określając w porozumieniu z wykonawcą termin ich wykonania.
2.
Drobne poprawki nie mające wpływu na rozwiązanie urbanistyczno-architektoniczne, na zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne lub na pogorszenie użytkowości obiektu inspektor nadzoru inwestorskiego może wprowadzać sam, zawiadamiając o tym inwestora. Jeżeli na budowie jest prowadzony równoległe nadzór autorski, inspektor nadzoru powinien wnoszone poprawki uzgodnić z przedstawicielem nadzoru autorskiego.
§  10.
Inspektor nadzoru inwestorskiego sprawdza zgodność przedstawionego mu przez wykonawcę projektu zagospodarowania terenu budowy z zamierzeniami inwestycyjnymi.
§  11.
Inspektor nadzoru inwestorskiego sprawdza prawidłowość wytyczenia obiektu i potwierdza to zapisem w dzienniku budowy.
§  12.
Inspektor nadzoru inwestorskiego uzgadnia z wykonawcą harmonogram robót w celu zapewnienia dotrzymania terminów oddawania obiektów do użytku, sprawdza postęp robót i ich zgodność z harmonogramem. W razie zagrożenia terminów wykonanie robót inspektor nadzoru inwestorskiego zawiadamia niezwłocznie inwestora.
§  13.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego kontroluje roboty budowlano-montażowe i prawidłowość procesów technologicznych co do zgodności z dokumentacją projektowo-kosztorysową i umową oraz jakość używanych materiałów.
2.
W razie stwierdzenia niezgodności z dokumentacją, nieprawidłowości procesów technologicznych użycia niewłaściwych materiałów, braków w wykonaniu lub prowadzenia robót w sposób mogący narazić inwestora na straty inspektor nadzoru inwestorskiego zwraca uwagę kierownikowi robót, podejmując odpowiednie decyzje i wpisując je do dziennika budowy, a w przypadku powtarzających się lub szczególnie rażących faktów zaniedbań zawiadamia o nich na piśmie inwestora i zwierzchnika kierownika budowy.
§  14.
Inspektor nadzoru inwestorskiego rozstrzyga wątpliwości natury technicznej dotyczące nadzorowanego obiektu i sam lub przy pomocy rzeczoznawców powołanych na jego wniosek przez inwestora wskazuje sposób rozwiązania zagadnień technicznych wynikających w trakcie budowy.
§  15.
Inspektor nadzoru inwestorskiego bierze udział w komisjach technicznych powołanych do oceny lub rozstrzygnięcia technicznych spraw budowy.
§  16.
Inspektor nadzoru inwestorskiego bierze udział w komisji sporządzającej protokół inwentaryzacyjny obiektu podlegającego rozbiórce w związku z realizacją inwestycji. Inspektor nadzoru inwestorskiego:
1)
kontroluje segregację materiałów uzyskanych z rozbiórki,
2)
ustala ich ilość, stopień przydatności i sposób wykorzystania,
3)
kontroluje zgodność ustaleń w protokole inwentaryzacyjnym z faktycznie osiągniętą ilością i przydatnością odzyskanych materiałów z rozbiórki.
§  17.
1.
W razie uznania konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych inspektor nadzoru inwestorskiego spisuje wspólnie z kierownikiem robót protokół konieczności podając przybliżony koszt tych robót i występuje z wnioskiem co do ich wykonania oraz opracowania kosztorysów na te roboty lub wykazów cen jednostkowych.
2.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych, wynikających z konieczności zabezpieczenia robót, uniknięcia strat lub z konieczności zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu, inspektor nadzoru inwestorskiego może powziąć wiążącą wykonawcę decyzję co do niezwłocznego wykonania takich robót bez określenia kosztów i uzyskania zezwolenia inwestora. O decyzji tej inspektor nadzoru inwestorskiego jest obowiązany natychmiast zawiadomić inwestora, a w miarę możności uzgodnić z nim rodzaj i zakres robót zabezpieczających.
§  18. 15
1.
nspektor nadzoru inwestorskiego kontroluje bieżące prowadzenie księgi obmiaru, sprawdza rzetelność obmiarów wykonanych robót i notuje przypadki stwierdzonych niezgodności ze stanem faktycznym.
2.
W przypadku rozliczenia obiektu na podstawie ceny katalogowej bądź ryczałtu umownego inspektor nadzoru nie jest obowiązany do sprawdzania książek obmiaru z wyjątkiem robót dodatkowych, zleconych przez inwestora.
§  19.
W razie przerwy w robotach oraz w przypadkach, kiedy zachodzi potrzeba ustalenia ilości, wartości i jakości wykonanych robót oraz na koniec każdego kwartału (inwentaryzacji), inspektor nadzoru inwestorskiego stwierdza ich aktualny stan.
§  20.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego ustala w porozumieniu z kierownikiem robót terminy odbioru i przeprowadza odbiory częściowe robót, przy czym podpisuje protokół odbioru. Inspektor nadzoru inwestorskiego powinien zwrócić szczególną uwagę na odbiór robót zanikających lub ulegających zakryciu.
2.
Inspektor nadzoru inwestorskiego sprawdza sporządzone przez kierownika robót obliczenie ilości i wartości robót odebranych w sposób częściowy lub końcowy.
3.
W odpowiednim terminie (w zasadzie 2 tygodnie przed przewidywanym ukończeniem robót) inspektor nadzoru inwestorskiego występuje wraz z kierownikiem robót z wnioskiem do inwestora o powołanie komisji do odbioru końcowego robót. Po ukończeniu robót inspektor nadzoru inwestorskiego z kierownikiem robót stwierdza zapisem w dzienniku budowy gotowość obiektu do odbioru, należyte urządzenie i uporządkowanie terenu budowy i zawiadamia o tym inwestora.
4.
Inspektor nadzoru inwestorskiego kompletuje i przedstawia przewodniczącemu komisji do ostatecznego odbioru akta niezbędne do dokonania odbioru wraz z opracowanym przez siebie sprawozdaniem z przebiegu wykonania odbieranego obiektu. Inspektor nadzoru inwestorskiego powinien być obecny przy odbiorze i przekazaniu do użytku danego obiektu.
5.
Inspektor nadzoru inwestorskiego obowiązany jest do skontrolowania usunięcia przez wykonawcę usterek i braków stwierdzonych w czasie odbioru.
6.
Obowiązki inspektora nadzoru wygasają w zasadzie po odbiorze końcowym robót i rozliczeniu fakturą końcową.
1 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
2 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
3 § 19 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
4 Rozdział III lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
5 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
6 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
7 § 26 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
8 § 27 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
9 § 28 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
10 § 28a dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
11 § 28b dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
12 § 28c dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
13 § 30 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
14 § 35 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.
15 Załącznik § 28 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 102 z dnia 1 lipca 1960 r. (M.P.60.55.264) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1960 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024