Rozliczenia z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych, podległych Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO ORAZ MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1958 r.
w sprawie rozliczeń z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych, podległych Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.

Na podstawie § 5 ust. 2 i § 13 uchwały nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550), oraz na podstawie art. 36 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) zarządza się, co następuje:

I.

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o centralnych zarządach - należy przez to rozumieć również jednostki działające na prawach centralnych zarządów (Zarząd Przemysłu Maszynowego, zarządy lasów państwowych), przedsiębiorstwa bezpośrednio podległe Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Departament Finansowo-Księgowy Ministerstwa, który w rozliczeniach z budżetem lasów państwowych pełni rolę centralnego zarządu,
2)
o przedsiębiorstwach wielozakładowych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa wielozakładowe (rejony przemysłu leśnego), które dokonują rozliczeń za podległe zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć również zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
4)
o zyskach bądź stratach Ministerstwa, centralnych zarządów i przedsiębiorstw wielozakładowych - należy przez to rozumieć saldo zysków i strat centralnych zarządów wchodzących w skład Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, saldo zysków i strat przedsiębiorstw wchodzących w skład centralnych zarządów oraz saldo zysków i strat zakładów, o których mowa w pkt 2, wchodzących w skład przedsiębiorstw wielozakładowych,
5)
o rachunkach rozliczeń centralnych zarządów - należy przez to rozumieć również rachunki rozliczeń z budżetem przedsiębiorstw wielozakładowych rozliczających się na podstawie zbiorczych sprawozdań podległych jednostek działających na zasadach wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego,
6)
o uchwale Rady Ministrów - należy przez to rozumieć uchwałę nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550).
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia, w których nie określa się wyraźnie, iż dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 4 podmiotów, odnoszą się do Ministerstwa, centralnych zarządów, przedsiębiorstw wielozakładowych i przedsiębiorstw.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z tytułu zysków,
2)
dotacje udzielone na sfinansowanie strat oraz dotacje celowe.
§  3.
1.
Rozliczeń dokonuje się za okres miesięczny, kwartalny i roczny licząc za czas od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
2.
Zarządy lasów państwowych i Centralny Zarząd Leśnej Produkcji Niedrzewnej dokonują rozliczeń za okresy kwartalne i roczne.
§  4.
1.
Podstawą do rozliczeń są miesięczne, kwartalne i roczne sprawozdania finansowe oraz zatwierdzone roczne wskaźniki finansowe.
2.
Podstawę do wynikowego rocznego rozliczenia zarządów lasów państwowych i podległych im przedsiębiorstw stanowią wyniki roku gospodarczego obejmujące okres od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku.
3.
W razie niezatwierdzenia rocznych wskaźników finansowych przed rozpoczęciem I kwartału podstawą rozliczeń są prowizoryczne zadania operatywne ustalone przez jednostkę nadrzędną.
§  5.
1.
Ministerstwo dla celów rozliczeń prowadzi we właściwym oddziale Narodowego Banku Polskiego w Warszawie:
1)
rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń Ministerstwa z tytułu wpłat z zysku, dotacji na pokrycie strat oraz dotacji celowych", zwany dalej rachunkiem rozliczeń Ministerstwa,
2)
rachunek funduszu rezerwowego,
3)
rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń lasów państwowych z tytułu wpłat z zysku, dotacji na pokrycie strat i dotacji celowych", zwanych dalej rachunkiem rozliczeń lasów państwowych.
2.
Centralne zarządy dla celów rozliczeń prowadzą we właściwych terenowo oddziałach Narodowego Banku Polskiego rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku, dotacji na pokrycie strat oraz dotacji celowych, zwany dalej rachunkiem rozliczeń centralnego zarządu, a nadto w centralnych zarządach, które zostały upoważnione do tworzenia funduszu rezerwowego - rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy przedsiębiorstw bezpośrednio podległych Ministrowi.
4.
Przedsiębiorstwa wielozakładowe dla celów rozliczeń prowadzą w oddziałach terenowo właściwych banków "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku, dotacji na pokrycie strat oraz dotacji celowych".
5.
Centralne zarządy obejmujące kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą.
§  6.
Ministerstwo, centralne zarządy i przedsiębiorstwa wielozakładowe prowadzą odpowiednią księgowość, uwzględniającą wpłaty na ich rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tych rachunków według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat.
§  7.
1.
Na rachunek rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1 pkt 1) wpływają z budżetu dotacje na pokrycie strat, dotacje celowe i przelewy od centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
2.
Z rachunku rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1 pkt 1) dokonywane są przelewy na rzecz budżetu, na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów i na rzecz centralnych zarządów z tytułu rozliczeń (§ 2).
3.
Na rachunek rozliczeń lasów państwowych oraz centralnych zarządów (§ 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2) wpływają z rachunku rozliczeń Ministerstwa dotacje na pokrycie strat i dotacje celowe oraz przelewy od podległych zarządów lasów państwowych i przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń (§ 2).
4.
Z rachunku rozliczeń lasów państwowych oraz centralnych zarządów (§ 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2) dokonywane są przelewy na rzecz Ministerstwa oraz podległych zarządów lasów państwowych i przedsiębiorstw z tytułu rozliczeń.
5.
Ministerstwo, centralne zarządy i przedsiębiorstwa dokonując wpłat przesyłają zawiadomienia według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 jednostkom wymienionym w tym wzorze.

II.

Wpłaty i terminy rozliczeń.

§  8.
1.
Część zysku podlegająca wpłacie do budżetu bądź na rzecz jednostki nadrzędnej powinna być przelewana w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych przez:
1)
przedsiębiorstwa w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
2)
przedsiębiorstwa wielozakładowe w ciągu 3 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
3)
centralne zarządy w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu zbiorczych sprawozdań finansowych,
4)
Ministerstwo w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu Finansów zbiorczych sprawozdań finansowych.
2.
W miesiącu grudniu mogą być wprowadzone zaliczkowe wpłaty na poczet rozliczeń za miesiące listopad i grudzień.
§  9.
Dotacje na pokrycie strat i dotacje celowe (§ 2) powinny być przelewane przez:
1)
Ministerstwo do dnia 2 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
2)
centralne zarządy na rzecz podległych przedsiębiorstw - do dnia 5 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
3)
przedsiębiorstwa wielozakładowe - do dnia 8 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.

III.

Rozliczenia zysków.

§  10.
1.
W Ministerstwie i centralnych zarządach uprawnionych do tworzenia funduszu rezerwowego planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstw w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od łącznej kwoty wartości realizacji produkcji i usług przedsiębiorstw wytwórczych, budowlano-montażowych i usługowych oraz marży handlowej (prowizji, narzutów) przedsiębiorstw obrotu towarowego po potrąceniu podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych,
3)
fundusz rezerwowy w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od kwoty odpisu na fundusz rozwoju przedsiębiorstw (pkt 2),
4)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego, pomniejszonego o odpisy z zysku, o których mowa w pkt 1, 2 i 3.
2.
W centralnych zarządach nie wymienionych w ust. 1 i w przedsiębiorstwach planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstwa w wysokości określonej w ust. 1 pkt 2,
3)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego pomniejszonego o odpisy z zysku, o których mowa w pkt 1 i 2.
3.
W przedsiębiorstwach wielozakładowych zysk planowany dzieli się według zasad podanych w ust. 2.
§  11.
1.
Przy rozliczeniach miesięcznych, kwartalnych i rocznych podstawą do wyliczenia faktycznej wpłaty z zysku jest zysk osiągnięty wykazany w sprawozdaniu finansowym, pomniejszony o należne odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Wpłatę z zysku przy rozliczeniach miesięcznych, kwartalnych i rocznych stanowi ta część zysku określonego w ust. 1, jaka wynika ze stosunku procentowego planowanej rocznej wpłaty z zysku do rocznego zysku planowanego pomniejszonego o planowany roczny odpis na fundusz zakładowy.
§  12.
Ministerstwo przekazuje z rachunków rozliczeń Ministerstwa na rachunek funduszu rezerwowego kwotę przeznaczoną na fundusz rezerwowy zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały Rady Ministrów w takiej wysokości, w jakiej wynika ona z rozliczeń zysku miesięcznych, kwartalnych i rocznych.
§  13.
Odpisy z zysku na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane w obowiązujących przepisach ustala się w wysokości należnych kwot odpisów, obliczonych zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami.
§  14.
1.
Nie dopłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych, kwartalnych i rocznych, podlegają dodatkowej wpłacie.
2.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych, kwartalnych i rocznych, podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub też zwrotowi w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku.

IV.

Rozliczenia strat i dotacji celowych.

§  15.
1.
Dotacje przelewane są w kwocie odpowiadającej 1/12 dotacji planowanych przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu.
2.
Rozliczenie z otrzymanych dotacji następuje w terminach określonych w § 8 ust. 1.
3.
W razie gdy strata wykazana w miesięcznym i kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest niższa od dotacji planowanych ustalonych zgodnie z ust. 1 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty powiększonej o kwoty odpisów na fundusz zakładowy w wysokości określonej odrębnymi przepisami i fundusz rozwoju przedsiębiorstwa. Nadpłacone kwoty podlegają zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego. W rozliczeniach miesięcznych i kwartalnych należy przyjmować kwoty funduszu zakładowego i funduszu rozwoju w wysokościach faktycznie naliczonych kwot.
4.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym i kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest wyższa od dotacji planowanej ustalonej zgodnie z ust. 1 za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, należną dotację ustala się w wysokości planowanej, skorygowanej o procent przekroczenia planu sprzedaży.
5.
Pokrycie ponadplanowych i nie planowanych strat w całości lub częściowo może nastąpić na wniosek centralnego zarządu zawierający analizę przyczyn powstania ponadplanowych strat, plan uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa oraz wskazanie, jakie konsekwencje zostały wyciągnięte w stosunku do osób, których działalność przyczyniła się do powstania omawianych strat.
6.
Jeżeli zamiast straty w miesięcznym, kwartalnym lub rocznym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, osiągnięty zysk podlega odprowadzeniu na rzecz jednostki nadrzędnej po uwzględnieniu należnych odpisów na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy. Udzielona dotacja na sfinansowanie strat przy rozliczeniach miesięcznych i kwartalnych podlega zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego bądź przekazaniu na fundusz rezerwowy.
7.
Ministerstwo oraz centralne zarządy mogą wstrzymać udzielenie dotacji na pokrycie strat, dotacji celowych bądź ustalać je w kwotach mniejszych lub większych, jeżeli uzasadnia to stan finansowy przedsiębiorstwa. Wprowadzone zmiany nie mogą spowodować jednak podwyższenia kwot rocznych dotacji planowanych, przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu.
8.
Po upływie roku sprawozdawczego straty nie podlegają rozliczeniu. Nie wykorzystane przez Ministerstwo bądź centralne zarządy dotacje na pokrycie strat oraz dotacje celowe przeznacza się na fundusz rezerwowy.

V.

Sprawozdawczość i kontrola.

§  16.
1.
Ministerstwo przedstawia Ministerstwu Finansów, centralne zarządy - Ministerstwu, a przedsiębiorstwa centralnym zarządom, rozliczenia miesięczne, kwartalne i roczne według wzoru ustalonego w załączniku nr 2 w terminie przewidzianym dla przedstawienia jednostce nadrzędnej sprawozdania finansowego.
2.
Przedstawiane rozliczenia, o których mowa w ust. 1, podlegają sprawdzeniu w ciągu 5 dni od daty otrzymania.
3.
Dopłaty, jak również zwroty nadpłaconych dotacji na pokrycie strat oraz dotacji celowych, wynikające ze sprawdzonych rozliczeń miesięcznych i kwartalnych, powinny być dokonane w ciągu 5 dni od daty otrzymania sprawdzonego rozliczenia, a wynikające z rozliczeń rocznych - w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
Jeżeli w terminach przewidzianych do złożenia zbiorczych sprawozdań finansowych jednostki nadrzędne nie dysponują sprawozdaniami finansowymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu rozliczeń oprzeć się w odniesieniu do jednostek, które nie złożyły sprawozdań, na danych ostatniego sprawozdania finansowego, uzupełniając okres brakujący danymi planowanymi. W tych przypadkach rozliczenie traktuje się jako wstępne, a rozliczenie ostateczne przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  17.
1.
W razie niedokonania przez centralny zarząd wpłat na rzecz Ministerstwa w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych wystawionego przez Ministerstwo lub organ finansowy przelewu odpowiedniej kwoty na rzecz Ministerstwa w ciężar rachunku rozliczeń centralnego zarządu.
2.
Przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie w razie niedokonania wpłat przez przedsiębiorstwa na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej, z tym że przelewy mogą nastąpić również na wniosek centralnego zarządu i organu finansowego.
3.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w niniejszym zarządzeniu należnych wpłat na rachunek rozliczeń jednostek nadrzędnych, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw bezpośrednio podległych Ministrowi.
5.
Ministerstwo może wstrzymać przekazanie należnych dotacji dla tych centralnych zarządów, a centralne zarządy dla tych przedsiębiorstw, które nie składają w terminie rozliczeń oraz nie dokonują w obowiązujących terminach wpłat na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej.
§  18.
1.
Ministerstwo Finansów oraz właściwe organy finansowe sprawują nadzór nad przebiegiem rozliczeń Ministerstwa, centralnych zarządów i przedsiębiorstw na podstawie otrzymanych od nich odpisów wskaźników finansowych, zawiadomień o przelewach i rozliczeń wynikowych. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, polegających na nieprzestrzeganiu przepisów niniejszego zarządzenia, organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym jednostkę nadrzędną.
2.
Za właściwy organ finansowy dla centralnego zarządu uważa się wydział finansowy prezydium właściwej miejscowo wojewódzkiej rady narodowej lub miasta wyłączonego z województwa, dla przedsiębiorstwa zaś zarówno podległego bezpośrednio Ministrowi, jak i centralnemu zarządowi wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat) bądź równorzędny organ administracji finansowej prezydium dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

VI.

Rozliczenie z tytułu zysków za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r.

§  19.
1.
Rozliczeń z tytułu zysku za 1957 r. i środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r. dokonuje się zgodnie z przepisami zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lutego 1957 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 16, poz. 119), z zachowaniem - o ile chodzi o środki obrotowe - przepisu § 6 uchwały Rady Ministrów.
2.
Ustalenie podlegających rozliczeniu nadwyżek bądź niedoborów środków obrotowych w przedsiębiorstwach lasów państwowych następuje według stanu na dzień 1 października każdego roku.
3.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych).
4.
Po dokonaniu odpisów na fundusz scentralizowany za 1957 r. Ministerstwo przeksięguje ten fundusz łącznie z funduszem za 1956 r. na nowo otwarty rachunek funduszu rezerwowego, o którym mowa w § 5 ust. 1.
5.
Ewentualne pozostałości środków na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych) po dokonaniu rozliczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, należy przelać na dochód budżetu jako nadwyżkę środków obrotowych.

VII.

Przepisy końcowe.

§  20.
W sprawach nie uregulowanych i nie objętych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
uchwały Rady Ministrów,
2)
do wpłat do budżetu - dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25),
3)
do dotacji budżetowych - dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334, z 1954 r. Nr 25, poz. 94, Nr 56, poz. 278 i z 1957 r. Nr 1, poz. 5) oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§  21.
Przepisy niniejszego zarządzenia mają zastosowanie do przedsiębiorstw eksperymentujących, z tym że w zakresie podziału zysku stosują one zasady ustalone w ich statutach.
§  22.
Dla rozliczeń począwszy od 1958 r. otwiera się nowe rachunki rozliczeń, o których mowa w § 5.
§  23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą do rozliczeń począwszy od 1 stycznia 1958 r., a dla jednostek lasów państwowych poczynając od okresu gospodarczego 1957/1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

..............................................................

(nazwa i adres jednostki rozliczającej się)

Ministerstwo sporządza w 2 egzemplarzach, z których jeden przesyła Ministerstwu Finansów (Departament Dochodów Państwowych), a drugi pozostawia u siebie.

Zarządy centralne i przedsiębiorstwa sporządzają w 3 egzemplarzach, z których jeden przesyłają jednostce nadrzędnej, drugi właściwemu organowi finansowemu, a trzeci pozostawiają u siebie.

ZAWIADOMIENIE

.......................................................................................... zawiadamia, że w dniu .......... 195.. r.

(jednostka przelewająca)

przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu centralnego (dział ................................ rozdział ....................... § ....) Ministerstwu Finansów - Departament Dochodów Państwowych - na rachunek rozliczeń Ministerstwa - zarządu centralnego*) w ................................................ do Oddziału Narodowego Banku Polskiego w ............. na konto nr .......... kwotę zł .... tytułem .......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

za okres ........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

według poniższego rozliczenia:

Zestawienie na dzień .......... 195.. r.

(bez wpłaty podanej wyżej)

Lp. Wyszczególnienie Złotych Złotych Uwagi
1 Ogółem należne wpłaty od początku roku
2 Ogółem dokonane wpłaty
3 Kwoty zwrotów
4 Stan wpłat na koniec okresu (2-3)
5 Podlega uiszczeniu (1-4)
6 Nadpłata do zwrotu lub zaliczenia na okres następny (4-1)

**) Należne odsetki za zwłokę w kwocie zł .... licząc ... dni po 0,05% za każdy dzień zwłoki od sumy zł ... przelano na rachunek dochodów budżetowych budżetu (dział .... rozdział ....) w dniu .......... 195.. r. czekiem-zleceniem przelewowym nr ....

............, dnia ......................... 195.. r.

.....................................

(podpisy)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Dotyczy tylko przedsiębiorstw.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

......................................................

Ministerstwo*) centralny zarząd**)

Przedsiębiorstwo***)

MIESIĘCZNE - ROCZNE ROZLICZENIE ZA OKRES

od 1.I.195.. r. do 31.XII.195.. r.

w tysiącach złotych

Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
1 2 3 4
1 Zysk
2 Fundusz zakładowy
3 " rozwoju X
4 " rezerwowy X
5 Wpłata z zysku X
6 Zysk do rozliczenia (1 — 2)
7 Wskaźnik % wpłaty z zysku (5:6)
8 Odpisy z zysku:
1) na fundusz rozwoju:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: do przypisu +
do odpisu —
2) na fundusz rezerwowy:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: do przypisu +
do odpisu —
9 Wpłaty z zysku:
a) należne (6x7)
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
6 6 7 8
1 Strata
2 Dotacje celowe:
a) na fundusz zakładowy X
b) " " rozwoju X
c) " " rezerwowy X
3 Strata w związku z przekroczeniem planu sprzedaży
4 Strata ponadplanowa
5 Dotacje na straty:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
6 Dotacje celowe na:
1) fundusz zakładowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
2) fundusz rozwoju
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
3) fundusz rezerwowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —

Dnia .......... 195 .. r.

Sprawdzono:

Dnia .......... 195 .. r.

.................

(podpis)

...........................................................

(podpisy jednostki sporządzającej)

______

*) Ministerstwo sporządza w 5 egzemplarzach, z których cztery otrzymuje właściwy departament finansujący Ministerstwa Finansów, a piąty pozostaje w Ministerstwie.

**) Centralny zarząd sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje Ministerstwo, a czwarty pozostaje w centralnym zarządzie. Po sporządzeniu jeden egzemplarz Ministerstwo zwraca centralnemu zarządowi, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

***) Przedsiębiorstwo sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje centralny zarząd, czwarty pozostaje w przedsiębiorstwie. Z trzech egzemplarzy zarząd centralny po sporządzeniu zwraca jeden egzemplarz przedsiębiorstwu, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

Uwaga: Potrącenia na fundusz rezerwowy wykazują tylko jednostki upoważnione do jego tworzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024