Warunki publicznego transportu osób komunalnymi środkami komunikacyjnymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 12 listopada 1957 r.
w sprawie warunków publicznego transportu osób komunalnymi środkami komunikacyjnymi.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 4, poz. 26) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy ustalaniu warunków publicznego transportu osób komunalnymi środkami komunikacyjnymi obowiązują następujące wytyczne:
1)
Wchodzenie do wozów komunikacji komunalnej, wychodzenie z nich, uiszczanie należności za przewóz oraz warunki transportu osób i rzeczy należy uregulować w sposób zabezpieczający prawa przewoźnika oraz w sposób zapewniający bezpieczeństwo pasażerów i ich rzeczy, spokój pasażerów oraz porządek w wozach.

W szczególności należy:

a)
zabronić palenia tytoniu w wozach autobusowych i trolejbusowych, a palenie tytoniu w wozach tramwajowych uregulować w sposób odpowiadający postulatom miejscowej ludności,
b)
zabronić przewożenia materiałów łatwopalnych, wybuchowych, żrących lub cuchnących,
c)
wskazać, że rzeczy pozostawione w wozach komunikacji komunalnej powinny być odebrane przez osoby uprawnione do odbioru w biurze dyrekcji przedsiębiorstwa,
d)
wskazać, że ze środków komunikacji komunalnej nie mają prawa korzystać osoby nietrzeźwe, osoby mogące zabrudzić ubranie innych pasażerów lub wzbudzające odrazę brudem i niechlujstwem oraz osoby dotknięte chorobami zakaźnymi.
2)
Wchodzenie do wozów komunikacji komunalnej i wychodzenie z nich powinno odbywać się przez ustalone dla tych celów i za pomocą napisów lub w inny odpowiedni sposób oznaczone wejścia. Ograniczeń tych nie należy stosować do umundurowanych pracowników przedsiębiorstw komunikacji komunalnej i funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej, do żołnierzy Wojskowej Służby Wewnętrznej, inwalidów, kobiet w ciąży, pasażerów z dziećmi do lat 3, niewidomych oraz innych osób z uzasadnionych przyczyn.
3)
Oprócz osób przewożone być mogą bagaże o rozmiarach do 60 cm X 37 cm X 25 cm oraz trzymane na ręku psy małe z nałożonymi kagańcami, a wyłącznie na pomostach doczepnych wozów tramwajowych i w godzinach mniejszego nasilenia ruchu: wózki dziecięce, narty, saneczki i psy duże z nałożonymi kagańcami na smyczy.
4)
Przedsiębiorstwo komunikacyjne może wyłączyć swoją odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek przerw w ruchu lub zmian kierunku jazdy, spowodowanych przyczynami natury technicznej lub zarządzeniami władz.
5)
W wozach komunikacji komunalnej powinno być umieszczone ostrzeżenie, że naruszenie przepisów porządkowych pociąga za sobą odpowiedzialność z art. 29 prawa o wykroczeniach (Dz. U. z 1932 r. Nr 60, poz. 572) w trybie zwykłego lub mandatowego postępowania karno-administracyjnego.
§  2.
Prezydia rad narodowych sprawujące bezpośredni nadzór nad komunalnymi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi wydadzą w ramach wytycznych ustalonych w § 1 w terminie do dnia 31 grudnia 1957 r. szczegółowe przepisy porządkowe ustalające warunki transportu osób komunalnymi środkami komunikacyjnymi.
§  3.
Z dniem wydania przepisów, o których mowa w § 2, traci moc zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 29 października 1954 r. w sprawie przepisów porządkowych dla osób korzystających ze środków komunikacji komunalnej (Monitor Polski Nr 119, poz. 1679).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.90.533

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Warunki publicznego transportu osób komunalnymi środkami komunikacyjnymi.
Data aktu: 12/11/1957
Data ogłoszenia: 25/11/1957
Data wejścia w życie: 25/11/1957