Składanie, badanie, przyjmowanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 sierpnia 1957 r.
w sprawie składania, badania, przyjmowania i zatwierdzania sprawozdań finansowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 i 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz w wykonaniu przepisów § 7 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438) zarządza się, co następuje:

Dział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy zarządzenia określają zakres i tryb składania, badania, przyjmowania i zatwierdzania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych określonych w § 1 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438), zwanych w dalszym ciągu "przedsiębiorstwami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia:

-

"uchwała" - oznacza ono uchwałę nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438);

-

"sprawozdanie finansowe" - oznacza ono bilans, rachunek strat i zysków oraz sprawozdania w zakresie kosztów, sprzedaży itp., sporządzone na koniec roku gospodarczego oraz na dzień otwarcia likwidacji przedsiębiorstwa zgodnie z instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego, Ministerstwa Finansów oraz właściwych ministrów w sprawie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planów finansowo-gospodarczych,

-

"organ finansowy" - oznacza ono wydział (oddział, referat) finansowy prezydium właściwej dla danego przedsiębiorstwa rady narodowej,

-

"bank" - oznacza ono oddział banku finansującego działalność eksploatacyjną danego przedsiębiorstwa.

Dział  II.

Składanie sprawozdań finansowych.

§  3.
1.
Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwo powinno złożyć organowi sprawującemu nad nim bezpośredni nadzór w terminie ustalonym przez ten organ.
2.
Odbierający sprawozdanie finansowe powinien sprawdzić, czy:
a)
sprawozdanie jest kompletne, to jest czy składa się z podpisanych przez upoważnione do tego osoby formularzy przewidzianych w odpowiednich przepisach,
b)
sprawozdanie sporządzone zostało w sposób przewidziany w odpowiednich przepisach, w szczególności czy nie zawiera ono błędów rachunkowych i czy powiązanie poszczególnych części sprawozdania jest prawidłowe.
3.
Sprawozdanie finansowe podlega po odbiorze włączeniu do zbiorczego sprawozdania finansowego składanego przez organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem w terminie ustalonym właściwymi przepisami.

Dział  III.

Badanie i przyjmowanie sprawozdań finansowych.

§  4.
1.
Badanie sprawozdań finansowych (§ 2 uchwały) polega na stwierdzeniu jego prawidłowości. W szczególności należy ustalić, czy:
a)
odbiór sprawozdania został dokonany prawidłowo (§ 3),
b)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie ksiąg rachunkowych, to jest między innymi, czy:

-

dane sprawozdawcze są zgodne z danymi zawartymi w uzgodnionym zestawieniu obrotów i sald kont syntetycznych i analitycznych,

-

dane zawarte w zestawieniu obrotów i sald są zgodne z danymi poszczególnych kont syntetycznych,

-

obroty na kontach syntetycznych są zgodne z obrotami odpowiadających im kont analitycznych,

c)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie wyników inwentaryzacyjnych, to jest, między innymi, czy:

-

inwentaryzacja poszczególnych składników majątkowych w ciągu roku była przeprowadzona prawidłowo, a poszczególne pozycje bilansu zgodne są z rezultatami inwentaryzacji tych składników majątku, których termin inwentaryzacji przypada na koniec roku, lub z rezultatami inwentaryzacji przeprowadzonej na dzień otwarcia likwidacji,

-

różnice inwentaryzacyjne zostały należycie wyjaśnione i odpisane na właściwe konta, tak że znalazły one wyraz w sporządzonym sprawozdaniu finansowym,

d)
w sprawozdaniu nie figurują aktywa lub pasywa nierealne, to jest, między innymi, czy:

-

odpisano z ksiąg należności nieściągalne, przedawnione i prekludowane,

-

prawidłowo wyceniono remanenty produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych, materiałów, towarów i innych rzeczowych składników majątkowych,

-

prawidłowo obliczono i wykazano koszty zakupu, odchylenia od cen ewidencyjnych (marże), odchylenia od kosztów planowanych, odchylenia od wyceny wewnętrznej przypadającej na remanenty materiałów, towarów i wyrobów,

-

w rozliczeniach międzyokresowych wykazano w sposób prawidłowy nakłady przyszłych okresów oraz utworzono w sposób właściwy rezerwy przewidziane w obowiązujących przepisach,

-

salda należności i zobowiązań zostały uzgodnione z kontrahentami oraz uzgodniono rozrachunki wewnętrzno-branżowe, należności i zobowiązania inkasowe, rozliczenia z budżetem oraz salda rachunków i kredytów bankowych - w zakresie ustalonym właściwymi przepisami,

e)
wynik działalności wykazany w sprawozdaniach ustalony został prawidłowo, to jest, między innymi, czy:

-

koszty własne, obroty i wyniki ze sprzedaży materiałów, towarów, wyrobów, robót i usług oraz należne z tego tytułu podatki i inne należności budżetowe ustalono prawidłowo,

-

poniesione koszty, dochody oraz straty i zyski nadzwyczajne nie zostały zaliczone bezpośrednio na fundusz statutowy lub konta rejestrujące jego zwiększenie i zmniejszenie,

-

nie zaliczono do kosztów strat nadzwyczajnych lub odwrotnie,

f)
sprawozdanie sporządzone zostało przy zachowaniu zasady ciągłości, to jest czy:

-

stan początkowy kont wynika z zatwierdzonego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku sprawozdawczego,

-

wprowadzono do ksiąg roku sprawozdawczego poprawki wskazane w protokole badania sprawozdania za rok poprzedni.

2.
Badanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstw obejmuje ponadto ustalenie prawidłowości proponowanego podziału zysku i obliczenie wysokości odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia.
§  5.
1.
Komisja rewizyjna wykonuje swoje czynności i podejmuje postanowienia kolegialnie.
2.
Postanowienia komisji zapadają większością głosów jej członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  6.
1.
Sporządzając protokół badania sprawozdania finansowego (§ 2 ust. 3 uchwały) komisja rewizyjna ustala w nim szczegółowo wyniki badania i stwierdza, czy badane sprawozdanie odpowiada warunkom jego przyjęcia.
2.
Jeżeli badane sprawozdanie finansowe nie odpowiada wymaganiom prawidłowości, komisja zamieści w protokole wnioski, które powinny ustalić niezbędne zmiany i poprawki sprawozdania, termin ich dokonania oraz wskazać, czy związane z tym zapisy księgowe powinny być dokonane w księgach okresu sprawozdawczego, czy w księgach okresu bieżącego.
3.
Członkowie komisji, którzy głosowali przeciw postanowieniom zawartym w protokole badania, mogą dołączyć do niego swą opinię i wnioski wraz z uzasadnieniem.
4.
Protokół badania sprawozdań finansowych sporządza się co najmniej w trzech egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor przedsiębiorstwa lub jego zastępca, drugi organ sprawujący bezpośredni nadzór nad działalnością danego przedsiębiorstwa, a trzeci właściwy organ finansowy.
5.
Protokół badania sprawozdań finansowych podpisują członkowie komisji oraz dyrektor i główny (starszy) księgowy przedsiębiorstwa, którego sprawozdanie podlegało badaniu, lub ich zastępcy.
§  7.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa może dołączyć do protokołu pisemne wyjaśnienia lub sprzeciw co do zawartych w nim postanowień wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Sprzeciw może być złożony również w ciągu 5 dni po podpisaniu protokołu.
2.
Spór między komisją rewizyjną a przedsiębiorstwem w zakresie postanowień zawartych w protokole badania sprawozdania finansowego, wynikły na skutek złożenia sprzeciwu przez przedsiębiorstwo, rozstrzyga osoba określona w § 5 uchwały w ciągu 14 dni od daty złożenia sprzeciwu z zachowaniem terminu określonego w § 12 ust. 2.
3.
Osoba powołująca komisję rewizyjną może w trybie nadzoru nad jej działalnością uchylić lub zmienić ustalenia i wnioski zawarte w protokole badania sprawozdania finansowego. Decyzja ta wymaga uprzedniego zaopiniowania przez ciało doradcze, o ile ono zostało powołane przy organie sprawującym bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
4.
Decyzje podjęte w przypadkach omówionych w ust. 2 i 3 powinny być doręczone na piśmie przedsiębiorstwu, którego sprawozdania decyzje te dotyczą, oraz właściwemu organowi finansowemu.
5.
Organ finansowy może złożyć sprzeciw co do postanowień zawartych w protokole badania sprawozdania finansowego (§ 6) oraz co do decyzji, o których mowa w ust. 4, w ciągu 10 dni od daty ich doręczenia. Spór wynikły na skutek sprzeciwu organu finansowego podlega rozstrzygnięciu w trybie ustalonym w § 5 uchwały.
§  8.
Zawiadomienie organu finansowego i banku o miejscu i terminie badania sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa (§ 4 ust. 2 uchwały) powinno być wysłane listem poleconym lub doręczone za pokwitowaniem co najmniej na 5 dni przed terminem rozpoczęcia badania sprawozdania. Potwierdzenie zawiadomienia organu finansowego należy dołączyć do egzemplarza protokołu badania sprawozdania finansowego przeznaczonego dla organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
§  9.
1.
Organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem może przyjąć jego sprawozdanie finansowe wyłącznie na podstawie protokołu badania stwierdzającego prawidłowość sprawozdania.
2.
Protokół badania sprawozdania finansowego nie może być podstawą przyjęcia sprawozdania:
a)
w razie niedołączenia do protokołu potwierdzenia zawiadomienia organu finansowego (§ 8),
b)
do czasu rozstrzygnięciu sporów, o których mowa w § 5 uchwały,
c)
przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 5.
3.
Przyjęcie sprawozdania finansowego odbywa się na zwołanej w tym celu naradzie bilansowej, w której powinni uczestniczyć co najmniej:
a)
kierownik i główny księgowy lub inna osoba odpowiedzialna za sprawy rachunkowości organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem albo osoby przez nich upoważnione,
b)
przewodniczący komisji rewizyjnej, o ile komisja ta dla przedsiębiorstwa została powołana,
c)
dyrektor i główny księgowy przedsiębiorstwa lub osoby przez nich upoważnione,
d)
przewodniczący lub inni przedstawiciele rady robotniczej i rady zakładowej przedsiębiorstwa.

Listę uczestników narady ustala kierownik organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem. Przyjęcie sprawozdania finansowego następuje po wysłuchaniu sprawozdania dyrektora przedsiębiorstwa oraz przewodniczącego komisji rewizyjnej lub w przypadku, gdy dla danego przedsiębiorstwa komisji rewizyjnej nie powołano (§ 6 pkt 1 uchwały), głównego księgowego lub innej osoby odpowiedzialnej za sprawy rachunkowości organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.

4.
Przyjęcie sprawozdania finansowego stwierdza się odpowiednią klauzulą, zamieszczoną na sprawozdaniu.
§  10.
Przepisy §§ 4 oraz 6-9 mają odpowiednie zastosowanie również do badania sprawozdań finansowych dokonywanych zgodnie z § 6 pkt 1 uchwały przez organy sprawujące bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.

Dział  IV.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

§  11.
1.
Zatwierdzeniu podlegają sprawozdania finansowe przedsiębiorstw po ich przyjęciu w trybie określonym w dziale III niniejszego zarządzenia.
2.
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego polega na przyjęciu wniosków wynikających z analizy działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, akceptowaniu podziału zysku i odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia.
3.
Na zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym należy zamieścić klauzulę treści następującej:

"Na podstawie protokołu badania nr .......... z dnia .......... zatwierdza się niniejsze sprawozdanie dnia .......... W sprawozdaniu tym bilans wykazuje po stronie aktywów i pasywów sumę zł .........., a rachunek strat i zysków wykazujący obroty zł .......... zamyka się zyskiem (stratą) w kwocie zł .........."

§  12.
1.
Sprawozdanie finansowe zatwierdzają:
a)
rady robotnicze - dla przedsiębiorstw, w których na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 1956 r. o radach robotniczych (Dz. U. Nr 53, poz. 230) rady te zostały powołane,
b)
kierownik organu sprawującego bezpośredni nadzór nad działalnością przedsiębiorstw lub osoba przez niego upoważniona - dla pozostałych przedsiębiorstw.
2.
Zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych powinno nastąpić w terminie umożliwiającym sporządzenie zbiorczego resortowego sprawozdania finansowego na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw i złożenie go w terminie ustalonym właściwymi przepisami.
§  13.
1.
W zatwierdzeniu sprawozdań finansowych mogą brać udział delegaci organu finansowego i banku.
2.
Organ dokonujący zatwierdzenia sprawozdań finansowych powinien zawiadomić organ finansowy oraz bank o miejscu i terminie zatwierdzenia w trybie i terminie określonych w § 8.
§  14.
1.
Organ finansowy przeprowadzający we własnym zakresie badanie sprawozdania finansowego przedsiębiorstw (§ 4 ust. 3 uchwały) nie jest związany postanowieniami zawartymi w protokole, na podstawie którego badane sprawozdanie zostało przyjęte, oraz wnioskami przyjętymi przy jego zatwierdzeniu.
2.
Organ finansowy przeprowadzając badanie sprawozdania finansowego po jego zatwierdzeniu może zażądać usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w drodze odpowiednich zapisów w księgach okresu bieżącego.

Dział  V.

Przepisy końcowe.

§  15.
Właściwi ministrowie określą:
a)
szczegółowy zakres i metody odbioru i badania sprawozdań finansowych,
b)
zakres wykorzystywania przy badaniu sprawozdań finansowych materiałów z rewizji dokumentalnych i innych kontroli przedsiębiorstw,
c)
zakres i metody odbioru i badania sprawozdań finansowych za kwartały nie kończące roku,
d)
ostateczny termin zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw.
§  16.
Tracą moc przepisy §§ 37 do 50, 51 ust. 2 i 52 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 359).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024