Tabela stanowisk dla pracowników administracji zatrudnionych w akademiach medycznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 14 marca 1957 r.
w sprawie tabeli stanowisk dla pracowników administracji zatrudnionych w akademiach medycznych.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1956 r. w sprawie zniesienia Państwowej Komisji Etatów (Dz. U. Nr 35, poz. 160) i § 1 ust. 2 lit. a) uchwały nr 440 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1956 r. w sprawie przekazania zadań i likwidacji Państwowej Komisji Etatów - po uzgodnieniu z Ministrem Finansów zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustanawia się dla pracowników administracji zatrudnionych w akademiach medycznych tabelę stanowisk, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Tabela stanowisk określa administracyjne stanowiska służbowe w akademiach medycznych oraz przywiązane do poszczególnych stanowisk grupy uposażenia i stawki dodatków funkcyjnych i służbowych.
§  2.
Wymagania kwalifikacyjne w zakresie poziomu wykształcenia, stażu pracy i dodatkowych umiejętności, jakim odpowiadać powinni kandydaci na niektóre stanowiska podstawowe w administracji akademii medycznych, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Z dniem wejścia w życia zarządzenia tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawach unormowanych niniejszym zarządzeniem.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 kwietnia 1957 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 1

TABELA STANOWISK DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI ZATRUDNIONYCH W AKADEMIACH MEDYCZNYCH

I.

Pracownicy administracji ogólnej akademii medycznych i domów dla studentów.

Lp. Stanowisko służbowe Grupa uposażenia Stawka dodatku funkcyjnego lub służbowego
1 2 3 4
1 Dyrektor administracyjny III - I 3 - 2
1-a Zastępca kierownika Studium Doskonalenia Lekarzy do spraw administracyjnych III-II 3-2
2 Kierownik działu, kwestor, sekretarz szkoły V - III 4 - 3
3 Kierownik dziekanatu, starszy radca do spraw organizacji i procesu nauczania, kierownik samodzielnej sekcji, starszy radca do spraw organizacji prac naukowo-badawczych, starszy radca do spraw klinicznych, starszy radca do spraw prawnych V - IV 5 - 4
4 Starszy radca do spraw bytowych studentów, zastępca kwestora, starszy ekonomista, starszy planista, inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy, kierownik ochrony przeciwpożarowej, starszy instruktor kadr Studium Doskonalenia Lekarzy VI-IV 5 - 4
5 Kierownik sekretariatu oddziału, kierownik domu studenckiego, kierownik "Domu Lekarza", kierownik centralnego magazynu materiałów laboratoryjnych, starszy księgowy-rewident VI - IV 5
6 Kierownik sekcji (w dziale), kierownik sekretariatu studium, kierownik bursy dla lekarzy VI - V 5
7 Ekonomista, planista, starszy księgowy, starszy technik, starszy referent VI - V a
8 Kierownik głównego magazynu gospodarczego, kierownik stołówki VII - VI a
9 Technik VII - VI b
10 Samodzielny księgowy VIII - VI b
11 Referent VIII - VI c - b
12 Skarbnik szkoły VIII - VI c
13 Kierownik kancelarii ogólnej, kierownik hali maszyn VIII - VII c
14 Starszy pedel VIII - VII -
15 Intendent, kwatermistrz, kasjer Studium Doskonalenia Lekarzy IX - VII c
16 Magazynier centralnego magazynu materiałów laboratoryjnych, magazynier zakładu naukowego, maszynistka, starszy rachmistrz IX - VII -
17 Likwidator rachunków IX - VIII c
18 Kierownik archiwum IX - VIII -
19 Sekretarz, magazynier X - VIII -
20 Telefonista, kontysta XI - IX -
21 Pedel, starszy woźny, starszy laborant pomocniczy, powielaczowy X - IX -
22 Laborant pomocniczy XI - X -
23 Woźny XII - X -

II.

Pracownicy administracji oraz komórek dokumentacji chorych i statystyki medycznej w szpitalach klinicznych.

Lp. Stanowisko służbowe Szpitale o ilości łóżek
+
do 350 + ponad 350 do 1000
+ ponad 1000 + Uwagi
grupa uposażenia stawka dodatku funkcyjnego lub służbowego grupa uposażenia
stawka dodatku funkcyjnego lub służbowego grupa uposażenia stawka dodatku funkcyjnego lub służbowego
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych - - iv - iii
3 III - I 3 - 2
2 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej - - V - IV
4 - 3 V - iii 4 - 3
3 Kierownik administracyjno-gospodarczy Vi - iV 5 - 4 -
- - -
4 Główny księgowy VI - IV 5 V - iii
4 - 3 IV - iii 4 - 3
5 Kierownik sekcji technicznej - - -
- V - Iii 4 - 3
6 Kierownik sekcji dokumentacji chorych i statystyki medycznej VI - IV 5 w szpitalach o liczbie łóżek ponad 1.500 może być przyznane uposażenie według grupy V-III vi - IV
5 - 4 V - iV 4 - 3
7 Kierownik sekcji kadr - - vi - V
5 VI - IV 5 - 4
8 Kierownik sekcji żywienia - - -
- V - iii 4 - 3 stanowisko występuje tylko w szpitalach powyżej 2000 łóżek
9 Zastępca kierownika sekcji budżetowo-rachunkowej - - -
- VI - IV 5 - 4
10 Starszy księgowy VI - V a -
- - -
11 Kierownik składnic zaopatrzenia - - vii - V
a - 5 VI - IV 5 - 4
12 Starszy referent, starszy statystyk medyczny VI - V a VI - V
a VI - V a
13 Kalkulator żywnościowy viii - Vi b - a viii - vi
b - a viii - vi b - a
14 Księgowy samodzielny viii - vi b viii - VI
b viii - vi b
15 Statystyk medyczny viii - VI c - b viii - vi
c - b VIII - Vi c - b
16 Referent viii - vi c - b viii - vi
c - b viii - vi c - b
17 Księgowy viii - vi - viii - vi
- viii - vi -
18 Kierownik kancelarii - - viii - vii
c viii - vii c
19 Kasjer - - ix - vii
c ix - vii c
20 Starszy magazynier kliniczny ix - vii c ix - vii
c ix - vii c
21 Starszy rachmistrz ix - vii - ix - vii
- ix - vii -
22 Starsza maszynistka viii - vii - viii - vii
- viii - vii -
23 Starszy kancelista ix - viii - ix - viii
- ix - viii -
24 Sekretarz x - viii - x - viii
- x - viii -
25 Magazynier kliniczny xi - viii - xi - viii
- xi - viii -
26 Starszy woźny x - ix - x - ix
- x - ix -
27 Maszynistka, kancelista, telefonista, kontysta xi - ix - xi - ix
- xi - ix -
28 Woźny XII - X - xii - X
- Xii - X -

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 2

wymagania Kwalifikacyjne w zakresie poziomu wykształcenia, stażu pracy i dodatkowych umiejętności, jakim powinni odpowiadać kandydaci na niektóre stanowiska podstawowe w administracji akademii medycznych

I.

Pracownicy administracji ogólnej akademii medycznych i domów dla studentów.

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje
1 Kierownik działu 1. Wykształcenie wyższe i 2 lata praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 5 lat praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi). Znajomość organizacji i zadań szkoły wyższej oraz problematyki działu.
2 Kwestor 1. Wykształcenie wyższe ekonomiczne i 3 lata praktyki w dziedzinie finansowo-księgowej.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 5 lat praktyki w dziedzinie finansowo-księgowej. Znajomość przepisów z zakresu księgowości, sprawozdawczości i dyscypliny finansowej.
3 Sekretarz szkoły 1. Wykształcenie wyższe i 3 lata praktyki w administracji.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 6 lat praktyki w administracji (pożądane w tym 2 lata w administracji szkoły wyższej na stanowisku samodzielnym). Znajomość organizacji szkoły wyższej i jej zadań oraz przepisów organizacyjno-prawnych normujących działalność administracyjną szkoły.
4 Kierownik dziekanatu Wykształcenie wyższe i 4 lata pracy w szkole wyższej. Znajomość organizacji szkoły wyższej i problematyki szkolnej, zadań wydziału w zakresie jego podstawowej działalności oraz całokształtu zagadnień związanych z obsługą administracyjną wydziału.
5 Starszy radca do spraw organizacji i procesu nauczania Wykształcenie wyższe i 3 lata praktyki w szkolnictwie wyższym. Znajomość zadań szkoły wyższej i organizacji pracy szkolnej w zakresie procesu nauczania.
6 Zastępca kwestora, kierownik samodzielnej sekcji 1. Wykształcenie wyższe i 1 rok praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi lub sekcji).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 3 lata praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi lub sekcji). Znajomość organizacji i zadań szkoły wyższej oraz problematyki działu (samodzielnej sekcji).
7 Starszy radca do spraw organizacji i prac naukowo-badawczych Wykształcenie wyższe i 3 lata praktyki w szkolnictwie wyższym. Znajomość zadań szkoły wyższej i organizacji prac naukowo-badawczych szkoły.
8 Starszy radca do spraw klinicznych Wykształcenie wyższe i 3 lata praktyki w szkolnictwie wyższym. Znajomość zadań szkoły wyższej i organizacji pracy klinicznej.
9 Starszy radca do spraw prawnych Wykształcenie wyższe prawnicze i 3 lata praktyki w administracji.
10 Starszy radca do spraw bytowych studentów 1. Wykształcenie wyższe i 2 lata praktyki w zakresie opieki nad młodzieżą.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki w zakresie opieki nad młodzieżą. Znajomość zagadnień młodzieżowych występujących w szkołach wyższych.
11 Starszy ekonomista, starszy planista, starszy księgowy-rewident, starszy instruktor kadr Studium Doskonalenia Lekarzy 1. Wykształcenie wyższe i 2 lata praktyki zawodowej (w tym 1 rok na stanowisku samodzielnym).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki zawodowej (w tym 3 lata na stanowisku samodzielnym). Znajomość organizacji szkoły wyższej, podstawowych jej zadań oraz problematyki administracji szkolnej.
12 Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy Wykształcenie wyższe (techniczne) i 3 lata pracy zawodowej. Znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i zasad stosowania ich w praktyce. Umiejętność instruowania i samodzielnego przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
13 Kierownik ochrony przeciwpożarowej Oficerskie wykształcenie pożarnicze i 4 lata praktyki w służbie przeciwpożarowej. Znajomość przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej i umiejętność stosowania ich w praktyce. Umiejętność instruowania i przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej.
14 Kierownik sekretariatu oddziału Wykształcenie wyższe i 4 lata pracy w szkole wyższej. Znajomość organizacji szkoły wyższej i problematyki szkolnej, zadań oddziału w zakresie jego podstawowej działalności oraz zagadnień związanych z obsługą administracyjną oddziału.
15 Kierownik domu studenckiego, kierownik Domu Lekarza lub bursy dla lekarzy 1. Wykształcenie wyższe i 2 lata praktyki administracyjnej i pedagogicznej (w bursach, internatach itp.).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki administracyjnej i pedagogicznej (w bursach, internatach itp.). Znajomość wytycznych szkoły wyższej w zakresie zapewnienia warunków bytowych i kulturalno-oświatowych młodzieży oraz w zakresie jej wychowania.
16 Kierownik centralnego magazynu materiałów laboratoryjnych 1. Wykształcenie wyższe techniczne i 2 lata praktyki zawodowej (w tym 1 rok na stanowisku samodzielnym w jednostce zaopatrzeniowej).
2. Wykształcenie średnie zawodowe techniczne i 5 lat praktyki zawodowej (w tym 3 lata na stanowisku samodzielnym w jednostce zaopatrzeniowej). Znajomość asortymentu magazynowanych artykułów oraz zasad ich przechowywania, zasad prowadzenia księgowości w zakresie gospodarki materiałowej oraz zasad ustalania normatywów.
17 Kierownik sekcji (w dziale) Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki w administracji (w tym 2 lata na stanowisku samodzielnym). Znajomość organizacji i zadań szkoły oraz problematyki sekcji.
18 Kierownik sekretariatu studium Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki w administracji (pożądane - w tym 2 lata w administracji szkolnej na samodzielnym stanowisku). Znajomość organizacji szkoły wyższej i jej zadań, zadań studium w zakresie jego podstawowej działalności oraz całokształtu zagadnień związanych z obsługą administracyjną studium.
19 Ekonomista, planista 1. Wykształcenie wyższe i 1 rok praktyki w administracji.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 3 lata praktyki w administracji. Znajomość organizacji szkoły wyższej i podstawowych jej zadań.
20 Starszy księgowy Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki w księgowości (w tym 2 lata na stanowisku samodzielnym). Znajomość przepisów w zakresie księgowości, praktyki rachunkowości oraz sprawozdawczości i dyscypliny finansowej.
21 Starszy technik Wykształcenie średnie zawodowe techniczne i 2 lata praktyki w danej specjalności technicznej.

III.

Pracownicy administracji oraz komórek dokumentacji chorych i statystyki medycznej w szpitalach klinicznych.

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych 1. Wykształcenie wyższe i 3 lata praktyki w społecznych zakładach służby zdrowia.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 6 lat praktyki w administracji (w tym 3 lata na stanowisku samodzielnym). Znajomość organizacji i gospodarki szpitalnej.
2 Kierownik sekcji administracyjno-gospodarczej, kierownik administracyjno-gospodarczy, kierownik sekcji dokumentacji chorych i statystyki medycznej, kierownik sekcji kadr, kierownik sekcji żywienia 1. Wykształcenie wyższe i 1 rok praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod wzglądem zadań działowi lub sekcji).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 3 lata praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod wzglądem zadań działowi lub sekcji). Znajomość organizacji i zadań szkoły wyższej oraz problematyki działu (samodzielnej sekcji).
3 Kierownik sekcji budżetowo rachunkowej 1. Wykształcenie wyższe ekonomiczne i 3 lata praktyki w dziedzinie finansowo-księgowej.
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 5 lat praktyki w dziedzinie finansowo-księgowej. Znajomość przepisów z zakresu księgowości, sprawozdawczości i dyscypliny finansowej.
4 Kierownik sekcji technicznej 1. Wykształcenie wyższe politechniczne.
2. Wykształcenie średnie techniczne i 4 lata praktyki w jednostce odpowiadającej zadaniom sekcji technicznej w szpitalu klinicznym.
5 Zastępca kierownika sekcji budżetowo-rachunkowej 1. Wykształcenie wyższe i 1 rok praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi lub sekcji).
2. Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 3 lata praktyki w administracji (w jednostce odpowiadającej pod względem zadań działowi lub sekcji). Znajomość organizacji i zadań szkoły wyższej oraz problematyki działu (samodzielnej sekcji).
6 Starszy księgowy Wykształcenie średnie zawodowe lub ogólnokształcące i 4 lata praktyki w księgowości (w tym 2 lata na stanowisku samodzielnym). Znajomość przepisów w zakresie księgowości, praktyki rachunkowości oraz sprawozdawczości i dyscypliny finansowej.
7 Kierownik składnic zaopatrzenia 1. Wykształcenie wyższe techniczne i 2 lata praktyki zawodowej (w tym 1 rok na stanowisku samodzielnym w jednostce zaopatrzeniowej).
2. Wykształcenie średnie zawodowe techniczne i 5 lat praktyki zawodowej (w tym 3 lata na stanowisku samodzielnym w jednostce zaopatrzeniowej). Znajomość asortymentu magazynowanych artykułów oraz zasad ich przechowywania, zasad prowadzenia księgowości w zakresie gospodarki materiałowej oraz zasad ustalania normatywów.
1 Załącznik Nr 1:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 24 lutego 1958 r. (M.P.58.22.135) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 maja 1958 r. (M.P.58.45.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1958 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 20 czerwca 1960 r. (M.P.60.58.277) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lipca 1960 r.

2 Załącznik Nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 maja 1958 r. (M.P.58.45.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 1958 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024