Kwalifikacje wymagane od pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych.

ZARZĄDZENIE
NACZELNEGO DYREKTOR ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 10 września 1955 r.
w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1955 r. w sprawie uposażenia niektórych pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych (Dz. U. Nr 39, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisom zarządzenia podlegają pracownicy działalności podstawowej oraz pracowni specjalistycznych zatrudnieni w archiwach państwowych.
§  2.
Pracownicy obejmujący poszczególne stanowiska wymienione w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1955 r. w sprawie uposażenia niektórych pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych (Dz. U. Nr 39, poz. 242) powinni odpowiadać właściwym kwalifikacjom podanym w §§ 3-17 niniejszego zarządzenia.
§  3.
Dyrektor archiwum centralnego lub dyrektor archiwum wojewódzkiego powinien posiadać specjalność w jednej z dziedzin reprezentowanych w archiwum oraz szczególne umiejętności w organizacji pracy.
§  4.
Kustosz (kierownik oddziału) powinien być specjalistą w jednej z dziedzin reprezentowanych w archiwum i posiadać wiadomości ogólne, a zwłaszcza metodologiczne w zakresie archiwistyki i archiwoznawstwa. Powinien posiadać ukończone studia wyższe w zakresie historii, prawa, ekonomii lub nauk im pokrewnych, znajomość co najmniej 2 języków obcych oraz co najmniej 5-letnią praktykę w archiwach lub pokrewnych instytucjach naukowych.
§  5.
Starszy archiwista powinien być specjalistą w dziedzinie archiwistyki i posiadać ukończone studia wyższe w zakresie historii, prawa, ekonomii lub nauk im pokrewnych, znajomość 2 języków obcych oraz co najmniej 4-letnią praktykę archiwalną.
§  6.
Archiwista powinien posiadać ukończone studia wyższe w zakresie historii, prawa, ekonomii lub nauk im pokrewnych albo wykształcenie średnie i egzamin zawodowy. Powinien posiadać znajomość co najmniej jednego języka obcego i praktykę archiwalną.
§  7.
Młodszy archiwista powinien mieć ukończone studia wyższe w zakresie historii, prawa, ekonomii lub nauk im pokrewnych bądź wykształcenie średnie z egzaminem zawodowym i znajomość co najmniej jednego języka obcego.
§  8.
Kierownik archiwum powiatowego powinien posiadać kwalifikacje co najmniej młodszego archiwisty określone w § 7.
§  9.
Pomocniczy pracownik archiwalny powinien posiadać wykształcenie średnie lub niepełne średnie oraz egzamin zawodowy i co najmniej roczną praktykę w magazynach archiwalnych.
§  10.
Magazynier archiwalny powinien posiadać wiadomości ogólne z zakresu szkoły podstawowej, egzamin zawodowy i przeszkolenie w pracach archiwalno-technicznych.
§  11.
Kierownik pracowni chemiczno-mikrobiologicznej powinien być wysokokwalifikowanym fachowcem w zakresie zabezpieczania, dezynfekcji i dezynsekcji z ukończonymi studiami wyższymi w zakresie chemii albo biochemii i posiadać co najmniej 4-letnią praktykę zawodową w zakresie mikrobiologii lub chemii.
§  12.
Kierownik pracowni sfragistycznej powinien być fachowcem zarówno w dziedzinie sfragistyki, jak i konserwacji, z ukończonymi studiami wyższymi historii lub historii sztuki (z uwzględnieniem nauk pomocniczych historii) oraz posiadać 4-letnią praktykę w zakresie badań i prac sfragistycznych.
§  13.
Kierownik pracowni mikrofilmowej powinien posiadać wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne z dziedziny fotografii oraz co najmniej 4-letnią praktykę w pracowniach mikrofilmowych lub fotograficznych.
§  14.
Kierownik pracowni konserwatorsko-introligatorskiej powinien być wysokokwalifikowanym fachowcem w zakresie zabezpieczania, konserwacji i rekonstrukcji materiałów archiwalnych, z ukończonymi wyższymi studiami w dziedzinie historii lub historii sztuki i co najmniej 4-letnią praktyką w konserwatorstwie.
§  15.
Archiwalny pracownik inżynieryjno-techniczny powinien posiadać ukończone wyższe studia w zakresie chemii lub biochemii oraz co najmniej 3-letnią praktykę w zakresie chemii, fotografiki lub konserwacji.
§  16.
Introligator, konserwator techniczny lub technik powinien posiadać wykształcenie średnie techniczne bądź liceum specjalistyczne albo wykształcenie fachowe z 2-letnią praktyką introligatorską, chemiczną, fotograficzną lub konserwatorską.
§  17.
Laborant powinien posiadać przeszkolenie fachowe w odpowiednich pracowniach specjalistycznych w archiwach oraz egzamin zawodowy.
§  18.
1.
Wszystkie osoby wymienione w § 1, zatrudnione w archiwach państwowych w dniu wejścia w życie zarządzenia, podlegają weryfikacji, która ma na celu zaszeregowanie ich do odpowiednich stanowisk wymienionych w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1955 r. w sprawie uposażenia niektórych pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych.
2.
Weryfikacja będzie przeprowadzona w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie niniejszego zarządzenia przez komisje weryfikacyjne dla pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych, powołane przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
3.
Skład, zakres i sposób działania komisji wymienionych w ust. 2 określi regulamin wydany przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
§  19.
Zakres i sposób odbywania egzaminów, o których mowa w §§ 6-10 i 17, a także skład oraz sposób powoływania i odwoływania komisji egzaminacyjnych ustali regulamin wydany przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
§  20.
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych zapewni wszystkim pracownikom działalności podstawowej i pracowni specjalistycznych zatrudnionym w archiwach państwowych stałe podwyższanie kwalifikacji zawodowych, a pracownikom wymienionym w §§ 6-10 i 17 - możność przygotowania się do egzaminów zawodowych przez organizowanie odpowiednich kursów i praktyk, których rodzaje, czas trwania i sposób odbywania zostaną ustalone odrębnym zarządzeniem.
§  21.
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów może w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach zwolnić pracownika od posiadania kwalifikacji ustalonych w §§ 3-17 dla stanowisk wymienionych w § 2 rozporządzenia.
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 października 1955 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.87.1070

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Kwalifikacje wymagane od pracowników zatrudnionych w archiwach państwowych.
Data aktu: 10/09/1955
Data ogłoszenia: 08/10/1955
Data wejścia w życie: 01/10/1955, 08/10/1955