Zatwierdzanie przez dysponentów kredytów preliminarzy i bilansów w zakresie budżetu centralnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 maja 1955 r.
w sprawie zatwierdzania przez dysponentów kredytów preliminarzy i bilansów w zakresie budżetu centralnego.

Na podstawie § 36 ust. 4 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 oraz z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa zasady oraz formę zatwierdzania zbiorczych i jednostkowych:
1)
preliminarzy dochodów, preliminarzy wydatków i preliminarzy środków specjalnych dysponentów kredytów drugiego i trzeciego stopnia,
2)
preliminarzy dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych prowadzonych według zasad uproszczonych przez dysponentów kredytów drugiego i trzeciego stopnia oraz
3)
bilansów dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego przez dysponentów kredytów drugiego i trzeciego stopnia.
2.
Za dysponentów kredytów trzeciego stopnia w rozumieniu zarządzenia uważane są również te jednostki budżetowe, które ze względu na brak warunków do samodzielnego wykonywania preliminarzy nie otrzymają uprawnień dysponentów kredytów trzeciego stopnia.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o preliminarzach lub bilansach, należy przez nie rozumieć preliminarze lub bilanse wymienione w ust. 1.
4.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o uchwale, należy przez to rozumieć uchwałę nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 oraz z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753).
§  2.
1.
Wymienione w § 1 ust. 1 preliminarze i bilanse zatwierdzają dysponenci kredytów pierwszego (główni) i drugiego stopnia w terminach określonych w §§ 38 i 39 uchwały.
2.
Podstawą zatwierdzenia preliminarzy i bilansów dysponentów kredytów drogiego stopnia oraz tych dysponentów kredytów trzeciego stopnia, którzy bezpośrednio podlegają dysponentom głównym, są preliminarze i bilanse zbiorcze głównych dysponentów kredytów zatwierdzone przez Ministerstwo Finansów.
3.
Podstawą zatwierdzenia jednostkowych preliminarzy i bilansów dysponentów kredytów trzeciego stopnia, podległych dysponentom drugiego stopnia, są preliminarze i bilanse zbiorcze dysponentów kredytów drugiego stopnia zatwierdzone przez dysponentów głównych.
§  3.
1.
Zatwierdzenie następuje po szczegółowym przeanalizowaniu przedstawionych przez dysponentów kredytów niższego stopnia projektów preliminarzy i bilansów oraz wszelkich innych materiałów stanowiących podstawę skalkulowania dochodów i wydatków preliminowanych w projektach.
2.
Analiza, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na sprawdzeniu czy:
1)
przedstawione projekty preliminarzy i bilansów są opracowane zgodnie z przepisami określającymi zasady i tryb planowania budżetowego,
2)
w toku planowania nie pominięto istniejących źródeł dochodów,
3)
wysokość wpływów z poszczególnych źródeł dochodów zaplanowano w realnych granicach,
4)
planowane wydatki nie budzą zastrzeżeń co do ich legalności, celowości, oszczędności i niezbędności,
5)
w toku planowania nie pominięto zadań, których obowiązek sfinansowania wynika z narodowego planu gospodarczego lub z obowiązujących przepisów prawnych.
§  4.
1.
Przy zatwierdzaniu preliminarzy i bilansów obowiązują następujące zasady:
1)
łączna kwota kredytów budżetowych, ustalonych w poszczególnych podziałkach preliminarzy lub bilansów dysponentów kredytów niższego stopnia, nie może przekraczać kwoty kredytów, ustalonej w tych samych podziałkach w preliminarzu lub bilansie zbiorczym dysponenta wyższego stopnia,
2)
łączna kwota dochodów budżetowych, ustalonych w poszczególnych podziałkach preliminarzy lub bilansów dysponentów kredytów niższego stopnia, nie może być niższa od kwoty dochodów, ustalonej w tych samych podziałkach w preliminarzu lub bilansie zbiorczym dysponenta wyższego stopnia.
2.
Do łącznych kwot, o których mowa w ust. 1, wlicza się również tę część dochodów i wydatków, która w ramach preliminarza lub bilansu zbiorczego jest realizowana bezpośrednio przez dysponenta wyższego stopnia.
§  5.
1.
Zatwierdzenie projektu preliminarza lub bilansu potwierdza się klauzulą zatwierdzającą, zamieszczaną na końcu projektu po wpisaniu w wolnej jego kolumnie ustalonych liczb, jednostek miar, wskaźników i norm budżetowych oraz zatwierdzonych kwot dochodów i wydatków. W przypadku braku wolnej kolumny oraz w przypadku, gdy liczby te i kwoty różnią się od planowanych, wpisuje się je czerwonym atramentem nad uprzednio skreślonymi liczbami lub kwotami planowanymi.
2.
Klauzula zatwierdzająca obok innych stwierdzeń lub wskazówek i uwag powinna zawierać:
1)
zatwierdzone ogólne sumy dochodów i wydatków,
2)
datę zatwierdzenia i podpisy osób upoważnionych,
3)
odcisk okrągłej pieczęci urzędowej.
§  6.
Jeden egzemplarz zatwierdzonego projektu preliminarza lub bilansu przesyła się właściwemu dysponentowi kredytów, drugi zaś pozostawia się w jednostce zatwierdzającej.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.56.696

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zatwierdzanie przez dysponentów kredytów preliminarzy i bilansów w zakresie budżetu centralnego.
Data aktu: 17/05/1955
Data ogłoszenia: 21/06/1955
Data wejścia w życie: 21/06/1955, 01/01/1955