Rejestracja materiałów geologicznych.

ZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 stycznia 1955 r.
w sprawie rejestracji materiałów geologicznych.

W związku z art. 2 pkt 5 dekretu z dnia 8 października 1951 r. o państwowej służbie geologicznej (Dz. U. Nr 52, poz. 369) zarządza się, co następuje:
§  1.
Urzędy, instytucje państwowe i jednostki gospodarki uspołecznionej obowiązane są zarejestrować w Centralnym Urzędzie Geologii posiadane materiały geologiczne.
§  2.
Materiałami geologicznymi w rozumieniu zarządzenia są:
1)
zdjęcia geologiczne i geofizyczne,
2)
mapy, plany i przekroje geologiczne,
3)
dokumentacje geologiczne (złożowe geologiczno-inżynierskie, hydrogeologiczne i geofizyczne),
4)
orzeczenia i opinie geologiczne (złożowe, geologiczno-inżynierskie, hydrogeologiczne i geofizyczne),
5)
opracowania podstawowych badań geologicznych, geofizycznych, geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych w zakresie geologii dynamicznej, historycznej i ekonomicznej,
6)
profile wyrobisk i inne wyniki robót geologiczno-poszukiwawczych i geologiczno-rozpoznawczych (wiertniczych, górniczych i innych) wraz z dokumentacją geologicznych otworów wiertniczych,
7)
wyniki badań jakości kopalin wykonanych w skali laboratoryjnej półtechnicznej i przemysłowej,
8)
rysunki i fotografie zawierające treść geologiczną, a w szczególności rysunki i fotografie naturalnych i sztucznych odsłonięć skalnych, skał i minerałów, szlifów skał i minerałów oraz rysunki i fotografie skamielin,
§  3.
Nie podlegają rejestracji polskie publikacje geologiczne, w szczególności wydane przez:
1)
Instytut Geologiczny,
2)
Muzeum Ziemi,
3)
Państwowy Instytut Geologiczny,
4)
Polską Akademię Nauk,
5)
Polską Akademię Umiejętności,
6)
Polski Komitet Energetyczny,
7)
Polskie Towarzystwo Geologiczne,
8)
Przedsiębiorstwo Państwowe "Wydawnictwa Geologiczne",
9)
Towarzystwo Przyrodników im. M. Kopernika,
10)
Warszawskie Towarzystwo Naukowe,
11)
Wojskowy Instytut Geograficzny,
12)
Wydawnictwo Geologiczno-Kartograficzne,
13)
wydawnictwa polskie nie wymienione w pkt 1-12 odnośnie do materiałów kolportowanych i nie kolportowanych, wydanych drukiem w latach 1921-1939 i po roku 1945.
§  4.
1.
Rejestracja posiadanych materiałów geologicznych polega na wypełnieniu, w zależności od rodzaju posiadanych materiałów, formularzy według wzorów stanowiących załączniki nr 1-7 do zarządzenia oraz przesłaniu ich do Centralnego Urzędu Geologii.
2.
Materiały geologiczne powinny być zarejestrowane w następujących terminach:
1)
materiały geologiczne opracowane w 1953 r. i 1954 r. - do dnia 30 kwietnia 1955 r.,
2)
materiały geologiczne opracowane w 1952 r. i 1951 r. - do dnia 31 października 1955 r.,
3)
materiały geologiczne opracowane w 1950 r., 1949 r. i 1948 r. - do dnia 31 stycznia 1956 r.,
4)
materiały geologiczne opracowane w 1947 r., 1946 r. i 1945 r. - do dnia 30 kwietnia 1956 r.,
5)
materiały geologiczne opracowane w 1944 r., 1943 r., 1942 r., 1941 r., 1940 r. i pozostałe materiały geologiczne - do dnia 31 października 1956 r.
3.
Wszelkie zmiany zachodzące w stanie posiadanych materiałów geologicznych powinny być zarejestrowane w trybie określonym w ust. 1 w terminie do dnia 30 miesiąca następującego po kwartale, w którym one nastąpiły.
§  5.
Wykonanie zarządzenia porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, wszystkim ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

.........................................................................................

..........................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY DOKUMENTACJI I OPRACOWAŃ GEOLOGICZNYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwagi: W rubryce 2 należy podać nazwisko i imię autora bądź nazwę instytucji lub pracowni, która opracowała dokument.

W rubryce 3 należy podać nazwą oraz pas i słup arkusza w skali 1:100.000, w ostateczności województwo, powiat, gromadę (lokalizacja dotyczy miejscowości wymienionej w rubryce 5).

W rubryce 4 należy podać rok opracowania dokumentacji (opracowania).

W rubryce 5 tytuł powinien zawierać temat opracowania, nazwę obiektu, złoża, miejscowości itp.

W rubryce 6 należy podać, czy dokumentacja (opracowanie) jest tajna, poufna (do użytku służbowego) lub jawna.

W rubryce 7 należy podać ilość stron tekstu całości.

W rubryce 8 należy podać, ile tekst zawiera zestawień tabelarycznych (np. analizy chemiczne, granulometryczne itd.).

W rubrykach 9, 10 i 11 należy podać dane analogicznie jak w rubrykach 2, 3 i 4, z tym że w odniesieniu do poszczególnych załączników graficznych.

W rubryce 12 należy podać dane analogicznie jak w rubryce 5, z tym że w odniesieniu do poszczególnych załączników graficznych (w przypadku większej ilości załączników tego samego rodzaju należy wykazać je łącznie, np. przekroje geologiczne, profile otworów wiertniczych).

W rubryce 13 należy podać skalę poziomą, jeśli istnieje - pionową.

W rubryce 14 należy podać ilość poszczególnych załączników.

W rubryce 15 należy podać ilość egzemplarzy całości dokumentacji (opracowania).

W rubryce 16 należy podać rodzaj wykonania poszczególnych egzemplarzy (rękopis, odbitka, druk).

W rubryce 17 należy podać miejsce przechowania poszczególnych egzemplarzy.

W rubrykach 18 i 19, jeśli wykonano mikrofilmy z dokumentacji, należy podać ilość i miejsce przechowania.

Co do dokumentacji przekazanej do Centralnego Urzędu Geologii należy wypełnić tylko rubryki: 2, 4, 5, 6, 15, 16, 17, 18 i 19. W rubryce 20 należy podać datę przekazania dokumentacji do Centralnego Urzędu Geologii.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

.........................................................................................

..........................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY OPRACOWAŃ TEKSTOWYCH (MATERIAŁ LUŹNY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwaga: Arkusz przeznaczony dla opracowań tekstowych nie posiadających załączników wypełnia się analogicznie jak arkusz rejestracyjny dokumentacji i opracowań geologicznych (załącznik nr 1).

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

.......................................................................................

.......................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY MAP, PLANÓW, PROFILI, PRZEKROJÓW, SZKICÓW (MATERIAŁ LUŹNY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwaga: Arkusz przeznaczony dla poszczególnych materiałów graficznych nie związanych z tekstem wypełnia się analogicznie jak arkusz rejestracyjny dokumentacji i opracowań geologicznych (załącznik nr 1).

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

........................................................................................

........................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY WYNIKÓW BADAŃ LABORATORYJNYCH (MATERIAŁ LUŹNY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwaga: Arkusz przeznaczony dla wyników badań laboratoryjnych nie związanych z innymi elementami dokumentacyjnymi wypełnia się analogicznie jak arkusz rejestracyjny dokumentacji i opracowań geologicznych (załącznik nr 1), z tym że w rubryce 6 należy podać: rodzaj i nr badania, rodzaj pobranej próby, miejsce, skąd pobrano próbę, dla kogo wykonano badanie.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5.

.......................................................................................

........................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY FOTOGRAFII (MATERIAŁ LUŹNY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwaga: Arkusz przeznaczony dla materiałów nie związanych z innymi elementami dokumentacyjnymi wypełnia się analogicznie jak arkusz rejestracyjny dokumentacji i opracowań geologicznych (załącznik nr 1).

ZAŁĄCZNIK  Nr 6.

........................................................................................

........................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY OTWORÓW WIERTNICZYCH (MATERIAŁ LUŹNY)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwagi: W rubrykach 3 i 4 należy podać posiadane dane.

W rubrykach 9 i 10 należy podać miejscowość, w której znajduje się magazyn.

W rubryce 11 należy podać posiadane analizy (geotechniczne, petrograficzne, paleontologiczne, chemiczne i inne).

ZAŁĄCZNIK  Nr 7.

.......................................................................................

.......................................................................................

(nazwa i adres urzędu, instytucji lub przedsiębiorstwa)

ARKUSZ REJESTRACYJNY MATERIAŁÓW NIE WYMIENIONYCH W ZAŁĄCZNIKACH NR 1-6

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Uwaga: Arkusz wypełnia się analogicznie jak arkusz rejestracyjny dokumentacji i opracowań geologicznych (załącznik nr 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024