Zasady dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa.

UCHWAŁA NR 237
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 marca 1955 r.
w sprawie zasad dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Zmiany w planie inwestycyjnym.

§  1.
1.
Zmniejszenie lub zwiększenie ogólnego limitu inwestycyjnego lub limitu nakładów na roboty budowlano-montażowe inwestora centralnego wymaga uchwały Prezydium Rządu.
2.
Wnioski ministrów w zakresie określonym w ust. 1 powinny być zaopiniowane przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów oraz aprobowane przez właściwego wiceprezesa Rady Ministrów.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przypadku, gdy zwiększenie ogólnego limitu inwestycyjnego lub limitu nakładów na roboty budowlano-montażowe inwestora centralnego następuje kosztem włączenia dodatkowego limitu z rezerwy wojewódzkiej, przewidzianej na okres realizacji planu.
§  2.
1.
Zatwierdzony w planie inwestycyjnym limit tytułu inwestycyjnego oraz jego limit nakładów na roboty budowlano-montażowe jest nieprzekraczalny. W przypadku rozbieżności pomiędzy zakresem rzeczowym robót a ich limitem inwestycyjnym - polegającym na tym, że zakres rzeczowy nie mieści się w ustalonym limicie (np. wskutek niedokosztorysowania, złej wyceny robót, błędów w projektowaniu bądź planowaniu) - zakres rzeczowy należy dostosować do ustalanego dla danego tytułu limitu inwestycyjnego, a w zakresie robót budowlano-montażowych do limitu na roboty budowlano-montażowe.
2.
W wyjątkowych szczególnie uzasadnionych przypadkach - w celu niedopuszczenia do powstania strat, mogących wystąpić np. z powodu nagłego przerwania robót - zmiany limitu inwestycyjnego danego tytułu lub jego limitu na roboty budowlano-montażowe mogą być dokonywane pod warunkiem, że mieszczą się one w zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz nie naruszają ogólnego limitu inwestycyjnego ani ogólnego limitu na roboty budowlano-montażowe inwestora centralnego.
§  3.
Dokonanie zmian powodujących zmniejszenie limitu inwestycyjnego lub limitu robót budowlano-montażowych danego tytułu wymaga zgody:
1)
w zakresie inwestycji określonych w planie inwestycyjnym lub uchwałami Prezydium Rządu jako szczególnie ważne dla gospodarki narodowej - właściwego dla danego inwestora wiceprezesa Rady Ministrów po porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
2)
w zakresie pozostałych inwestycji I grupy - właściwego dla danego inwestora ministra, jeżeli zmiana nie spowoduje zmniejszenia zatwierdzonego rocznego limitu tytułu więcej niż o 10%, a jego limitu na roboty budowlano-montażowe więcej niż o 6%; w przypadku gdy zmniejszenie wykracza poza ustalone wyżej granice, wymagana jest zgoda właściwego dla danego inwestora wiceprezesa Rady Ministrów;
3)
w zakresie inwestycji II grupy - właściwego dla danego inwestora ministra.
§  4.
Dokonanie zmian powodujących zwiększenia limitu inwestycyjnego lub limitu robót budowlano-montażowych danego tytułu, które nie wykraczają poza ogólny limit inwestycyjny lub limit robót budowlano-montażowych inwestora centralnego (§ 2 ust. 2), wymaga zgody właściwego ministra.
§  5. 1
Utworzenie tytułu inwestycyjnego mieszczącego się w ramach ogólnego limitu inwestora centralnego oraz jego limitu na roboty budowlano-montażowe lub skreślenie tytułu inwestycyjnego wymaga decyzji:
1)
w zakresie inwestycji I grupy - właściwego dla danego inwestora wiceprezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
2)
w zakresie inwestycji II grupy - ministra właściwego dla danego inwestora.
§  6.
Przesunięcia limitu inwestycyjnego wewnątrz tytułów, polegające na utworzeniu, skreśleniu, zmniejszeniu lub zwiększeniu składnika, mogą być dokonywane w granicach zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej:
1)
w zakresie inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej - przez właściwego ministra,
2)
w zakresie pozostałych inwestycji I grupy - przez właściwego inwestora naczelnego, z tym że na utworzenie lub skreślenie składnika wymagana jest zgoda ministra,
3)
w zakresie inwestycji II grupy - przez inwestora bezpośredniego, z tym że na utworzenie lub skreślenie składnika wymagana jest zgoda inwestora naczelnego.
§  7. 2
1.
Nie wolno dokonywać przesunięć - zarówno w tytule, jak i pomiędzy tytułami inwestycyjnymi - powodujących zwiększenie nakładów na roboty budowlano-montażowe kosztem pozostałych nakładów inwestycyjnych.
2.
Zmniejszenie limitów inwestycyjnych nie może dotyczyć składników tytułu związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy ani powodować pogorszenia założonych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  8.
Wszelkie zmiany i przesunięcia dokonywane w limitach inwestycyjnych lub w zakresie robót budowlano-montażowych powodujące naruszenie planu oddawania inwestycji do użytku wymagają zgody:
1)
Prezydium Rządu - w zakresie inwestycji, których plan oddawania do użytku zatwierdzony został przez Prezydium Rządu,
2)
właściwego wiceprezesa Rady Ministrów po porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - w zakresie inwestycji I grupy, których plan oddawania do użytku zatwierdzony został przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego,
3)
właściwego ministra - w zakresie inwestycji I grupy nie objętych przepisami pkt 1 i 2 oraz inwestycji II grupy.
§  9.
1.
Przenoszenie limitów inwestycyjnych pomiędzy planem centralnym a terenowym, jak również pomiędzy województwami w ramach planu terenowego danego resortu, wymaga zgody zainteresowanych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rady Narodowej w m. st. Warszawie, m. Łodzi). W razie braku zgody prezydiów rad narodowych dokonanie zmiany wymaga uchwały Prezydium Rządu.
2.
Jeżeli zmiany dotyczą inwestycji objętych planami terenowymi, a dla dokonania ich wymagana jest zgoda właściwego ministra lub wiceprezesa Rady Ministrów, wnioski o dokonanie tych zmian powinny być zaopiniowane przez prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie, m. Łodzi).
§  10.
Warunkiem dokonania zmian, o których mowa w §§ 3, 4, 5, 6 i 9, w limicie nakładów na roboty budowlano-montażowe w danym tytule lub przeniesienia limitu robót budowlano-montażowych pomiędzy tytułami jest uzyskanie zgody generalnego (bezpośredniego) wykonawcy, a w razie jego odmowy - zgody jednostki nadrzędnej bądź ministra nadzorującego zainteresowanego wykonawcę.
§  11.
Decyzją o zmianie planu inwestycyjnego dokonuje się jednocześnie odpowiednich zmian w spisie tytułów i w pozostałych dokumentach planu inwestycyjnego.
§  12. 3
1.
Właściwi ministrowie mogą włączyć do spisu tytułów inwestycje zawinkulowane w rezerwach resortowych po stwierdzeniu realności tych inwestycji pod względem dokumentacyjnym, materiałowym i wykonawczym.
2.
Włączenie do spisu tytułów inwestycji zawinkulowanych w rezerwach resortowych zgodnie z przeznaczeniem, ale na kwoty wyższe niż limity przewidziane na daną inwestycję w zawinkulowanej rezerwie resortowej, może być dokonane przez ministrów za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i pod warunkiem odpowiedniego zmniejszenia równocześnie innych pozycji rezerwy.
3.
Przeznaczenie limitów zawinkulowanych inwestycji na cele inne niż ustalone w wykazie inwestycji zawinkulowanych w rezerwach resortowych wymaga zgody właściwego wiceprezesa Rady Ministrów, wyrażonej w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  13.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek właściwego ministra może włączyć do spisu tytułów I i II grupy oraz do planów oddawania do użytku inwestycji I i II grupy inwestycje ze środków własnych inwestorów, inwestycje ze środków Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy, jak również inwestycje finansowane ze środków własnych organizacji społecznych, politycznych, kulturalno-oświatowych i zawodowych, po stwierdzeniu realności tych inwestycji pod względem dokumentacyjnym, materiałowym, wykonawczym i finansowym.
§  14.
Ministerstwa obowiązane są do zawiadamiania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o dokonanych zmianach (również porządkowych) pomiędzy tytułami inwestycyjnymi I grupy oraz o wprowadzenia nowych lub skreśleniu istniejących tytułów II grupy.
§  15.
Właściwi ministrowie mogą:
1)
przekazywać inwestorom naczelnym swoje uprawnienia wynikające z niniejszej uchwały,
2)
ograniczać uprawnienia inwestorów naczelnych w zakresie dokonywania zmian.
§  16.
Ustalone w niniejszej uchwale uprawnienia ministrów do dokonywania lub wyrażania zgody na dokonanie zmian dotyczących inwestycji II grupy przysługują w zakresie planu terenowego prezydiom właściwych wojewódzkich rad narodowych z wyjątkiem zmian polegających na włączeniu lub skreśleniu tytułu inwestycyjnego. Zmian w tytułach inwestycyjnych II grupy, powodujących naruszenie limitów poszczególnych resortów, prezydium wojewódzkiej rady narodowej może dokonywać jedynie za zgodą właściwych ministrów.
§  17.
Przenoszenie limitów z rezerwy wojewódzkiej przewidzianej na okres realizacji planu na poszczególne tytuły inwestycyjne lub tworzenie tytułów dokonywane jest w trybie przepisów niniejszej uchwały.
§  18.
Zmiany planu inwestycyjnego dotyczące nakładów na prace geologiczno-poszukiwawcze mogą być dokonywane w trybie niniejszej uchwały po uprzednim uzgodnieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii.

II.

Zmiany w planie budownictwa.

§  19.
1.
Zgodę na przyjęcie nowych lub zwiększanie dotychczasowych zleceń lub podzleceń zarówno z planu inwestycyjnego, jak i spoza planu inwestycyjnego wyraża dyrektor przedsiębiorstwa budowlano-montażowego (wykonawca).
2.
W przypadku odmowy przyjęcia przez wykonawcę nowego zlecenia lub zwiększenia zakresu dotychczasowego zlecenia (podzlecenia) zleceniodawca może zwrócić się kolejno - w razie potrzeby - z wnioskiem o wyrażenie zgody do dyrektora jednostki nadrzędnej wykonawcy, ministra nadzorującego wykonawcę i resortowego wiceprezesa Rady Ministrów.
3.
Organ wyrażający zgodę na przyjęcie nowego lub zwiększenie dotychczasowego zlecenia lub podzlecenia powinien wziąć pod uwagę realne możliwości wykonania robót w zakresie i terminach przewidzianych we wniosku inwestora. Wyrażone zgody może mieć charakter bezwarunkowy. Odmowa wyrażenia zgody powinna być podana na piśmie.
4.
Ministrowie nadzorujący przedsiębiorstwa budowlano-montażowe mogą ustalić szczegółowo uprawnienia dyrektorów przedsiębiorstw i jednostek nadrzędnych w zakresie wyrażania zgody na przyjmowanie nowych lub zwiększenie dotychczasowych zleceń i podzleceń.
§  20.
1.
W przypadku gdy w wyniku przyjęcia nowych lub powiększenia dotychczasowych zleceń ogólna wartość zleceń ministerstwa (centralnego zarządu, przedsiębiorstwa) przekroczy wartość rocznych zadań produkcyjnych, wynikających z narodowego planu gospodarczego, nadwyżkę uważa się za dodatkowe zadanie produkcyjne ministerstwa (centralnego zarządu, przedsiębiorstwa).
2.
Ustalenie dodatkowych zadań produkcyjnych wymaga jednoczesnego określenia, czy i w jakim stopniu zwiększa się limity środków do wykonania planu produkcji, a w szczególności materiałów rozdzielanych centralnie, zatrudnienia i funduszu płac, ustalonych w planie rocznym i w planach kwartalno-miesięcznych. Zwiększenie w stosunku do ustaleń narodowego planu gospodarczego dla resortu jako całości limitów środków wymaga uchwały Prezydium Rządu.
3.
Zmiany programu produkcji oraz ewentualnie wynikające z nich dodatkowe zadania produkcyjne należy uwzględnić w planach kwartalno-miesięcznych i miesięcznych w trybie obowiązującym dla ustalania tych planów.
§  21.
Jeżeli zmiana w planie inwestycyjnym powoduje konieczność całkowitego lub częściowego skreślenia zleceń na roboty budowlano-montażowe będące w toku realizacji, inwestor obowiązany jest przed złożeniem wniosku o zmianę w planie inwestycyjnym uzgodnić z wykonawcą wartość oraz zakres robót, jakie pozostają do wykonania, jak również termin zakończenia tych robót.

III.

Zmiany porządkowe w planie inwestycyjnym.

§  22.
1.
Do zmian o charakterze porządkowym (formalnym) w planie inwestycyjnym zalicza się:
1)
przenoszenie z planów właściwych inwestorów do planu inwestycji przedsiębiorstw wykonawczych limitów na zaplecze techniczne przedsiębiorstw budowlano-montażowych wydzielonych zgodnie z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego przepisami w sprawie planowania nakładów i zasad budowy zaplecza techniczno-gospodarczego i socjalno-bytowego przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
2)
przenoszenie tytułów inwestycyjnych z grupy I do II lub odwrotnie, wynikające ze sprecyzowania wartości kosztorysowej na podstawie zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej z punktu widzenia granicznej wartości kosztorysowej,
3)
zmiany wartości kosztorysowej w dokumentach planu inwestycyjnego wynikające ze sprecyzowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
4)
przenoszenie limitów inwestycyjnych z planu jednego inwestora do planu innego inwestora, dokonywane w związku ze zmianą organizacji jednostek gospodarki uspołecznionej,
5)
dokonywanie zmian numeru tytułu lub nazwy inwestora bądź też jego siedziby, o ile nie powoduje zmiany lokalizacji ogólnej inwestycji, łączenie tytułów tego samego inwestora bezpośredniego na jednym placu budowy lub dzielenie ich, o ile nie powoduje się zmiany zaliczenia tych inwestycji do I lub II grupy,
6)
przenoszenie limitów z tytułów zbiorczych na właściwe tytuły indywidualne (np. z tytułów na dokumentację inwestycyjną lat przyszłych, kupna gruntów i innych) i odwrotnie,
7)
przenoszenie limitów na mieszkania zastępcze z planów inwestycyjnych poszczególnych inwestorów do planu Centralnego Zarządu Budowy Miast i Osiedli "ZOR",
8)
przenoszenie - po stwierdzeniu możliwości wykonawczych i materiałowych - jeżeli chodzi o inwestycje w zakresie energetyki, elektryfikacji, urządzeń radiofonicznych i telefonicznych, kanalizacyjnych, wodno-melioracyjnych i kolejowych - poszczególnych tytułów lub ich składników z planu jednego inwestora do planu innego inwestora, na podstawie obowiązujących zasad zaliczania inwestycji do majątku trwałego,
9)
zmniejszenie limitu robót budowlano-montażowych danego tytułu na korzyść limitu na zakup maszyn i urządzeń, wynikające z niewłaściwego zakwalifikowania do robót budowlano-montażowych niektórych maszyn i urządzeń.
2.
Do przeprowadzenia zmian porządkowych (formalnych) w planie inwestycyjnym uprawniony jest:
1)
właściwy inwestor naczelny - jeżeli zmiany dotyczą wyłącznie podległych mu inwestorów,
2)
minister - o ile zmiany dotyczą tytułów nadzorowanych przez różnych inwestorów naczelnych objętych jedną częścią planu inwestycyjnego centralnego,
3)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej w odniesieniu do tytułów objętych planem terenowym w obrębie jednego województwa,
4)
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w odniesieniu do zmian, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
5)
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów - jeżeli zmiany dotyczą 2 lub więcej inwestorów centralnych.

IV.

Przepisy końcowe.

§  23.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczące ministrów i ministerstw stosuje siej odpowiednio do kierowników urzędów centralnych i do tych urzędów.
§  24.
1.
Zmiany wewnątrz danego tytułu inwestycyjnego mogą być dokonywane do dnia 15 grudnia.
2.
Wnioski na Prezydium Rządu lub do wiceprezesa Rady Ministrów o dokonanie zmian w planie inwestycyjnym mogą być składane nie później niż do dnia 31 października.
3.
Zmiany porządkowe mogą być dokonywane do dnia 15 grudnia.
4.
Pozostałe zmiany w planie inwestycyjnym mogą być dokonywane do dnia 31 października.
§  25.
1.
Minister Gospodarki Komunalnej wyda odrębne przepisy w sprawie dokonywania zmian w zakresie budownictwa mieszkaniowego Centralnego Zarządu Budownictwa Miast i Osiedli "ZOR".
2.
Minister Rolnictwa i Minister Państwowych Gospodarstw Rolnych wydadzą przepisy w sprawie dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa w zakresie jednostek im podległych.
3.
Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wyda przepisy w sprawie dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa w zakresie jednostek mu podległych.
4.
Przepisy szczególne, określone w ust. 1 i 2, wymagają zatwierdzenia przez wiceprezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  26.
1.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Minister Finansów wydadzą szczegółową instrukcję wykonawczą do niniejszej uchwały.
2.
W instrukcji tej podane zostaną również zasady dotyczące trybu zmian przeprowadzanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych.
§  27.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Minister Finansów wydadzą, po porozumieniu z właściwym dla działu budownictwa wiceprezesem Rady Ministrów odrębne przepisy dotyczące trybu zmian w planie zaplecza technicznego przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  28.
Traci moc uchwała nr 143 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1954 r. w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa (Monitor Polski Nr A-32, poz. 463).
§  29.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 771 z dnia 24 września 1955 r. (M.P.55.90.1140) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1955 r.
2 § 7 zmieniony przez § 1 uchwały nr 302 z dnia 21 kwietnia 1955 r. (M.P.55.36.350) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 27 kwietnia 1955 r.
3 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 771 z dnia 24 września 1955 r. (M.P.55.90.1140) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1955 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024