Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 lutego 1955 r.
w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych.

Na podstawie § 1 uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 205) zarządza się, co następuje:

DZIAŁ  I

Zasady ogólne.

Rozdział  I.

Rodzaje rozliczeń i ich zakres.

§  1.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z tytułu:
a)
zysków,
b)
nadwyżki własnych środków obrotowych na początek roku,
c)
zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku,
2)
dotacje udzielane na sfinansowanie:
a)
strat,
b)
niedoboru własnych środków obrotowych na początek roku,
c)
wzrostu własnych środków obrotowych w ciągu roku.
§  2.
1.
Rozróżnia się:
1)
planowe rozliczenia kwartalne (z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych);
2)
wynikowe rozliczenia kwartalne (z tytułu zysków i strat);
3)
wynikowe rozliczenia roczne (z tytułu zysków oraz nadwyżek i niedoborów własnych środków obrotowych na początek roku).
2.
Planowych rozliczeń kwartalnych dokonuje się za dany kwartał. Wynikowych rozliczeń kwartalnych dokonuje się za okres od początku roku do końca danego kwartału, z wyjątkiem przypadku określonego w § 19 ust. 13. Po upływie czwartego kwartału wynikowego rozliczenia kwartalnego nie dokonuje się, natomiast przeprowadza się wynikowe rozliczenie roczne.
3.
Planowe rozliczenia kwartalne ustala się w zatwierdzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych. Wynikowe rozliczenia kwartalne i roczne ustala się na podstawie bilansów księgowych kwartalnych bądź rocznych.
4.
Ministerstwa i urzędy centralne, zwane w dalszym ciągu "ministerstwami", ustalają rozliczenia z budżetem oraz przelewy między zarządami centralnymi i jednostkami równorzędnymi, zwanymi w dalszym ciągu "zarządami centralnymi". Przez jednostki równorzędne rozumie się również przedsiębiorstwa państwowe podległe bezpośrednio ministrowi bądź kierownikowi urzędu centralnego oraz grupy przedsiębiorstw, o których mowa w § 6 ust. 2. Zarządy centralne dokonują rozliczeń z innymi zarządami centralnymi oraz z budżetem na podstawie zleceń przelewów (§ 5). Przedsiębiorstwa państwowe podporządkowane zarządom centralnym dokonują rozliczeń z tymi zarządami. Przez przedsiębiorstwa państwowe, zwane w dalszym ciągu "przedsiębiorstwami", rozumie się przedsiębiorstwa działające według zasad rozrachunku gospodarczego oraz zakłady działające według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego.
§  3.
1.
Podstawę do rozliczeń ministerstw stanowi:
1)
w zakresie kwartalnych rozliczeń planowych:
a)
z tytułu zysków - suma zysków zarządów centralnych planowo-rentownych; z sumy zysków tych zarządów pokrywa się planowy wzrost własnych środków obrotowych ministerstwa z zachowaniem przepisów § 10;
b)
z tytułu strat - suma strat zarządów centralnych planowo-deficytowych;
c)
z tytułu wzrostu i zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku - różnica sum wzrostów i zmniejszeń własnych środków obrotowych wszystkich zarządów centralnych;
2)
w zakresie rozliczeń kwartalnych wynikowych:
a)
z tytułu zysków - suma zysków zarządów centralnych faktycznie rentownych;
b)
z tytułu strat - suma strat zarządów centralnych faktycznie deficytowych;
3)
w zakresie rozliczeń rocznych wynikowych:
a)
z tytułu zysków - sama zysków zarządów centralnych faktycznie rentownych;
b)
z tytułu nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek roku - różnica kwot nadwyżek i niedoborów środków obrotowych wszystkich zarządów centralnych.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Oświaty, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej, Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Głównego Komitetu Kultury fizycznej w zakresie wszystkich przedsiębiorstw oraz wszystkich ministerstw w zakresie przedsiębiorstw nie objętych działem 1 klasyfikacji budżetowej.
3.
Podstawę rozliczeń ministerstw w przypadkach, o których mowa w ust. 2, zarówno przy rozliczeniach planowych, jak i wynikowych, stanowi suma kwot rozliczeń poszczególnych zarządów centralnych.
4.
Podstawę dla rozliczeń zarządów centralnych, zarówno przy rozliczeniach planowych, jak i wynikowych, stanowi:
1)
z tytułu zysków lub strat - różnica zysków i strat podporządkowanych przedsiębiorstw;
2)
z tytułu wzrostu i zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku - różnica sum wzrostów i zmniejszeń własnych środków obrotowych podporządkowanych przedsiębiorstw;
3)
z tytułu nadwyżek lub niedoborów własnych środków obrotowych na początek roku - kwota nadwyżek lub niedoborów własnych środków obrotowych ustalona na podstawie zbiorczego bilansu.
5.
Podstawę dla rozliczeń przedsiębiorstw, zarówno przy rozliczeniach planowych, jak i wynikowych, stanowi:
1)
z tytułu zysków lub strat - zysk lub strata przedsiębiorstwa;
2)
z tytułu wzrostu lub zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku - wzrost lub zmniejszenie własnych środków obrotowych przedsiębiorstwa;
3)
z tytułu nadwyżek i niedoborów własnych środków obrotowych na początek roku - kwota nadwyżek lub niedoborów własnych środków obrotowych, ustalona na podstawie bilansu przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
W planowych rozliczeniach kwartalnych:
1)
zyskiem lub stratą podlegającymi rozliczeniu jest zysk lub strata wynikające z kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych;
2)
planowym wzrostem lub planowym zmniejszeniem własnych i zrównanych z własnymi środków obrotowych podlegającymi rozliczeniu jest wynikająca z kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych różnica wartości normatywu w części podlegającej sfinansowaniu własnymi środkami obrotowymi na początek i koniec okresu rozliczeniowego, powiększona lub pomniejszona o planową zmianę stanu pasywów stałych oraz pomniejszona o kwotę pierwszego wyposażenia w przedmioty nietrwałe w wysokości ustalonej w planie sfinansowania inwestycji;
3)
niedoborem bądź nadwyżką własnych środków obrotowych na początek roku podlegającymi rozliczeniu jest różnica między sumą własnych i zrównanych z własnymi środków obrotowych a normatywem na początek roku w części podlegającej sfinansowaniu własnymi środkami obrotowymi, powiększona lub pomniejszona o różnicę miedzy należnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami a faktycznymi (lub przewidywanymi) wpłatami z zysku, odpisami na fundusz zakładowy i innymi odpisami za rok poprzedni.
2.
W rozliczeniach wynikowych zyskiem lub stratą podlegającymi rozliczeniu jest zysk lub strata wynikające z bilansu księgowego.
3.
Dla obliczenia sumy własnych i zrównanych z własnymi środków obrotowych przyjmuje się w każdym przypadku pasywa stałe w wysokości ustalonej w planie.
4.
Przy ustalaniu niedoboru bądź nadwyżek środków obrotowych na początek roku wykazuje się odrębnie niedobory z tytułu pogorszenia wyników (osiągnięcia zysku mniejszego od planowanego w części przeznaczonej na sfinansowanie wzrostu własnych środków obrotowych, poniesienia strat ponadplanowych i nie planowanych), odrębnie niedobory z tytułu unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach, odrębnie zaś niedobory z innych przyczyn.

Rozdział  II.

Tryb rozliczeń.

§  5.
1.
Ministerstwa dokonują rozliczeń z budżetem za pośrednictwem zarządów centralnych i w tym celu prowadzą dla zarządów centralnych rejestry zleceń przelewów do budżetu i na rzecz innych zarządów centralnych według wzoru ustalonego w załączniku nr 1.
2.
Zarządy centralne prowadzą odpowiednią księgowość uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń zarządu centralnego oraz dotacje z rachunku rozliczeń zarządu centralnego według poszczególnych tytułów (§ 1) i poszczególnych lat. Ponadto księgowość powinna uwzględniać przelewy z tytułu pomocy finansowej (§ 7).
§  6.
1.
Zarządy centralne prowadzą we właściwym terenowo oddziale banku rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych", zwane w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "rachunkami rozliczeń zarządów centralnych".
2.
Zarządy centralne obejmujące kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne zbiorcze bilanse księgowe, dla poszczególnych grup tych przedsiębiorstw prowadzą odrębne rachunki rozliczeń zarządów centralnych. W przypadku zaliczenia do oddzielnej grupy tylko jednego przedsiębiorstwa rozlicza się ono z ministerstwem bezpośrednio.
3.
Na rachunek rozliczeń zarządów centralnych wpływają przelewy: od podporządkowanych przedsiębiorstw, z budżetu, od innych zarządów centralnych oraz z tytułu pomocy finansowej (§ 7) udzielonej z rachunku rozliczeń ministerstwa. Z rachunku rozliczeń zarządów centralnych dokonuje się przelewów: na rzecz budżetu, podporządkowanych przedsiębiorstw i innych zarządów centralnych oraz dokonuje się zwrotu kredytów na rachunek rozliczeń ministerstwa.
4.
Zarządy centralne przelewają przypadające od nich wpłaty do budżetu na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim, przesyłając zawiadomienie o dokonanym przelewie według wzoru ustalonego w załączniku nr 2a.
5.
Przelewy na rachunki rozliczeń zarządów centralnych i z rachunków rozliczeń zarządów centralnych z tytułu dotacji na pokrycie strat, finansowanie niedoborów środków obrotowych i finansowanie wzrostu środków obrotowych nie mogą być dokonywane po dniu 24 grudnia danego roku.
6.
Przedsiębiorstwa obowiązane są przesyłać właściwemu organowi finansowemu potwierdzone przez oddział banku zawiadomienia według wzoru ustalonego w załączniku nr 2b o dokonanych przelewach na rachunek rozliczeń zarządu centralnego z tytułu: wpłat z zysku, nadwyżek własnych środków obrotowych na początek roku, zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku oraz zwrotu dotacji na pokrycie strat, sfinansowania niedoboru środków obrotowych na początek roku i wzrostu środków obrotowych w ciągu roku. Przez właściwy organ finansowy rozumie się wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat) bądź oddział finansowy wydziału finansowego Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
Ministerstwa prowadzą w oddziałach właściwych banków rachunki rozliczeń dla gromadzenia środków finansowych, o których mowa w § 2 uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 205).
2.
Z rachunku rozliczeń ministerstwa mogą udzielać zarządom centralnym pomocy finansowej w formie nie oprocentowanej pożyczki na okras nie dłuższy niż 4 miesiące w przypadkach, w których zarządy te nie będą mogły z jakichkolwiek przyczyn dokonać w obowiązujących terminach przelewów na rzecz innych zarządów centralnych, podległych przedsiębiorstw oraz budżetu, jak również w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4.
3.
Zarządy centralne mogą wykorzystywać środki, o których mowa w ust. 2, na udzielenie przejściowej pomocy finansowej przedsiębiorstwom, w których z przyczyn od nich niezależnych normatyw w części podlegającej sfinansowaniu środkami własnymi nie jest w pełni pokryty, a także w przypadkach udzielenia gwarancji terminowej spłaty przez przedsiębiorstwo kredytów bankowych. Zasady udzielania przez banki kredytu przedsiębiorstwom pod warunkiem złożenia gwarancji przez zarządy centralne, tryb udzielania powyższych gwarancji oraz zasady egzekwowania przez banki należności wynikającej z udzielonych gwarancji określi Prezes Narodowego Banku Polskiego i dyrektorzy banków specjalnych.
4.
Środki, o których mowa w ust. 2, mogą być również wykorzystane w przypadku, gdy po zatwierdzeniu wynikowych rozliczeń kwartalnych przez ministerstwa, zarządy centralne na skutek nieosiągnięcia zysku planowego lub też poniesienia ponadplanowej bądź nie planowanej straty nie będą rozporządzać odpowiednimi kwotami, by pozostawić do dyspozycji przedsiębiorstw, które osiągnęły zysk ponadplanowy, część tego zysku w wysokości przewidzianej w § 19 ust. 2.
5.
Jeżeli spłata kredytów nie nastąpi w terminie określonym w ust. 2, ministerstwa zlecą bankowi pokrycie kredytu z sum na rachunku rozliczeń zarządu centralnego.
6.
Ministerstwa prowadzą księgowość obrotów i sald na rachunku rozliczeń oraz udzielonej zarządom centralnym pomocy finansowej.
§  8.
1.
Udzielenie pomocy finansowej, o której mowa w § 7 ust. 3, przez zarządy centralne przedsiębiorstwom następuje w drodze pozaplanowej dotacji na sfinansowanie wzrostu własnych środków obrotowych w ciągu roku.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, powinna być uwzględniona w kwartalnych rozliczeniach wynikowych jako wpłata z tytułu zmniejszenia własnych środków obrotowych w ciągu roku. W rozliczeniach rocznych dotację tę rozlicza się w trybie § 23 ust. 1.
§  9.
Przepisy niniejszego zarządzenia, w których nie określa się dokładnie, iż dotyczą jednego z wymienionych w § 2 ust. 4 podmiotów, odnoszą się zarówno do ministerstw, jak i zarządów centralnych oraz przedsiębiorstw.

DZIAŁ  II

Rozliczenia planowe.

Rozdział  I.

Zakres rozliczeń planowych.

§  10.
1.
Planową wpłatę z zysku do budżetu bądź na rzecz jednostek nadrzędnych stanowi suma zysku po odliczeniu z niej kwot odpisów na fundusz zakładowy i na inne cele, przewidziane obowiązującymi przepisami, oraz kwot na sfinansowanie wzrostu własnych środków obrotowych; planowa wpłata nie może jednak stanowić mniej niż 10% zysku planowego.
2.
Planową dotację na sfinansowanie straty ustala się w wysokości straty planowej powiększonej o odpisy na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami.
§  11.
1.
Jeżeli na dany kwartał zaplanowano wzrost własnych środków obrotowych, a kwota wydzielona z zysku nie wystarcza w pełni na jego sfinansowanie, wzrost ten, w części nie pokrytej zyskiem, powinien być sfinansowany dotacją.
2.
Jeżeli na dany kwartał zaplanowano zmniejszenie własnych środków obrotowych, wpłata z tego tytułu powinna odpowiadać kwocie zmniejszenia własnych środków obrotowych, skorygowanej o zmianę pasywów stałych.
§  12.
1.
Suma zysków, suma strat, sama odpisów na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami, jak również różnice wzrostu i zmniejszenia własnych środków obrotowych, ustalone przez ministerstwo w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych dla zarządów centralnych, powinny być zgodne z odpowiednimi zbiorczymi kwotami tych zadań ustalonymi przez Ministerstwo Finansów dla danego ministerstwa.
2.
Przy ustalaniu przez zarządy centralne kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych dla przedsiębiorstw przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie, z tym że różnica sumy zysku i sumy strat, ustalona przez zarząd centralny dla przedsiębiorstw, powinna być zgodna z kwotami zysku bądź straty, ustalonymi w tych zadaniach przez ministerstwo dla danego zarządu centralnego.
§  13.
1.
Ustalenie w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych normatywu środków obrotowych na poziomie wyższym od wynikającego z planu rocznego normatywu na koniec danego kwartału jest dopuszczalne w przypadku zmian organizacyjnych, zmian cen powodujących konieczność przeceny normatywów oraz zmiany wielkości obrotu w przedsiębiorstwach obrotu towarowego. W innych przypadkach podwyższenie normatywu w stosunku do planu rocznego może nastąpić jedynie za zgodą Ministra Finansów.
2.
Jeżeli normatyw na dany kwartał ustalony został w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych w sumie innej niż normatyw ustalony na dany kwartał w planie rocznym, ministerstwa zobowiązane są ustalić dla zarządów centralnych normatyw na koniec okresu planowanego kwartału, w którym wprowadzono zmiany, i podać go do wiadomości centrali właściwego banku na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 3. Analogiczny obowiązek ciąży na zarządach centralnych w stosunku do przedsiębiorstw, z tym że zgłoszenia według wzoru ustalonego w załączniku nr 3 należy przesłać do właściwych oddziałów banku.
§  14.
1.
W kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych na dany kwartał nie mogą być uwzględnione poprawki dotyczące poprzednich kwartałów.
2.
Zatwierdzone na dany kwartał zadania finansowe nie mogą ulegać zmianie w ciągu tego kwartału.
3.
Za zgodą Ministra Finansów mogą być stosowane odstępstwa od zasad wymienionych w ust. 1 i 2.

Rozdział  II.

Tryb rozliczeń planowych.

§  15.
1.
Ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów kwartalne zgłoszenia finansowe sporządzane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami do dnia 25 każdego miesiąca przed rozpoczęciem kwartału według wzoru ustalonego w załączniku nr 4. Ministerstwa mogą zlecić sporządzenie dla nich zgłoszeń finansowych przez podległe zarządy centralne.
2.
Przedsiębiorstwa nie sporządzają kwartalnych zgłoszeń finansowych.
3.
Na podstawie zgłoszeń finansowych (ust. 1) Ministerstwo Finansów zatwierdza zadania finansowe (operatywne) dla ministerstw.
4.
W ciągu 3 dni od daty otrzymania zadań finansowych ministerstwa ustalają na ich podstawie zadania finansowe (operatywne) dla zarządów centralnych według wzoru ustalonego w załączniku nr 5, przesyłając odpis tych zadań do wiadomości centrali właściwego banku. W tym samym terminie ministerstwa przedstawiają Ministerstwu Finansów (Zarządowi Dochodów Państwowych) rejestry zleceń przelewów, o których mowa w § 5 ust. 1.
5.
Zarządy centralne ustalają w ciągu 3 dni od daty otrzymania zadań finansowych od ministerstw zadania finansowe dla przedsiębiorstw na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 6. W przypadku gdy zadania finansowe dla przedsiębiorstw są identyczne z danymi zawartymi w planie rocznym na dany kwartał, zarządy centralne zawiadamiają o tym przedsiębiorstwa, nie wypełniając tego formularza. Odpisy tych zadań finansowych bądź zawiadomień należy przesłać właściwym organom finansowym (§ 6 ust. 6) oraz właściwym oddziałom banku.
6.
Zadania finansowe dla poszczególnych grup przedsiębiorstw (§ 6 ust. 2) ustalają ministerstwa.
§  16.
1.
Ministerstwa dokonują przelewów na rachunki rozliczeń zarządów centralnych z tytułu:
1)
dotacji planowych na sfinansowanie niedoboru środków obrotowych na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników oraz unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach - w ciągu 2 dni od daty otrzymania zawiadomienia o otwarciu kredytów na ten cel, na sfinansowanie zaś niedoboru z innych przyczyn - do dnia 25 stycznia, nie później jednak niż w ciągu 5 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonanym przelewie na ten cel;
2)
pozostałych dotacji - do dnia 2 każdego miesiąca.
2.
Zarządy centralne obowiązane są dokonywać przelewów:
1)
wpłat planowych do budżetu i na rzecz innych zarządów centralnych z tytułu nadwyżek środków obrotowych na początek roku - do dnia 25 stycznia, z innych tytułów - do dnia 25 każdego miesiąca;
2)
dotacji na sfinansowanie niedoboru własnych środków obrotowych przedsiębiorstw na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników oraz unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach - w ciągu 10 dni od daty otrzymania zawiadomienia w tej sprawie (§ 18), na sfinansowanie zaś niedoboru z innych przyczyn - do dnia 27 stycznia, nie później jednak niż w ciągu 5 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonanym przelewie na ten cel;
3)
pozostałych dotacji - do dnia 5 każdego miesiąca.
3.
Przedsiębiorstwa obowiązane są dokonywać przelewów z tytułu wpłat planowych na rachunek rozliczeń zarządów centralnych z tytułu nadwyżek własnych środków obrotowych na początek roku - do dnia 20 stycznia, z innych zaś tytułów - do dnia 20 każdego miesiąca.
§  17.
1.
Przelewów, o których mowa w § 16, z wyjątkiem przelewów z tytułu nadwyżek i niedoborów własnych środków obrotowych na początek roku należy dokonywać co miesiąc w wysokości 1/3 dotacji planowych lub planowych wpłat przewidzianych w zatwierdzonych kwartalnych zgłoszeniach lub zadaniach finansowych.
2.
W przypadkach uzasadnionych zarządy centralne mogą ustalić dla podległych przedsiębiorstw inny podział planowych wpłat niż ustalony w ust. 1, zawiadamiając o tym właściwy organ finansowy.
3.
Ministerstwa oraz zarządy centralne mogą zmniejszyć lub wstrzymać dotacje, o których mowa w § 16, jeżeli to jest uzasadnione przebiegiem wykonania zadań produkcyjnych oraz stanem finansowym przedsiębiorstw.
§  18.
1.
Pokrycie z nadwyżek środków obrotowych innych jednostek bądź z dotacji niedoboru własnych środków obrotowych na początek roku w części, w jakiej niedobór ten powstał z pogorszenia wyników bądź unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach, może nastąpić po uprzednim uzyskaniu zgody:
1)
Prezydium Rządu - w odniesieniu do ministerstw, przy czym za niedobory środków obrotowych ministerstw z tytułu pogorszenia wyników uważa się sumę niedoborów poszczególnych zarządów centralnych z tego tytułu;
2)
właściwego ministra - w odniesieniu do zarządów centralnych oraz przedsiębiorstw, przy czym za niedobory środków obrotowych zarządów centralnych z tytułu pogorszenia wyników uważa się różnicę wynikającą z odjęcia od sumy niedoborów środków jednych przedsiębiorstw - sumę nadwyżek środków obrotowych innych przedsiębiorstw podporządkowanych danemu zarządowi centralnemu.
2.
We wniosku o pokrycie niedoboru własnych środków obrotowych na początek roku ministerstwa, zarządy centralne i przedsiębiorstwa powinny wskazać przyczyny powstania niedoboru z tytułu pogorszenia wyników i unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach oraz środki dla zapobieżenia powstawaniu tego rodzaju niedoborów w przyszłości.

DZIAŁ  III

Rozliczenia wynikowe.

Rozdział  I.

Zakres rozliczeń wynikowych.

§  19.
1.
Jeżeli zysk osiągnięty za dany okres jest większy od zysku planowego, należną wpłatę z zysku zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych, jak i rocznych stanowi wpłata planowa, powiększona o odpowiednią część zysku ponadplanowego (ust. 2) pomniejszonego lub powiększonego o różnicę między faktycznymi a planowymi odpisami na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
Część zysku, o której mowa w ust. 1, ustala się przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych dla przedsiębiorstw podporządkowanych zarządom centralnym i bezpośrednio podległych ministrom w wysokości 75% zysku ponadplanowego przedsiębiorstw, a w rozliczeniach ministerstw - w wysokości 50% zysku ponadplanowego ministerstwa, z tym że 50% zysku ponadplanowego pozostaje na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych do dyspozycji ministerstw. Zarządy centralne nie pozostawiają sobie zysków ponadplanowych.
3.
Przy wynikowych rozliczeniach rocznych podlega wpłacie do budżetu lub na rzecz jednostek nadrzędnych 100% zysku ponadplanowego odpowiednio pomniejszonego lub powiększonego o różnice między należnymi a faktycznymi odpisami na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4.
Jeżeli zysk osiągnięty za dany okres jest mniejszy od zysku planowego, należną wpłatę z zysku ustala się zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych jak i rocznych w takim stosunku do zysku osiągniętego, w jakim pozostaje planowa wpłata z zysku do zysku planowego.
5.
Należna wpłata z zysku w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 4, powinna stanowić nie mniej niż 10% zysku faktycznie osiągniętego.
6.
Jeżeli zamiast straty planowej osiągnięty zostanie za dany okres zysk, należną wpłatę z zysku ustala się zarówno w wynikowych rozliczeniach kwartalnych jak i rocznych w sposób podany dla zysku ponadplanowego (ust. 2 i 3); udzielone dotacje na sfinansowanie strat przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych podlegają zwrotowi,
7.
Jeżeli strata poniesiona za dany okres powiększona o odpisy na fundusz zakładowy i inne odpisy przewidziane obowiązującymi przepisami jest mniejsza od dotacji planowej na sfinansowanie strat, należną dotację przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych ustala się w wysokości faktycznie poniesionej za dany okres straty, powiększonej o odpisy, a odpowiednia część dotacji podlega zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresów następnych.
8.
Jeżeli strata poniesiona za dany okres, powiększona o odpisy na fundusz zakładowy i inne odpisy przewidziane obowiązującymi przepisami, jest większa od dotacji planowej na sfinansowanie strat, należną dotację przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych ustala się w wysokości dotacji planowej.
9.
Jeżeli strata ponadplanowa jest następstwem przekroczenia planu produkcji i usług planowo-deficytowych, dotacja planowa może być na wniosek właściwego ministerstwa na podstawie decyzji Ministerstwa Finansów zwiększona o kwotę stanowiącą taki procent od sumy przekroczenia planu sprzedaży, jaki wynika ze stosunku ustalonej w zadaniach finansowych na dany kwartał straty do ustalonej na ten kwartał wartości sprzedaży.
10.
W razie niewykonania planów sprzedaży odpowiednia suma dotacji, o której mowa w ust. 9, podlega zwrotowi do budżetu lub zaliczeniu na poczet dotacji następnego okresu.
11.
Jeżeli zamiast planowego zysku za dany okres poniesiona zostanie strata, dokonane wpłaty z zysku podlegają zwrotowi bądź zarachowaniu na poczet wpłat okresów następnych. Poniesioną stratę przy rozliczeniach kwartalnych traktuje się jak nieplanową.
12.
Po upływie roku straty (ust. 7, 8 i 11) nie podlegają rozliczeniu. Różnica między faktycznie poniesioną w ciągu roku stratą, powiększoną o należne odpisy, a otrzymanymi w tym okresie dotacjami na sfinansowanie strat podlega rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek następnego roku.
13.
Jeżeli w okresie, za który następuje rozliczenie, w jednych kwartałach planowany był zysk, w innych zaś kwartałach strata, rozliczeń dokonuje się w sposób następujący:
1)
przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych:
a)
po upływie kwartału planowo-deficytowego rozlicza się wyniki wyłącznie danego kwartału zgodnie z zasadami podanymi w ust. 6-10,
b)
po upływie kwartału planowo-rentownego rozliczenia dokonuje się na podstawie sum wyników kwartałów planowo-rentownych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1-5 i 11;
2)
przy wynikowych rozliczeniach rocznych rozlicza się tylko sumę wyników kwartałów planowo-rentownych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1, 3-5, 11 i 12; nie rozliczone do końca roku zyski (ust. 6) kwartałów planowo-deficytowych podlegają rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek następnego roku.
14.
W przypadkach wymienionych w ust. 13 za zysk planowy przyjmuje się sumę zysków planowych w kwartałach planowo-rentownych. Planowy procent wpłat z zysku ustala się na podstawie stosunku planowych wpłat z zysku do zysku planowego w kwartałach planowo-rentownych.
§  20.
1.
Danymi planowymi służącymi do ustalenia rozliczenia kwartalnego są sumy z kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych. Za zgodą Ministerstwa Finansów można również przyjąć jako dane planowe (zysk planowy, planowa wpłata z zysku, planowe odpisy na fundusz zakładowy i na inne cele zgodnie z obowiązującymi przepisami, strata planowa) dane z rocznego bilansu dochodów i wydatków (planu finansowego) lub też sumę danych z bilansów księgowych za kwartały poprzedzające kwartał sprawozdawczy oraz z zadań finansowych za kwartał sprawozdawczy.
2.
Danymi planowymi służącymi do ustalenia wynikowego rozliczenia rocznego (ust. 1) są sumy wynikające z zatwierdzonego na ten rok bilansu dochodów i wydatków (planu finansowego). Za zgodą Ministerstwa Finansów można przyjąć dla ustalenia wynikowego rozliczenia rocznego jako dane planowe - sumy z kwartalnych zadań finansowych.
§  21.
Odpisy z zysku na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami ustala się przy wynikowych rozliczeniach kwartalnych w wysokości wynikającej z kwartalnych bilansów księgowych, natomiast przy wynikowych rozliczeniach rocznych - w wysokości należnych kwot odpisów rocznych po dokonaniu podziału zysku.
§  22.
1.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych bądź rocznych należne wpłaty z zysku za dany okres są wyższe od wpłat dokonanych, różnica podlega dodatkowej wpłacie.
2.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych bądź rocznych należne wpłaty z zysku za dany okres są niższe od wpłat dokonanych, różnica podlega zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub też zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia odpowiedniego wniosku.
3.
Jeżeli ustalona na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych należna dotacja na sfinansowanie strat jest niższa od otrzymanej lub jeśli dotacja w ogóle nie przysługuje, dotacja udzielona w części lub w całości podlega zwrotowi.
4.
Jeżeli ustalona na podstawie wynikowych rozliczeń kwartalnych należna dotacja na pokrycie planowych strat jest wyższa od otrzymanej, różnica podlega dodatkowemu sfinansowaniu.
5.
Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń rocznych nadwyżki własnych środków obrotowych na początek roku są wyższe od wpłat dokonanych, różnica podlega dodatkowej wpłacie. Jeżeli zaś są niższe od wpłat dokonanych, różnica podlega zwrotowi. Jeżeli ustalone na podstawie wynikowych rozliczeń rocznych niedobory własnych środków obrotowych na początek roku są wyższe od otrzymanej dotacji, dodatkowa dotacja może być udzielona z zachowaniem przepisów § 18. Jeżeli zaś są niższe od otrzymanej dotacji, różnica podlega zwrotowi.
§  23.
1.
W roku następnym nie pobiera się ani nie zwraca różnic miedzy należnymi a faktycznie dokonanymi w ciągu roku poprzedniego wpłatami, z wyjątkiem wpłat z zysku poza przypadkiem określonym w § 19 ust. 13 pkt 2. Różnice te uwzględnia się przy ustalaniu nadwyżek bądź niedoborów środków obrotowych na początek roku następnego.
2.
Wpłaty z zysku za dany rok nie dokonane lub nie zwrócone do końca roku następnego podlegają rozliczeniu w ramach nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek roku.
§  24.
1.
Po dokonaniu wynikowych rozliczeń kwartalnych z budżetem ministerstwa mogą przeznaczyć pozostałe do ich dyspozycji kwoty na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych z wpłat z zysku ponadplanowego na sfinansowanie wzrostu środków obrotowych tych zarządów centralnych, które wzrostu tego w pełni nie sfinansowały na skutek nieosiągnięcia zysku planowego. Ministerstwa mogą również sfinansować nieplanowe i ponadplanowe straty jednych zarządów centralnych z pozostałości dotacji przeznaczonych na pokrycie planowych strat innych zarządów centralnych, jeżeli one zmniejszyły straty planowe.
2.
Po dokonaniu wynikowych rozliczeń kwartalnych z ministerstwami zarządy centralne mogą przeznaczyć pozostałe do ich dyspozycji na rachunkach rozliczeń zarządów centralnych kwoty (z wpłat jednych przedsiębiorstw z tytułu zysku ponadplanowego oraz z części dotacji nie wykorzystanej na skutek sfinansowania zmniejszonych w stosunku do planu strat) - na sfinansowanie nieplanowych i ponadplanowych strat oraz wzrostu własnych środków obrotowych przedsiębiorstw w części, która nie została sfinansowana na skutek nieosiągnięcia przez nie zysku planowego.
3.
Udzielenie dotacji w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji właściwego ministra, w przypadkach zaś, o których mowa w ust. 2 - na podstawie decyzji właściwego dyrektora zarządu centralnego.

Rozdział  II.

Tryb rozliczeń wynikowych.

§  25.
1.
Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów w ciągu 10 dni od ustalonego terminu składania przez zarządy centralne bilansów księgowych; sporządza się je według wzoru ustalonego w załączniku nr 7.
2.
Projekty wynikowych rozliczeń rocznych ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 31 maja roku następnego po roku sprawozdawczym na podstawie zatwierdzonych zbiorczych bilansów zarządów centralnych; sporządza się je według wzoru ustalonego w załączniku nr 8. Jeżeli ministerstwo nie zatwierdziło do dnia 31 maja wszystkich bilansów, obowiązane jest ono w tym terminie dokonać wstępnego rozliczenia na podstawie posiadanych zbiorczych bilansów rocznych, a w odniesieniu do jednostek, dla których bilanse nie zostały jeszcze sporządzone - na podstawie prowizorycznego obliczenia. Ostateczne rozliczenie ministerstwo obowiązane jest ustalić w terminie dwutygodniowym od daty zatwierdzenia ostatniego zbiorczego bilansu zarządu centralnego, nie później jednak niż do dnia 15 grudnia.
3.
Zarządy centralne przedkładają ministerstwom projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych w ciągu 10 dni od ustalonego terminu składania przez przedsiębiorstwa bilansów księgowych, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych - do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do wynikowych rozliczeń rocznych. Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych sporządza się według wzoru ustalonego w załączniku nr 9, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych według wzoru ustalonego w załączniku nr 10.
4.
Ministerstwa zatwierdzają projekty wynikowych rozliczeń zarządów centralnych w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów projektów rozliczeń przedstawionych przez ministerstwa. W tym samym terminie na podstawie zatwierdzonych rozliczeń ministerstwa sporządzają dla zarządów centralnych rejestry zleceń przelewów do budżetu lub z budżetu i na rzecz innych zarządów centralnych według wzoru ustalonego w załączniku nr 1. Odpisy rejestrów zleceń przelewów ministerstwa składają Ministerstwu Finansów (Zarząd Dochodów Państwowych).
5.
Przedsiębiorstwa przedkładają zarządom centralnym projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w terminie ustalonym dla przedkładania bilansów księgowych. Projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych sporządza się według wzoru ustalonego w załączniku nr 11, natomiast projekty wynikowych rozliczeń rocznych według wzoru ustalonego w załączniku nr 12.
6.
Zarządy centralne zatwierdzają wstępnie projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych przedsiębiorstw w ciągu 10 dni od daty ich otrzymania, a projekty wynikowych rozliczeń rocznych - w terminie ustalonym dla zatwierdzenia bilansu, nie później jednak niż do dnia 30 kwietnia następnego roku po roku sprawozdawczym. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do wynikowych rozliczeń rocznych. Zarządy centralne zatwierdzają dla przedsiębiorstw ostatecznie projekty wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w ciągu 5 dni od daty otrzymania zatwierdzonych przez ministerstwa wynikowych rozliczeń zarządów centralnych tylko wówczas, gdy z tych rozliczeń wynikają dla przedsiębiorstw inne zadania finansowe niż ustalone dla nich we wstępnie zatwierdzonych projektach rozliczeń; w pozostałych przypadkach wstępnie zatwierdzone projekty uważa się za zatwierdzone ostatecznie. Odpisy zatwierdzonych rozliczeń zarządy centralne przesyłają równocześnie właściwym organom finansowym (§ 6 ust. 6).
§  26.
1.
Jeżeli ministerstwa i zarządy centralne w terminach przewidzianych dla złożenia projektów wynikowych rozliczeń kwartalnych (§ 25) nie dysponują księgowymi bilansami kwartalnymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu projektów wynikowych rozliczeń dla jednostek, które bilansów nie przedstawiły, oprzeć się na danych ze sprawozdawczości terminowej.
2.
Przedsiębiorstwa, które nie przedstawią w ustalonym terminie projektu wynikowego rozliczenia kwartalnego, obowiązane są uiścić w tym terminie wpłatę dodatkową w wysokości 10% planowej wpłaty z zysku za kwartał, którego rozliczenie dotyczy. Wpłatę dodatkową pobiera się niezależnie od wpłat planowych. Rozliczenie dokonanych wpłat nastąpi po złożeniu przez przedsiębiorstwo projektu wynikowego rozliczenia kwartalnego.
§  27.
1.
Ministerstwa dokonują przelewów na rachunki rozliczeń zarządów centralnych dodatkowych dotacji, wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych, najpóźniej w ciągu 10 dni od daty otrzymania zatwierdzonego przez Ministerstwo Finansów rozliczenia, a w przypadku konieczności uzyskania zatwierdzenia przez Prezydium Rządu - w terminie 15 dni od daty otrzymania przez ministerstwo zawiadomienia o powzięciu uchwały.
2.
Zarządy centralne dokonują przelewów wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonego przez ministerstwo rozliczenia.
3.
Przedsiębiorstwa dokonują dodatkowych wpłat wynikających z wynikowych rozliczeń kwartalnych i rocznych na rachunki rozliczeń zarządów centralnych w terminie ustalonym dla składania rozliczeń zarządom centralnym (§ 25 ust. 5). Ewentualne dopłaty wynikające z zatwierdzonych przez zarządy centralne wynikowych rozliczeń kwartalnych powinny być dokonane w ciągu 2 dni od daty otrzymania zatwierdzonego rozliczenia, a wynikające z wynikowych rozliczeń rocznych - w ciągu 2 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
W razie niezłożenia wniosku o zatwierdzenie pokrycia niedoboru środków obrotowych na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników, w terminie 2-tygodniowym od dnia zatwierdzenia zbiorczego bilansu, a najpóźniej do dnia 1 lipca, niedoboru tego nie pokrywa się z dotacji, a ewentualnie wypłacona na ten cel zaliczka na poczet dotacji ulega zwrotowi do budżetu.
5.
Wypłata dodatkowej dotacji, o której mowa w § 19 ust. 9, następuje w ciągu 10 dni od daty otrzymania wynikowego sprawozdania z wykonania planu sprzedaży. W tym samym terminie następuje zwrot dotacji do budżetu bądź jej zaliczenie na poczet dotacji następnego okresu, jeżeli zajdzie przypadek, o którym mowa w § 19 ust. 10.

DZIAŁ  IV

Przepisy końcowe.

§  28.
1.
W przypadku niedokonania przez zarząd centralny wpłat do budżetu w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona na wniosek Ministerstwa Finansów przelewu odpowiedniej kwoty do budżetu w ciężar rachunku rozliczeń zarządu centralnego, a w odniesieniu do przedsiębiorstw, o których mowa w § 2 ust. 4 - w ciężar rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w przypadku niedokonania wpłat przez przedsiębiorstwa na rachunek rozliczeń zarządu centralnego w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem, z tym że przelewy mogą nastąpić na wniosek właściwego centralnego zarządu.
3.
Od przedsiębiorstw, które nie uiszczą w terminach ustalonych w niniejszym zarządzeniu należnych wpłat do budżetu, jak również od przedsiębiorstw, które nie dokonają w ustalonych terminach przelewu należnych wpłat na rachunki rozliczeń zarządów centralnych, pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki.
4.
Przedsiębiorstwa, które dokonują wpłaty po terminie (ust. 3), obowiązane są obliczyć należne odsetki i przelać je na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego (§ 6 ust. 6).
5.
W przypadku nieprzestrzegania przez ministerstwa i zarządy centralne terminów składania zgłoszeń finansowych i rejestrów zleceń przelewów (§ 15) oraz projektów rozliczeń wynikowych (§ 25), jak również w przypadkach nieprzestrzegania przez nie terminów ustalania zadań finansowych (§ 15) oraz zatwierdzania projektów rozliczeń wynikowych (§ 25) dla podległych jednostek Ministerstwo Finansów może wstrzymać otwarcie kredytów budżetowych dla tych ministerstw, jak również zablokować rachunek kredytów budżetowych dla zarządów centralnych.
6.
Ministerstwa mogą wstrzymać przekazanie kredytów budżetowych bądź zablokować rachunek kredytów budżetowych tych zarządów centralnych, które nie dokonują przelewów wynikających z zatwierdzonych dla nich zadań finansowych na rzecz innych zarządów centralnych bądź dokonują tych przelewów po ustalonych terminach.
§  29.
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów mogą, ze względu na szczególną strukturę organizacyjną niektórych przedsiębiorstw im podporządkowanych, ustalać dla nich tryb rozliczeń z budżetem centralnym odmienny od ustalonego w niniejszym zarządzeniu.
§  30.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio:
1)
do wpłat do budżetu - przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506 i z 1953 r. Nr 9, poz. 27);
2)
do dotacji budżetowych - przepisy dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334, z 1954 r. Nr 25, poz. 94 i Nr 56, poz. 278) oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§  31.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 stycznia 1954 r. w sprawie rozliczeń ministerstw i urzędów centralnych z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych podległych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr A-19, poz. 334).
§  32.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1955 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REJESTR ZLECEŃ PRZELEWÓW*) DO BUDŻETU I NA RZECZ INNYCH CENTRALNYCH ZARZĄDÓW Z TYTUŁU: A) ZYSKU i B) ŚRODKÓW OBROTOWYCH**) NA KWARTAŁ .......... 195 ... R. DLA ROZLICZEŃ PLANOWYCH I WYNIKOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2a

ZAWIADOMIENIE**)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2b

ZAWIADOMIENIE

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZGŁOSZENIE W SPRAWIE ZMIANY ZADAŃ FINANSOWYCH W ZAKRESIE NORMATYWÓW

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

ZGŁOSZENIE FINANSOWE NA .......... KWARTAŁ 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK DO ZGŁOSZENIA FINANSOWEGO NA .......... KWARTAŁ 195 ... R.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZADANIE FINANSOWE NA .......... KWARTAŁ 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

ZADANIE FINANSOWE NA .......... KWARTAŁ 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

KWARTALNE ROZLICZENIE WYNIKOWE ZA OKRES OD 1 STYCZNIA 195 ... R. DO .......... 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK DO ROZLICZENIA WYNIKOWEGO ZA OKRES OD 1 STYCZNIA 195 ... R. DO .......... 195 ... r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

WYNIKOWE ROZLICZENIE ROCZNE OD 1.I.195 ... R. DO 31.XII.195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK DO WYNIKOWEGO ROZLICZENIA ROCZNEGO
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK DO WYNIKOWEGO ROZLICZENIA ROCZNEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

KWARTALNE ROZLICZENIE WYNIKOWE ZA OKRES OD 1.I.195 ... R. DO .......... 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 10

WYNIKOWE ROZLICZENIE ROCZNE ZA OKRES OD 1.I.195 ... R. DO 31.XII.195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 11

KWARTALNE ROZLICZENIE WYNIKOWE ZA OKRES OD 1.I.195 ... R. DO .......... 195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 12

WYNIKOWE ROZLICZENIE ROCZNE ZA OKRES OD 1.I.195 ... R. DO 31.XII.195 ... R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024