Zm.: Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA NR 115
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 1955 r.
o zmianie Instrukcji nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:

w § 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

Wydział Oddział Zakres spraw
9. Kultury 1. Administracji i Planowania Sprawy: administracyjne, organizacyjne, planowania, zatrudnienia i płac, finansowe i księgowości, inwestycji, zaopatrzenia, gospodarcze, statystyki i sprawozdawczości.
2. Upowszechniania Kultury Sprawy: organizacji, nadzoru, pomocy i instruktażu artystycznego i oświatowego dla świetlic gromadzkich, powiatowych domów kultury, parków kultury i wiejskich ognisk artystycznych; organizacji opieki nad twórczością amatorską; kontroli repertuaru, imprez i obchodów artystycznych; estetyki wystaw, dekoracji i form propagandy wizualnej; kontroli publicznych imprez artystyczno-widowiskowych i zabaw, sprawy związane z pobytem gości zagranicznych, koordynacji całokształtu pracy kulturalno-oświatowej, wniosków kadrowych i sprawozdawczości.
3. Szkolnictwa Artystycznego (lub Samodzielny Referat Szkolnictwa Artystycznego) Sprawy: organizacji i wizytacji szkół artystycznych I i II stopnia, ognisk artystycznych, liceów bibliotekarskich, liceów kulturalno-oświatowych oraz nadzoru programowego, pedagogicznego i administracyjnego nad nimi, wniosków w zakresie doboru i szkolenia kadr pedagogicznych, ideologiczne i bytowe młodzieży oraz sprawozdawczości.
4. Samodzielny Referat Bibliotek i Czytelnictwa Sprawy: organizacji i nadzoru sieci publicznych bibliotek powszechnych oraz nadzoru i koordynacji działalności bibliotek wszystkich typów; organizacji i propagandy czytelnictwa, wnioskowanie w zakresie doboru i szkolenia zawodowego i ideologicznego pracowników bibliotek; sprawozdawczości.
5. Wojewódzki Konserwator Zabytków (stanowisko pracy) Sprawy: rejestracji, konserwacji, dokumentacji, inwentaryzacji i orzecznictwa w zakresie ochrony zabytków, opiniowania i zatwierdzania planów rozbudowy miast i odbudowy obiektów zabytkowych od strony konserwatorskiej; opieki nad dziełami sztuki, kontroli punktów złomu, składnic archiwalnych i antykwariatów oraz pracy konserwatorów prywatnych, współpracy z muzeami w zakresie upowszechniania zabytków muzealnych; realizacji planów inwestycyjnych i usługowych w swoim zakresie oraz inspekcji i sprawozdawczości konserwatorskiej.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów oraz Ministrowi Kultury i Sztuki.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Cyrankiewicz

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024