Ewidencja, kontrola i sprawozdawczość ujemnych różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 maja 1954 r.
w sprawie ewidencji, kontroli i sprawozdawczości ujemnych różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r.

W związku z przepisem § 6 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 1953 r. w sprawie trybu oraz sposobu rozliczania różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r. (Monitor Polski Nr A-116, poz. 1502) ustala się, co następuje:
§  1.
Pełnomocnik Akcji Robót Rozbiórkowych oraz cegielnie państwowe stosujące ramowy plan kont dla państwowych przedsiębiorstw przemysłu wielkiego i średniego lub ramowy plan kont dla państwowych przedsiębiorstw handlowych prowadzić będą konto analityczne "Różnice budżetowe przy sprzedaży cegły" w ramach konta syntetycznego 083 "Rozrachunki z tytułu różnic budżetowych".

Na koncie tym należy ewidencjonować:

a)
kwoty zarachowanych - na podstawie zestawień określonych w § 4 - ujemnych różnic budżetowych (zapis przeciwstawny: Ma 191 "Sprzedaż wyrobów" w jednostkach stosujących ramowy plan kont dla przemysłu, Ma 203 "Sprzedaż hurtowa towarów" w jednostkach stosujących ramowy plan kont dla handlu),
b)
kwoty dotacji budżetowych otrzymanych za pośrednictwem nadrzędnej jednostki budżetowej (zapis przeciwstawny: Wn 043 "Rachunek rozliczeniowy").
§  2.
Jednostki stosujące ramowy plan kont dla państwowych przedsiębiorstw przemysłu drobnego (państwowe cegielnie przemysłu terenowego) prowadzić będą konto analityczne "Różnice budżetowe przy sprzedaży cegły" w ramach konta syntetycznego 18 "Rozrachunki publicznoprawne".

Na koncie tym należy ewidencjonować:

a)
kwoty zarachowanych - na podstawie zestawień określonych w § 4 - ujemnych różnic budżetowych (zapis przeciwstawny: Ma odpowiedniego konta analitycznego dla ewidencji sprzedaży cegły w ramach konta syntetycznego 38 "Sprzedaż"),
b)
kwoty dotacji budżetowych otrzymanych za pośrednictwem wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego materiałów budowlanych (zapis przeciwstawny: Wn odpowiedniego konta analitycznego w ramach konta syntetycznego 9 "Rachunki bankowe, akredytywy i inne środki pieniężne").
§  3.
Wojewódzkie zarządy przemysłu terenowego materiałów budowlanych ewidencjonują związane z otrzymaniem dotacji i wypłacaniem różnic budżetowych w księgowości budżetowej na kontach: 08 "Inne rachunki bankowe" i 39 "inne rozrachunki".
§  4.
Dla kontroli prawidłowości obliczenia zarachowanych kwot ujemnych różnic budżetowych przy sprzedaży cegły Pełnomocnik Akcji Robót Rozbiórkowych oraz cegielnie państwowe sporządzać będą odrębne zestawienia, stanowiące - obok kopii faktur - załączniki do bezakceptowych żądań zapłaty, opiewających na nadrzędne jednostki budżetowe.

Zestawienia te należy sporządzać według następującego wzoru:

Zestawienie nr ...

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-46.655

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Ewidencja, kontrola i sprawozdawczość ujemnych różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r.
Data aktu: 06/05/1954
Data ogłoszenia: 19/05/1954
Data wejścia w życie: 19/05/1954