Organizacja i szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych.

INSTRUKCJA
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 25 lutego 1953 r.
w sprawie organizacji i szczegółowego zakresu działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych.

Na podstawie § 2 ust. 6 uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1953 r. w sprawie organizacji służby urządzeń rolnych i geodezyjnej w resorcie rolnictwa oraz gospodarki komunalnej (Monitor Polski Nr A-11, poz. 157) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się następującą organizację i szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych:

Wojewódzkim zarządem urządzeń rolnych (WZUR) kieruje dyrektor, który odpowiada za całokształt działalności WZUR.

Dyrektorowi WZUR podlegają bezpośrednio:

1)
sekcja planowania, która załatwia sprawy: ustalania wytycznych planowania prac urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych dla poszczególnych prezydiów powiatowych rad narodowych; zbiorczych planów urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych rocznych i długofalowych dla pracowni grup i zespołów wykonawczych WZUR; analizy wykonania tych planów; sprawozdawczości i statystyki; opiniowania planów zaopatrzenia; nadzoru nad sporządzeniem i wykonaniem planów prac urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych przez referaty pomiarów rolnych i urządzeń rolnych prezydiów powiatowych rad narodowych;
2)
sekcja budżetowo-rachunkowa, która załatwia sprawy: planowania budżetowego; księgowości; analizy kosztów własnych; sprawozdawczości z wykonania budżetu; obliczania należności akordowych dla mierniczych i innych pracowników objętych wynagrodzeniami akordowymi WZUR i podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; sporządzania list płacy oraz zasiłków rodzinnych; likwidacji kosztów podróży; rozliczeń z tytułu eksploatacji środków lokomocji; obsługi rachunkowo-kasowej WZUR; opracowania finansowego planu inwestycyjnego dotyczącego akcji osiedleńczej i realizacji finansowej planu;
3)
inspektor kadr, który załatwia sprawy: osobowe pracowników WZUR; opinie i wnioski co do obsady podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; dyscypliny pracy; akcji socjalnej;
4)
sekretariat, który załatwia sprawy: przyjmowania, wysyłania i ewidencji pism; czuwania nad terminowym załatwianiem skarg i zażaleń; wystawiania delegacji służbowych; konserwacji i remontów środków lokomocji; inne sprawy gospodarcze (poza zaopatrzeniem w sprzęt geodezyjny i druki, stosowane przy pracach geodezyjnych i urządzeniowo-rolnych); przepisywania na maszynach czystopisów i korekty;
5)
I zastępca dyrektora - główny inżynier, który kieruje i nadzoruje prace działu geodezji i nadzoru, sekcji ewidencji gruntów i budynków, archiwum map i kreślarni, inżyniera normowania oraz terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR i prace referatów pomiarów rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych; ustala wytyczne dla rozdziału prac geodezyjnych i pomiarowo-urządzeniowych między prezydiami powiatowych rad narodowych a terenowymi pracowniami wykonawczymi, grupami i zespołami WZUR; koordynuje prace geodezyjne z innymi resortami, a w szczególności z delegaturami Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii; opracowuje wnioski dla Centralnego Zarządu Urządzeń Rolnych w sprawie zmiany przepisów i instrukcji z zakresu prac podległych jednostek; dokonuje analizy wykonania planów prac i przedkładanych materiałów. Podległe głównemu inżynierowi jednostki załatwiają:
a)
dział geodezji i nadzoru - sprawy: ewidencji robót geodezyjnych i pomiarowo-urządzeniowych; organizacji wykonawstwa tych prac w prezydiach powiatowych rad narodowych, terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR; współdziałania z innymi służbami w zakresie robót geodezyjnych; koordynacji wykonawstwa tych prac; opracowania wytycznych planu technicznego oraz pomiarowo-urządzeniowego; analizy wykonania planów produkcyjnych; przygotowania zleceń i umów na wykonanie prac geodezyjnych oraz ustalenia warunków technicznych; współzawodnictwa pracy, wynalazczości i racjonalizatorstwa; doszkalania zawodowego pracowników WZUR i podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; regulacji osiedli wiejskich oraz miejskich w zakresie ustalonym dla resortu rolnictwa; nadzoru geodezyjnego nad realizacją planów zagospodarowania; wykonawstwa drobnych robót geodezyjnych na zamówienie stron; pomiarów dla celów urządzeń rolnych i regulacji osiedli; rozgraniczenia i podziału nieruchomości w osiedlach; opinii, orzecznictwa i odwołań, dotyczących postępowania technicznego; opłat taryfowych za roboty geodezyjne; dokumentacji technicznej dla resortów nie posiadających własnych komórek pomiarowych; nadzoru technicznego nad pracami referatów pomiarów rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych, terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR; nadzoru nad miarami geodezyjnymi; zaopatrzenia w sprzęt geodezyjny i druki, stosowane przy pracach geodezyjnych i urządzeniowo-rolnych;
b)
sekcja ewidencji gruntów i budynków - sprawy: zakładania rejestrów gruntów i budynków oraz nadzoru nad prowadzeniem tych rejestrów w prezydiach powiatowych rad narodowych; zakładania ksiąg gruntowych i ich prowadzenia w spółdzielniach produkcyjnych; współpracy na odcinku ewidencji gruntów z poszczególnymi władzami i instytucjami, w których zarządzie znajdują się grunty; ustalania materiałów do aktualizacji mapy gospodarczej i uzgadnianie tych materiałów z rejestrami gruntów; ewidencji i ochrony stałych znaków pomiarowych oraz ewidencji danych sieci geodezyjnej; ewidencji granic i powierzchni terytorialnych jednostek administracyjnych oraz współudział przy ustalaniu tych granic;
c)
archiwum map i kreślarnia - sprawy: ewidencji i przechowywania dokumentów oraz danych pomiarowych; uzupełnienia graficznego mapy gospodarczej; nadzoru nad prowadzeniem powiatowych archiwów map i dokumentów pomiarowych; prowadzenia księgi zamówień i wydanych dokumentów; sporządzania i wydawania kopii dokumentów; sprzedaży map;
d)
inżynier normowania - sprawy: kalkulacji i kosztorysowania robót geodezyjnych; kontroli kwalifikacji kosztów produkcji; analizy kosztów własnych; opracowywania norm pracy i zaszeregowania prac; kontroli stosowania obowiązujących norm i stawek; analizy wydajności pracy; kontroli stosowania opłat taryfowych;
6)
II zastępca dyrektora - do spraw urządzeń rolnych, który: kieruje i nadzoruje prace sekcji regulacji rolnych, sekcji zapasu i obrotu ziemią, sekcji osadnictwa i uwłaszczeń, działu administracji gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi oraz prace referatów urządzeń rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych; opracowuje wnioski dla Centralnego Zarządu Urządzeń Rolnych w sprawie zmiany przepisów w zakresie podległych mu jednostek. Jednostki podległe zastępcy dyrektora do spraw urządzeń rolnych załatwiają:
a)
sekcja regulacji rolnych - sprawy: wymiany i regulacji gruntów; scalenia gruntów; likwidacji serwitutów; uporządkowania wspólnot gruntowych; drobnych regulacji rolnych; klasyfikacji gruntów; ogólnej polityki terenowej, przeznaczenia terenów dla gospodarki rolnej, leśnej, na cele budowlane, komunikacyjne itp.; nadzoru urządzeniowo-rolnego nad organizacją terenów uspołecznionych gospodarstw rolnych;
b)
sekcja zapasu ziemi i obrotu ziemią - sprawy: ustalania zapasu ziemi; przejmowania gruntów na rzecz Państwa; rezerwowania i przekazywania gruntów na cele publiczne i społeczne dla realizacji narodowych planów gospodarczych, na rzecz państwowych gospodarstw rolnych, państwowej gospodarki leśnej oraz innych instytucji i władz; typowania i zgłaszania nieruchomości zamiennych w zamian za nieruchomości nabywane dla realizacji narodowych planów gospodarczych; obrotu ziemią;
c)
sekcja osadnictwa rolnego i uwłaszczeń - sprawy: werbunku osadników i propagandy akcji osiedleńczej; ustalania chłonności osiedleńczej i przydziału gospodarstw; przewozu osadników; zrzekania się gospodarstw, pomocy osadnikom; typowania zagród do odbudowy oraz ich odbudowa; nadzoru nad nadawaniem i oszacowaniem gospodarstw; wpisów prawa własności w księgach wieczystych; sekretariatu wojewódzkiej komisji ziemskiej;
d)
dział administracji gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi - sprawy: bezpośredniej i pośredniej administracji obiektów przemysłu rolnego i gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi; opracowania planu należności Państwowego Funduszu Ziemi oraz wymiaru należności.
§  2.
Ramowy schemat organizacyjny WZUR przedstawia załącznik do niniejszej instrukcji.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024