Organizacja Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

ZARZĄDZENIE Nr 62
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1952 r.
w sprawie organizacji Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

§  1.
Stosownie do § 23 tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-38, poz. 458) ustala się organizację wewnętrzną Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA BIURA KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ

§ 1.
Pracą Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, zwanego dalej "Biurem", kieruje Sekretarz Generalny Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
§  2.
Sekretarza Generalnego zastępują w jego czynnościach dwaj Zastępcy Sekretarza Generalnego.
§  3.
Biuro dzieli się na następujące jednostki organizacyjne:
1)
Wydział Planowania i Sprawozdawczości,
2)
Zespół Konsultacyjny,
3)
Wydział Współpracy Kulturalnej z ZSRR,
4)
Wydział Współpracy Kulturalnej z Krajami Demokracji Ludowej,
5)
Wydział Współpracy Kulturalnej z Krajami Innymi,
6)
Samodzielny Referat Personalny,
7)
Wydział Budżetowo-Rachunkowy,
8)
Wydział Obsługi Technicznej Osób Zaproszonych z Zagranicy,
9)
Referat Gospodarczy,
10)
Kancelaria.
§  4.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 2 i 6 podlegają bezpośrednio Sekretarzowi Generalnemu.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 1, 3, 4 i 5 podlegają kierownictwu I Zastępcy Sekretarza Generalnego.
2.
Stanowisko I Zastępcy Sekretarza Generalnego jest równorzędne stanowisku dyrektora biura (departamentu) we władzach naczelnych.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 7-10 podlegają kierownictwu II Zastępcy Sekretarza Generalnego lub - w razie nieobsadzenia tego stanowiska - Kierownikowi Finansowo-Administracyjnemu.
2.
Stanowisko II Zastępcy Sekretarza Generalnego lub - w razie nieobsadzenia tego stanowiska - Kierownika Finansowo-Administracyjnego jest równorzędne stanowisku wicedyrektora biura (departamentu) we władzach naczelnych.
§  7.
Do zakresu działania Wydziału Planowania i Sprawozdawczości należy w szczególności:
1)
planowanie i sprawozdawczość zbiorcza w zakresie działania Komitetu, Sekretariatu Generalnego i Biura;
2)
koordynacja i ocena działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych Biura;
3)
opracowywanie problematyki wymiany kulturalnej;
4)
prowadzenie biblioteki i kartoteki.
§  8.
Do zakresu działania Zespołu Konsultacyjnego należy w szczególności:
1)
opracowywanie i opiniowanie wszelkich krajowych materiałów o charakterze naukowo-kulturalnym, przeznaczonych do wysyłki za granicę przez Biuro;
2)
opracowywanie i opiniowanie materiałów o charakterze naukowo-kulturalnym otrzymanych przez Biuro z terenu zagranicznego, a przeznaczonych do wykorzystania w kraju;
3)
współpraca z innymi urzędami, instytucjami lub osobami w zakresie określonym w pkt 1 i 2.
§  9.
Do zakresu działania wydziałów terytorialnych (§ 3 pkt 3-5) należy wykonywanie czynności związanych z wymianą materiałową i osobową w ramach współpracy kulturalnej ze Związkiem Radzieckim, krajami demokracji ludowej i innymi krajami, zgodnie z §§ 2 i 3 tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
§  10.
Do zakresu działania Samodzielnego Referatu Personalnego należy prowadzenie spraw personalnych pracowników Biura.
§  11.
Do zakresu działania Wydziału Budżetowo-Rachunkowego należy w szczególności:
a)
opracowywanie preliminarzy budżetowych w zakresie spraw administracyjnych oraz merytorycznej działalności Komitetu i Biura;
b)
wykonywanie przyznanych budżetów;
c)
prowadzenie rachunkowości i kasy;
d)
sprawy dewizowe;
e)
sprawozdawczość finansowa.
§  12.
Do zakresu działania Wydziału Obsługi Technicznej należą w szczególności:
a)
sprawy związane z obsługą gospodarczo-techniczną osób zaproszonych z zagranicy;
b)
sprawy techniczne związane z organizacją imprez masowych Biura (obchody, występy zespołów artystycznych, pokazy teatralne, filmowe itp.);
c)
nadzór techniczny nad organizacją wystaw artystycznych, wysyłanych przez Biuro za granicę, oraz wystaw zagranicznych, eksponowanych przez Biuro w kraju;
d)
zakup materiałów naukowo-kulturalnych przeznaczonych do wysyłki za granicę;
e)
sprawy paszportowe osób zaproszonych z zagranicy oraz osób wyjeżdżających z Polski za granicę w ramach działalności Komitetu.
§  13.
Do zakresu działania Referatu Gospodarczego należą w szczególności sprawy gospodarcze, intendenckie i samochodowe, prowadzenie magazynu artykułów biurowych i gospodarczych oraz sprawy socjalne pracowników Biura.
§  14.
Do zakresu działania Kancelarii należy w szczególności przyjmowanie i rejestracja korespondencji przychodzącej, wysyłka korespondencji i materiałów Biura w obrębie kraju i za granicę, prowadzenie archiwum akt Biura oraz nadzór nad maszynopisaniem.
§  15.
Szczegółowy podział czynności w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Biura określi regulamin wydany przez Sekretarza Generalnego.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024