Organizacja Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

ZARZĄDZENIE Nr 62
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1952 r.
w sprawie organizacji Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

§  1.
Stosownie do § 23 tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-38, poz. 458) ustala się organizację wewnętrzną Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA BIURA KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ

§ 1.
Pracą Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, zwanego dalej "Biurem", kieruje Sekretarz Generalny Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
§  2.
Sekretarza Generalnego zastępują w jego czynnościach dwaj Zastępcy Sekretarza Generalnego.
§  3.
Biuro dzieli się na następujące jednostki organizacyjne:
1)
Wydział Planowania i Sprawozdawczości,
2)
Zespół Konsultacyjny,
3)
Wydział Współpracy Kulturalnej z ZSRR,
4)
Wydział Współpracy Kulturalnej z Krajami Demokracji Ludowej,
5)
Wydział Współpracy Kulturalnej z Krajami Innymi,
6)
Samodzielny Referat Personalny,
7)
Wydział Budżetowo-Rachunkowy,
8)
Wydział Obsługi Technicznej Osób Zaproszonych z Zagranicy,
9)
Referat Gospodarczy,
10)
Kancelaria.
§  4.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 2 i 6 podlegają bezpośrednio Sekretarzowi Generalnemu.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 1, 3, 4 i 5 podlegają kierownictwu I Zastępcy Sekretarza Generalnego.
2.
Stanowisko I Zastępcy Sekretarza Generalnego jest równorzędne stanowisku dyrektora biura (departamentu) we władzach naczelnych.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne wymienione w § 3 pkt 7-10 podlegają kierownictwu II Zastępcy Sekretarza Generalnego lub - w razie nieobsadzenia tego stanowiska - Kierownikowi Finansowo-Administracyjnemu.
2.
Stanowisko II Zastępcy Sekretarza Generalnego lub - w razie nieobsadzenia tego stanowiska - Kierownika Finansowo-Administracyjnego jest równorzędne stanowisku wicedyrektora biura (departamentu) we władzach naczelnych.
§  7.
Do zakresu działania Wydziału Planowania i Sprawozdawczości należy w szczególności:
1)
planowanie i sprawozdawczość zbiorcza w zakresie działania Komitetu, Sekretariatu Generalnego i Biura;
2)
koordynacja i ocena działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych Biura;
3)
opracowywanie problematyki wymiany kulturalnej;
4)
prowadzenie biblioteki i kartoteki.
§  8.
Do zakresu działania Zespołu Konsultacyjnego należy w szczególności:
1)
opracowywanie i opiniowanie wszelkich krajowych materiałów o charakterze naukowo-kulturalnym, przeznaczonych do wysyłki za granicę przez Biuro;
2)
opracowywanie i opiniowanie materiałów o charakterze naukowo-kulturalnym otrzymanych przez Biuro z terenu zagranicznego, a przeznaczonych do wykorzystania w kraju;
3)
współpraca z innymi urzędami, instytucjami lub osobami w zakresie określonym w pkt 1 i 2.
§  9.
Do zakresu działania wydziałów terytorialnych (§ 3 pkt 3-5) należy wykonywanie czynności związanych z wymianą materiałową i osobową w ramach współpracy kulturalnej ze Związkiem Radzieckim, krajami demokracji ludowej i innymi krajami, zgodnie z §§ 2 i 3 tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
§  10.
Do zakresu działania Samodzielnego Referatu Personalnego należy prowadzenie spraw personalnych pracowników Biura.
§  11.
Do zakresu działania Wydziału Budżetowo-Rachunkowego należy w szczególności:
a)
opracowywanie preliminarzy budżetowych w zakresie spraw administracyjnych oraz merytorycznej działalności Komitetu i Biura;
b)
wykonywanie przyznanych budżetów;
c)
prowadzenie rachunkowości i kasy;
d)
sprawy dewizowe;
e)
sprawozdawczość finansowa.
§  12.
Do zakresu działania Wydziału Obsługi Technicznej należą w szczególności:
a)
sprawy związane z obsługą gospodarczo-techniczną osób zaproszonych z zagranicy;
b)
sprawy techniczne związane z organizacją imprez masowych Biura (obchody, występy zespołów artystycznych, pokazy teatralne, filmowe itp.);
c)
nadzór techniczny nad organizacją wystaw artystycznych, wysyłanych przez Biuro za granicę, oraz wystaw zagranicznych, eksponowanych przez Biuro w kraju;
d)
zakup materiałów naukowo-kulturalnych przeznaczonych do wysyłki za granicę;
e)
sprawy paszportowe osób zaproszonych z zagranicy oraz osób wyjeżdżających z Polski za granicę w ramach działalności Komitetu.
§  13.
Do zakresu działania Referatu Gospodarczego należą w szczególności sprawy gospodarcze, intendenckie i samochodowe, prowadzenie magazynu artykułów biurowych i gospodarczych oraz sprawy socjalne pracowników Biura.
§  14.
Do zakresu działania Kancelarii należy w szczególności przyjmowanie i rejestracja korespondencji przychodzącej, wysyłka korespondencji i materiałów Biura w obrębie kraju i za granicę, prowadzenie archiwum akt Biura oraz nadzór nad maszynopisaniem.
§  15.
Szczegółowy podział czynności w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Biura określi regulamin wydany przez Sekretarza Generalnego.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-30.444

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
Data aktu: 25/03/1952
Data ogłoszenia: 15/04/1952
Data wejścia w życie: 15/04/1952