Sprawozdawczość w zakresie wskaźników budżetowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 marca 1952 r.
w sprawie sprawozdawczości w zakresie wskaźników budżetowych.

W związku z postanowieniami § 81 ust. 1 przepisów o rachunkowości budżetowej, wprowadzonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-101, poz. 1477) ustala się, co następuje:
§  1.
Instrukcja niniejsza reguluje zasady sporządzania sprawozdań o wskaźnikach budżetowych w zakresie wydatków budżetu Państwa (budżet centralny i budżety terenowe).
§  2.
Sprawozdania o wskaźnikach budżetowych stanowią część składową sprawozdań kwartalnych z wykonania budżetu Państwa (§§ 79-81 przepisów o rachunkowości budżetowej).
§  3.
1.
Wskaźnikami budżetowymi w rozumieniu niniejszej instrukcji są wskaźniki gospodarcze przystosowane do celów budżetowych, tzn. dane ilościowe zadań rzeczowych finansowanych z budżetu oraz jednostki miar stanowiące podstawę dla ustalenia kosztu finansowania tych zadań.
2.
Wskaźniki budżetowe mogą wyrażać:
a)
bezwzględną ilość jednostek miar, np. ilość osobodni, ilość kursogodzin, ilość szczepień itp. albo
b)
średni stan ilościowy przedmiotu wydatków budżetowych, co ma miejsce w zakresie takich zadań rzeczowych, które określają osiągnięcia (stan) na koniec roku (kwartału), jak np. ilościowy stan łóżek, ilościowy stan uczniów, etatów, kredyty bowiem budżetowe na sfinansowanie takich zadań są ustalane w stosunku do średniego stanu ilościowego w danym okresie.
§  4.
1.
Sprawozdawczość w zakresie wskaźników budżetowych ma za zadanie sprawdzenie wykonania budżetu Państwa pod względem:
a)
dokonywania wydatków z budżetu w miarę realizacji zadań rzeczowych oraz
b)
racjonalnego i oszczędnego finansowania tych zadań.
2.
Dane wynikające ze sprawozdań o wskaźnikach budżetowych winny być uwzględnione:
a)
przy sporządzaniu kwartalnych planów wykonania budżetu centralnego i budżetów terenowych i przy dysponowaniu kredytami budżetowymi oraz
b)
przy opracowywaniu budżetu Państwa na rok następny.
3.
Sprawozdania o wskaźnikach budżetowych dają podstawę do przeprowadzania analizy wykonania preliminarzy i budżetów, przewidzianej w § 86 przepisów o rachunkowości budżetowej.
§  5.
1.
W celu wykonania zadań, o których mowa w § 4, sprawozdania o wskaźnikach budżetowych wykazują w szczególności wykonanie:
a)
wskaźników budżetowych (§ 3) oraz
b)
kosztu finansowania zadań z budżetu (forma budżetowa obliczeniowa).
2.
Przez normę budżetową obliczeniową rozumie się sumę faktycznych rozchodów podzieloną przez liczbą jednostek miar. Suma faktycznych rozchodów będąca podstawą dla wyprowadzenia normy budżetowej obliczeniowej jest sumą faktycznych rozchodów w danym rozdziale wydatków pomniejszoną o wydatki z następujących paragrafów: § 11 - Stypendia, § 16 - Inwestycje poza limitami planu inwestycyjnego, § 17 - Inwestycje limitowe, § 18 - Kapitalne remonty, § 19 - Dotacje dla instytucji społecznych, § 27 - Dotacje dla gospodarstw pomocniczych finansowanych ze środków specjalnych.
§  6.
1.
Sprawozdania o wskaźnikach budżetowych sporządza się zgodnie z załączonymi do niniejszej instrukcji listami wskaźników. Wskaźniki dla poszczególnych rozdziałów są objęte następującymi listami:

załącznik Nr 1 Dział 2. Oświata i wychowanie

" Nr 2 Dział 3. Szkolnictwo zawodowe

" Nr 3 Dział 4. Szkolnictwo wyższe i nauka

" Nr 4 Dział 5. Kultura i sztuka

" Nr 5 Dział 6. Zdrowie i kultura fizyczna

" Nr 6 Dział 7. Pomoc społeczna

" Nr 7 Dział 10 i 11. Administracja oraz wymiar sprawiedliwości i bezpieczeństwo

" Nr 8 Dział 1. Gospodarka narodowa (rolnictwo, leśnictwo i komunikacja)

" Nr 9 Dział 1. Gospodarka narodowa (gospodarka komunalna i mieszkaniowa).

2.
Sprawozdania o wskaźnikach budżetowych sporządza się według wzoru Nr 35 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej oraz zgodnie z § 8 niniejszej instrukcji.
3.
Sprawozdania o wskaźnikach budżetowych sporządza się dla poszczególnych rozdziałów objętych danym działem budżetu w kolejności sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej) na oddzielnych zestawieniach dla poszczególnych działów.
§  7.
Do sporządzania sprawozdań o wskaźnikach budżetowych są zobowiązane wszystkie jednostki budżetowe sporządzające sprawozdania o wydatkach (§ 79 i § 80 przepisów o rachunkowości budżetowej). Wszystkie przepisy dotyczące trybu przekazywania sprawozdań o wydatkach budżetowych dotyczą sprawozdań o wskaźnikach budżetowych.
§  8.
1.
Przy sporządzaniu sprawozdań o wskaźnikach budżetowych w roku 1952 jednostki budżetowe są zwolnione od wypełniania rubryk 7-12 wzoru Nr 35 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej.
2.
W związku z powyższym przy sporządzaniu sprawozdań mają zastosowanie:
a)
rubryka 1, w której podać należy numer rozdziału wydatków budżetowych,
b)
rubryka 2, w której wpisać należy nazwę tego rozdziału a pod nią nazwę zadań i jednostek miar ustalonych w listach wskaźników (§ 6),
c)
rubryki 3-6, które dotyczą stanu ilościowego zadań rzeczowych na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego,
d)
rubryki 13-15, które dotyczą wskaźnika budżetowego planowanego na rok i wykonanego od początku roku do końca okresu sprawozdawczego,
e)
rubryki 16-18, które dotyczą normy budżetowej obliczeniowej planowanej na rok i wykonanej od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
3.
Z uwagi na to, że w odniesieniu do poszczególnych zadań i jednostek miar, podanych w rubryce 2, nie wszystkie z pozostałych rubryk (3-6 i 13-18) podlegają wypełnieniu, celem ułatwienia jednostkom budżetowym opracowania sprawozdania - w listach wskaźników budżetowych (§ 6) zaznaczone są znakiem "×" te rubryki, których nie należy wypełniać dla poszczególnych zadań i jednostek miar wymienionych w rubryce.
4.
Przy sporządzaniu sprawozdania za pierwszy kwartał w rubrykach 3-6 należy podać stan ilościowy zadań na początek i na koniec pierwszego kwartału; przy sporządzaniu sprawozdania za dwa kwartały (to znaczy za pierwsze półrocze) należy podać stan ilościowy zadań na początek i na koniec drugiego kwartału itd. W przypadku braku planu kwartalnego w rubrykach 3 i 5 wpisać należy krótką poziomą kreskę.
5.
Jeżeli wskaźnik wyraża bezwzględną ilość jednostek miar (§ 3), to w rubrykach 13 i 14 podaje się tę bezwzględną ilość. Jeżeli natomiast wskaźnik wykazuje średni stan ilościowy przedmiotu wydatków (§ 3), to w rubryce 13 podaje się średni stan ilościowy planowany na rok, a w rubryce 14 podaje się średni stan ilościowy wykonany od początku roku.
6.
Za średni stan ilościowy przedmiotu wydatków należy przyjmować iloraz sumy stanów ilościowych na koniec każdego miesiąca i ilości miesięcy, np. wskaźnik wykonany w pierwszym kwartale wynosi:

stan na koniec 1 + 2 + 3 miesiąca/ 3 (ilość mies.).

7.
Normę budżetową obliczeniową planowaną na rok (rubryka 16) wyprowadza się dzieląc sumę zatwierdzoną według preliminarza na rok 1952 (rubryka 5 sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28) przez ilość jednostek miar wykazanych w rubryce 13. Normę obliczeniową budżetową wykonaną od początku roku (rubryka 17) oblicza się w ten sam sposób na podstawie:
1)
wykazanej w sprawozdaniu o wydatkach (w rubryce 8 wzór Nr 28 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej) sumy kosztów (faktycznych rozchodów),
2)
ilości jednostek miar podanej w rubryce 14 sprawozdania o wskaźnikach budżetowych.
8.
Przy obliczaniu normy budżetowej obliczeniowej planowanej jak i wykonanej nie uwzględnia się §§ 11, 16, 17, 18, 19 i 27 zgodnie z zasadą podaną w § 5 niniejszej instrukcji.
9.
Przy opracowywaniu sprawozdań o wskaźnikach budżetowych należy ponadto postępować stosownie do wyjaśnień dołączonych do poszczególnych list wskaźników.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 2 - OŚWIATA I WYCHOWANIE

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
1 Przedszkola
Przedszkola miejskie
1. Liczba przedszkoli × × ×
2. Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
Przedszkola wiejskie i przedszkola P.G.R.
1. Liczba przedszkoli × × ×
2. Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
2 Przedszkola specjalnego typu
1. Liczba przedszkoli × × ×
2. Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
3 Dziecince wiejskie
1. Liczba dziecińców × × ×
2. Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
4 Szkoły podstawowe
Szkoły o jednym nauczycielu
1. Liczba szkół
2. Liczba dzieci
Szkoły o dwóch nauczycielach × × ×
1. Liczba szkół
2. Liczba dzieci
Szkoły o trzech nauczycielach × × ×
1. Liczba szkół
2. Liczba dzieci
Szkoły o czterech i więcej nauczycielach × × ×
1. Liczba oddziałów
2. Liczba dzieci × × ×
5 Szkoły podstawowe specjalne
1. Liczba uczniów
2. Liczba oddziałów × × ×
Rozdziały 6, 7, 8, 9
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak w rozdz. 5
11 Kursy dla analfabetów
Liczba kursów × × × ×
12 Szkolenie zaoczne
1. Liczba szkolonych zaocznie
2. Liczba absolwentów × × × × × × ×
14 Internaty
Liczba osobodni × × × ×
15 Dożywianie dzieci i młodzieży
Liczba dzieci dożywianych × × ×
w tym dzieci dożywianych z kredytów budżetowych
16 Domy dziecka i młodzieży
Liczba osobodni × × × ×
Rozdziały 17, 18, 19, 21
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak do rozdz. 16
20 Wychowanie dzieci w rodzinach zastępczych i własnych
1. Liczba zasiłków dla dzieci w rodzinach zastępczych × × × ×
2. Liczba zasiłków dla dzieci w rodzinach własnych × × × ×
23 Domy kultury dziecka
Liczb etatów
24 Ogrody jordanowskie
1. Liczba ogrodów × × ×
2. Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
25 Kolonie i obozy
Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
28 Ośrodki wychowawczo-szkoleniowe
Liczba dzieciodni (osobodni) × × × ×
29 Centralny zakup książek dla bibliotek szkolnych
1. Liczba oddziałów, które mają być zaopatrzone × × × × × × ×
2. Liczba książek zakupionych × × × ×

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 1

(Dział 2 - Oświata i wychowanie)

Dla rozdziałów 10, 13, 22, 26, 27, 30, 31, 32 nie ustala się wskaźników budżetowych i w związku z tym nie należy dla tych rozdziałów sporządzać sprawozdania o wskaźnikach budżetowych.

Do rozdziału 1.

Ad 2. W rubrykach 13-15 podaje się liczbę dzieciodni (tzn. osobodni), które oblicza się dodając liczbę dzieci korzystających z przedszkola w poszczególnych dniach. W rubrykach 16-18 podaje się koszt jednego dzieciodnia (osobodnia), to znaczy normę budżetową obliczeniową. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji. Normę tę należy obliczyć oddzielnie dla przedszkoli miejskich oraz oddzielnie dla przedszkoli wiejskich i przedszkoli P.G.R.

Do rozdziałów 2 i 3.

Jak do rozdziału 1.

Do rozdziału 4.

W odniesieniu do szkół o 1, o 2 i o 3 nauczycielach:

ad - 1 w rubrykach 3-6 należy podać liczbę szkół na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę szkół planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego (rubryka 14). W rubrykach 16-18 podaje się koszt przypadający na jedną szkołą (według średniej podanej w rubrykach 13-15). Koszt, tzn. normę budżetową obliczeniową, oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji, oddzielnie dla szkół o jednym, o dwóch i o trzech nauczycielach.

Do szkół o czterech i więcej nauczycielach mają odpowiednie zastosowanie wyżej podane wyjaśnienia, z tym że normę budżetową oblicza się w stosunku do jednego oddziału.

Ad 2. Średnią liczbę dzieci oblicza się w ten sam sposób, jak średnią liczbę szkół.

Do rozdziałów 5-9.

Jak do rozdziału 4.

Do rozdziału 11 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 4, z tym że normę budżetową oblicza się w stosunku do jednego kursu.

Do rozdziału 12.

W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną szkolonych zaocznie, zgodnie z § 8 instrukcji.

Do rozdziału 14.

W rubrykach 13-15 podaje się planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego liczbę osobodni (rubryka 14), poza tym mają zastosowanie wyjaśnienia § 8 instrukcji.

Do rozdziału 15.

W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę dożywianych dzieci, zgodnie z § 8 instrukcji.

Do rozdziałów 16, 17, 18, 19, 21 mają zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 14 oraz wskazówki § 8 instrukcji.

Do rozdziału 23 mają zastosowanie wyjaśnienia § 8 instrukcji oraz wyjaśnienia do listy wskaźników w zakresie działów 10 i 11 (załącznik Nr 7).

Do rozdziału 24 mają zastosowania wyjaśnienia do rozdziału 1.

Do rozdziału 25.

W rubrykach 13-15 podaje się planowaną na rok i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego liczbę osobodni na koloniach, obozach i wycieczkach.

Do rozdziału 29.

W rubrykach 13-15 podać należy średnią miesięczną liczbę oddziałów w sposób podany w § 8 instrukcji. Średnią liczbę książek zakupionych w okresie sprawozdawczym oblicza się w ten sam sposób jak średnią liczbę oddziałów.

Normę budżetową oblicza się w stosunku do jednej zakupionej książki. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.

Dane dotyczące liczby uczniów w rozdziałach 4, 5, 6, 7, 8, 9 oraz szkolonych zaocznie w rozdziale 12 mogą nie być podawane w sprawozdaniu za 2 kwartały i w sprawozdaniu za 4 kwartały.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 3 - SZKOLNICTWO ZAWODOWE

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
41 Szkoły przysposobienia zawodowego
42 Szkoły zawodowe I stopnia
43 Szkoły zawodowe I stopnia specjalne
44 Szkoły zawodowe II stopnia
45 Szkoły zawodowe dla wysuniętych
Dla każdego z wyżej wymienionych rozdziałów (41-45) ustala się wskaźniki następujące:
1. Liczba uczniów × × × × × × ×
2. Liczba oddziałów × × × ×
3. Liczba stypendystów × × × ×
46 Szkoły zawodowe zaoczne
Liczba uczniów (słuchaczy) × × × ×
47 Kursy zawodowe I stopnia
48 Kursy zawodowe II stopnia
49 Kursy zawodowe dla wysuniętych
Dla każdego z wyżej wymienionych rozdziałów (47-49) ustala się następujące wskaźniki:
1. Liczba kursów × × × × × × ×
2. Liczba kursogodzin × × × ×
50 Kursy zawodowe zaoczne
Liczba uczniów (słuchaczy)
53 Internaty dla uczniów szkół zawodowych
Liczba osobodni × × × ×
54 Internaty dla słuchaczy kursów zawodowych
Wskaźnik jak do rozdziału 53

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 2

(Dział 3 - Szkolnictwo zawodowe)

Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60 i w związku z tym nie należy dla tych rozdziałów sporządzać sprawozdania o wskaźnikach budżetowych.

Do rozdziału 41.

W rubrykach 13-14 podać należy średnią miesięczną liczbę uczniów (ad 1), oddziałów (ad 2) i stypendystów (ad 3).

Sposób obliczenia średniej oraz normy budżetowej obliczeniowej (rubryki 16-18) jest podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziałów 42-45.

Jak do rozdziału 41.

Do rozdziałów 46 i 50.

W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę uczniów (słuchaczy).

Do rozdziałów 47, 48, 49.

W rubrykach 13-15 podaje się liczbę kursogodzin planowaną na rok i wykonaną od początku roku.

W rubrykach 16-18 podaje się koszt jednej kursogodziny, tzn. normę budżetową obliczeniową. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziałów 53 i 54.

Liczbę osobodni oblicza się, dodając liczbę uczniów w internacie w poszczególnych dniach.

Ponadto należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w § 8 instrukcji.

Dane dotyczące liczby uczniów w rozdziałach 41-45 mogą nie być podawane w sprawozdaniu za 2 kwartały i w sprawozdaniu za 4 kwartały.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 4 - SZKOLNICTWO WYŻSZE I NAUKA

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
61 Instytuty naukowo-badawcze gospodarcze
Liczba etatów personelu naukowego
62 Instytuty naukowo-badawcze niegospodarcze
Liczba etatów personelu naukowego
63 Centralne laboratoria
Liczba etatów pracowników laboratoriów
64 Muzea naukowe
Liczba etatów personelu naukowego
65 Biblioteki naukowe
Liczba etatów personelu naukowego
66 Archiwa
Liczba etatów personelu naukowego
Rozdziały 69-79
1. Liczba katedr
2. Liczba stypendystów
80 Domy akademickie
Liczba osobodni × × × ×
81 Internaty przy szkołach wyższych
Liczba osobodni × × × ×
82 Kursy zawodowe wyższe
Liczba kursogodzin × × × ×
83 Internaty przy kursach wyższych
Liczba osobodni × × × ×
85 Przygotowanie kadr naukowych
1. Liczba programogodzin × × × ×
2. Liczba stypendystów × × × ×

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 3

(Dział 4 - Szkolnictwo wyższe i nauka)

Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 67, 68, 84, 86, 87 i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie powyższych rozdziałów.

Do rozdziału 61.

Przez liczbę etatów personelu naukowego rozumie się personel płatny z § 1 poz. d). Przy wypełnianiu poszczególnych rubryk sprawozdania należy stosować odpowiednio wyjaśnienia dołączone do listy wskaźników w dziale 10 - Administracja.

Do rozdziałów 62, 64, 65 i 68.

Jak do rozdziału 61.

Do rozdziału 63.

Przez liczbę etatów pracowników laboratorium rozumie się personel płatny z § 1 poz. c); poza tym mają zastosowanie uwagi podane do rozdziału 61.

Do rozdziałów 69-79.

Wskaźniki budżetowe należy obliczać oddzielnie dla każdego z powyższych rozdziałów.

Ad 1. W odniesieniu do zespołu katedr podać należy liczbę katedr w danym zespole. Katedry zespołowe traktować należy jako jedną katedrę. W rubrykach 13-15 podać należy średnią miesięczną liczbę katedr.

Ad 2. Normę budżetową (rubryki 15-18) oblicza się dzieląc rozchody z § 11 przez liczbę stypendystów podaną w rubryce 13-15.

Do rozdziałów 80, 81, 83.

Ilość osobodni podaje się w sposób wskazany dla obliczenia liczby osobodni w dziale 3 (załącznik Nr 2).

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 5 - KULTURA I SZTUKA

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
101 Centralny zakup książek dla bibliotek powszechnych × × × × * × ×
Liczba tomów × × × ×
102 Biblioteki powszechne
Liczba etatów
103 Ogniska artystyczne
Liczba etatów
107 Muzea
Liczba etatów
109 Parki narodowe i ochrona przyrody
Liczba etatów
114 Terenowe studia artystyczne
Liczba stypendiów na wyjazd w teren × × × ×
117 Centralne Biuro Wystaw Artystycznych
Liczba wystawodni × × × ×
118 Polskie Radio
Liczba etatów
134 Świetlice
1. Liczba świetlic
2. Liczba etatów

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 4

(Dział 5 - Kultura i sztuka).

Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 104, 105, 106, 108, 110, 111, 112, 115, 116, 133, 135 oraz 136 jak również dla przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (rozdziały 119-132 oraz rozdział 137) i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie wyżej wymienionych rozdziałów.

Do rozdziału 102.

Przez liczbą etatów rozumie się wszystkich pracowników zarówno na pełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. a) jak i na niepełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. b). Sposób wypełniania rubryk sprawozdania jest podany w wyjaśnieniach do listy wskaźników - dział 10 - Administracja.

Do rozdziałów 103, 107, 109, 118, 134.

Jak do rozdziału 102.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 6 - ZDROWIE I KULTURA FIZYCZNA

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
151 Szpitale kliniczne
1. Liczba szpitali × × × × × ×
2. Liczba osobodni × × × ×
Rozdziały 152-158
Dla każdego z powyższych rozdziałów (152, 153, 154, 155, 156, 157, 158) mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 151
159 Półsanatoria przeciwgruźlicze
1. Liczba półsanatoriów × × × × × ×
2. Liczba osobodni × × × ×
Rozdziały 160-169
Dla każdego z powyższych rozdziałów (160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169) mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 159
171 Izby porodowe
1. Liczba izb × × × × × ×
2. Liczba osobodni × × × ×
172 Izby dworcowe
1. Liczba izb × × × × × ×
2. Liczba etatów
173 Główna Poradnia Zdrowia Psychicznego
1. Liczba poradni × × × × × ×
2. Liczba lekarzogodzin × × × ×
Rozdziały 174-184
Dla każdego z powyższych rozdziałów 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184 mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 173
186 Zakłady kwarantannowe MUZ
1. Liczba stacji × × × × × ×
2. Liczba lekarzogodzin × × × ×
187 Stacje pogotowia ratunkowego
1. Liczba stacji × × × × × ×
2. Liczba lekarzogodzin × × × ×
188 Stacje krwiodawstwa
1. Liczba stacji × × × × × ×
2. Liczba litrów krwi pobranej × × × ×
191 Ruchome gabinety dentystyczne
1. Liczba gabinetów × × × × × ×
2. Liczba foteli dentystycznych
192 Protezownie dentystyczne
1. Liczba protezowni × × × × × ×
2. Liczba protez × × × ×
193 Międzyszkolne poradnie dentystyczne
1. Liczba poradni × × × × × ×
2. Liczba lekarzogodzin × × × ×
194 Higiena szkolna
Liczba osobogodzin personelu lekarskiego × × × ×
201 Koła sportowe przy zakładach pracy
1. Liczba kół × × × × × ×
2. Liczba członków
202 Koła sportowe przy szkołach
1. Liczba szkół × × × × × ×
2. Liczba członków × × × ×
206 Zawody sportowe
1. Liczba rozgrywek × × × × × ×
2. Liczba zawodników × × × × ×
207 Sportowe obozy kondycyjne i treningowe
1. Liczba obozów × × × × × ×
2. Liczba osobodni × × × ×
210 Turystyka
Liczba etatów personelu

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 5

(Dział 6 - Zdrowie i kultura fizyczna).

Nie ustala się wskaźników dla rozdziałów 170, 185, 189, 190, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 203, 204, 205, 208, 209, 211 i 212. W związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych dla tych rozdziałów.

Do rozdziału 171.

Ad 2. Podać należy łączną sumę osobodni matek i dzieci.

Do rozdziału 172.

Ad 2. W rubrykach 3-6 podać należy liczbę personelu według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 13 i 14 należy podać średnią miesięczną liczbę personelu. Sposób obliczania średniej miesięcznej jest podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 191.

W rubrykach 13 i 14 podać należy średnią miesięczną liczbę foteli dentystycznych w sposób podany w § 8 Instrukcji.

Do rozdziału 194.

Wskaźnik obejmuje zarówno lekarzy jak i pielęgniarki bądź p. o. lekarzy.

Do rozdziału 201.

Ad 2. W rubrykach 13 i 14 podaje się średnią miesięczną liczbę członków w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 202.

Uwaga jak do rozdziału 201.

Do rozdziału 206.

Ad 2. W rubrykach 13 i 14 podaje się ogólną liczbą zawodników, którzy brali udział w rozgrywkach podanych pod 1.

Do rozdziału 210.

Ad 2. Patrz wyjaśnienia do rozdziału 172.

Ponadto zgodnie z § 8 instrukcji liczbę osobodni, lekarzogodzin itp. w rubryce 17 podaje się jako liczbę wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, a nie za kwartał sprawozdawczy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 7 - POMOC SPOŁECZNA

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
221 Domy opieki
Liczba osobodni × × × ×
(w zakresie zakładów państwowych)
Rozdziały 222, 223, 224, 225, 226
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak do rozdziału 221
227 Usamodzielnienie inwalidów
Liczba inwalidów podlegających usamodzielnieniu
228 Inne akcje pomocy społecznej
1. Liczba repatriantów × × × ×
2. Liczba przewiezionych osób × × × ×
230 Zasiłki, zapomogi i pomoc w naturze
Liczba zasiłków i zapomóg × × × ×
233 Dotacje dla pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych
Liczba osób korzystających z zapomóg × × × ×
234 Dotacje na wczasy świąteczne
Liczba osób korzystających z wczasów × × × ×
238 Akcja werbunkowa
Liczba zwerbowanych osób × × × ×
239 Hotele przejściowe dla werbowanych robotników
Liczba robotników korzystających z hotelu

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 6

(Dział 7 - Pomoc społeczna)

Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 229, 231, 232, 235, 236, 237 i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie powyższych rozdziałów.

Do rozdziałów 221-226.

Liczba osobodni jest sumą miejsc wykorzystanych w poszczególnych dniach.

Do rozdziału 227.

W rubrykach 3-6 podaje się liczbę inwalidów podlegających usamodzielnieniu według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego, a w rubrykach 13 i 14 podaje się średnią miesięczną liczbę inwalidów podlegających usamodzielnieniu. Średnią tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 228.

Ad 1. Dotyczy części 5 budżetów terenowych. W rubrykach 13 i 14 podaje się liczbę repatriantów planowaną na rok (rubryka 13) bądź faktyczną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego (rubryka 14).

Ad 2. Dotyczy części 11 budżetów terenowych. Liczbę przewiezionych osób podaje się w ten sam sposób jak liczbę repatriantów.

Do rozdziałów 230, 233, 234, 238 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 227 z tym, że w rozdziale 233 wskaźniki ustala się tylko dla przedsiębiorstw państwowych, a w rozdziale 234 - tylko w zakresie administracji i przedsiębiorstw państwowych.

Do rozdziału 239 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 227, poza tym § 8 instrukcji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 10 - ADMINISTRACJA ORAZ W DZIALE 11 - WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI I BEZPIECZEŃSTWO

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
W zakresie rozdziałów 1, 3, 4, 5, 6, 9 w dziale 10 budżetu centralnego i wszystkich rozdziałów w dziale 10 budżetów terenowych oraz w zakresie rozdziałów 2, 3 i 5 w dziale 11.
Liczba etatów
1. pracownicy płatni z § 1 poz. a) × × ×
2. pracownicy płatni z § 1 poz. b) × × ×
3. pracownicy płatni z § 1 poz. c) × × ×
Ogółem (1 + 2 + 3) × × × ×

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 7

(Dział 10 - Administracja oraz dział 11 - Wymiar sprawiedliwości i bezpieczeństwo)

Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych sporządza się oddzielnie dla poszczególnych rozdziałów wymienionych w liście.

Wypełnianie wzoru:

W rubrykach 3-6 podaje się planowany i faktyczny stan liczbowy pracowników na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego, tzn. że przy sporządzaniu sprawozdania za pierwszy kwartał podaje się stan na początek i na koniec pierwszego kwartału, przy sporządzaniu sprawozdania za trzy kwartały - stan na początek i na koniec trzeciego kwartału itp. W rubrykach 4 i 6 podaje się faktyczną liczbę pracowników na pełnym zatrudnieniu (pozycje a) i c) według stanu na początek i na koniec kwartału oraz faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników płatnych z § 1 poz. b) również według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 3 i 5 podaje się powyższe dane według planu.

W rubrykach 13 i 14 podaje się planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku (rubryka 14) średnią miesięczną liczbę etatów.

1.
Przez ilość etatów rozumie się wszystkich pracowników, tzn. zarówno pracowników na pełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. a) i c), jak i na niepełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. b), sprowadzonych do wspólnego mianownika w ten sposób, że liczbę pracowników, przewidzianych w § 1 poz. b) przelicza się na liczbę teoretyczną, która odpowiada pełnemu zatrudnieniu.

Np. 10 pracowników sezonowych na okres 6 miesięcy przelicza się na 5 etatów (całorocznych); 6 pracowników zatrudnionych po 31/2 godziny dziennie przelicza się na 3 pracowników (na pełnym wymiarze godzin pracy dziennej); ilości roboczodniówek przelicza się dzieląc przez 25 dni roboczych w miesiącu; liczbę pracownikogodzin przelicza się dzieląc przez 200 godzin miesięcznie.

Sołtysów i prowadzących meldunki przyjmować należy w wysokości 1/3 etatu (całorocznego).

Sposób obliczania średniej miesięcznej:

Dla pracowników na pełnym zatrudnieniu (poz. a) i c) średnią miesięczną oblicza się dodając liczbę pracowników na koniec każdego miesiąca, po czym dzieli się tę sumę przez ilość miesięcy.

Np. stan wykorzystania etatów w okresie I półrocza wyniósł w styczniu i w lutym 15 pracowników, w marcu i w kwietniu - 17 pracowników, w maju - 18 pracowników, a w czerwcu - 20 pracowników.

W związku z tym średnia miesięczna w okresie I półrocza wyniesie:

15 + 15 + 17 + 17 + 18 + 20/6 = 102/6 = 17

Dla pracowników na niepełnym zatrudnieniu oblicza się średnią miesięczną na podstawie teoretycznej ilości etatów (zgodnie z wyżej podaną definicją ilości etatów).

Np.: ilość roboczodniówek w I półroczu wynosi 150, a zatem ilość teoretyczna etatów wyniesie 6 (gdyż przelicza się roboczodniówki na etaty dzieląc ilość roboczodniówek przez 25, tj. 150 : 25 = 6) i otrzyma się średnią miesięczną w I półroczu, która wyniesie 1.

W przytoczonym wyżej przykładzie średnia miesięczna liczba etatów, którą należy podać w rubryce 14, wynosi 18 (17 dla pracowników na pełnym zatrudnieniu i 1 dla pracowników na niepełnym zatrudnieniu).

Rubryki 16 i 17. Norma budżetowa obliczeniowa jest sumą wydatków, jaka przypada na 1 etat średniej miesięcznej wykazanej w rubrykach 13 i 14. Normę tę oblicza się dzieląc sumę wydatków przez liczbę średniej miesięcznej etatów. Sumę wydatków przyjmuje się w wysokości wykazanej dla danego rozdziału w sprawozdaniu o wydatkach (wzór Nr 28 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej) pomniejszając ją o wydatki z §§ 16, 17, 18, 19 i 27. Przy obliczaniu normy budżetowej planowanej na rok (rubryka 16) przyjmuje się wydatki na podstawie rubryki 5 sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28), a przy obliczaniu normy budżetowej wykonanej (rubryka 17) przyjmuje się wydatki na podstawie rubryki 8 sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28).

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 1 - GOSPODARKA NARODOWA

(bez gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
BUDŻET CENTRALNY
Część K. Ministerstwo Rolnictwa
61 Urządzenia rolne
ilość punktów obliczeniowych × × × ×
62 Doświadczalnictwo kontrolno-odmianoznawcze
Ilość doświadczeń × × × ×
64 Zwalczanie szkodników i chorób roślinnych
Ilość ognisk stonki × × × ×
66 Zwalczanie szkodników i chorób zwierzęcych
1. Ilość sztuk leczonych zwierząt × × × × × × ×
2. Ilość odkażonych zagród × × × × × × ×
Razem (1 + 2) × × × ×
69 Akcja przesiedleńcza
Ilość rodzin × × × ×
Część 23. Ministerstwo Leśnictwa
61 Urządzenia lasów
Ilość ha × × × ×
62 Nadzwyczajna ochrona lasów
Ilość ha × × × ×
Część 32. Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych
61 Państwowe stacje ogierów
Ilość ogierów
BUDŻETY TERENOWE
Cześć 3. Wydział rolnictwa i leśnictwa
62 Stacje oceny nasion
Ilość prób × × × ×
63 Lecznice weterynaryjne
Ilość etatów personelu lekarskiego
64 Nadzór sanitarno-weterynaryjny
Ilość etatów personelu lekarskiego
74 Zalesienie
Ilość ha × × × ×
Część 5. Wydział komunikacji
63 Drogi publiczne (gminne)
Ilość m2 dróg i mostów dokonanego remontu i odnowy × × × ×

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 8

(Dział 1 - Gospodarka narodowa bez gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)

Nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych dla następujących rozdziałów:

budżet centralny: w części 22. Ministerstwo Rolnictwa - dla rozdziałów 65, 67, 70, 71, w części 26 Ministerstwo Żeglugi - dla rozdziałów 61, 62;

budżety terenowe: w części 5. Wydział rolnictwa i leśnictwa - dla rozdziałów 61, 65, 66, 67, 68, 69, 70, w części 5. Wydział komunikacji - dla rozdziału 62.

BUDŻET CENTRALNY.

CZĘŚĆ  22.

MINISTERSTWO ROLNICTWA.

Do rozdziału 61.

Punkt obliczeniowy jest średnim wskaźnikiem dla szeregu zadań gospodarczych, jak regulacja i wymiana gruntów, lokalizacja budynków, prace pomiarowe itp. Normę obliczeniową (rubryki 16-18) należy wyprowadzać w stosunku do całości poniesionych w tym rozdziale kosztów w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 62.

Za podstawowy i jedyny wskaźnik przyjmować należy w sprawozdaniu 1 doświadczenie. Wypełnia się rubryki 13-18. Normę obliczeniową (rubryki 16-18) należy wyprowadzać w stosunku do całości poniesionych w tym rozdziale kosztów w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 64.

Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji w rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną. W rubrykach 16-18 normę obliczeniową wyprowadza się w stosunku do całości poniesionych w rozdziale kosztów.

Do rozdziału 66.

Normę budżetową oblicza się w stosunku do łącznej ilości zwierząt poddawanych leczeniu na choroby zaraźliwe i innym zabiegom oraz ilości zagród, w których prowadzono akcje przeciw pryszczycy. W rubrykach 13-15 należy także podawać oddzielnie ilość zwierząt poddanych leczeniu na choroby zaraźliwe i innym zabiegom oraz ilość zagród w zakresie akcji przeciw pryszczycy.

Do rozdziału 69.

Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji.

CZĘŚĆ  23.

MINISTERSTWO LEŚNICTWA.

Do rozdziału 61.

Sprawozdanie winno w tym rozdziale wykazywać ogólną ilość ha wszystkich rodzajów prac (niezależnie od tego, że np. różne rodzaje prac dokonywane są na tym samym terenie), co umożliwi wyprowadzenie normy obliczeniowej dla całego rozdziału.

Do rozdziału 62.

Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji.

CZĘŚĆ  32.

MINISTERSTWO PAŃSTWOWYCH GOSPODARSTW ROLNYCH.

Do rozdziału 61.

W rubrykach 3-6 wykazuje się planowaną i faktyczną ilość ogierów na początek i koniec okresu sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 wykazuje się średnią ilość ogierów: w rubryce 13 planowaną na dany rok, w rubryce 14 - faktyczną od początku roku. Średnią wyprowadza się dzieląc sumę stanów ilościowych ogierów na koniec miesięcy przez ilość miesięcy (zgodnie z § 8). Normę obliczeniową (w rubrykach 16-18) wyprowadza się przez podzielenie sumy planowanych lub poniesionych wydatków przez ilość ogierów w rubrykach 13-15 (§ 8 instrukcji).

BUDŻETY TERENOWE.

CZĘŚĆ  5.

WYDZIAŁ ROLNICTWA I LEŚNICTWA.

Do rozdziałów 63 i 64.

Przez ilość etatów personelu lekarskiego należy rozumieć ilość pełnych etatów lekarzy weterynarii, techników weterynaryjnych i sanitariuszy. W rubrykach 3-6 wykazuje się planowaną i faktyczną ilość etatów na początek i koniec okresu sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 wykazuje się średnią ilość etatów, w rubryce 13 - planowaną na dany rok, w rubryce 14 - faktyczną od początku roku. Średnią wyprowadza się dzieląc sumę stanów ilościowych etatów na koniec miesięcy przez ilość miesięcy (zgodnie z § 8 instrukcji). Normę obliczeniową (w rubrykach 16-18) wyprowadza się przez podzielenie sumy planowanych lub poniesionych wydatków (faktycznych rozchodów) zgodnie z § 8 instrukcji przez ilość etatów w rubrykach 13-15.

Do rozdziału 74.

W rubrykach 13-15 należy wykazywać łączną ilość ha zalesienia, założonych szkółek i utrwalonych wydm. Rubryki 16-18 - zgodnie z § 8 instrukcji.

CZĘŚĆ  5.

WYDZIAŁ KOMUNIKACJI.

Do rozdziału 63.

Jako wskaźnik budżetowy w rubrykach 13-15 przyjmuje się jedną jednostkę miary (m2) zarówno dla remontu jak i odnowy wszystkich rodzajów dróg i mostów będących w utrzymaniu prezydiów gminnych rad narodowych. W związku z tym ilość km odnowy dróg oraz ilość m. b. remontu mostów należy uprzednio przeliczyć na ilość m2. Normę obliczeniową wykazuje się zgodnie z § 8 instrukcji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH

dla rozdziałów

W DZIALE 1 - GOSPODARKA NARODOWA

Budżety terenowe - Część 7. Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w zakresie jednostek budżetowych

Rozdział Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników Stan na początek kwartału Stan na koniec kwartału Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny Norma budżetowa (obliczeniowa roczna)
planowany faktyczny planowany faktyczny planowany faktyczny % planowana faktyczna %
1 2 3 4 5 6 13 14 15 16 17 18
1 Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja
Ilość m3 sprzedanej wody × × × x
4 Łaźnie
1. Ilość kąpieli wannowych × × × × × × ×
2. Ilość kąpieli natryskowych × × × × × × ×
3. Ogółem ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych × × × ×
6 Hotele
1. Ilość łóżek × × × × × × ×
2. Ilość osobonoclegów × × × ×
7 Gazownie
Ilość m3 sprzedanego gazu × × × ×
9 Elektrownie
Ilość Kwh prądu × × × ×
10 Rozdzielnie energii elektrycznej
Ilość Kwh zakupionego prądu × × × ×
15 Zarządy budynków mieszkalnych
1. Ilość m2 powierzchni inwentarzowej × × × ×
2. Ilość wyremontowanych izb
61 Studnie publiczne
Ilość studni (wierconych i kopanych) × × × ×
62 Ulice, place, mosty i wiadukty
Ilość tysięcy m2 ulic i chodników łącznie
63 Oczyszczanie miast i osiedli
Ilość tysięcy m2 oczyszczonych ulic i placów
65 Zieleń w miastach i osiedlach
Ilość ha
67 Ochrona przeciwpożarowa
1. Ilość strażaków zawodowych
2. Ilość straży ochotniczych
68 Oświetlenie ulic i placów
Ilość punktów oświetleniowych
69 Cmentarnictwo komunalne
Ilość ha cmentarza
70 Grobownictwo wojenne
Ilość ha cmentarza

WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 9

(Dział 1 - Gospodarka narodowa. Budżety terenowe - Część 7. Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)

Nie ustala się wskaźników budżetowych i w związku z tym nie należy sporządzać sprawozdania dla rozdziałów 2, 3, 8, 64, 66, 71. Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych nie obejmuje również przedsiębiorstw działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.

Do rozdziału 4.

Przez ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych rozumie się łączną ilość kąpieli wannowych i ilość natrysków, z tym że ilość natrysków przelicza się na ilość kąpieli wannowych według relacji kosztu jednostkowego, ustalonego w planie (bądź wynikającego z budżetu na rok 1952).

Jeśli zatem według planu koszt kąpieli wannowej wynosi 2 zł, a natrysku 1 zł, to 2 natryski przyjąć należy jako jedną kąpiel wannową. Tę samą relację, która stanowi podstawę do wypełnienia rubryki 13 (planu), przyjąć należy jako podstawę do obliczenia wykonanej ilości przeliczeniowych kąpieli wannowych (rubryka 14). Np. wykonanie w okresie sprawozdawczym wyniosło 500 kąpieli wannowych i 800 natrysków, a zatem ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych wynosi 900 (500 + 400). Normę budżetową obliczeniową rubryk 15-18 przypadającą na jedną przeliczeniową kąpiel wannową oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.

Do rozdziału 6.

Ilość łóżek w rubrykach 13-15 wykazuje się jako średnią, tzn. dzieląc sumą stanów łóżek na koniec miesięcy przez ilość miesięcy. Pozostałe rubryki przy wszystkich wskaźnikach należy wypełniać zgodnie z § 8 instrukcji.

Do rozdziału 15.

Ad 1. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną, tzn. dzieląc sumę stanów na koniec poszczególnych miesięcy przez ilość miesięcy.

Ad 2. Koszt (normę budżetową obliczeniową) jednej wyremontowanej izby oblicza się dzieląc wydatki z § 18 poz. a) i e) przez ilość wyremontowanych izb.

Do rozdziału 62.

Przez ilość tysięcy m2 powierzchni rozumie się łączną ilość tysięcy m2 powierzchni ulic, placów i chodników. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną (suma stanów na koniec poszczególnych miesięcy podzielona przez ilość miesięcy).

Do rozdziału 63.

W rubrykach 3-6 należy podawać ogólną ilość tysięcy m2 ulic i placów, których oczyszczanie finansowane jest z tego rozdziału. W rubrykach 13-15 należy wykazywać ilość tysięcy m2 oczyszczonych (tzn. tych, co do których powstało zobowiązanie z tytułu oczyszczania - ze strony prezydium rady narodowej w danym okresie sprawozdawczym).

Do rozdziału 65.

W rubrykach 3-6 i 13-15 należy wykazywać łączną ilość ha wszystkich terenów zielonych.

Do rozdziału 67.

Ad 1. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną (suma stanów na koniec poszczególnych miesięcy podzielona przez ilość miesięcy). Normę budżetową (rubryki 16-18) oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.

Ad 2. Uwagi jak ad 1 z tym, że normę (rubryki 16-18) oblicza się dzieląc wydatki z § 19 przez średnią miesięczną ilość straży ochotniczych (wykazaną w rubrykach 13-15).

Do rozdziału 68.

W rubrykach 3-6 i 13-15 należy wykazywać łączną ilość punktów oświetleniowych elektrycznych i gazowych.

We wszystkich rozdziałach przy wyprowadzaniu normy budżetowej obliczeniowej należy sumy budżetu oraz faktycznych rozchodów od początku roku pomniejszyć również o § 21 i § 22a.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024