Rada Artystyczna przy Ministrze Kultury i Sztuki.

ZARZĄDZENIE NR 24
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 stycznia 1952 r.
w sprawie Rady Artystycznej przy Ministrze Kultury i Sztuki.

Na podstawie § 3 załącznika do uchwały Nr 527 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1048) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa Rada Artystyczna jako organ opiniodawczy, zwana w dalszym ciągu "Radą".
§  2.
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie ogólnych zasad programowych działalności:
a)
Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz instytucji i przedsiębiorstw państwowych, pozostających pod jego nadzorem,
b)
związków i stowarzyszeń w zakresie ich twórczości kulturalnej i artystycznej;
2)
opiniowanie programów szkolnictwa artystycznego;
3)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności kulturalnej i artystycznej związków i stowarzyszeń oraz wydawanie opinii o jej wynikach;
4)
opracowywanie wniosków w sprawie kształcenia kadr w zakresie kultury i sztuki;
5)
opiniowanie ważniejszych wydarzeń kulturalnych;
6)
opracowywanie zagadnień zleconych przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  3.
1.
W skład Rady wchodzą:
1)
Minister Kultury i Sztuki jako przewodniczący;
2)
podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki;
3)
dyrektor Departamentu Polityki Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Sztuki;
4)
wybitni przedstawiciele twórczości artystycznej i kulturalnej oraz znawcy zagadnień objętych działalnością Rady, powołani przez Ministra Kultury i Sztuki za zgodą Prezesa Rady Ministrów w liczbie nie przekraczającej 27 osób.
2.
Pierwszym zastępcą przewodniczącego Rady jest podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki, drugim zastępcą - jeden z członków Rady wybrany przez nią i zatwierdzony przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  4.
Tryb i sposób działania Rady określa statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  5.
Wydatki Rady pokrywa się z budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki.
§  6.
Wykonanie zarządzenia porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT RADY ARTYSTYCZNEJ PRZY MINISTRZE KULTURY I SZTUKI

1.
Rada Artystyczna przy Ministrze Kultury i Sztuki, zwana w dalszym ciągu "Radą", działa na podstawie uchwały Nr 527 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1048), zarządzenia Nr 24 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1952 r. (Monitor Polski Nr A-14, poz. 168) oraz niniejszego statutu.
2.
Organami Rady są:
1)
Zebranie Ogólne,
2)
Prezydium.
3.
Pracami Rady kieruje Prezydium, w skład którego wchodzą przewodniczący, jego zastępcy i sekretarz.
4.
Dyrektor Departamentu Polityki Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Sztuki pełni czynności sekretarza Rady.
5.
Kadencja Rady trwa 2 lata. Członkowie Rady mogą być powołani ponownie do następnej kadencji.
6.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy udziale przynajmniej 2/3 powołanych członków Rady.
7.
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący lub jego zastępca przynajmniej raz na kwartał, na siedem dni przed terminem posiedzenia. Zawiadomienia powinny zawierać porządek obrad ustalony przez przewodniczącego.
8.
Przewodniczący obowiązany jest umieścić sprawę na porządku obrad Zebrania Ogólnego na wniosek każdego członka Rady, zgłoszony przed terminem posiedzenia.
9.
W posiedzeniach Rady mogą brać udział osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
10.
Rada może powołać sekcje dla opiniowania zagadnień dotyczących poszczególnych dziedzin twórczości.
11.
Członkowie Rady oraz sekcji otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach w wysokości 30 zł z tym, że przewodniczący Rady i sekcji otrzymują wynagrodzenie o 50% wyższe.
12.
Rada może zlecić rzeczoznawcom opracowywanie poszczególnych zagadnień. Wynagrodzenie rzeczoznawcy określa Minister Kultury i Sztuki.
13.
Obsługę techniczną Rady wykonuje Departament Polityki Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-14.168

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rada Artystyczna przy Ministrze Kultury i Sztuki.
Data aktu: 30/01/1952
Data ogłoszenia: 14/02/1952
Data wejścia w życie: 14/02/1952