Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Dokumentacji Naukowo-Technicznej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 9 stycznia 1952 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Dokumentacji Naukowo-Technicznej.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz w związku z postanowieniem § 5 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 17 marca 1950 r. w sprawie utworzenia Głównego Instytutu Dokumentacji Naukowo-Technicznej (Monitor Polski Nr A-47, poz. 534) w brzmieniu nadanym zarządzeniem z dnia 9 stycznia 1952 r. (Monitor Polski Nr A-10, poz. 100) nadaje się temuż instytutowi statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Jednocześnie traci moc obowiązującą zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 17 marca 1950 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Instytutowi Dokumentacji Naukowo-Technicznej (Monitor Polski Nr A-51, poz. 585).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEGO INSTYTUTU DOKUMENTACJI NAUKOWO-TECHNICZNEJ.

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Dokumentacji Naukowo-Technicznej zwany dalej w skróceniu "Instytutem" działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr 5, poz. 38) oraz zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 9 stycznia 1952 r. w sprawie przystosowania organizacji instytutu naukowo-badawczego pod nazwą "Główny Instytut Dokumentacji Naukowo-Technicznej" do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Monitor Polski Nr A-10, poz. 100).
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (PKPG).
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem, zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie mających na celu rozwój produkcji przemysłowej prac naukowo-badawczych w dziedzinie metodologii dokumentacji naukowo-technicznej dla wprowadzenia jednolitych i racjonalnych metod pracy w ośrodkach dokumentacji naukowej oraz gromadzenie, rejestrowanie, porządkowanie i rozpowszechnianie dokumentacji naukowej w dziedzinie techniki oraz zagadnień gospodarczych związanych z techniką, a w szczególności:
1)
koordynacja działalności ośrodków dokumentacji naukowej, jak bibliotek oraz instytutów naukowo-badawczych, biur projektów, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych w zakresie gromadzenia i wykorzystania dokumentacji naukowo-technicznej drukowanej, rysowanej, fotograficznej, filmowej, udźwiękowionej oraz współpraca z nimi;
2)
prowadzenie prac badawczych w dziedzinie metodologii różnych form dokumentacji naukowej oraz wprowadzenie jednolitych, udoskonalonych metod pracy w ośrodkach dokumentacyjnych;
3)
rozpowszechnianie wśród zainteresowanych urzędów, instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych, wyższych uczelni technicznych i instytutów naukowo-badawczych dokumentacji naukowo-technicznej w oryginale oraz w formie biuletynów i notatek bibliograficznych, tłumaczeń, streszczeń, fotokopii, mikrofilmów, filmów projekcyjnych, płyt i taśm dźwiękowych itp.;
4)
podejmowanie akcji wydawniczej w dziedzinie dokumentacji wiedzy technicznej we własnym zakresie lub wspólnie z innymi urzędami, instytucjami państwowymi lub społecznymi i przedsiębiorstwami uspołecznionymi;
5)
udzielanie informacji i udostępnianie dokumentacji naukowo-technicznej klubom racjonalizatorów i wynalazców;
6)
opracowywanie i usprawnianie urządzeń i materiałów dla prac dokumentacyjnych oraz współpraca z przemysłem w zakresie produkcji tych urządzeń i materiałów;
7)
przygotowywanie kadr dla prac dokumentacyjnych,
8)
współpraca z instytucjami i osobami zajmującymi się rozwiązywaniem zagadnień z dziedziny dokumentacji naukowo-technicznej;
9)
łączność i współpraca z instytucjami zagranicznymi o podobnym zakresie działania, a zwłaszcza w ZSRR i krajach demokracji ludowej.
2.
Dla wykonania tych zadań Instytut może:
1)
organizować i prowadzić biblioteki, archiwa dokumentacyjne i biura informacyjne;
2)
prowadzić laboratoria do sporządzania fotokopii, mikrofilmów, odbitek, przezroczy itp.;
3)
prowadzić zakłady graficzne, introligatornie itp.;
4)
organizować i prowadzić pracownie i wzorcownie przyrządów i urządzeń dla celów sporządzania oraz rozprowadzania dokumentacji;
5)
organizować zebrania fachowe celem rozpowszechniania wiadomości naukowo-technicznych za pomocą słowa mówionego i filmu;
6)
organizować kursy oraz konferencje, zjazdy i kongresy krajowe na temat sporządzania i rozprowadzania różnego rodzaju dokumentacji naukowo-technicznej oraz brać udział lub uczestniczyć w organizowaniu podobnych konferencji międzynarodowych.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Przewodniczący PKPG.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu;
3)
przedstawianie Przewodniczącemu PKPG do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4) 1
tworzenie w ramach Instytutu za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zakładów badawczych, doświadczalnych i usługowych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Przewodniczącemu PKPG sprawozdań z działalności Instytutu,
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 13 członków powołanych przez Przewodniczącego PKPG na okres lat 3 spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Przewodniczącego PKPG lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Przewodniczącego PKPG,
2)
na żądanie dyrektora Instytutu,
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Przewodniczący PKPG w całości lub części, z urzędu lub na wniosek dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Przewodniczącego PKPG w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na: naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu, określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16. 2
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Dział Planowania i Studiów,
2)
Dział Opracowań Dokumentacyjnych,
3)
Dział Gromadzenia Dokumentacji,
4)
Dział Wydawnictw,
5)
Dział Rozpowszechniania Dokumentacji,
6)
Dział Techniczno-Doświadczalny,
7)
Dział Administracyjno-Gospodarczy,
8)
Dział Budżetowo-Rachunkowy,
9)
Samodzielna Sekcja Personalna,
10)
Samodzielna Sekcja Inwestycji,
11)
Zakład Usług Dokumentacyjnych
§  17. 3
(skreślony).

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
1.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
2. 4
Zakład Usług Dokumentacyjnych finansowany będzie według zasad stosowanych do gospodarstw pomocniczych na rozrachunku gospodarczym.
§  19.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Przewodniczący PKPG ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczegółowym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności poszczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.
§  22.
Likwidację Instytutu zarządza Przewodniczący PKPG w porozumieniu z Ministrem Finansów.
1 Załącznik § 8 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 197 z dnia 14 marca 1953 r. (M.P.53.A-28.331) zmieniającej nin. zarządzenie z dniem 28 marca 1953 r.
2 Załącznik § 16 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 197 z dnia 14 marca 1953 r. (M.P.53.A-28.331) zmieniającej nin. zarządzenie z dniem 28 marca 1953 r.
3 Załącznik § 17 skreślony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 197 z dnia 14 marca 1953 r. (M.P.53.A-28.331) zmieniającej nin. zarządzenie z dniem 28 marca 1953 r.
4 Załącznik § 18 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 197 z dnia 14 marca 1953 r. (M.P.53.A-28.331) zmieniającej nin. zarządzenie z dniem 28 marca 1953 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-10.101

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Dokumentacji Naukowo-Technicznej.
Data aktu: 09/01/1952
Data ogłoszenia: 30/01/1952
Data wejścia w życie: 30/01/1952