Dyscyplina w zakresie działalności inwestycyjnej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 1 listopada 1951 r.
w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej.

Na podstawie § 16 uchwały Nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej, objętej planami inwestycyjnymi, począwszy od planu inwestycyjnego na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-8, poz. 124), zarządza się, co następuje:
§  1.
Podległe Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej jednostki organizacyjne, objęte planami centralnymi, jak również objęte planami terenowymi wydziały pracy i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych i Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz referaty pracy i pomocy społecznej prezydiów powiatowych rad narodowych, zobowiązane są ściśle stosować zasady dyscypliny rzeczowej i finansowej realizacji planów inwestycyjnych, a w szczególności zasady zawarte w uchwale Nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-8, poz. 124), instrukcji w sprawie finansowania i bankowej kontroli inwestycji objętych planem inwestycyjnym na 1951 r., wprowadzonej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 stycznia 1951 r. wraz z późniejszymi zmianami, oraz w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
Naruszenie zasad dyscypliny inwestycyjnej stanowi w szczególności:
1)
świadome obniżanie wartości kosztorysowej inwestycji wprowadzonej do planu;
2)
angażowanie środków inwestycyjnych na roboty, usługi lub dostawy niezgodnie z rzeczowym programem planu inwestycyjnego lub ponad limit finansowy właściwego tytułu;
3)
zlecanie wykonania dokumentacji technicznej bez zatwierdzonego założenia projektu;
4)
dokonywanie zamówień z późniejszym terminem dostaw, niż przewidziano w harmonogramie wykonania inwestycji;
5)
dokonywanie zamówień bez określenia ceny dostawy na zasadzie cennika lub cen opartych na wstępnej kalkulacji, a gdy chodzi o import, na warunkach innych, niż to przewidują ogólne warunki dostaw towarów z importu;
6)
rozpoczynanie robót, prowadzonych systemem gospodarczym, przed otwarciem wypłat, bez umowy lub bez zlecenia udzielonego na piśmie lub bez zapisu w dzienniku budowy, bez wyceny na podstawie kosztorysów lub bez stwierdzenia głównego (starszego) księgowego, że zlecenie posiada pełne pokrycie w ramach limitu finansowego inwestora;
7)
wykonywanie robót w rozmiarach przekraczających program rzeczowy;
8)
zaniedbanie obowiązku zawiadamiania inwestorów nadrzędnych o przewidywanym niewykorzystaniu środków inwestycyjnych;
9)
zaniedbanie obowiązku bieżącego przesyłania do banków finansujących odpisów umów, zleceń i zamówień (w tym również dodatkowych), podlegających zapłacie ze środków inwestycyjnych;
10)
nieterminowe przedkładanie bankowi finansującemu dokumentacji prawnej i technicznej, dokumentów ustalających wysokość zadań oszczędnościowych oraz dokumentów stwierdzających wykonanie tych zadań na etapie projektowania;
11)
używanie zaliczek ze środków inwestycyjnych niezgodnie z celem, na który zostały wypłacone, oraz nieterminowe ich rozliczanie;
12)
zaniedbywanie obowiązku terminowego sprawdzania faktur przedstawianych do zapłaty i dopuszczanie do zastępczego dysponowania przez banki środkami inwestycyjnymi;
13)
zaniedbywanie obowiązujących terminów sprawdzania rachunków przejściowych i ostatecznych;
14)
zaniedbywanie obowiązku dostarczania wykonawcy dokumentacji technicznej w terminie przewidzianym w umowie;
15)
zaniedbywanie innych obowiązków wynikających z przepisów o dyscyplinie inwestycyjnej.
§  3.
Inwestor obowiązany jest do sprawdzania na miejscu budowy przez swoje organa faktur, wystawianych przez przedsiębiorstwa wykonawcze, i porównania, czy wyszczególnione w fakturach roboty zostały faktycznie wykonane. Wyrazem tej kontroli jest potwierdzenie na oryginale faktury lub sformułowanie zastrzeżeń.
§  4.
1.
W przypadku stwierdzenia naruszenia dyscypliny inwestycyjnej decyzję o zastosowaniu sankcji podejmuje kierownik danej jednostki inwestycyjnej zgodnie z postanowieniem § 13 wymienionej w § 1 uchwały Nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r.
2.
W stosunku do pracowników w jednostkach objętych planami terenowymi podejmuje decyzję na szczeblu:
a)
inwestora bezpośredniego i głównego - prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
inwestora naczelnego - prezydium wojewódzkiej rady narodowej bądź Rad Narodowych m. st. Warszawy albo m. Łodzi.
3.
W stosunku do pracowników w jednostkach centralnych sankcje stosuje Minister Pracy i Opieki Społecznej.
§  5.
W przypadku gdy naruszenie dyscypliny inwestycyjnej, będące wynikiem złej woli lub rażącego niedbalstwa, nosi znamiona czynu podlegającego ściganiu w myśl przepisów karnych, kierownictwo upoważnione do stosowania sankcji zobowiązane jest powiadomić o przestępstwie władze właściwe do ich ścigania.

Odpis zawiadomienia należy niezwłocznie przesłać do inwestora szczebla bezpośrednio wyższego oraz do Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej (Departament Ogólny).

§  6.
1.
Przy stosowaniu sankcji należy w każdym przypadku brać pod uwagę całokształt ujawnionych okoliczności i stopień winy pracownika.
2.
Przed zastosowaniem sankcji należy dać obwinionemu pracownikowi możność złożenia wyjaśnień.
§  7.
O nałożonej karze należy zawiadomić pracownika na piśmie z podaniem motywów.
§  8.
Jednostka inwestycyjna, która zastosowała sankcję, obowiązana jest zawiadomić o tym jednostkę inwestycyjną wyższego szczebla, załączając odpis decyzji wraz z uzasadnieniem. Wykonanie sankcji wymienionych w § 12 ust. 1 lit. c i d powołanej w § 1 uchwały Rady Ministrów wymaga zatwierdzenia jednostki inwestycyjnej wyższego szczebla.
§  9.
1.
Od decyzji wydanych w I instancji służy odwołanie do kierownika jednostki organizacyjnej szczebla bezpośrednio wyższego.
2.
Odwołanie można wnieść w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji za pośrednictwem kierownika jednostki, który wydał orzeczenie.
§  10.
1.
Sankcja może być wykonana tylko na podstawie orzeczenia ostatecznego.
2.
Orzeczenie wydane przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej, orzeczenie wydane w drugiej instancji oraz orzeczenie, od którego nie złożono w terminie odwołania, są ostateczne.
§  11.
Zarządzenie obowiązuje z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 listopada 1951 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-1.28

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dyscyplina w zakresie działalności inwestycyjnej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej.
Data aktu: 01/11/1951
Data ogłoszenia: 11/01/1952
Data wejścia w życie: 11/01/1952, 01/11/1951