Dyscyplina w zakresie działalności inwestycyjnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 25 września 1951 r.
w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej.

Na podstawie § 16 uchwały Nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej, objętej planami inwestycyjnymi, począwszy od planu inwestycyjnego na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-8, poz. 124) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wszystkie jednostki organizacyjne służb inwestycyjnych objęte planem centralnym i podległe Ministrowi Zdrowia jak również wydziały zdrowia prezydiów rad narodowych objęte planami terenowymi zobowiązane są ściśle stosować zasady dyscypliny rzeczowej i finansowej realizacji planów inwestycyjnych, a w szczególności zasady zawarte w uchwale Nr 27 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie dyscypliny w zakresie działalności inwestycyjnej, objętej planami inwestycyjnymi począwszy od planu inwestycyjnego na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-8, poz. 124), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą", i instrukcji Ministra Finansów z dnia 23 stycznia 1951 r. w sprawie finansowania i bankowej kontroli inwestycji objętych planem inwestycyjnym na rok 1951 wraz z późniejszymi zmianami oraz w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
Naruszenie zasad dyscypliny inwestycyjnej stanowi w szczególności:
1)
angażowanie środków inwestycyjnych na roboty, usługi lub dostawy niezgodne z programem rzeczowym planu inwestycyjnego lub ponad limit finansowy właściwego składnika tytułu, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w § 3 uchwały;
2)
zlecenie wykonania dokumentacji technicznej bez zatwierdzonego założenia projektu;
3)
dokonywanie zamówień z terminem dostaw późniejszym niż przewidziany w harmonogramie wykonania inwestycji;
4)
dokonywanie zamówień bez określenia ceny dostaw na zasadzie cennika lub cen opartych na wstępnej kalkulacji, a gdy chodzi o dobra z importu - na warunkach innych niż ogólne warunki dostaw towarów z importu;
5)
rozpoczynanie robót, prowadzonych systemem gospodarczym, przed otwarciem wypłat, bez umowy lub bez zlecenia wewnętrznego udzielonego na piśmie, bez wyceny na podstawie stosowanych kosztorysów albo bez stwierdzenia głównego (starszego) księgowego, że zlecenie mieści się w ramach limitów finansowych inwestora;
6)
wykonywanie robót prowadzonych systemem gospodarczym w rozmiarach przekraczających program rzeczowy lub limit finansowy wskazany w otwarciu wypłat;
7)
zaniedbanie ograniczenia rzeczowego zakresu planowanej inwestycji w przypadkach niemożności uzyskania środków dodatkowych na jej sfinansowanie;
8)
zaniedbanie obowiązku zawiadomienia inwestorów nadrzędnych o przewidzianym niewykorzystaniu środków inwestycyjnych;
9)
zaniedbanie obowiązku bieżącego przesyłania do banku finansującego odpisów wszelkich umów, zleceń i zamówień (w tym i dodatkowych), podlegających zapłacie ze środków inwestycyjnych;
10)
nieterminowe przedkładanie bankowi finansującemu dokumentacji prawnej i technicznej, dokumentów ustalających wysokość zadań oszczędnościowych oraz dokumentów stwierdzających wykonanie tych zadań w etapie projektowania;
11)
używanie zaliczek ze środków inwestycyjnych niezgodnie z celem, na który zostały wypłacone, oraz nieterminowe ich rozliczanie;
12)
zaniedbanie obowiązku terminowego sprawdzenia faktur (rachunków) przedłożonych do zapłaty i dopuszczanie do zastępczego dysponowania środkami inwestycyjnymi przez bank;
13)
zaniedbanie obowiązku terminowego sprawdzenia rachunków przejściowych;
14)
zaniedbanie obowiązków w zakresie sprawozdawczości inwestycyjnej, a w tym zaniedbanie ścisłego przestrzegania terminów sprawozdawczości;
15)
zaniedbanie obowiązku dostarczania wykonawcy dokumentacji technicznej w terminach przewidzianych umową;
16)
zaniedbanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczególnych.
§  3.
W przypadku stwierdzenia naruszenia dyscypliny inwestycyjnej decyzję o zastosowaniu sankcji podejmuje kierownictwo danej jednostki inwestycyjnej lub wykonawczej zgodnie z przepisami § 13 uchwały:
1)
w stosunku do pracowników w jednostkach objętych planami terenowymi na szczeblu:
a)
inwestora głównego - prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
inwestora naczelnego - prezydium wojewódzkiej rady narodowej;
2)
w stosunku do pracowników w jednostkach objętych planami centralnymi:
a)
w akademiach medycznych - dyrektorzy administracyjni,
b)
w stosunku do pracowników aparatu centralnego - Minister Zdrowia.
§  4.
Decyzja powinna być wydana w ciągu 7 dni od daty stwierdzenia faktu naruszenia dyscypliny inwestycyjnej.
§  5.
Przy stosowaniu sankcji przewidzianych w § 12 ust. 1 uchwały kierownictwo jednostki inwestycyjnej powinno się kierować stopniem winy pracownika odpowiedzialnego za złamanie dyscypliny inwestycyjnej.
§  6.
Decyzje powinny zawierać uzasadnienie, ustalające dokładnie podstawę decyzji faktyczną i prawną ze wskazaniem dowodów, na których się oparto, i okoliczności wziętych pod uwagę przy wyborze sankcji. Przed nałożeniem sankcji należy dać obwinionemu pracownikowi możność złożenia wyjaśnień.
§  7.
Odpis decyzji z uzasadnieniem doręcza się za pokwitowaniem obwinionemu pracownikowi z pouczeniem o przysługującym mu prawie odwołania się do władzy nadrzędnej w terminie 7-dniowym od dnia doręczenia odpisu decyzji.
§  8.
1.
Odpisy decyzji z uzasadnieniem przesyłają kierownictwa jednostek inwestycyjnych, określone w § 3 pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. a), Ministerstwu Zdrowia (Departament Planowania), a kierownictwa jednostek inwestycyjnych, określone w § 3 pkt 1 lit. a) - prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Władze, określone w ust. 1, mogą zmienić decyzję kierownictwa jednostki inwestycyjnej.
3.
Decyzje wydane przez Ministra Zdrowia, decyzje wydane w II instancji oraz decyzje, od których nie złożono w terminie odwołania, są ostateczne.
§  9.
Wykonanie decyzji orzekających sankcje przewidziane w § 12 ust. 1 lit. c) i d) uchwały może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu decyzji przez władzę nadrzędną określoną w § 8.
§  10.
Kierownictwo jednostki inwestycyjnej, występujące z wnioskiem o wszczęcie postępowania karnego w przypadkach określonych w § 12 ust. 2 uchwały, obowiązane jest powiadomić o tym władzę nadrzędną (§ 8).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 25 września 1951 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-96.1343

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dyscyplina w zakresie działalności inwestycyjnej.
Data aktu: 25/09/1951
Data ogłoszenia: 29/11/1951
Data wejścia w życie: 25/09/1951, 29/11/1951