Nadanie statutu Domu Młodego Robotnika.

UCHWAŁA NR 652
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 15 września 1951 r.
w sprawie nadania statutu Domu Młodego Robotnika.

W celu ujednolicenia przepisów normujących warunki zamieszkania młodych robotników w domach młodego robotnika, uregulowania zasad prowadzenia tych domów oraz podniesienia poziomu i zapewnienia właściwego doboru personelu, Prezydium Rządu po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
Nadać domom młodego robotnika statut stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§  2.
Zatwierdzić normy osobowe i siatkę płac dla personelu domów młodego robotnika według załączników Nr Nr 2 i 3 do niniejszej uchwały.
§  3.
Upoważnić Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów do zwiększenia funduszu płac wynikającego z wprowadzenia nowych norm osobowych w domach młodego robotnika.
§  4.
Znieść wszystkie opłaty ryczałtowe za świadczenia i usługi wykonywane przez domy młodego robotnika na rzecz młodych robotników zamieszkujących w tych domach i wprowadzić bieżące rozliczenia.
§  5.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i zainteresowanym ministrom.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT DOMU MŁODEGO ROBOTNIKA.

Charakter, cel i zadania.
§  1.
1.
Dom Młodego Robotnika, dalej nazywany w skrócie "DMR", służy do użytku absolwentów szkół przysposobienia zawodowego jak również w uzasadnionych przypadkach, za zgodą właściwego ministra, dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych skierowanych do zakładu pracy oraz młodych robotników przyjętych do pracy i szkolonych systemem szkolenia wewnątrzzakładowego, dalej nazywanych "młodymi robotnikami", a zatrudnionych w przemyśle.
2.
Celem DMR jest stworzenie dla młodych robotników jak najlepszych warunków bytowych i kulturalno-oświatowych.

Nazwa.

§  2.
1.
Nazwa DMR brzmi: Dom Młodego Robotnika (wymienić nazwę zakładu pracy, który sprawuje nadzór nad DMR).
2.
DMR posługuje się pieczątką podłużną z wyżej wymienioną nazwą DMR.

Powoływanie i nadzór nad DMR.

§  3.
1.
DMR są tworzone za zgodą właściwego ministra na wniosek dyrekcji centralnego zarządu przemysłu (w przemyśle węglowym zjednoczenia).
2.
Nadzór nad DMR sprawuje:
1)
departament zatrudnienia ministerstwa,
2)
dyrektor naczelny centralnego zarządu przemysłu (w przemyśle węglowym zjednoczenia) i właściwy zarząd główny związku zawodowego,
3)
dyrektor zakładu i rada zakładowa.

Struktura DMR.

§  4.
1.
DMR powinien być zorganizowany w pobliżu zakładów pracy, w których młodzi robotnicy są zatrudnieni.
2.
Kierownik DMR podlega bezpośrednio dyrektorowi zakładu pracy, któremu został powierzony nadzór nad DMR.
3.
Kierownika DMR i zastępcę mianuje dyrektor centralnego zarządu przemysłu (w przemyśle węglowym zjednoczenia) na wniosek dyrektora zakładu pracy.
4.
W DMR mających ponad 200 mieszkańców wprowadza się stanowisko instruktora do spraw kulturalno-oświatowych i wychowania fizycznego, którego powołuje dyrektor zakładu pracy w porozumieniu z wojewódzkim zarządem Związku Młodzieży Polskiej.
5.
DMR mogą być organizowane dla ilości nie niniejszej niż 50 młodych robotników.

Obowiązki kierownictwa DMR.

§  5.
1.
Kierownik DMR jest odpowiedzialny za całokształt prac związanych z prowadzeniem DMR, za pracę polityczno-wychowawczą i kulturalno-oświatową, jak i za stan sanitarny DMR oraz inwentarz.
2.
Zastępca kierownika DMR zastępuje kierownika DMR w czasie jego nieobecności, odpowiada za pracę polityczno-wychowawczą wśród młodych robotników, zajmuje się bezpośrednio życiem kulturalno-oświatowym; w większych zaś domach ma do pomocy instruktora do spraw kulturalno-oświatowych i wychowania fizycznego.
3.
Szczegółowy zakres działania i obowiązki kierownika i jego zastępcy oraz personelu jak również zakres samorządu robotniczego DMR określą instrukcje właściwych ministrów.

Warunki przyjęcia do DMR.

§  6.
Przyjęcie do DMR jest uzależnione od:
1)
ukończenia szkoły przysposobienia zawodowego (SPZ) lub zgodnie z § 1 statutu - zezwolenia właściwego ministra na przyjęcie do DMR,
2)
orzeczenia lekarza o zdolności do pracy,
3)
przedłożenia zobowiązania do przepracowania 2 lat w zakładzie pracy podpisanego przez wstępującego do SPZ ucznia i jego prawnego opiekuna (dotyczy tylko absolwentów SPZ).

Obowiązki mieszkańców DMR.

§  7.
1.
Młodzi robotnicy obowiązani są do przestrzegania przepisów zawartych w regulaminie wewnętrznym DMR i regulaminie samorządu robotniczego, wydanym przez kierownictwo DMR i zatwierdzonym przez właściwego ministra.
2.
Młodzi robotnicy zobowiązani są do sumiennego przestrzegania zarządzeń przełożonych DMR.
3.
Młodzi robotnicy odpowiadają za wszelkie szkody powstałe z ich winy w czasie pobytu w DMR.

Uprawnienia mieszkańców DMR.

§  8.
1.
Młody robotnik korzysta odpłatnie z kwatery i wyposażenia kwaterunkowego oraz ze stołówki, przy czym opłaty za wyżywienie uiszcza każdorazowo przy konsumpcji posiłków lub z góry za dwa czy cztery tygodnie w zależności od swego życzenia.
2.
Młodzi robotnicy korzystają bezpłatnie z wszelkich urządzeń sportowych oraz kulturalno-oświatowych istniejących przy DMR.

Normy użytkowania i wyposażenia DMR.

§  9.
Do DMR ma zastosowanie zarządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 7 maja 1951 r. w sprawie norm powierzchni użytkowej i wyposażenia wewnętrznego oraz zasad i warunków użytkowania hoteli robotniczych dla zatrudnionych w przemyśle i w budownictwie (Monitor Polski Nr A-52, poz. 638).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

NORMY OSOBOWE DLA PERSONELU DMR

Lp. Stanowisko Pojemność DMR
do 50 osób 50-100 osób 100-200 osób 200-300 osób 300-400 osób ponad 400 osób
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Kierownik 1 1 1 1 1 1
2 Zastępca kierownika - 11 1 ) 1 1 1 1
3 Instruktor do spraw kulturalno-oświatowych i wychowania fizycznego2 2 ) - - - 1 1 1
4 Kancelista - - - - 1 1
5 Sprzątaczki 2 4 6 8 10 103 3 )
6 Praczka4 4 ) 1 2 4 6 8 85 5 )
7 Palacz6 6 ) 1 1 1 1
8 Dozorca 1 1 1 1 1 1
9 Razem 5 9 14 19 24 24

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZASZEREGOWANIE PERSONELU DOMÓW MŁODEGO ROBOTNIKA

Stanowisko Pojemność DMR Kategoria płacy* * ) Płaca podstawowa zł Dodatek funkcyjny zł Dodatek wychowawczy zł Razem zł
Kierownik 50-200 osób VII-VI 472,5-535,5 63 180 715,5- 778,5
200-400 osób VII-V 472,5- 598,5 63-94,5 160 715,5-873
ponad 400 osób VI-IV 535,5- 661,5 63-94,5 180 778,5-936
Zastępca kierownika 50-200 osób VIII-VII 409,5- 472,5 63 135 607,5-670,5
200-400 osób VIII-VI 409,5- 535,5 63 135 607,5- 733,5
ponad 400 osób VII-V 472,5- 598,5 63-94,5 135 670,5-828
Instruktor do spraw kulturalno-oświatowych i wychowania fizycznego bez względu na pojemność DMR IX-VI 362-535,5 - 135 497-670,5
Kancelista VIII 409,5 - - 409,5
Sprzątaczka I 268,- - - 268,-
Praczka III 320,- - - 320,-
Palacz III 320,- - - 320,-
Dozorca III 320,- - - 320,-
1)tylko w przemyśle węglowym,
2)w przemyśle węglowym na każdy DMR dodatkowo 1 instruktor (zmianowość),
3)na każde rozpoczęte 40 osób dodaje się 1 sprzątaczkę,
4)pranie bielizny osobistej na koszt robotnika,
5)na każde rozpoczęte 50 osób dodaje się 1 praczkę,
6)o ile jest centralne ogrzewanie.
*)Według obowiązującego układu zbiorowego pracy.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-86.1179

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Domu Młodego Robotnika.
Data aktu: 15/09/1951
Data ogłoszenia: 05/10/1951
Data wejścia w życie: 05/10/1951