Zakres działania i tymczasowa struktura organizacyjna Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa.

UCHWAŁA NR 578
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 1951 r.
w sprawie zakresu działania i tymczasowej struktury organizacyjnej Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa.

Na podstawie art. 5 dekretu z dnia 2 sierpnia 1951 r. o utworzeniu i zakresie działania Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa (Dz. U. R. P. Nr 41, poz. 309) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadaje się Centralnemu Urzędowi Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa, zwanemu dalej "Centralnym Urzędem Wydawnictw", tymczasowa strukturę organizacyjną, w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Do zakresu działania Centralnego Urzędu Wydawnictw należą sprawy wydawnictw nieperiodycznych, przemysłu graficznego i księgarstwa. W szczególności do zakresu działania Centralnego Urzędu Wydawnictw należą:
1)
sprawy bezpośredniego zarządu przedsiębiorstwami wydawniczymi, przemysłu graficznego oraz przedsiębiorstwami obrotu księgarskiego,
2)
nadzór i koordynacja działalności jednostek wydawniczych i przemysłu graficznego podległych poszczególnym ministrom, instytucjom państwowym i organizacjom społecznym,
3)
opracowanie państwowego planu wydawniczego,
4)
zatwierdzanie tematycznych planów wydawniczych,
5)
opracowywanie planów techniczno-przemysłowo-finansowych oraz planów inwestycyjnych w zakresie swojej właściwości,
6)
koordynowanie planów i działalności instytucji wydawniczych, przemysłu graficznego oraz przedsiębiorstw obrotu wydawnictwami nieperiodycznymi,
7)
udzielanie koncesji na prowadzenie działalności wydawniczej,
8)
opracowanie zagadnień prawa autorskiego i normowanie wynagrodzeń autorskich,
9)
ustalanie warunków technicznych druku,
10)
sprawowanie kontroli nad jakością produkcji wydawniczej,
11)
szkolenie i dokształcanie kadr,
12)
organizowanie badań naukowych w dziedzinie wydawniczej, przemysłu graficznego i czytelnictwa.
§  3.
Centralny Urząd Wydawnictw przejmuje następujące przedsiębiorstwa:
1)
Państwowe Wydawnictwa Techniczne,
2)
Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne,
3)
Państwowy Instytut Wydawniczy,
4)
Polskie Wydawnictwa Gospodarcze "Polgos",
5)
Polskie Wydawnictwa Muzyczne,
6)
Państwowe Wydawnictwa Szkolenia Zawodowego,
7)
Centrala Wydawnicza Druków,
8)
przedsiębiorstwo państwowe "Dom Książki".
§  4.
Centralny Urząd Wydawniczy ma nadzór państwowy nad następującymi spółdzielczymi instytucjami wydawniczymi:
1)
Spółdzielnia Wydawnicza "Książka i Wiedza",
2)
Spółdzielnia Wydawniczo-Oświatowa - "Czytelnik",
3)
Instytut Wydawniczy - "Nasza Księgarnia",
4)
Spółdzielczy Instytut Wydawniczy "Kraj",
5)
Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
§  5.
Wyłącza się z Ministerstwa Przemysłu Lekkiego Centralny Zarząd Przemysłu Graficznego i włącza się do Centralnego Urzędu Wydawnictw wraz ze wszystkimi podległymi przedsiębiorstwami.
§  6.
Centralnemu Urzędowi Wydawnictw podlegają Zakłady Graficzne i Wydawnicze "Dom Słowa Polskiego".
§  7.
Wykaz dalszych przedsiębiorstw, które zostaną przekazane Centralnemu Urzędowi Wydawnictw, oraz terminy ich przekazania ustali Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
§  8.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały ulega likwidacji Centralna Komisja Wydawnicza.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1951 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA CENTRALNEGO URZĘDU WYDAWNICTW, PRZEMYSŁU GRAFICZNEGO I KSIĘGARSTWA

§ 1.
W skład Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa, zwanego dalej w skróceniu "Urzędem", wchodzą:

A.

Sekretariat Prezesa,

Departament Planowania,

Departament Organizacji i Zatrudnienia,

Departament Kadr i Szkolenia,

Departament Finansowo-Księgowy,

Departament Kontroli,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Programowy Wydawnictw,

Samodzielny Wydział Nadzoru nad Resortowymi Przedsiębiorstwami Wydawniczymi,

Samodzielny Wydział Nadzoru Wydawnictw Pozaresortowych,

Samodzielny Wydział Przekładów,

Samodzielny Wydział Czytelnictwa i Propagandy,

Samodzielny Wydział Przydziału Papieru i Normalizacji,

Samodzielny Wydział Obrotu Księgarskiego,

Samodzielny Wydział Techniki,

Samodzielny Wydział Drukarń Pozaresortowych;

B.

Centralny Zarząd Przemysłu Graficznego.

§  2.
Departament Planowania dzieli się na:

Wydział Planów Zbiorczych,

Wydział Planów Produkcji Wydawniczej,

Wydział Planów Produkcji Poligraficznej,

Wydział Kosztów i Cen,

Wydział Planów Zbytu,

Wydział Zaopatrzenia,

Wydział Inwestycji,

Wydział Sprawozdawczości i Statystyki.

§  3.
Departament Organizacji i Zatrudnienia dzieli się na:

Wydział Organizacji,

Wydział Zatrudnienia,

Wydział Norm Pracy i Płacy,

Wydział Socjalny.

§  4.
Departament Kadr i Szkolenia dzieli się na:

Wydział Osobowy,

Wydział Doboru Kadr,

Wydział Ewidencji Osobowej,

Wydział Szkolenia Zawodowego.

§  5.
Departament Finansowo-Księgowy dzieli się na:

Wydział Planów Finansowych,

Wydział Finansowania,

Wydział Księgowości,

Wydział Sprawozdawczości Finansowej.

§  6.
Departament Kontroli posiada organizację bezwydziałową.
§  7.
Departament Budżetowo-Gospodarczy dzieli się na:

Wydział Budżetowy,

Wydział Gospodarczy,

Kancelarię.

§  8.
Departament Programowy Wydawnictw dzieli się na:

Wydział Zbiorczych Planów Tematycznych i Sprawozdawczości,

Wydział Wydawnictw Resortowych,

Wydział Wydawnictw Pozaresortowych,

Wydział Czasopism.

§  9.
W skład departamentów, podanych w §§ 2, 3, 4, 5, 6 i 8, wchodzą sekretariaty obejmujące sprawy:
a)
planu prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
b)
kontroli terminowości i załatwiania spraw departamentu,
c)
prowadzenia spraw sekretarskich, przyjmowania, rozdziału poczty, sprawy kancelaryjne,
d)
osobowe pracowników departamentu,
e)
ewidencji wydawnictw i zbiorów dokumentacji departamentu.
§  10.
Szczegółowy podział czynności między departamenty i samodzielne wydziały oraz wydziały a także podział samodzielnych wydziałów i wydziałów na referaty ustala Prezes Urzędu.
§  11.
Podział bezpośredniego kierowania poszczególnymi komórkami organizacyjnymi pomiędzy Prezesem Urzędu i trzema wiceprezesami ustala Prezes Urzędu za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-85.1165

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zakres działania i tymczasowa struktura organizacyjna Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa.
Data aktu: 11/08/1951
Data ogłoszenia: 29/09/1951
Data wejścia w życie: 01/10/1951