Zasady opracowywania aktów prawnych podlegających ogłoszeniu w Monitorze Polskim.

OKÓLNIK Nr 2
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 stycznia 1951 r.
w sprawie zasad opracowywania aktów prawnych podlegających ogłoszeniu w Monitorze Polskim.

Z dniem 1 stycznia 1951 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 grudnia 1950 r. o wydawaniu Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" (Dz. U. R. P. Nr 58, poz. 524).
W celu ujednostajnienia postępowania władz naczelnych i urzędów centralnych przy opracowywaniu aktów prawnych, przeznaczonych do ogłoszenia w Monitorze Polskim, ustala się, następujące zasady:
1.
Monitor Polski dostarczany będzie wszystkim urzędom państwowym. Z tego powodu odpada potrzeba redagowania przepisów w formie poleceń do urzędów bezpośrednio podległych, aby przepisy te przekazały organom niższym do stosowania. Akty prawne powinny być więc redagowane w formie przepisów skierowanych bezpośrednio do wszystkich władz i urzędów podległych.
2.
Przy opracowywaniu zarządzeń, zawierających przepisy normatywne, należy - w miarę możności - stosować zasady techniki prawodawczej, przyjęte przy opracowywaniu rozporządzeń; dotyczy to w szczególności redagowania tytułu aktu, powoływania podstawy prawnej, układu treści przepisu, klauzuli derogującej przepisy dotychczasowe oraz postanowień o terminie wejścia w życie.
3.
W aktach prawnych nie należy umieszczać adresów lub rozdzielników; można natomiast - w razie potrzeby - w treści przepisu albo w jego końcowych postanowieniach wskazać, który organ jest powołany do wykonania przepisu albo do sprawowania nadzoru nad jego wykonywaniem.
4.
Zarządzenia, okólniki, instrukcje, decyzje i obwieszczenia, skierowane do ogłoszenia w Monitorze Polskim, powinny być podpisane przez właściwych ministrów lub działających z ich upoważnienia wiceministrów. Stosuje się to odpowiednio do kierowników urzędów centralnych.
5.
W Monitorze Polskim ogłasza się zarządzenia, decyzje, instrukcje, okólniki i obwieszczenia władz naczelnych i urzędów centralnych w przypadkach:
a)
gdy ogłoszenie jest przewidziane w obowiązującym przepisie lub w ogłaszanym akcie prawnym, albo
b)
gdy akty prawne ze względu na ich treść dotyczą innych resortów, a nie tylko resortu, który je wydał, choćby akty te wydane zostały bez potrzeby uzgadniania lub współdziałania z innymi resortami;
c)
gdy wykonanie aktów poruczone jest terenowym organom jednolitej władzy państwowej; w szczególności należy przyjąć jako obowiązującą zasadę, że wszystkie zarządzenia, okólniki, instrukcje i obwieszczenia, dotyczące organizacji, zakresu działania lub toku działalności prezydiów rad narodowych, ogłasza się w Monitorze Polskim;
d)
gdy władza lub urząd, który akt wydał, uzna ogłoszenie za wskazane; dotyczy to w szczególności władz naczelnych i urzędów centralnych, które nie wydają dzienników urzędowych lub wydawania ich zaniechały.
6.
Akt prawny, ogłoszony w Monitorze Polskim, może być uchylony, zmieniony lub sprostowany tylko przez ogłoszenie odpowiedniego aktu w Monitorze Polskim.
7. 1
(uchylony).
8.
Według postanowień art. 3 i 4 ustawy z 30 grudnia 1950 r. akty prawne uzyskują moc obowiązującą przez ich ogłoszenie w Monitorze Polskim. Akty te należy zatem przesyłać do ogłoszenia niezwłocznie po ich wydaniu.
1 Pkt 7 uchylony przez okólnik nr 213 z dnia 1 września 1954 r. (M.P.54.85.975) zmieniającej nin. okólnik z dniem 15 września 1954 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-2.20

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Zasady opracowywania aktów prawnych podlegających ogłoszeniu w Monitorze Polskim.
Data aktu: 10/01/1951
Data ogłoszenia: 13/01/1951
Data wejścia w życie: 13/01/1951