Oszczędności w budownictwie.

UCHWAŁA Nr 109
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 21 lutego 1951 r.
w sprawie oszczędności w budownictwie.

Dynamika wzrostu budownictwa oraz doświadczenia pierwszego roku planu 6-letniego wskazują na konieczność zespolenia wysiłków dla obniżenia kosztów budownictwa. Obniżenie to staje się jednym z ważnych środków zabezpieczających pełne wykonanie programu robót.
W celu zmniejszenia wysokich kosztów budownictwa, wywołanych w pierwszym rzędzie przestarzałymi i nieekonomicznymi normami w dziedzinie projektowania i kosztorysów, niedostatecznym poziomem organizacji robót budowlano-montażowych oraz niedostatecznym zmechanizowaniem i uprzemysłowieniem budownictwa - Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Począwszy od dnia 1 stycznia 1951 r. koszty realizacji obiektów inwestycyjnych powinny być obniżone:

w budownictwie mieszkaniowym co najmniej o 12,1%,

w budownictwie przemysłowym i innym niemieszkaniowym co najmniej o 14,1%

w stosunku do cen planowanych z miesiąca marca 1950 r.

2.
Powyższe obniżenie kosztów należy osiągnąć przez:
1)
zmniejszenie wartości kosztorysowej obiektów budownictwa mieszkaniowego co najmniej o 3% oraz obiektów budownictwa przemysłowego i innego niemieszkaniowego co najmniej o 5%,
2)
zmniejszenie kosztów wykonawstwa robót budowlano-montażowych nie mniej niż o 9,1%.
3.
Obniżka kosztów nie obejmuje zmniejszenia kosztów realizacji obiektów inwestycyjnych, spowodowanego obniżką cen materiałów inwestycyjnych, dokonaną uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1950 r. (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-1, poz. 6).
§  2.
Zmniejszenie wartości kosztorysowej budownictwa powinno nastąpić w drodze:
1)
opracowania w możliwie najkrótszym czasie norm kosztorysowych obejmujących elementy scalone i całe obiekty oraz cenników odpowiadających współczesnym metodom budownictwa,
2)
racjonalnego i właściwego wyboru terenu budowy oraz maksymalnego jego zmniejszenia,
3)
zmniejszenia powierzchni i objętości budynków i budowli, jak również maksymalnie możliwej ich komasacji przy utrzymaniu równorzędnych efektów produkcyjnych lub użytkowych zarówno w zakresie budownictwa przemysłowego jak i budownictwa ogólnego i innego,
4)
wyłączenia nieuzasadnionych rezerw terenowych,
5)
usunięcia przerostów w budownictwie administracyjnym i socjalnym,
6)
zlikwidowania nadmiernych wymogów architektonicznych w budownictwie przemysłowym, mieszkaniowym i ogólnym,
7)
stosowania najbardziej ekonomicznych rozwiązań budynków, najbardziej ekonomicznych rozwiązań konstrukcyjnych i najbardziej ekonomicznych materiałów budowlanych,
8)
wyeliminowania nieuzasadnionych rezerw maszyn i urządzeń,
9)
uwzględnienia przy projektowaniu zakładów wytwórczych wysoko wydajnych urządzeń, przodujących procesów technologicznych, norm technologicznych i metod produkcyjnych, będących wyrazem osiągnięć nowoczesnej techniki,
10)
ograniczenia w kosztorysach kosztów nadzoru i odbiorów technicznych oraz kosztów urządzenia placu budowy i wyposażenia budowy do rzeczywiście niezbędnych wysokości nie mniej jednak niż 10% dotychczasowego poziomu oraz zmniejszenia pozycji kosztów robót nie przewidzianych o 20% w stosunku do wysokości dotychczasowej.
§  3.
Zmniejszenie kosztów wykonawstwa robót budowlano-montażowych powinno być osiągnięte w drodze:
1)
wzrostu wydajności pracy,
2)
skrócenia budowy obiektów o czasie budowy wynoszącym 2 lata lub więcej co najmniej o pół roku, a obiektów realizowanych w krótszym czasokresie - w odpowiednim stosunku,
3)
podniesienia poziomu organizacji robót budowlano-montażowych, zwiększenia ich mechanizacji, a w szczególności znacznego zwiększenia stopnia wykorzystania maszyn budowlanych,
4)
wprowadzenia przemysłowych metod budownictwa, znacznego powiększenia stosowania gotowych prefabrykowanych elementów budowlanych, produkowanych w sposób przemysłowy,
5)
polepszenia zaopatrzenia materiałowego w drodze zaopatrywania budów w materiały odpowiedniego asortymentu,
6)
oszczędnej gospodarki materiałowej,
7)
zmniejszenia kosztów transportu,
8)
zmniejszenia kosztów ogólnych, a w szczególności administracyjnych.
§  4.
Zobowiązuje się:
1)
Prezesa Rady Ministrów, Ministrów Budownictwa Miast i Osiedli, Oświaty, Szkół Wyższych i Nauki, Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej, Kultury i Sztuki oraz Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego - do przedstawienia sukcesywnie, nie później jednak niż do dnia 15 maja 1951 r., do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normatywów w zakresie projektowania budownictwa w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, oświaty, szkolnictwa wyższego, ochrony zdrowia, urządzeń socjalnych i kulturalnych oraz wychowania fizycznego, uwzględniających postulaty oszczędnościowe, zawarte w niniejszej uchwale,
2)
Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych - do przedstawienia w terminie do dnia 1 kwietnia 1951 r. do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normatywów w zakresie projektowania budownictwa wiejskiego, uwzględniających postulaty oszczędnościowe, zawarte w niniejszej uchwale,
3)
Ministrów: Górnictwa, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Rolnego i Spożywczego w porozumieniu z Ministrem Budownictwa Przemysłowego oraz Ministrów: Komunikacji, Żeglugi, Handlu Wewnętrznego, Poczt i Telegrafów, Leśnictwa, Gospodarki Komunalnej i Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości - do przedstawienia w terminie do dnia 15 marca 1951 r. do zatwierdzenia przez Radę Ministrów uzgodnionych z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego planów zrewidowania istniejących i opracowania nowych normatywów ekonomicznych, technicznych normatywów w zakresie projektowania budownictwa przemysłowego, komunikacyjnego, morskiego, obrotu handlowego, łączności, leśnictwa, urządzeń komunalnych i drobnej wytwórczości,
4)
właściwych ministrów - do bezzwłocznego rozpoczęcia prac nad nowelizacją przestarzałych przepisów prawnych, powodujących nadmierne koszty budownictwa,
5)
ministrów sprawujących nadzór nad instytutami naukowo-badawczymi - do zrewidowania programu ich prac w celu maksymalnego uwzględnienia zagadnień związanych z obniżeniem kosztów w budownictwie,
6)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkich ministrów - do niedopuszczania do rozproszenia środków inwestycyjnych na zbyt wielką ilość obiektów, powodującego znaczne przedłużenie i podrożenie kosztów budowy,
7)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - do koordynowania i nadzorowania prac, wymienionych w pkt 1-4.
§  5. 1
1.
Zobowiązuje się właściwych ministrów, sprawujących nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i biurami projektów, do niezwłocznego wydania zarządzeń, zmierzających do realizacji postanowień uchwały w podległych im przedsiębiorstwach i biurach projektów.
2.
Ministrowie oraz kierownicy instytucji centralnych, nie sprawujący nadzoru nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i biurami projektów, mogą w wyjątkowych przypadkach zlecić odpłatnie opracowanie normatywów projektowania budownictwa, o których mowa w § 4 pkt 1, 2 i 3, instytucjom podległym innym ministerstwom po porozumieniu się z właściwymi ministrami.
§  6. 2
Upoważnia się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do ustalenia i uruchomienia w porozumieniu z Ministrem Finansów kredytów potrzebnych dla pokrycia wydatków związanych ze zleceniem opracowań normatywów projektowania w dziedzinie budownictwa.
§  7. 3
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz wszystkim ministrom.
§  8. 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
2 § 6 dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
3 § 7 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.
4 § 8 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 uchwały nr 613 z dnia 18 sierpnia 1951 r. (M.P.51.A-79.1098) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1951 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024