Ustanowienie i zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 stycznia 1951 r.
w sprawie ustanowienia i zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 4 i 5 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 58) oraz w wykonaniu uchwały Prezydium Rządu z dnia 14 grudnia 1950 r. w sprawie powołania inspektorów gospodarki samochodowej (Monitor Polski Nr A-133, poz. 1698) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustanawia się w oddziałach gospodarki samochodowej wydziałów komunikacyjnych stanowiska inspektorów gospodarki samochodowej.
§  2.
Inspektorów gospodarki samochodowej powołuje i odwołuje Minister Komunikacji na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) w ramach etatów osobowych, zatwierdzonych na jego wniosek przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
Do zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej należy kontrola gospodarki samochodowej urzędów, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielczych, central spółdzielczo-państwowych, spółek prawnych, w których udział Skarbu Państwa jest większy niż 50%, i nie uspołecznionych przedsiębiorstw transportu samochodowego oraz instruowanie zatrudnionych w tej gospodarce kierowców i innych pracowników samochodowych.
§  4.
Określone w § 3 zadania wykonują inspektorzy gospodarki samochodowej przez:
1)
badanie ewidencji i dokumentacji dotyczącej eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości i terminowości ich prowadzenia;
2)
badanie sprawozdawczości z zakresu eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem ich prawidłowości i terminowości;
3)
kontrolę zużycia materiałów pędnych, smarów, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych oraz sposobu gospodarowania nimi;
4)
kontrolę gospodarki częściami zamiennymi i zespołami pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości ich magazynowania i użytkowania;
5)
badanie stanu technicznego pojazdów samochodowych oraz dokonywanych przy nich zabiegów obsługi technicznej i napraw pod względem ich planowości, terminowości, celowości i jakości;
6)
badanie garaży, zajezdni, stacyj obsługi i warsztatów samochodowych pod względem:
a)
właściwego wykorzystania ich pomieszczeń i zabudowań,
b)
właściwego wykorzystania ich urządzeń obsługowych i naprawczych zarówno co do ich ilości jak i rodzaju,
c)
właściwego rozplanowania urządzeń obsługowych i naprawczych co do przebiegu procesów technologicznych zabiegów, którym służą;
7)
badanie gotowości technicznej pojazdów samochodowych;
8)
badanie prawidłowości wykorzystania taboru pod względem:
a)
stosowania do transportu pojazdów samochodowych o właściwościach technicznych odpowiadających rodzajowi transportu,
b)
wykorzystania ładowności pojazdów samochodowych;
9)
kontrolę stosowania przepisów o używaniu pojazdów samochodowych;
10)
kontrolę właściwego zatrudnienia kierowców i praktykantów na kierowców zawodowych;
11)
instruowanie kierowców i innych pracowników zatrudnionych przy eksploatacji pojazdów samochodowych przy sposobności wykonywania czynności wyliczonych w poprzednich punktach z wyjątkiem pkt 6;
12)
inne czynności zlecone przez Ministerstwo Komunikacji.
§  5.
1.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje zadania:
1)
przez wizytację garaży, zajezdni, stacyj obsługi, warsztatów i wszelkich innych miejsc eksploatacji pojazdów samochodowych;
2)
przez doraźną kontrolę przeprowadzaną na drogach publicznych.
2.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje czynności według planów miesięcznych zatwierdzanych przez kierownika wydziału komunikacyjnego prezydium właściwej rady narodowej.
§  6.
1.
W przypadku ustanowienia w oddziale gospodarki samochodowej wydziału komunikacyjnego dwóch lub więcej stanowisk inspektorów gospodarki samochodowej, tworzą oni zespół pracy pod kierownictwem jednego z nich, którego wyznacza prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek kierownika wydziału komunikacyjnego.
2.
Inspektor gospodarki samochodowej kierujący zespołem, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest za wykonanie planu kontroli i za terminowe składanie sprawozdań z kontroli przez cały zespół.
§  7.
Sposób wykonywania kontroli przez inspektorów gospodarki samochodowej, składania przez nich sprawozdań oraz ich wykorzystania i dalszego traktowania określi instrukcja Ministerstwa Komunikacji.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024