Zatwierdzenie zmian w statucie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 maja 1946 r.
o zatwierdzeniu zmian w statucie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu.

§  1.
Zatwierdza się zmiany w statucie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie niniejszej uchwały porucza się Ministrowi Skarbu.
§  3.
Zatwierdzone niniejszą uchwałą zmiany statutu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 1946 r. Z dniem tym tracą moc obowiązującą przepisy statutu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1938 r. (Monitor Polski z dnia 23 listopada 1938 r. Nr 268, poz. 628) sprzeczne ze zmianami, zatwierdzonymi niniejszą uchwałą.

ZAŁĄCZNIK 

ZMIANY W STATUCIE ORGANIZACYJNYM MINISTERSTWA SKARBU

W statucie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu, stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1938 r. (Monitor Polski z dnia 23 listopada 1938 r. Nr 268, poz. 628) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 statutu otrzymuje następujące brzmienie:

"Ministerstwo Skarbu dzieli się na Gabinet Ministra, siedem departamentów: I Organizacyjno-Administracyjny, II Obrotu Pieniężnego, III Budżetu i Majątku Państwowego, IV Ceł, V Podatków i Opłat, VI Akcyz i Monopolów, VII Ubezpieczeń oraz Biuro Planu Finansowego.

2)
§ 10 i § 11 statutu skreśla się.

W miejsce § 10 i § 11 wprowadza się nowy § 10 w następującym brzmieniu:

§ 10. Departament VII obejmuje sprawy nadzoru nad zakładami ubezpieczeń rzeczowych i osobowych, nad Państwowym Zakładem Emerytalnym oraz funduszami emerytalnymi prawno-publicznych zakładów i instytucji, współdziała z Departamentem II przy ustalaniu wytycznych polityki w zakresie ruchu funduszów ubezpieczeniowych i emerytalnych, podlegających nadzorowi Ministerstwa Skarbu.

Departament VII obejmuje ponadto sprawy emerytur i zaopatrzeń.

Departament VII dzieli się na 4 wydziały:

Wydział 1. - Prawno-administracyjny załatwia sprawy:

1) ustawodawstwa z dziedziny ubezpieczeń rzeczowych i osobowych, emerytur i zaopatrzeń,

2) dotyczące podstaw prawnych działalności zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych z wyjątkiem spraw o charakterze technicznym i finansowym,

3) zażaleń na działalność zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

4) związane z nadzorem nad pośrednikami ubezpieczeniowymi zakładów ubezpieczeń,

5) przekazywania składek emerytalnych,

6) budżetowe i gospodarcze,

7) ogólne, nie należące do właściwości innych wydziałów. Ponadto wydział 1 współdziała z Departamentem I w sprawach osobowych, racjonalizacji pracy, oraz w sprawach ogólno-administracyjnych.

Wydział 2. - Techniczno-ubezpieczeniowy załatwia sprawy:

1) związane z badaniem podstaw matematyczno-technicznych działalności zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, a w szczególności bada projekty planów działalności zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych i ich zmian, oraz technicznego przebiegu ich interesów,

2) związane z kontrolą i badaniem umów reasekuracyjnych,

3) przepisów i norm technicznych,

4) materiałów w zakresie statystyki, a w szczególności ubezpieczeniowej i prowadzi redakcję Rocznika Ubezpieczeniowego,

5) badań naukowych w zakresie ubezpieczeń oraz opracowuje opinie w sprawach aktuarialnych.

Wydział 3. - Kontroli Finansowej załatwia sprawy:

1) dotyczące podstaw finansowych zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

2) sprawozdań i zamknięć rachunkowych zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, podlegających nadzorowi Ministerstwa Skarbu,

3) rewizji zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych na miejscu,

4) badania i zatwierdzania planów lokat i sprawy budżetowe zakładów ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

5) rejestrów lokat funduszów ubezpieczeniowych i emerytalnych.

Wydział 4. - Emerytur załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie emerytur i zaopatrzeń.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1947.47.323

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zatwierdzenie zmian w statucie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu.
Data aktu: 29/05/1946
Data ogłoszenia: 07/04/1947
Data wejścia w życie: 01/06/1946