uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 9,
(1) W art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848 uprawniono Komisję do udzielania specjalnych zezwoleń na stosowanie produktów i substancji w produktach ekologicznych pochodzących z państw trzecich oraz regionów najbardziej oddalonych Unii, które mają być wprowadzane do obrotu w Unii. W art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 2 określono procedurę udzielania takich zezwoleń, ale wyłącznie w odniesieniu do państw trzecich. Należy zatem ustanowić procedurę udzielania specjalnych zezwoleń na stosowanie produktów i substancji w produktach ekologicznych pochodzących z najbardziej oddalonych regionów Unii. W celu zapewnienia jasności wykaz produktów i substancji dopuszczonych w najbardziej oddalonych regionach Unii, gdy tylko będzie dostępny, należy dodać do załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 540/2011 3 zostało zmienione po dokonaniu ponownej oceny substancji czynnych: senecianu lawandulilu 4 , wodorowęglanu potasu 5 , feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (octany) 6 , tłuszczu owczego 7 i piasku kwarcowego 8 . Aby odzwierciedlić te zmiany, pozycje dotyczące wodorowęglanu potasu, tłuszczu owczego i piasku kwarcowego należy usunąć z pkt 4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165, a pozycje dotyczące senecianu lawandulilu, wodorowęglanu potasu, feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (octanów), tłuszczu owczego i piasku kwarcowego należy włączyć do pkt 2 tego załącznika, w którym wymieniono substancje czynne niskiego ryzyka.
(3) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie przedłożyły pozostałym państwom członkowskim i Komisji dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu udzielenia na nie zezwolenia i włączenia ich do załączników I, II, III i V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej ("EGTOP") oraz Komisję.
(4) Na podstawie niedawnej oceny feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1251 oraz wytycznych dotyczących substancji semiochemicznych 9 , feromony i inne substancje semiochemiczne stosuje się za pomocą pułapek lub dozowników, zarówno aktywnych, jak i pasywnych. Ponadto w art. 24 ust. 3 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono ograniczenia dotyczące charakteru produktów, które mogą być stosowane bezpośrednio na jadalnych częściach upraw, a w przypadku substancji semiochemicznych pułapki i dozowniki mają zapobiegać kontaktowi z uprawą zgodnie z częścią I pkt 1.10.3 załącznika II do tego rozporządzenia. W tabeli w pozycji dotyczącej "feromonów i pozostałych substancji semiochemicznych" w pkt 4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 należy zatem usunąć warunek, zgodnie z którym feromony i pozostałe substancje semiochemiczne mają być używane tylko w pułapkach i dozownikach.
(5) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 produkty i produkty uboczne pochodzenia roślinnego mogą być używane jako nawozy w produkcji ekologicznej, ale również jako środki poprawiające właściwości gleby i odżywki na podstawie tego załącznika. Należy zatem odpowiednio doprecyzować i dostosować pozycję "produkty i produkty uboczne pochodzenia roślinnego użyte jako nawozy".
(6) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących szklarni 10 i nawozów 11 należy zmienić pozycję dotyczącą mączki mineralnej (skalnej), glinek i minerałów ilastych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 poprzez dodanie dalszych produktów. Ponadto, ponieważ mączka mineralna (skalna), glinki i minerały ilaste mogą być używane jako podłoże obojętne w produkcji skiełkowanych nasion, takie zastosowanie należy uwzględnić w tej pozycji zgodnie ze warunkami szczególnymi określonymi w części I pkt 1.3 lit. a) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(7) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących szklarni i nawozów 12 należy zezwolić na stosowanie dwutlenku węgla jako odżywki do wzbogacania wody do produkcji alg w układach zamkniętych na lądzie, a substancja ta powinna mieć jakość spożywczą w celu uniknięcia zanieczyszczenia wody. Ponadto EGTOP oceniła i wydała pozytywną opinię w sprawie stosowania dwutlenku węgla w ekologicznych uprawach szklarniowych 13 . Należy zatem dodać pozycję dotyczącą dwutlenku węgla w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165. EGTOP, "Final report on Fertilizers (VI) and Plant Protection Products (VIII)" [Sprawozdanie końcowe na temat nawozów (VI) i środków ochrony roślin (VIII)], 28 sierpnia 2023 r., https://agriculture.ec.europa.eu/document/download/a4561074-266c-40dd-881b-c27f150e3d8a_en?filename=egtop-report-fertilisers-vi-and-ppp-viii_en.pdf.
(8) Na podstawie zalecenia EGTOP dotyczącego nawozów 14 należy zezwolić na stosowanie octanu wapnia, ale wyłącznie dolistnie, na warzywach w szklarniach i na jabłoniach w celu zapobiegania niedoborom wapnia. Na podstawie tych zaleceń należy również zezwolić na stosowanie fosforanu wapnia w produkcji ekologicznej, ale wyłącznie pochodzącego z popiołu z osadów ściekowych i tylko wtedy, gdy jest on zawarty w produktach spełniających wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 15 . Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(9) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących nawozów 16 należy zezwolić na stosowanie mat z włókien roślinnych bez dodatku nawozów, środków poprawiających właściwości gleby lub innych odżywek jako podłoża obojętnego w produkcji skiełkowanych nasion zgodnie z częścią I pkt 1.3 lit. a) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848. Ponadto na podstawie przedłożonej dokumentacji należy wymagać, aby takie maty z włókien roślinnych były produkowane wyłącznie mechanicznie bez użycia dodatków lub substancji wiążących oraz aby włókno roślinne było pochodzenia ekologicznego. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(10) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących nawozów 17 należy zezwolić na stosowanie glukonianu wapnia i magnezu, pod warunkiem że jest on otrzymywany wyłącznie w wyniku fermentacji mikrobiologicznej i z uwzględnieniem ściśle określonych ograniczeń. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(11) W załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 zezwala się na stosowanie "chlorku wapnia" i "glikolu propylenowego" (materiały paszowe) oraz "dekstranu żelaza 10 %" (dodatek dietetyczny) jako paszy przeznaczonej do szczególnych potrzeb żywieniowych. Należy doprecyzować warunki i ograniczenia szczególne dotyczące tego stosowania, aby zapewnić prawidłowe zrozumienie odpowiednich pozycji. W szczególności należy odnieść się do definicji "pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych" zawartej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 18 oraz do szczególnej potrzeby żywieniowej zaspokajanej przez te substancje zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/354 19 .
(12) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących pasz 20 (21 należy zezwolić na stosowanie białek organizmów jednokomórkowych Trichoderma viride i Aspergillus oryyzae oraz produktów zawierających Bacillus subtilis bogatych w białko, stosowanych jako materiały paszowe, lecytyn stosowanych jako dodatki paszowe w paszach dla wszystkich zwierząt oraz etanolu i papainy stosowanych jako substancje pomocnicze w przetwórstwie. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(13) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2277/2003 22 zezwolono na stosowanie stearynianu wapnia jako dodatku paszowego w produkcji ekologicznej. W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 892/2010 23 wymieniono jednak stearynian wapnia wśród produktów, które nie są dodatkami paszowymi. W związku z tym w 2012 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 505/2012 24 usunięto go z wykazu dopuszczonych dodatków paszowych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 889/2008 25 . Obecnie stearynian wapnia jest objęty materiałami paszowymi wymienionymi w tabeli w części C pkt 13 nr 13.6.4 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 68/2013 26 . Należy zatem zezwolić na stosowanie stearynianu wapnia jako materiału paszowego do produkcji ekologicznej. Należy odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(14) W części B pkt 1 lit. a) załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 dodatki paszowe identyfikuje się za pomocą europejskiego numeru identyfikacyjnego dodatku do żywności (numer E). Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 27 dodatki paszowe należy identyfikować za pomocą ich grupy funkcjonalnej. W celu zachowania spójności dodatki paszowe należy również identyfikować za pomocą ich kodu grupy funkcjonalnej w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1165. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(15) W swoich zaleceniach dotyczących stosowania propionianu wapnia jako substancji konserwującej i jako paszy przeznaczonej do szczególnych potrzeb żywieniowych20 EGTOP nie zaleciła jego włączenia jako dodatku paszowego, uzasadniając, że chlorek wapnia może być stosowany do szczególnych potrzeb żywieniowych, oraz że propionianu wapnia nie należy stosować jako substancji konserwującej. Propionian wapnia wchłania się jednak wolniej niż chlorek wapnia i zapobiega działaniu drażniącemu obecnemu przy stosowaniu wyłącznie chlorku wapnia. W tabeli w części B pozycja "60" załącznika do rozporządzenia (UE) 2020/354 propionian wapnia jest wymieniony jako pasza przeznaczona do szczególnych potrzeb żywieniowych. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/415 28 propionian wapnia jest dodatkiem paszowym. Propionian wapnia należy zatem umieścić w wykazie w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 jako dopuszczony dodatek paszowy, pod warunkiem że jest on stosowany wyłącznie jako pasza przeznaczona do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(16) W swoich zaleceniach dotyczących stosowania fumaranu żelaza(II) jako paszy przeznaczonej do szczególnych potrzeb żywieniowych 29 EGTOP nie zaleciła włączenia fumaranu żelaza(II) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165, ponieważ uznała, że dekstran żelaza dopuszczony w tym rozporządzeniu wykonawczym jest najskuteczniejszym produktem w przypadku niedoboru żelaza. Dekstran żelaza i fumaran żelaza(II) nie są jednak alternatywami, natomiast obie substancje są potrzebne ze względu na ich różne stany skupienia: dekstran żelaza jest płynem, a fumaran żelaza(II) - ciałem stałym. Fumaran żelaza(II) należy zatem wymienić jako dodatek paszowy w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(17) Dodatki do żywności i substancje pomocnicze w przetwórstwie stosowane w produkcji przetworzonej żywności ekologicznej wymieniono odpowiednio w dwóch oddzielnych sekcjach części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165. Stosowanie produktu jako dodatku do żywności lub substancji pomocniczej w przetwórstwie należy określać zgodnie z definicjami dodatku do żywności i substancji pomocniczej w przetwórstwie zawartymi w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 30 . W zależności od ich funkcji technologicznej w produkcie końcowym niektóre produkty sklasyfikowane jako substancje pomocnicze w przetwórstwie należy natomiast klasyfikować jako dodatki do żywności, a niektóre pozostałe produkty należy klasyfikować jako dodatki do żywności i jako substancje pomocnicze w przetwórstwie żywności zgodnie z ich zastosowaniem. W celu zapewnienia jasności wykazy dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności należy zatem połączyć w jeden wykaz w części A sekcje A1 i A2 załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 oraz ustanowić dalsze warunki szczególne dotyczące substancji pomocniczych w przetwórstwie, które mogą być również stosowane jako dodatki do żywności.
(18) W tym połączonym wykazie należy skreślić warunek szczególny, zgodnie z którym dodatku "węglan wapnia" nie można stosować do barwienia lub wzbogacania w wapń, ponieważ przepisy przewidziane w części IV pkt 2.2.2 lit. c), d) i f) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 już zawierają ten warunek.
(19) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących żywności 31 ocet buforowany należy włączyć jako dodatek do żywności do wykazu dopuszczonych dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(20) W wykazie dopuszczonych dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 najwyższe dopuszczalne poziomy azotynu sodu i azotanu potasu należy wyrazić w postaci jonu azotynowego i jonu azotanowego, zgodnie z wartościami dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ustanowionymi przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności 32 . W tym celu należy zastosować współczynnik konwersji między azotynem sodu a jonem azotynowym wynoszący 0,67 oraz współczynnik konwersji między azotanem sodu i jonem azotanowym wynoszący 0,73.
(21) W części A sekcja A1 załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 guma gellan jest wymieniona jako dopuszczony dodatek do żywności, który ma być produkowany zgodnie z zasadami produkcji ekologicznej od dnia 1 stycznia 2026 r. Produkcja gumy gellan zależy od utrzymania specyficznych i spójnych cech jakościowych surowca dla mikroorganizmu. Prowadzone dotychczas próby produkcji gumy gellan z wykorzystaniem ekologicznych surowców rolnych zakończyły się niepowodzeniem. Guma gellan jest stosowana jako dodatek w ekologicznej żywności przetworzonej. Aby uniknąć zakłóceń w produkcji ekologicznej żywności przetworzonej, stosowanie nieekologicznej gumy gellan w produkcji ekologicznej powinno być nadal dopuszczone. Należy to odzwierciedlić w pozycji dotyczącej gumy gellan w połączonym wykazie dopuszczonych dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(22) W części A sekcja A1 załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 zezwala się na stosowanie kwasu solnego, nadtlenku wodoru i wodorotlenku amonu do produkcji żelatyny, pod warunkiem że produkcja żelatyny jest zgodna z przepisami dotyczącymi produkcji żelatyny ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 33 . Nie ma potrzeby przypominać tego warunku szczególnego w wykazie dopuszczonych dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(23) W swoich zaleceniach dotyczących odżywek 34 drożdżowych EGTOP potwierdziła, że odżywki odpowiadające minerałom, witaminom i aminokwasom są niezbędnymi aktywatorami fermentacji wspierającymi produkcję drożdży. EGTOP stwierdziła jednak, że stosowanie syntetycznych odżywek nie jest zgodne z zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym EGTOP zaleciła zezwolenie na stosowanie odżywek pochodzących wyłącznie z ekstraktu drożdżowego lub z autolizatu w celu wsparcia produkcji drożdży w ograniczonej ilości do 5 % danego podłoża w przeliczeniu na suchą masę. Aktywatory fermentacji składające się z odżywek z ekstraktu drożdżowego lub autolizatu należy zatem wymienić w części C załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 jako dopuszczone produkty w granicach 5 % podłoża.
(24) Zgodnie z częścią VI pkt 3.4 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 państwo członkowskie przedłożyło dokumentację dotyczącą zezwolenia na stosowanie drożdży i bakterii kwasu mlekowego jako regulatorów kwasowości w ekologicznej produkcji wina. Zgodnie z częścią D załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 drożdże do produkcji wina i bakterie kwasu mlekowego są dopuszczone jako czynniki fermentacji. Te czynniki fermentacji wykazują również właściwości regulujące kwasowość. Ponieważ te czynniki fermentacji stanowią odpowiednie alternatywy dla innych regulatorów kwasowości już dopuszczonych w ekologicznej produkcji wina, należy zezwolić na stosowanie ich jako regulatorów kwasowości, a część D załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 należy odpowiednio zmienić.
(25) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących środków ochrony roślin 35 należy zezwolić na stosowanie w produkcji ekologicznej w państwach trzecich etylenu do indukcji kwitnienia ananasów oraz stosowanie w uprawach ekologicznych mikroorganizmów, które nie pochodzą od organizmów zmodyfikowanych genetycznie, jako substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin. Należy zatem włączyć te substancje oraz warunki i ograniczenia szczególne ich stosowania do załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(26) Substancja podstawowa "wodorometakrzemian magnezu minerał krzemianowy (Talk E553b)" jest wymieniona w tabeli w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165. Warunek szczególny wskazany w kolumnie "Warunki i ograniczenia szczególne" nie stanowi jednak dodatkowego ograniczenia stosowania tej substancji podstawowej. W związku z tym błąd ten należy poprawić.
(27) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.973 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/973 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 zezwalającego na stosowanie niektórych produktów i substancji w produkcji ekologicznej oraz ustanawiającego ich wykazy |
| Data aktu: | 23/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 15/06/2025 |