uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3 i art. 6,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności art. 35 ust. 1 i ust. 10,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 100 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 właściwe organy przeprowadzają w miarę potrzeb, jednak co najmniej raz do roku, nadzorcze testy warunków skrajnych w instytucjach, które nadzorują, w celu ułatwienia przeglądu i oceny nadzorczej prowadzonych zgodnie z art. 97 dyrektywy 2013/36/UE.
(2) W odniesieniu do istotnych instytucji kredytowych wyłączne kompetencje w zakresie przeprowadzania przeglądu i oceny nadzorczej - w tym w stosownych przypadkach w koordynacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego - oraz nadzorczych testów warunków skrajnych posiada Europejski Bank Centralny (EBC).
(3) EBC przeprowadza różne rodzaje nadzorczych testów warunków skrajnych, w tym kompleksowe testy warunków skrajnych dotyczące wypłacalności i ukierunkowane tematyczne testy warunków skrajnych. Rodzaj testu warunków skrajnych i panujące w danym czasie warunki ekonomiczne należą do czynników determinujących informacje potrzebne EBC od odpowiednich istotnych nadzorowanych podmiotów w celu przeprowadzenia danego rodzaju nadzorczego testu warunków skrajnych.
(4) EBC potrzebuje pewnych informacji od istotnych nadzorowanych podmiotów w celu skutecznego przeprowadzania nadzorczych testów warunków skrajnych. W związku z tym przed rozpoczęciem każdego nadzorczego testu warunków skrajnych EBC powinien określić wymagane informacje oraz ich formę, instrukcje i terminy przekazywania danych istotne dla tego testu warunków skrajnych, a także powiadomić o tym odpowiednie istotne nadzorowane podmioty.
(5) Zgodnie z art. 35 ust. 1 i 10 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) EBC może określić kryteria, zgodnie z którymi decyzja nadzorcza EBC może zostać przekazana drogą elektroniczną lub przy użyciu innych podobnych środków komunikacji.
(6) Do celów przeprowadzania nadzorczych testów warunków skrajnych EBC powinien określić sposób powiadamiania istotnych nadzorowanych podmiotów o swoich decyzjach nadzorczych dotyczących wymaganych informacji oraz formy, instrukcji i sprawozdawczych terminów przekazywania danych.
(7) Biorąc pod uwagę, że EBC ma przeprowadzić nadzorczy test warunków skrajnych na początku 2025 r., konieczne jest, aby niniejsza decyzja weszła w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.94 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/1 (2025/94) ustanawiająca kryteria powiadamiania o decyzjach nadzorczych do celów nadzorczych testów warunków skrajnych |
| Data aktu: | 10/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/01/2025 |