Decyzja 2025/904 dotycząca zmiany decyzji 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/904
z dnia 13 maja 2025 r.
dotycząca zmiany decyzji 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/145/WPZiB 1 .

(2) Rada uznała, że między rządem Federacji Rosyjskiej a wiodącymi przedsiębiorcami działającymi w Rosji istnieje stosunek wzajemnych korzyści i wzajemnego wsparcia. W szczególności rząd Federacji Rosyjskiej systematycznie umożliwiał wiodącym rosyjskim przedsiębiorcom gromadzenie majątku poprzez wykorzystywanie zasobów naturalnych i innych zasobów publicznych. W takim systemie poparcie polityczne i uprzywilejowany dostęp do zasobów państwowych zostało udzielone wiodącym przedsiębiorcom w zamian za ich lojalność i ścisłe dostosowanie ich działań do interesów reżimu, co miało kluczowe znaczenie dla ich sukcesu ekonomicznego. Decyzje Rady wobec niektórych wiodących przedsiębiorców opierały się między innymi na ocenie znaczenia ich działalności dla rosyjskiej gospodarki oraz mając na uwadze ich pozycję mającą odzwierciedlenie w statusie społeczno-gospodarczym, zajmowaną przy pierwszym umieszczeniu w wykazie.

(3) Rada uznała, że od nałożenia przez Unię środków ograniczających w odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie relacje wiodących przedsiębiorców działających w Rosji i rządu Federacji Rosyjskiej nadal charakteryzują obopólne korzyści. Korzyści te wynikają w szczególności z decyzji rządu Federacji Rosyjskiej mających łagodzić skutki tych środków ograniczających wobec osób fizycznych i podmiotów umieszczonych w wykazie. Decyzje te obejmują przepisy, które umożliwiają takim osobom fizycznym i podmiotom zacieranie odpowiednich struktur własności, co skutecznie chroni ich aktywa i interesy oraz dodatkowo świadczy o trwałej współzależności między wiodącymi przedsiębiorcami a rządem Federacji Rosyjskiej. Ponadto dostęp do rejestrów przedsiębiorstw staje się coraz bardziej ograniczony, co utrudnia uzyskanie wiarygodnych informacji na temat udziałów w przedsiębiorstwach i działalności gospodarczej w Rosji. Wobec braku uprawnień do prowadzenia dochodzeń w Rosji ocena organów Unii opiera się na publicznie dostępnych źródłach informacji. W tych szczególnych okolicznościach Rada ma coraz większe trudności z uzyskaniem konkretnych dowodów i obiektywnych informacji na temat znaczenia ekonomicznego, udziałów kapitałowych, działalności gospodarczej i pozycji zawodowej lub społeczno-gospodarczej osób uznanych przez Radę za wiodących przedsiębiorców od lutego 2022 r. W przypadkach, w których przepisy rosyjskie zezwalają na ukrywanie lub zatajanie informacji zawartych w krajowych publicznych rejestrach lub bazach danych, a także umieszczanie w nich informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd, za dokładne należy uznać ostatnie dostępne informacje pochodzące sprzed dnia 24 lutego 2022 r., chyba że dostępne są bardziej aktualne i wiarygodne informacje.

(4) Rada zauważyła również, że niektórzy wiodący przedsiębiorcy regularnie stosują praktykę przenoszenia udziałów lub rezygnacji z pełnienia funkcji kierowniczych, często w celu ukrycia swoich aktywów lub obejścia unijnych środków ograniczających, przy jednoczesnym utrzymaniu kontroli nad dostępnymi zasobami. Dlatego Rada uważa, że w stosownych przypadkach w wykazie należy umieścić osoby, które uczestniczyły w przeniesieniu własności lub kontroli interesów gospodarczych lub korzyści ekonomicznych z interesów gospodarczych wiodących przedsiębiorców działających w Rosji, lub umożliwiały takie przeniesienie własności, kontroli lub korzyści ekonomicznych, zarówno w celu uniknięcia ryzyka osłabienia skuteczności unijnych środków ograniczających, jak i w celu zwiększeniu presji na rząd Federacji Rosyjskiej, aby zakończył jej wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie.

(5) Ponadto należy również przyjąć domniemanie, że zmiany w strukturach własności lub na stanowiskach dotyczące wiodących przedsiębiorców po umieszczeniu ich w wykazie po raz pierwszy nie mają wpływu na ich pozycję społeczno-gospodarczą wykazaną przy pierwszym umieszczeniu w wykazie. Należy również przyjąć domniemanie, że przeniesienia własności, które miały miejsce w dniu 24 lutego 2022 r. lub po tym dniu, z bezpośrednim lub pośrednim udziałem wiodących przedsiębiorców, ułatwiły zatajenie własności lub kontrolowania udziałów, a tym samym znacząco osłabiły skuteczność unijnych środków ograniczających.

(6) W związku z tym uzasadnione jest utrzymanie w wykazie wiodących przedsiębiorców na podstawie kryteriów określonych w art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g) decyzji 2014/145/WPZiB, chyba że stwierdzenia dotyczące przeniesienia udziałów, rezygnacji z pełnienia funkcji lub podobnych działań są poparte najnowszymi i wiarygodnymi informacjami, które można racjonalnie uznać za wystarczające do stwierdzenia, że sytuacja danych osób umieszczonych w wykazie istotnie się zmieniła, w taki sposób, że osoby te przestały spełniać odpowiednie kryteria. Taką zmianą sytuacji mógłby być na przykład fakt, że dane osoby nie mogą być już uznawane za ważne i wpływowe w świetle, w szczególności, ich pozycji zawodowej, znaczenia ich działalności gospodarczej, wielkości posiadanego kapitału lub funkcji, jakie pełnią w jednym lub większej liczbie przedsiębiorstw, lub w jednym lub większej liczbie stowarzyszeń przedsiębiorców, w ramach których prowadzą oni działalność. Rada powinna również brać pod uwagę, w stosownych przypadkach, czy dana osoba wyraźnie potępiła rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, będącą jawnym pogwałceniem Karty Narodów Zjednoczonych, oraz działania i politykę, które podważają integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażają.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/145/WPZiB,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2014/145/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"j) osoby fizyczne, które uczestniczyły w przeniesieniu własności lub kontroli interesów gospodarczych lub korzyści ekonomicznych z interesów gospodarczych wiodących przedsiębiorców, którzy są objęci unijnymi środkami ograniczającymi zgodnie z kryterium określonym w lit. e) niniejszego ustępu oraz umieszczeni w wykazie w załączniku do niniejszej decyzji, lub które umożliwiały takie przeniesienie własności, kontroli lub korzyści ekonomicznych, tym samym znacząco osłabiając skuteczność tych środków, z wyjątkiem przeniesień wyraźnie dozwolonych na podstawie odstępstw i wyłączeń określonych w niniejszej decyzji, decyzji 2014/512/WPZiB lub rozporządzeń (UE) nr 269/2014 lub (UE) nr 833/2014.";

2)
w art. 2 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"m) osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy, które uczestniczyły w przeniesieniu własności lub kontroli interesów gospodarczych lub korzyści ekonomicznych z interesów gospodarczych wiodących przedsiębiorców, którzy są objęci unijnymi środkami ograniczającymi zgodnie z kryterium określonym w lit. g) niniejszego ustępu oraz umieszczeni w wykazie w załączniku do niniejszej decyzji, lub które umożliwiały takie przeniesienie własności, kontroli lub korzyści ekonomicznych, z wyjątkiem przeniesień wyraźnie dozwolonych na podstawie odstępstw i wyłączeń określonych w niniejszej decyzji, decyzji 2014/512/WPZiB lub rozporządzeń (UE) nr 269/2014 lub (UE) nr 833/2014.";

3)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 2b

Wiodących przedsiębiorców działających w Rosji, umieszczonych w wykazie w załączniku zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g), którzy twierdzą, że przenieśli własność lub kontrolę swoich interesów gospodarczych lub korzyści ekonomiczne ze swoich interesów gospodarczych w dniu 24 lutego 2022 r. lub po tym dniu, nadal uznaje się za wiodących przedsiębiorców i pozostawia się ich w wykazie zamieszczonym w załączniku, chyba że z wystarczających najnowszych i wiarygodnych informacji wynika, że nie spełniają już oni kryteriów określonych w art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g).".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2025 r.
1 Decyzja Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L 78 z 17.3.2014, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/145(1)/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.904

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/904 dotycząca zmiany decyzji 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi
Data aktu: 13/05/2025
Data ogłoszenia: 14/05/2025
Data wejścia w życie: 15/05/2025