uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 7,
(1) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1982 (EBC/2022/34) 2 właściwe organy mogą korzystać z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) na potrzeby współpracy z ESBC i ze sobą nawzajem w celu wykonywania swoich zadań w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, ustanowionego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(2) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) 3 właściwe organy mają obowiązek korzystania z określonych usług ESBC oraz mogą korzystać z innych usług ESBC, na warunkach określonych w tej decyzji.
(3) Decyzja (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) ma zastosowanie do usług ESBC wskazanych w wyczerpującym wykazie zawartym w załączniku I i załączniku II do tej decyzji. W szczególności załącznik I określa usługi ESBC, które wszystkie organy właściwe mają obowiązek wykorzystywać w ramach wykonywania swoich zadań w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, natomiast załącznik II określa usługi ESBC, które organy właściwe mogą wykorzystywać na zasadzie dobrowolności w ramach wykonywania swoich zadań w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym.
(4) Usługi ESBC są świadczone bankom centralnym ESBC w celu wspierania realizacji ich zadań. Usługi statystyczne ESBC są opracowywane, obsługiwane i utrzymywane przez jeden lub większą liczbę banków centralnych należących do ESBC i kierowane przez Komitet ds. Statystyki ESBC.
(5) Projekt dotyczący wykonywania zadań operacyjnych w zakresie zintegrowanego słownika sprawozdawczego banków (Banks' Integrated Reporting Dictionary Operational Tasks Project, BIRD OT) jest usługą statystyczną ESBC obejmującą zintegrowany i zharmonizowany model danych i słownik sprawozdawczy, której celem jest znaczące podniesienie jakości, spójności i dokładności danych przekazywanych bankom centralnym w ramach sprawozdawczości statystycznej. Realizacja projektu BIRD OT wzmocni współpracę w obszarze sprawozdawczości regulacyjnej, ponieważ wszystkie podmioty sprawozdające i podmioty nadzorowane korzystające z projektu BIRD OT będą stosowały jednolity model danych i słownik sprawozdawczy. Projekt BIRD OT będzie zatem również użyteczny dla wszystkich właściwych organów, którym przedkładane są sprawozdania obejmujące dane nadzorcze.
(6) Aby zapewnić sprawne, skuteczne i spójne funkcjonowanie SSM, praktyczne zasady współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi w ramach SSM powinny obejmować zasady nakładające obowiązek korzystania przez te właściwe organy z projektu BIRD OT w celu wykonywania ich zadań wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(7) Decyzja (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.873 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/13 (2025/873) zmieniająca decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1981 w sprawie korzystania z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych przez właściwe organy (EBC/2022/33) |
| Data aktu: | 24/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/06/2025 |