Decyzja 2025/860 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami w odniesieniu do pewnych zmian do tej konwencji i do załącznika III do niej oraz do regulaminu wewnętrznego Konferencji Stron konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2025/860
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami w odniesieniu do pewnych zmian do tej konwencji i do załącznika III do niej oraz do regulaminu wewnętrznego Konferencji Stron konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja rotterdamska w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 1  (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w dniu 24 lutego 2004 r. i została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady 2006/730/WE 2 .

(2) Zgodnie z art. 7 konwencji Konferencja Stron konwencji (zwana dalej "Konferencją Stron") jest uprawniona do podejmowania decyzji o umieszczeniu substancji chemicznych w załączniku III do konwencji (zwanym dalej "załącznikiem III").

(3) Podczas dwunastego posiedzenia Konferencja Stron ma przyjąć decyzje dotyczące umieszczenia w załączniku III kolejnych substancji chemicznych, tj. acetochloru, karbosulfanu, chlorpiryfosu, azbestu chryzotylowego, fentionu (postaci ultraniskoobjętościowe (ULV) o zawartości równej 640 g substancji czynnej/l lub większej), iprodionu, postaci płynnych (koncentrat emulgujący i koncentrat rozpuszczalny) o zawartości dichlorku parakwatu równej 276 g/l lub większej, odpowiadającej zawartości jonów parakwatowych równej 200 g/l lub większej, rtęci, bromku metylu oraz parakwatu.

(4) Aby promować wspólną odpowiedzialność i współpracę Stron konwencji w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w celu ochrony zdrowia ludzi i środowiska przed potencjalną szkodą oraz w celu przyczyniania się do racjonalnego ekologicznie wykorzystywania tych substancji chemicznych, konieczne jest umieszczenie w załączniku III kolejnych substancji chemicznych, w przypadku których stwierdzono, że spełniają wszystkie odpowiednie kryteria. Należy zatem poprzeć umieszczenie w załączniku III acetochloru, karbosulfanu, chlorpiryfosu, azbestu chryzotylowego, fentionu (postaci ultraniskoobjętościowe (ULV) o zawartości równej 640 g substancji czynnej/l lub większej), iprodionu, postaci płynnych (koncentrat emulgujący i koncentrat rozpuszczalny) o zawartości dichlorku parakwatu równej 276 g/l lub większej, odpowiadającej zawartości jonów parakwatowych wynoszącej 200 g/l lub większej, rtęci, bromku metylu oraz parakwatu.

(5) Zgodnie z regulaminem wewnętrznym Konferencji Stron każdy punkt porządku obrad zwyczajnego posiedzenia Konferencji Stron, którego rozpatrywanie nie zostało zakończone na posiedzeniu, powinien zostać automatycznie włączony do wstępnego porządku obrad następnego posiedzenia zwyczajnego, chyba że Konferencja Stron postanowi inaczej. Jedna ze Stron konwencji wskazała, że dąży do zmiany regulaminu wewnętrznego Konferencji Stron, aby uniknąć sytuacji, gdy dyskusje dotyczące umieszczenia kolejnych substancji chemicznych w załączniku III, które nie zakończyły się na danym posiedzeniu, zostają automatycznie włączone do porządku obrad następnego posiedzenia Konferencji Stron.

(6) Proponowana przez szereg Stron konwencji zmiana art. 16 konwencji dotyczącego pomocy technicznej - przewidująca rozszerzenie zakresu stosowania poprzez uwzględnienie również pomocy finansowej, w szczególności pomocy udzielanej przez Fundusz Powierniczy Funduszu na rzecz Globalnego Środowiska (GEF) oraz pomocy finansowej udzielanej przez Strony, w celu wsparcia w szczególności krajów rozwijających się - nie wydaje się konieczna, ponieważ wszystkie Strony konwencji powinny wdrożyć zintegrowane podejście do finansowania i już obecnie GEF odnosi się do aspektów konwencji, a Strony mogą wnosić wkłady do dobrowolnego funduszu powierniczego konwencji, aby wspierać świadczenie pomocy technicznej na rzecz Stron będących krajami rozwijającymi się.

(7) Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron, ponieważ podjęte tam decyzje będą wiążące dla Unii lub będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami (zwanej dalej "Konferencją Stron"), polega na poparciu przyjęcia zmian do załącznika III do konwencji w odniesieniu do uwzględnienia acetochloru, karbosulfanu, chlorpiryfosu, azbestu chryzotylowego, fentionu (postaci ultraniskoobjętościowe (ULV) o zawartości równej 640 g substancji czynnej/l lub większej), iprodionu, postaci płynnych (koncentrat emulgujący i koncentrat rozpuszczalny) o zawartości dichlorku parakwatu równej 276 g/l lub większej, odpowiadającej zawartości jonów parakwatowych wynoszącej 200 g/l lub większej, rtęci, bromku metylu oraz parakwatu.

Artykuł  2

Jeżeli Strona konwencji zaproponuje zmianę pkt 16 regulaminu wewnętrznego Konferencji Stron w taki sposób, aby punkt porządku obrad, którego rozpatrywanie nie zostało zakończone na zwykłym posiedzeniu Konferencji Stron, nie był automatycznie włączany do wstępnego porządku obrad następnego posiedzenia zwyczajnego, o ile Konferencja Stron nie postanowi inaczej, stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii, polega na nieudzieleniu poparcia takiej zmianie.

Artykuł  3

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron, przewiduje nieudzielenie poparcia propozycji zmiany art. 16 konwencji dotyczącego pomocy technicznej poprzez dodanie odniesienia do Funduszu Powierniczego Funduszu na rzecz Globalnego Środowiska oraz do wsparcia finansowego udzielanego przez Strony.

Artykuł  4

W zależności od przebiegu dwunastego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić drobne zmiany stanowiska, o którym mowa w art. 1, 2 i 3, podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności wydawania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2025 r.
1 Dz.U. L 63 z 6.3.2003, s. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/2003/106/oj.
2 Decyzja Rady 2006/730/WE z dnia 25 września 2006 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami (Dz.U. L 299 z 28.10.2006, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2006/730/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60, http://data.europa.eu/eli/reg/2012/649/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.860

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/860 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Konferencji Stron Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami w odniesieniu do pewnych zmian do tej konwencji i do załącznika III do niej oraz do regulaminu wewnętrznego Konferencji Stron konwencji
Data aktu: 14/04/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025