uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1213/2008 2 ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program kontroli obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten był kontynuowany na podstawie kolejnych rozporządzeń, z których ostatnim jest rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/989 3 .
(2) Do głównych składników diety zalicza się w Unii od trzydziestu do czterdziestu produktów. Ponieważ w okresach trzyletnich obserwuje się istotne zmiany w stosowaniu pestycydów, pestycydy w tych produktach należy monitorować w serii trzyletnich cyklów, aby umożliwić ocenę zarówno narażenia konsumenta, jak i ocenę stosowania przepisów Unii.
(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował sprawozdanie naukowe na temat oceny projektu programu monitorowania pestycydów 4 . Urząd stwierdził, że wskaźnik przekraczania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie powyżej 1 % można oszacować z marginesem błędu wynoszącym 0,75 %, wybierając 683 próbki dla co najmniej 32 różnych produktów. Pobieranie próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie proporcjonalnie do liczby ludności, przy czym dla danego produktu na rok należy pobrać co najmniej 12 próbek.
(4) Uwzględniono wyniki analityczne poprzednich unijnych urzędowych programów kontroli, aby zapewnić reprezentatywność zakresu pestycydów objętych programem kontroli dla stosowanych pestycydów.
(5) Aby zapewnić zharmonizowane przedkładanie przez państwa członkowskie informacji dotyczących wyników analizy pozostałości pestycydów, co umożliwi Urzędowi uzyskanie porównywalnych wyników, państwa członkowskie powinny stosować uzgodnione wytyczne, takie jak standard opisu próbek wersja 2 oraz wytyczne w sprawie sprawozdawczości z monitorowania substancji chemicznych.
(6) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE 5 , która zawiera metody i procedury pobierania próbek zalecane przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.
(7) Zgodnie z opracowanym przez Dyrekcję Generalną Komisji ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności dokumentem roboczym w sprawie sumowania indywidualnych LOQ w przypadku skomplikowanych definicji pozostałości 6 jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity lub produkty rozpadu lub reakcji, informacje dotyczące tych związków chemicznych należy podać oddzielnie, o ile są mierzone osobno.
(8) Należy ocenić, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla niemowląt i małych dzieci przewidziane w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2016/127 7 i (UE) 2016/128 8 i dyrektywie Komisji 2006/125/WE 9 .
(9) Z uwagi na to, że być może nie wszystkie państwa członkowskie dysponują wymaganymi zwalidowanymi metodami analitycznymi, w przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie powinny mieć możliwość wypełnienia swoich obowiązków w zakresie analizy poprzez przekazanie próbek do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganym i zwalidowanymi metodami.
(10) Aby zapewnić Urzędowi terminową ocenę i zestawienie zgłoszonych wyników, państwa członkowskie powinny przedkładać do dnia 31 sierpnia każdego roku informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.
(11) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych nakładaniem się na siebie kolejnych wieloletnich programów należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/989. Powinno ono jednak mieć nadal zastosowanie w odniesieniu do próbek badanych w 2025 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.854 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/854 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2026, 2027 i 2028, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2024/989 |
| Data aktu: | 07/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026 |