uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem 1 , w szczególności jego art. 63 ust. 10,
(1) Aby zapewnić pełną skuteczność prawa do przedstawienia swojego stanowiska, zagwarantowanego w art. 63 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/2631, osoba objęta dochodzeniem prowadzonym przez ESMA w związku z możliwością popełnienia przez nią jednego z naruszeń wymienionych w art. 60 ust. 1 tego rozporządzenia, powinna mieć prawo do przedstawienia pisemnych uwag w rozsądnym terminie nie krótszym niż cztery tygodnie, zanim urzędnik dochodzeniowy przedstawi swoje ustalenia ESMA. Osoba ta powinna mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika.
(2) ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, ESMA powinien, przed przyjęciem ostatecznej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej, zapewnić tej osobie możliwość przedstawienia dalszych pisemnych uwag.
(3) Art. 61 rozporządzenia (UE) 2023/2631 zobowiązuje ESMA do nakładania okresowych kar pieniężnych, między innymi w przypadku gdy osoba objęta dochodzeniem odmawia poddania się takiemu dochodzeniu lub udzielenia informacji wymaganych przez ESMA. Aby w pełni zagwarantować takim osobom prawo do obrony, przed nałożeniem takiej okresowej kary pieniężnej ESMA powinien zapewnić takiej osobie możliwość przedstawienia pisemnych uwag na temat przedmiotu dochodzenia lub na temat tego, czy okresowa kara pieniężna jest odpowiednia w danej sprawie.
(4) Prawo do obrony należy rozpatrzyć w zestawieniu z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2631, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do obrony nie powinno stanowić przeszkody dla zastosowania przez ESMA pilnych środków. W takim przypadku aby zapobiec istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego, ESMA powinien móc przyjąć decyzję tymczasową, bez zapewnienia osobie objętej dochodzeniem możliwości przedstawienia uwag. ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia jej stanowiska jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej.
(5) Uprawnienie ESMA do nakładania okresowych kar pieniężnych powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony, przy czym kar nie należy nakładać na okres dłuższy niż jest to konieczne. W przypadku gdy ESMA podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, dana osoba powinna mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska, a kara pieniężna powinna przestać obowiązywać z chwilą, gdy osoba ta zastosuje się do decyzji ESMA, która jest do niej skierowana.
(6) Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem albo od urzędnika dochodzeniowego, albo od ESMA, osobie tej powinno zatem przysługiwać prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Wykorzystanie dokumentów zawartych w aktach sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie na potrzeby postępowań sądowych lub administracyjnych mających związek z naruszeniami rozporządzenia (UE) 2023/2631.
(7) Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny być wykonywane w rozsądnym terminie, a zatem powinny przysługiwać z zastrzeżeniem terminu przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów.
(8) Aby zapewnić właściwe zdeponowanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, ESMA powinien deponować kwoty otrzymane z tytułu tych grzywien i okresowych kar pieniężnych na oprocentowanych rachunkach otwartych każdorazowo wyłącznie na potrzeby pojedynczej grzywny lub okresowej kary pieniężnej. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.754 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/754 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych na kontrolerów zewnętrznych |
| Data aktu: | 16/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 14/08/2025 |