Rozporządzenie delegowane 2025/70 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/70
z dnia 21 listopada 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2, art. 13 ust. 1 akapit drugi oraz art. 15 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas realizacji programów informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych stało się oczywiste, że organy sektora rolno-spożywczego, którym dane państwo członkowskie powierzyło jasno określoną misję publiczną, polegającą na dostarczaniu informacji i promowaniu produktów rolnych, uznaje się za reprezentatywne dla sektorów objętych programem. W związku z tym nie jest już konieczny art. 1 ust. 1 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1829 2 , który zobowiązuje organy sektora rolno-spożywczego do wykazania swojej reprezentatywności dla sektorów za pomocą środków innych niż powierzenie im jasno określonej misji publicznej polegającej na dostarczaniu informacji na temat produktów rolnych i ich promowaniu, zgodnie z wymogami art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.

(2) Warunki, na jakich organizacje inicjujące mogą składać wnioski dotyczące programu informacyjnego i promocyjnego dotyczącego produktów rolnych, powinny zachęcać organizacje inicjujące do uczestnictwa. Warunki te powinny również zapewniać, aby organizacje inicjujące nie otrzymywały wsparcia na więcej niż dwa programy informacyjne i promocyjne dotyczące tego samego produktu lub systemu, realizowane kolejno lub równolegle na terytorium tego samego kraju docelowego lub na jego części. W tym celu należy zmienić zasadę zakazującą organizacji przyjęcia wsparcia na rzecz tego samego programu informacyjnego i promocyjnego, realizowanego na tym samym rynku geograficznym, w ramach więcej niż dwóch następujących po sobie programów, zawartą w art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829.

(3) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas realizacji programów informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych należy zaostrzyć warunki mające na celu zapobieganie konfliktom interesów. Z tego względu należy na organizacje inicjujące nałożyć wymóg zapewnienia braku konfliktu interesów podczas przygotowywania wniosków przedkładanych do oceny zgodnie z art. 11 i 17 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, jak również podczas realizacji programu.

(4) Ponadto w celu skuteczniejszego zapobiegania konfliktom interesów, warunki regulujące konkurencyjne procedury przy wyborze organów odpowiedzialnych za realizację programów powinny nakładać na organizacje inicjujące wymóg informowania państw członkowskich o środkach przyjętych w celu dalszego wzmocnienia bezstronnego i obiektywnego wyboru organów odpowiedzialnych za realizację programów prostych.

(5) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829 dotacje mają mieć formę zwrotu kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych przez organizację inicjującą. W celu uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z zarządzaniem finansami programów, w artykule tym należy wprowadzić alternatywną metodę obliczania kosztów kwalifikowalnych w oparciu o kwoty ustalone w formie płatności ryczałtowych.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/1829,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1829 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 uchyla się lit. d);
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Z wyjątkiem programów realizowanych w celu przywrócenia normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów, organizacja inicjująca nie otrzymuje wsparcia na więcej niż dwa programy informacyjne i promocyjne dotyczące tego samego produktu lub systemu, realizowane równolegle lub kolejno na terytorium tego samego kraju docelowego lub na jego części. Po otrzymaniu wsparcia dla dwóch programów informacyjnych i promocyjnych realizowanych równolegle lub kolejno w odniesieniu do tego samego produktu lub systemu organizacja inicjująca może otrzymać wsparcie na programy informacyjne i promocyjne tylko wówczas, gdy spełnione są następujące dwa warunki:

(i) organizacja inicjująca składa wniosek dotyczący nowego programu po zakończeniu realizacji poprzednich programów; oraz

(ii) data rozpoczęcia realizacji nowego programu przypada co najmniej 12 miesięcy po zakończeniu realizacji poprzednich programów.

Do celów akapitu pierwszego dwa programy informacyjne i promocyjne są realizowane równolegle, gdy okresy ich realizacji pokrywają się całkowicie lub częściowo, a są realizowane kolejno, gdy realizacja drugiego programu rozpoczęła się wcześniej niż 12 miesięcy po zakończeniu realizacji pierwszego programu.";

c)
dodaje się ust. 5:

"5. Organizacja inicjująca zapewnia brak konfliktu interesów podczas przygotowywania wniosków przedkładanych do oceny zgodnie z art. 11 i 17 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, jak również podczas realizacji programu.";

2)
art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organizacje inicjujące muszą wybrać organy odpowiedzialne za realizację programów prostych, zapewniając najlepszy stosunek jakości do ceny oraz brak konfliktu interesów. Dokonując tego wyboru, organizacje inicjujące muszą podjąć wszelkie środki, w tym podczas przygotowywania wniosku, w celu niedopuszczenia do sytuacji zagrażającej - z przyczyn związanych z interesem gospodarczym, przynależnością polityczną lub narodową, więzami rodzinnymi lub emocjonalnymi lub jakimikolwiek innymi wspólnymi interesami - bezstronnej i obiektywnej realizacji programu.

Przed zawarciem umów dotyczących realizacji programów prostych, organizacje inicjujące informują państwa członkowskie o środkach przyjętych, w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania środków finansowych, przy wyborze organów odpowiedzialnych za realizację programów prostych oraz braku konfliktu interesów.";

3)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu kryteria wskazane w lit. a) i d) tego akapitu nie mają zastosowania do płatności ryczałtowych.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu kryteria wskazane w lit. b), c), e) i f) tego akapitu mają zastosowanie do płatności ryczałtowych do celów oceny wniosków zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.";

b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W zaproszeniu do składania wniosków, o którym mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, określa się formę dotacji uznawanej za kwalifikującą się do finansowania przez Unię spośród następujących:

a) zwrot kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych przez beneficjenta w trakcie realizacji programu, z wyjątkiem kosztów związanych ze sprawozdaniami końcowymi i oceną, a także zwrot kwalifikowalnych kosztów pośrednich, o których mowa w ust. 3;

b) płatności ryczałtowe.

5. Organizacja inicjująca określa kwoty dotacji, o których mowa w ust. 4 lit. b), w jeden z następujących sposobów:

a) za pomocą rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o:

(i) dane statystyczne, inne obiektywne informacje lub ocenę ekspercką;

(ii) zweryfikowane dane historyczne poszczególnych beneficjentów; lub

(iii) zastosowanie zwyczajowej praktyki księgowania wydatków przez poszczególnych beneficjentów;

b) zgodnie z zasadami stosowania odpowiednich płatności ryczałtowych mających zastosowanie w ramach polityk Unii w odniesieniu do podobnych działań;

c) zgodnie z zasadami stosowania odpowiednich płatności ryczałtowych stosowanych w ramach systemów dotacji finansowanych w całości przez państwo członkowskie w odniesieniu do podobnych działań.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2024 r.

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1144/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/1829/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.70

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/70 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych
Data aktu: 21/11/2024
Data ogłoszenia: 24/01/2025
Data wejścia w życie: 31/01/2025