Zalecenie 2025/683 w sprawie koordynacji krajowych wykazów kontrolnych

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2025/683
z dnia 8 kwietnia 2025 r.
w sprawie koordynacji krajowych wykazów kontrolnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 1  z dnia 20 maja 2021 r. ("rozporządzenie") ustanawia unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania. Wspólny system kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania ustanowiony tym rozporządzeniem zapewnia zgodność z międzynarodowymi zobowiązaniami i obowiązkami państw członkowskich i Unii, wynikającymi m.in. z rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1540 2 , oraz ze zobowiązaniami uzgodnionymi w ramach wielostronnych reżimów kontroli eksportu i układów o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej.

(2) Art. 9 rozporządzenia zezwala państwom członkowskim na przyjmowanie krajowych wykazów kontrolnych. Po tym, jak dane państwo powiadomi Komisję i pozostałe państwa członkowskie o przyjęciu krajowego wykazu kontrolnego, i po opublikowaniu takiego wykazu w zestawieniu krajowych wykazów kontrolnych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z art. 9, pozostałe państwa członkowskie mogą na podstawie art. 10 rozporządzenia wymagać zezwolenia na wywóz produktów opublikowanych w takim zestawieniu.

(3) Zgodnie z propozycją zawartą w białej księdze Komisji w sprawie kontroli wywozu 3  krajowe wykazy kontrolne przyjęte przez państwa członkowskie mogą być objęte niniejszym zaleceniem w celu poprawy koordynacji oraz skuteczności i efektywności wspólnego systemu kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania.

(4) Niniejsze zalecenie zapewnia ramy koordynacji umożliwiające państwom członkowskim, na zasadzie dobrowolności, stwierdzenie podobnych zagrożeń i koordynację krajowych wykazów kontrolnych w trakcie ich opracowywania. Ułatwia ono również wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją zarówno przed przyjęciem takich krajowych wykazów kontrolnych, jak i po ich przyjęciu. Zgodnie z niniejszym zaleceniem państwo członkowskie przyjmujące wykaz może ponadto rozważyć i wykorzystać wszelkie dodatkowe informacje dostarczone przez inne państwa członkowskie lub Komisję. W stosownych przypadkach koordynacja tych działań uwzględnia techniczną wiedzę fachową i kontrole opracowane w kontekście wielostronnych reżimów kontroli wywozu.

(5) Niniejsze zalecenie pozostaje bez uszczerbku dla postanowień Traktatu Euratom.

(6) Niniejsze zalecenie pozostaje również bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do przyjmowania krajowych wykazów kontrolnych zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w ich prawie krajowym na podstawie art. 9 rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Zaleca się, aby państwa członkowskie koordynowały krajowe wykazy kontrolne zgodnie z załącznikiem do niniejszego zalecenia w celu wypełnienia swoich zobowiązań wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/821.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

OPRACOWYWANIE KRAJOWYCH WYKAZÓW KONTROLNYCH

1. Zgodnie z podejściem do kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania określonych w załączniku I do rozporządzenia krajowe wykazy kontrolne powinny w stosownych przypadkach opierać się na krajowych ocenach zagrożeń i na obiektywnych parametrach technicznych podobnych do tych, które mają zastosowanie do wykazów kontrolnych dostarczanych w ramach wielostronnych reżimów kontroli wywozu, w tym powinny w stosownych przypadkach zawierać uwagi techniczne, oraz powinny być uszeregowane jako pozycje, z których każda ma przypisany indywidualny alfanumeryczny kod kontrolny. W stosownych przypadkach i na zasadzie dobrowolności krajowe wykazy kontrolne powinny być zgodne z zakresem kontroli uwzględnianych w wielostronnych reżimach kontroli wywozu.

RAMY KOORDYNACJI

2. Państwa członkowskie, które przewidują przyjęcie krajowego wykazu kontrolnego, powinny, na zasadzie dobrowolności, poinformować pozostałe państwa członkowskie i Komisję o stwierdzonych zagrożeniach i krajowych kontrolach rozważanych w odpowiedzi na te zagrożenia.

3. Informacje te, o ile są dostępne, mogą, na zasadzie dobrowolności, obejmować takie elementy, jak:

a) przewidywany zakres;

b) wpływ rozważanego krajowego wykazu kontrolnego na podmioty gospodarcze w UE;

c) inne istotne informacje na potrzeby opracowania krajowego wykazu kontrolnego.

4. Państwa członkowskie, które stwierdzą identyczne lub podobne zagrożenia, i mają zamiar kontrolować podobne produkty, powinny, na zasadzie dobrowolności, koordynować opracowywanie wykazów kontrolnych.

5. Państwa członkowskie, które są w trakcie opracowywania krajowych wykazów kontrolnych, powinny, na zasadzie dobrowolności, regularnie przekazywać pozostałym państwom członkowskim i Komisji aktualne informacje na temat postępów w finalizacji takich środków.

6. Państwa członkowskie, które planują przyjąć krajowy wykaz kontrolny, powinny, na zasadzie dobrowolności, przekazać Komisji i pozostałym państwom członkowskim pisemny projekt krajowego wykazu kontrolnego przed jego przyjęciem.

7. Komisja i inne państwa członkowskie mogą przekazać odpowiednie uwagi państwu członkowskiemu planującemu przyjęcie krajowego wykazu kontrolnego.

8. Jeżeli państwo członkowskie zamierzające przyjąć krajowy wykaz kontrolny otrzyma uwagi od innych państw członkowskich lub od Komisji, powinno ono uwzględnić takie uwagi, bez uszczerbku dla jego prawa do przyjęcia krajowych wykazów kontrolnych zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w jego prawie krajowym.

9. Państwa członkowskie, które koordynują opracowywanie wykazów kontrolnych, powinny, z uwzględnieniem wymogów proceduralnych określonych w ich prawie krajowym, w miarę możliwości dążyć do jednoczesnego przyjęcia swoich krajowych wykazów kontrolnych i powiadomienia o nich na podstawie art. 9 ust. 2 rozporządzenia.

10. Po przyjęciu krajowych wykazów kontrolnych państwa członkowskie powinny, na zasadzie dobrowolności, wymieniać się informacjami na temat skutecznego przeprowadzania kontroli na podstawie krajowego wykazu kontrolnego oraz na podstawie wszelkich środków podjętych na mocy art. 10 rozporządzenia.

11. Komisja powinna ułatwiać taką wymianę informacji, m.in. przez udostępnianie bezpiecznych środków komunikacji.

ŚRODKI KOMUNIKACJI

12. Wymiana informacji pisemnych korzystna dla wszystkich państw członkowskich i Komisji powinna odbywać się za pośrednictwem systemu elektronicznego, o którym mowa w art. 23 ust. 6 rozporządzenia.

13. Państwa członkowskie powinny, na zasadzie dobrowolności, przekazywać pozostałym państwom członkowskim i Komisji informacje na temat postępów w sporządzaniu swoich krajowych wykazów kontrolnych.

14. Na wniosek państwa członkowskiego zamierzającego przyjąć krajowy wykaz kontrolny Grupa Robocza ds. Produktów Podwójnego Zastosowania (lub inny odpowiedni organ przygotowawczy Rady) może zaproponować omówienie konkretnego projektu krajowego wykazu kontrolnego. Biorąc pod uwagę charakter informacji, które mają podlegać wymianie, oraz format wymagany przez państwo członkowskie planujące przyjąć krajowy wykaz kontrolny, Komisja i państwa członkowskie mogą wymieniać się informacjami w Grupie Koordynacyjnej ds. Produktów Podwójnego Zastosowania ustanowionej na mocy art. 24 rozporządzenia lub w innym odpowiednim składzie.

15. Wspomniana powyżej Grupa Koordynacyjna ds. Produktów Podwójnego Zastosowania i ewentualnie gremia w innym składzie podejmują niezbędne kroki w celu zapewnienia poufności dyskusji i przekazywanych informacji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/821/oj).
2 Rezolucja RES 1540 przyjęta przez Radę Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych dnia 28 kwietnia 2004 r. (S/RES/1540).
3 COM(2024) 25 final z 24.1.2024 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.683

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2025/683 w sprawie koordynacji krajowych wykazów kontrolnych
Data aktu: 08/04/2025
Data ogłoszenia: 16/04/2025
Data wejścia w życie: 16/04/2025