uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 2 ustanawia techniczne specyfikacje interoperacyjności odnoszące się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej ("TSI LOC&PAS").
(2) Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 3 ustanawia szczegółowe cele, które należy ująć w technicznych specyfikacjach interoperacyjności. Zgodnie z art. 4 ust. 5 wspomnianej decyzji rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 ma uwzględniać zmiany w procedurze wprowadzania podsystemów ruchomych do obrotu, w tym kontrole przed pierwszym rozpoczęciem użytkowania pojazdów, które uzyskały zezwolenie.
(3) Ze względu na konieczność wspierania transportu związanego z obronnością w sieciach o różnych specyfikacjach technicznych sektor kolejowy i branża zaopatrzenia kolei zwróciły się do Komisji z wnioskiem o uproszczenie procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów kolejowych dla personelu towarzyszącego pociągom przewożącym sprzęt (np. personelu wojskowego eskortującego sprzęt związany z obronnością, strażaków, personelu zarządcy infrastruktury lub przedsiębiorstwa kolejowego). W wyniku wymiany poglądów Komisji z ekspertami stwierdzono potrzebę zwiększenia zakresu takiej nowelizacji na szerszą kategorię przypadków użycia.
(4) Obecne ramy technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) umożliwiają wydawanie zezwoleń dla takich pojazdów, w tym kontrolę zgodności z przepisami krajowymi. Proces wydawania zezwoleń zarządzany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) wymaga jednak od niej gromadzenia ocen od poszczególnych krajowych organów ds. bezpieczeństwa, co powoduje duży stopień skomplikowania, niepewności i opóźnienia w podejmowaniu decyzji.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 określa wymogi, które należy spełnić w odniesieniu do procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów, a także wspiera interoperacyjność europejskiej sieci kolejowej, ale obecnie nie obejmuje ono pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, ale nie są przeznaczone do przewozów pasażerskich, w zakresie TSI LOC &PAS.
(6) Określenie wspólnych wymogów dotyczących wyjątkowych zezwoleń ułatwia proces wydawania zezwoleń dla pojazdów, które mają być eksploatowane w całej sieci unijnej. Ogranicza ono obciążenia związane z kontrolami przed wydaniem zezwolenia, badaniami i certyfikacją wymaganymi przez przepisy krajowe do absolutnego minimum niezbędnego do zapewnienia zgodności trasy z sieciami, które nie zostały jeszcze zharmonizowane. Zgodnie z tą koncepcją przedsiębiorstwo kolejowe zyskuje elastyczność w zakresie użytkowania pojazdów, a jednocześnie jest zobowiązane do przeprowadzenia kontroli zgodności z trasą.
(7) Konieczne jest zatem określenie specyfikacji technicznych dotyczących wyjątkowego zezwolenia dla pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, np. personelu wojskowego, personelu kolejowego lub strażaków.
(8) Aby umożliwić szybki proces wydawania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu w całej Unii wagonów dla personelu, należy dostosować szczegółowe wymogi mające zastosowanie do wagonów dla personelu, tak aby odzwierciedlały fakt, że pojazdy te mają być użytkowane w ramach pociągów towarowych i nie są ogólnodostępne.
(9) Ponadto zakres przypadku szczególnego dla Szwecji dotyczącego detektorów zagrzanych łożysk osi został ograniczony, co wzmacnia wspólne wymogi na szczeblu UE, a tym samym przynosi korzyści procesowi udzielania zezwoleń dla pojazdu.
(10) Aby uniknąć konieczności stosowania przepisów krajowych i umożliwić wydawanie wyjątkowych zezwoleń dla wagonów dla personelu, należy określić ograniczone wymogi dotyczące w szczególności maksymalnego nacisku osi i maksymalnej prędkości. Ze względu na charakterystykę urządzeń zakłócających systemy detekcji pociągu należy wprowadzić szczególne ograniczenie, jeżeli istnieje połączenie elektryczne między wagonem a lokomotywą. W celu zapewnienia, aby wagon dla personelu nie powodował żadnych zakłóceń w przytorowych systemach detekcji pociągu, w dokumencie technicznym ERA należy podać specyfikacje. Muszą być one określone w taki sposób, aby umożliwić wyjątkowe zezwolenie dla wagonu dla personelu bez konieczności stosowania przepisów krajowych.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 1302/2014.
(12) Nie uwzględnia się pojazdów przeznaczonych do użytkowania w pociągach obsługujących przewozy wahadłowe na potrzeby transportu prywatnych samochodów osobowych i ciężarowych wraz z ich kierowcami i pasażerami. Pojazdy te - przewożące kierowców i pasażerów pojazdów drogowych - zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe na potrzeby pojazdów drogowych powinny podlegać innym przepisom niniejszego rozporządzenia dotyczącym pojazdów. Pojazdy zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe w zakresie transportu kierowców i pasażerów w pojazdach drogowych nie są objęte TSI.
(13) Biorąc pod uwagę, że do celów oceny zgodności składników interoperacyjności lub weryfikacji podsystemów nie są wymagane żadne szczególne nowe kompetencje, nie należy wprowadzać zmian w odniesieniu do jednostek notyfikowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) nr 1302/2014.
(14) W decyzji wykonawczej Komisji 2011/665/UE 4 ustanawiającej specyfikację rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji wprowadza się zmiany w celu uwzględnienia również nowego typu "wagonu dla personelu".
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.675 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/675 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski systemu kolei w Unii Europejskiej i decyzję wykonawczą 2011/665/UE w sprawie rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji |
| Data aktu: | 04/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/04/2025 |