uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności w art. 21 i art. 140 ust. 4,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/87/WE 3 ustanowiono zasady dodatkowego nadzoru nad podmiotami objętymi regulacją, które uzyskały zezwolenie zgodnie z przepisami unijnymi i które są częścią konglomeratu finansowego.
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 2002/87/WE państwa członkowskie zobowiązują podmioty objęte regulacją lub finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej do regularnego zgłaszania koordynatorowi, co najmniej raz w roku, wszelkich znaczących koncentracji ryzyka na poziomie konglomeratu finansowego. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 tej samej dyrektywy podmioty te są również zobowiązane do zgłaszania koordynatorowi regularnie, co najmniej raz w roku, wszystkich istotnych transakcji wewnątrz grupy na poziomie konglomeratu finansowego.
(3) Na potrzeby przekazywania danych dotyczących znaczących koncentracji ryzyka i istotnych transakcji wewnątrz grupy w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/2454 4 ustanowiono wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do zakresu, częstotliwości i formatu danych, które mają być przekazywane.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) Europejski Bank Centralny (EBC) przejmuje zadania koordynatora konglomeratu finansowego i w tej roli powinien otrzymywać informacje podlegające zgłoszeniu zgodnie z art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 dyrektywy 2002/87/WE.
(5) W decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/1681 (EBC/2023/18) 5 określono procedury dotyczące przekazywania EBC informacji przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty.
(6) W celu poprawy skuteczności i jakości procedury należy zmienić procedurę zgłaszania danych dotyczących znaczących koncentracji ryzyka i istotnych transakcji wewnątrz grupy na poziomie konglomeratu finansowego. Podobnie jak w przypadku innych informacji przekazywanych regularnie zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa Unii, dane dotyczące znaczących koncentracji ryzyka i istotnych transakcji wewnątrz grupy powinny być przekazywane przez istotne nadzorowane podmioty właściwym organom krajowym. Właściwe organy krajowe powinny dokonywać wstępnego sprawdzenia danych i udostępniać informacje EBC.
(7) Należy zatem zmienić decyzję EBC/2023/18, tak aby uwzględnić również przekazywanie EBC informacji na temat znaczących koncentracji ryzyka i istotnych transakcji wewnątrz grupy zgłaszanych właściwym organom krajowym przez istotne nadzorowane podmioty.
(8) Decyzja EBC/2023/18 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.673 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/10 (2025/673) zmieniająca decyzję (UE) 2023/1681 w sprawie przedkładania Europejskiemu Bankowi Centralnemu danych nadzorczych przekazywanych właściwym organom krajowym przez nadzorowane podmioty (EBC/2023/18) |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 04/04/2025 |