uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2025/202 1 ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Te uprawnienia do połowów, w tym niektóre środki funkcjonalnie związane z nimi, należy zmienić w celu uwzględnienia publikacji opinii naukowych, jak również wyników konsultacji z państwami trzecimi oraz posiedzeń regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO).
(2) W dniu 6 marca 2025 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły na podstawie art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 dwustronne konsultacje w sprawie poziomu całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) dobijaków i powiązanych przyłowów (Ammodytes spp.) w wodach Zjednoczonego Królestwa i wodach Unii podobszaru ICES 4, wodach Zjednoczonego Królestwa rejonu ICES 2a i wodach Unii rejonu ICES 3a. Unia uczestniczyła w tych konsultacjach na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 4 marca 2025 r. Wynik tych konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym w dniu 12 marca 2025 r. Odpowiedni TAC należy zatem ustalić na poziomie uzgodnionym ze Zjednoczonym Królestwem.
(3) Ograniczenia nakładu połowowego dla unijnych statków rybackich poławiających tuńczyka błękitnopłetwego (Thunnus thynnus) w części obszaru objętego konwencją Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W oraz w Morzu Śródziemnym, a także maksymalna wprowadzana ilość tuńczyka błękitnopłetwego i maksymalna zdolność w zakresie jego chowu i hodowli w miejscach chowu i hodowli w Unii na tym obszarze opierają się na informacjach zawartych w rocznych planach, o których mowa w art. 11, 13 i 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2053 3 . Zgodnie z art. 16 ust. 1 tego rozporządzenia państwa członkowskie mają przedkładać te plany Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku. Zgodnie z wymogami art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2053 plany te są następnie zestawiane przez Komisję oraz stanowią podstawę do ustanowienia rocznego planu Unii, który jest przekazywany Sekretariatowi ICCAT w celu omówienia i zatwierdzenia przez ICCAT. W dniu 5 marca 2025 r. ICCAT zatwierdziła roczny plan Unii na 2025 r. Ograniczenia nakładu połowowego Unii oraz maksymalna wprowadzana ilość i maksymalna zdolność w zakresie chowu i hodowli na 2025 r. zostaną w związku z tym zmienione zgodnie z tym rocznym planem.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2023/2053 niektóre państwa członkowskie uwzględniły w swoich rocznych planach połowowych przedłożonych Komisji wnioski o przesunięcie maksymalnie 5 % ich rocznej kwoty tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym z 2024 r. na 2025 r. Na podstawie tych wniosków Komisja uwzględniła wniosek o przeniesienie kwoty Unii dla tego stada z 2024 r. na 2025 r. w rocznym planie Unii na 2025 r. W następstwie zatwierdzenia unijnego planu rocznego należy odpowiednio zmienić kwoty odpowiednich państw członkowskich na 2025 r. w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego w Oceanie Atlantyckim na wschód od 45°W i w Morzu Śródziemnym.
(5) Zgodnie z art. 8a, 17b i 18b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 4 roczne kwoty niektórych państw członkowskich w odniesieniu do:
a) opastuna (Thunnus obesus) w Oceanie Atlantyckim;
b) tuńczyka białego (Thunnus alalunga) w Oceanie Atlantyckim, zarówno na północ od 5°N, jak i na południe od 5° N; oraz
c) włócznika (Xiphias gladius) w Oceanie Atlantyckim, zarówno na północ od 5°N, jak i na południe od 5° N, przeniesiono z 2023 r. na 2025 r. zgodnie z odpowiednimi zaleceniami ICCAT. Należy zatem odpowiednio zmienić kwoty odnośnych państw członkowskich na 2025 r. w odniesieniu do tych stad.
(6) Art. 33 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2107 wymaga, aby statki unijne nie okaleczały rekinów ostronosych (Isurus oxyrinchus) złowionych przypadkowo w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (zwanych dalej "północnoatlantyckimi rekinami ostronosymi") i w miarę możliwości szybko uwalniały je do morza, z należytym uwzględnieniem bezpieczeństwa członków załogi. Na dorocznym posiedzeniu w 2021 r. ICCAT przyjęła zakaz zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku jakichkolwiek części lub całych tusz rekinów ostronosych w północnym Atlantyku. W związku z tym należy wprowadzić ten zakaz do prawa Unii. Zakaz ten powinien mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. lub do dnia rozpoczęcia stosowania zmiany do rozporządzenia (UE) 2017/2107 wprowadzającej ten sam zakaz, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.
(7) Na 13. dorocznym posiedzeniu w 2025 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (SPRFMO) przyjęła limity połowowe ostroboka peruwiańskiego (Trachurus murphyi) i utrzymała zwiady rybackie dotyczące antarów (Dissostichus spp.). Ponadto SPRFMO utrzymała lub zmieniła środki funkcjonalnie z tym związane. Ustalenia posiedzenia SPRFMO należy wprowadzić do prawa Unii.
(8) Na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Międzyamerykańska Komisja ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) utrzymała okresy zamknięte dla okrężnicowców poławiających tuńczyka żółtopłetwego (Thunnus albacares), opastuna lub bonito (Katsuwonus pelamis). Środek ten wprowadzono do prawa Unii rozporządzeniem (UE) 2025/202. Ponadto na dorocznym posiedzeniu w 2024 r. IATTC zdecydowała, że umawiające się strony powinny zgłaszać jej sekretariatowi roczne połowy opastuna poszczególnych okrężnicowców do dnia 15 lutego następnego roku oraz przewidzieć dodatkowe dni zamknięcia dla tych statków, gdy osiągną określone progi połowów opastuna. Ustalenia te należy wprowadzić do prawa Unii.
(9) W części B załącznika IA do rozporządzenia (UE) 2025/202 należy sprostować błąd w tabeli TAC dla makreli (Scomber scombrus) w Morzu Północnym i w Morzu Bałtyckim w warunku szczególnym dla wód Zjednoczonego Królestwa i wód międzynarodowych obszarów ICES 2a, 5b, 6, 7, 8d, 8e, 12 i 14 (MAC/*2AX14) w przypisie 1.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2025/202.
(11) Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Uprawnienia do połowów i środki funkcjonalnie z nimi związane przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2025/202 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące uprawnień do połowów oraz środków funkcjonalnie z nimi związanych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa ani zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone albo nie zostały jeszcze wyczerpane, a środki funkcjonalnie z nimi związane zostały już wdrożone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.669 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/669 w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (UE) 2025/202 ustanawiającego uprawnienia do połowów na lata 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 01/04/2025 |