uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3,
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 , które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii określonych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone").
(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych innych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
(3) Dodatkowe cła nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/502 miały stworzyć przeciwwagę dla środków ochronnych w formie dodatkowych ceł wprowadzonych przez Stany Zjednoczone na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o handlu (ang. "Trade Expansion Act") z 1962 r. na przywóz określonych produktów ze stali i z aluminium pochodzących z Unii, ze skutkiem od dnia 1 czerwca 2018 r., oraz na przywóz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących z Unii, ze skutkiem od dnia 8 lutego 2020 r.
(4) Dnia 18 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2882 zawieszające do dnia 31 marca 2025 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 4 .
(5) W dniu 10 lutego 2025 r. Stany Zjednoczone ponownie wprowadziły środki ochronne w formie dodatkowych ceł na przywóz produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących m.in. z Unii, na pierwotnych poziomach wynoszących odpowiednio 25 % i 10 % ad valorem, ze skutkiem od dnia 12 marca 2025 r. 5
(6) Unia musi dopasować zakres swoich praw do wprowadzenia środków równoważących na podstawie GATT 1994, tak aby uwzględnić dokonane i zapowiedziane zmiany w stosunkach handlowych między Unią a Stanami Zjednoczonymi.
(7) Konieczne jest zatem przedłużenie trwającego zawieszenia na kolejny krótki okres, aby zapewnić m.in. dodatkowe możliwości współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, w tym w celu rozwiązania kontrowersji dotyczących odpowiednich taryf, zanim cła ponownie zaczną być stosowane od dnia 15 kwietnia 2025 r.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2882.
(9) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO, i jest od tego stanowiska niezależne.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.664 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/664 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2882 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 31/03/2025 |