uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 7 akapit pierwszy,
(1) W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 określono, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom. Państwa członkowskie mają zapewnić dostępność tych danych w sposób otwarty i niedyskryminujący wszystkim użytkownikom danych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(2) Dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, są niezbędne użytkownikom końcowym punktów ładowania i punktów tankowania paliw do podejmowania świadomych decyzji dotyczących korzystania z takiej infrastruktury. Użytkownicy końcowi mogą uzyskiwać informacje na temat infrastruktury paliw alternatywnych za pośrednictwem usług informacyjnych opracowanych przez odpowiednie podmioty rynkowe, a mianowicie użytkowników danych, którzy polegają na dostępie do wysokiej jakości danych. W celu zapewnienia, aby operatorzy lub właściciele punktów ładowania lub tankowania paliw udostępniali takie dane w dokładny i wiarygodny sposób, warunki dostępu do takich danych i ich charakterystyka powinny być zharmonizowane pod względem formatu, częstotliwości i jakości ich udostępniania.
(3) Specyfikacje, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1804, mają kluczowe znaczenie dla szczególnego celu, jakim jest ułatwienie dostarczania użytkownikom kompatybilnych, interoperacyjnych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych w czasie rzeczywistym. Powinny one pomóc w zapewnieniu, aby dane udostępniane użytkownikom danych były spójne, wiarygodne i wysokiej jakości, a tym samym skutecznie wspierały rozwój terminowych i ukierunkowanych usług informacyjnych dla użytkowników końcowych. W związku z tym konieczne jest ustanowienie odpowiednich specyfikacji dotyczących formatu, częstotliwości i jakości danych, zgodnie z którymi należy udostępniać rodzaje danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. W celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1804 specyfikacje powinny zawierać opis rodzajów danych, które mają być udostępniane.
(4) Jeżeli chodzi o specyfikacje dotyczące formatu rodzajów danych, operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów powinni udostępniać dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z odpowiednim modelem danych dla danych dotyczących paliw alternatywnych opisanym w formacie DATEX II, w tym co najmniej zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16157-10:2022 "Inteligentne systemy transportowe - Specyfikacje wymiany danych DATEX II do celów zarządzania ruchem i informacji o ruchu" - Część 10: Publikacje dotyczące infrastruktury energetycznej". Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 konieczne jest zapewnienie racjonalnego okresu przejściowego na wdrożenie takich złożonych specyfikacji technicznych. Specyfikacje te powinny zatem mieć zastosowanie od dnia 14 kwietnia 2026 r., czyli rok po dacie wejścia w życie wymogów określonych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(5) Do celów kompleksowej prezentacji i interpretacji specyfikacji wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem konieczne jest określenie kompleksowej grupy rodzajów danych wymienionych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. Należy określić szerokie kategorie obejmujące całą infrastrukturę paliw alternatywnych, aby uwzględnić różne potrzeby informacyjne, na przykład informacje ogólne, położenie geograficzne, dostępność, opcji płatności, status operacyjny, dyspozycyjność lub ceny ad hoc. Należy określić szczególne kategorie związane z określoną infrastrukturą paliw alternatywnych na podstawie automatycznego uwierzytelniania, funkcji inteligentnego ładowania, odnawialnej energii elektrycznej, dostarczania wodoru lub wodoru odnawialnego. Każda kategoria powinna obejmować odpowiadające jej rodzaje danych wraz z ich właściwymi opisami w celu zapewnienia jednoznacznej interpretacji przez użytkowników danych. Należy również doprecyzować poziom stosowania, wskazując, czy konkretny rodzaj danych ma zastosowanie do punktów ładowania lub tankowania paliw czy do stacji ładowania lub tankowania paliw. Aby ułatwić wyszukiwalność i wykorzystywanie danych w przyszłości, metadane dotyczące danych na temat infrastruktury paliw alternatywnych powinny opierać się na zharmonizowanych specyfikacjach wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(6) W celu zapewnienia, aby dane odzwierciedlały najbardziej aktualną sytuację w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych, należy określić częstotliwość aktualizacji danych przez operatorów lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właścicieli infrastruktury ładowania i tankowania. W przypadku wystąpienia zmiany należy zaktualizować zarówno dane statyczne, jak i dynamiczne. Dane statyczne powinny być aktualizowane nie później niż dwadzieścia cztery godziny po wystąpieniu zmiany, a dane dynamiczne powinny być aktualizowane nie później niż w ciągu jednej minuty po wystąpieniu zmiany.
(7) Należy określić odpowiednie wymogi mające na celu zapewnienie wysokiej jakości danych. Zarządzanie jakością danych jest pierwszym i kluczowym etapem tworzenia dokładnych i wiarygodnych usług informacyjnych. W związku z tym operatorzy lub właściciele punktów ładowania i punktów tankowania paliw powinni zapewnić kompletność, poprawność, spójność, aktualność i wiarygodność danych przed ich udostępnieniem. Aby osiągnąć ten cel, państwa członkowskie powinny również ustanowić odpowiednie mechanizmy kontroli jakości danych w celu zapewnienia zgodności danych u źródła z tymi wymogami dotyczącymi jakości danych.
(8) Konieczne jest również zapewnienie skutecznej współpracy między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania jakości udostępnianych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych, w oparciu o działanie wspierające program dotyczące Organizacji ds. Koordynacji Krajowych Punktów Dostępu w Europie. Zharmonizowane wymogi dotyczące jakości i wiarygodności danych mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, aby państwa członkowskie dobrze rozumiały dane udostępniane za pośrednictwem krajowych punktów dostępu użytkownikom danych, którzy będą polegali na ich jakości w celu opracowania wiarygodnych usług informacyjnych.
(9) Zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 państwa członkowskie zapewniają, aby dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 tego rozporządzenia, były udostępniane za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z dodatkowymi specyfikacjami uzupełniającymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. W tym celu oraz aby zapewnić jakość, a w szczególności wiarygodność danych, należy ustanowić procedury, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1804, których państwa członkowskie powinny przestrzegać przy udostępnianiu danych za pośrednictwem swoich krajowych punktów dostępu. W tym celu państwa członkowskie powinny być zobowiązane do regularnego monitorowania danych, w tym informacji na temat interfejsów programowania aplikacji (API), udostępnianych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu przez operatorów ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, przez właścicieli tych punktów. Ponadto państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie środki ułatwiające wymianę informacji i kontaktów między operatorami lub właścicielami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw lub właścicielami tych punktów a krajowymi punktami dostępu. Państwa członkowskie powinny również wprowadzić środki w celu rozwiązania powszechnych i utrzymujących się problemów związanych z jakością danych napotykanych w ich krajowych punktach dostępu, w szczególności problemów mających wpływ na ogólnie zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych za pomocą API za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu.
(10) Mając na uwadze wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości powinny również przyczynić się do opracowania konfiguracji technicznej wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma utworzyć do dnia 31 grudnia 2026 r. Specyfikacje powinny ułatwić przyszłe funkcjonowanie wspólnego europejskiego punktu dostępu, tak aby użytkownicy danych mogli łatwo uzyskać dostęp do danych i porównywać informacje na temat elementów infrastruktury paliw alternatywnych, takie jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc.
(11) Specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości opierają się na wynikach Działania wspierającego gromadzenie danych dotyczących punktów ładowania/tankowania paliw alternatywnych oraz niepowtarzalnych kodów identyfikacyjnych związanych z podmiotami działającymi w dziedzinie elektromobilności w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które zakończono w 2022 r.
(12) Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 w niniejszym rozporządzeniu przewidziano racjonalny okres przejściowy. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 14 kwietnia 2025 r., czyli do dnia, w którym wchodzą w życie wymogi określone w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1804,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.655 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/655 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do specyfikacji i procedur związanych z przystępnością i dostępnością danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych |
| Data aktu: | 02/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 14/04/2025, 23/04/2025 |