uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/23 1 zostały kilkakrotnie istotnie zmienione 2 i wymagają dalszych zmian w świetle umowy o gwarantowanym poziomie usług dotyczącej wymiany danych pomiędzy Dyrekcją Generalną ds. Statystyki (DG ds. Statystyki) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) a Urzędem Statystycznym Wspólnot Europejskich (Eurostatem), która obejmuje statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tych wytycznych.
(2) Z uwagi na wymogi spójności wymogi sprawozdawcze EBC w dziedzinie statystki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny być oparte na standardach statystycznych Unii określonych w europejskim systemie rachunków krajowych i regionalnych (zwanym dalej "ESA 2010") ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 3 .
(3) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) potrzebuje kompleksowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych - tj. statystyki obejmującej wszystkie transakcje, w tym transakcje, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych, w rozumieniu ESA 2010, występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej - jako wiarygodnego źródła danych w celu wykonywania zadań związanych z polityką pieniężną i stabilnością finansową.
(4) Konieczne jest dalsze określenie skutecznych procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC w celu zapewnienia, aby ESBC dysponował tą statystyką w odpowiednim czasie oraz w celu zapewnienia kompatybilności tej statystyki z prognozami dotyczącymi tych samych zmiennych przygotowanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyki są opracowywane przez KBC, czy przez właściwe organy (w tym krajowe urzędy statystyczne).
(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane na podstawie niniejszych wytycznych wymagają zatem współpracy pomiędzy członkami ESBC a właściwymi organami. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 4 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz podjęcia pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
(6) W celu zwiększenia efektywności procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC oraz w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego KBC część danych podlegających przekazywaniu w ramach wymogów statystycznych ESBC dotyczących statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest przekazywana EBC - zgodnie z odpowiednią umową o gwarantowanym poziomie usług - przez Eurostat, który otrzymuje już takie dane za pośrednictwem programu transmisji danych ESA oraz procedury nadmiernego deficytu (EDP), o której mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 5 . Przekazywanie danych przez Eurostat reguluje umowa o gwarantowanym poziomie usług w zakresie wymiany danych między Dyrekcją Generalną ds. Statystyki EBC a Eurostatem, która została niedawno zmieniona. W przypadku gdy takie informacje statystyczne zostały przekazane EBC przez Eurostat, KBC nie powinny być zobowiązane do ponownego przekazywania tych informacji statystycznych do EBC.
(7) Informacje statystyczne przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 479/2009 i ESA 2010 nie są wystarczająco szczegółowe do celów ESBC w odniesieniu do danych statystycznych dotyczących długu publicznego, powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia oraz transakcji między państwami członkowskimi a Unią odzwierciedlonych w budżecie UE. W związku z tym konieczne jest opracowanie przez KBC bardziej szczegółowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(8) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, oceny oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawić EBC wyjaśnienia dotyczące korekt, które znacznie poprawiają przekazywane informacje statystyczne. lub gdy zażąda tego EBC.
(9) Zgodnie ze zmianami instytucjonalnymi i budżetowymi instytucji Unii Europejskiej określonymi w pkt 19.08 ESA 2010 należy zapewnić spójną sprawozdawczość w zakresie niektórych transakcji niefinansowych, w tym niefinansowych transakcji państw członkowskich z tymi instytucjami Unii Europejskiej. W związku z tym konieczne jest dostosowanie tabeli sprawozdawczej i odpowiednich definicji w celu uwzględnienia obecnego statusu zasobów własnych budżetu UE, a także składek na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) W celu zapewnienia jasnego i kompleksowego przeglądu sytuacji budżetowej w Unii należy ustanowić zasady prowadzenia bazy danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz publikowania przez EBC informacji statystycznych na temat statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, które mają być przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi.
(11) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(12) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. EBC lub KBC powinny proponować takie zmiany techniczne Komitetowi ds. Statystyki ESBC, a Zarząd EBC powinien uwzględniać te propozycje przy stosowaniu tej procedury.
(13) W celu zapewnienia skuteczności gromadzenia i analizy informacji statystycznych KBC powinny przestrzegać postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 kwietnia 2025 r. Jednakże w celu wsparcia płynnego przejścia na przekazywanie EBC danych przez Eurostat, począwszy od dnia 1 września 2025 r. i przy spełnieniu określonych warunków, KBC nie powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych dostępnych w Eurostacie na podstawie programu transmisji danych ESA oraz sprawozdawczości w ramach procedury nadmiernego deficytu (EDP),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.603 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne 2025/603 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2025/9) (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 07/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2025, 01/04/2025 |