Decyzja 2025/601 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2022/2319 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją na Haiti

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/601
z dnia 24 marca 2025 r.
zmieniająca decyzję (WPZiB) 2022/2319 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją na Haiti

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2022/2319 z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją na Haiti 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 25 listopada 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/2319.

(2) W dniu 18 października 2024 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) przyjęła rezolucję nr 2752 (2024) stwierdzającą, że sytuacja w Haiti nadal stanowi zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz dla stabilności w regionie.

(3) W rezolucji nr 2752 (2024) Rada Bezpieczeństwa wyraziła poważne zaniepokojenie tym, że przemoc gangów i inne działania przestępcze są niezwykle nasilone oraz że sytuacja w Haiti niesie konsekwencje dla regionu. Rada Bezpieczeństwa wyraziła również głębokie zaniepokojenie faktem, że nielegalny handel uzbrojeniem i amunicją oraz ich przekierowywanie do uzbrojonych gangów w Haiti, angażujących się w uporczywe i destabilizujące działania przestępcze, powodują podważanie praworządności i poszanowania praw człowieka, mogą utrudniać świadczenie pomocy humanitarnej i mieć dalekosiężne negatywne skutki humanitarne i społeczno-gospodarcze.

(4) W pkt 1 rezolucji RB ONZ nr 2752 (2024) wyjaśniono, że do działań zagrażających pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu Haiti należą nielegalna eksploatacja zasobów naturalnych lub nielegalny handel nimi. Rada uważa, że wyjaśnienie to należy uwzględnić w środkach ograniczających Unii w związku z sytuacją w Haiti, aby zapewnić ich spójność, biorąc pod uwagę, że środki dotyczące zamrożenia aktywów i ograniczeń podróży przyjęte przez Radę Bezpieczeństwa oraz przez odpowiedni Komitet Sankcji Rady Bezpieczeństwa zostały już uwzględnione w środkach ograniczających Unii.

(5) W pkt 2 rezolucji RB ONZ nr 2752 (2024) wprowadzono zakaz dostawy, sprzedaży lub transferu do Haiti uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, w tym broni i amunicji, pojazdów wojskowych i sprzętu wojskowego, sprzętu paramilitarnego i części zapasowych do wyżej wymienionych. Wprowadza się również zakaz dotyczący pomocy technicznej, szkoleń, pomocy finansowej lub innej, związanych z działaniami wojskowymi, lub zapewniania, konserwacji lub użytkowania wszelkiego uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych. Rezolucja RB ONZ nr 2752 (2024) zastępuje zatem embargo na broń strzelecką i lekką oraz na amunicję wynikające z rezolucji RB ONZ nr 2699 (2023).

(6) Unia powinna podjąć dalsze działania w celu wdrożenia niektórych środków.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2022/2319.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (WPZiB) 2022/2319 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dostawa, sprzedaż, transfer lub wywóz uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi, sprzętem wojskowym i paramilitarnym oraz częściami zapasowymi do wyżej wymienionych, bezpośrednio lub pośrednio, do Haiti z terytoriów państw członkowskich lub poprzez nie lub przez obywateli państw członkowskich, lub przy użyciu statków pływających pod ich banderą lub ich statków powietrznych, są zakazane bez względu na to, czy pochodzą one z ich terytoriów.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zakazuje się:

a) zapewniania Haiti, bezpośrednio lub pośrednio, pomocy technicznej, szkoleń, usług pośrednictwa lub innej pomocy, związanych z działaniami wojskowymi, lub zapewniania, produkcji, konserwacji lub użytkowania wszelkiego uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych;

b) zapewniania Haiti, bezpośrednio lub pośrednio, finansowania lub pomocy finansowej związanych z działaniami wojskowymi, lub dostarczaniem, produkcją, konserwacją i użytkowaniem wszelkiego uzbrojenia i wszelkich materiałów z nim związanych, w tym - między innymi - udzielania dotacji, pożyczek i ubezpieczeń kredytów eksportowych, a także zapewniania ubezpieczeń i reasekuracji, na potrzeby sprzedaży, dostawy, transferu lub wywozu uzbrojenia i materiałów z nim związanych lub na potrzeby zapewniania związanych z nimi pomocy technicznej, szkoleń, usług pośrednictwa lub innej pomocy.";

c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Zakazy określone w ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do:

a) dostawy, sprzedaży, transferu lub wywozu uzbrojenia i materiałów z nim związanych ani do zapewniania pomocy technicznej, szkoleń, usług pośrednictwa, innej pomocy lub personelu, lub zapewniania finansowania lub pomocy finansowej, na rzecz lub za pośrednictwem Organizacji Narodów Zjednoczonych lub zatwierdzonej przez Organizację Narodów Zjednoczonych misji, lub na rzecz jednostki bezpieczeństwa działającej pod dowództwem rządu Haiti, które mają być użytkowane przez te podmioty lub w koordynacji z nimi i które służą wyłącznie do realizacji celów, jakimi są pokój i bezpieczeństwo na Haiti;

b) dostawy, sprzedaży, transferu lub wywozu uzbrojenia i materiałów z nim związanych, zapewniania pomocy technicznej, szkoleń, usług pośrednictwa, innej pomocy lub personelu, ani zapewniania finansowania lub pomocy finansowej do Haiti, w przypadku gdy zostały one uprzednio zatwierdzone przez Komitet Sankcji do realizacji celów, jakimi są pokój i bezpieczeństwo na Haiti;

c) dostawy, sprzedaży, transferu lub wywozu nieśmiercionośnego sprzętu wojskowego do Haiti, przeznaczonego wyłącznie do celów humanitarnych lub ochronnych, lub do zapewniania związanych z nim pomocy technicznej, szkoleń, usług pośrednictwa lub innej pomocy, lub finansowania lub pomocy finansowej, w przypadku gdy służy to realizacji celów, jakimi są pokój i bezpieczeństwo na Haiti.";

2)
uchyla się art. 1a;
3)
w art. 2 ust. 1 akapit pierwszy dodaje się następującą literę:

"i) zaangażowanie w nielegalną eksploatację zasobów naturalnych lub nielegalny handel nimi.";

4)
w art. 2a ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dodaje się następujący podpunkt:

"(ix) są zaangażowane w nielegalną eksploatację zasobów naturalnych lub nielegalny handel nimi.";

5)
w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy dodaje się następującą literę:

"i) zaangażowanie w nielegalną eksploatację zasobów naturalnych lub nielegalny handel nimi.";

6)
w art. 3a ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dodaje się następujący podpunkt:

"(ix) są zaangażowane w nielegalną eksploatację zasobów naturalnych lub nielegalny handel nimi.";

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 marca 2025 r.
1 Dz.U. L 307 z 28.11.2022, s. 135, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2319/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.601

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/601 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2022/2319 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją na Haiti
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 25/03/2025
Data wejścia w życie: 26/03/2025