uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 397,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania modelu uznanego dostawcy, w odniesieniu do interfejsów elektronicznych takich jak platformy handlowe, platformy, portale lub podobne środki, które ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, o których to usługach mowa w art. 28a dyrektywy 2006/112/WE, niezbędne jest doprecyzowanie niektórych elementów wprowadzanej zasady.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie terminu "ułatwiać" w celu zapewnienia podatnikom, którzy - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, pewności prawa co do tego, czy zasada dotycząca podmiotu uznawanego za dostawcę ma zastosowanie do tych podatników. Niektórzy usługodawcy, tacy jak podmioty zamieszczające oferty lub reklamujące takie usługi, powinni zostać wyraźnie wyłączeni ze stosowania przedmiotowej zasady, ponieważ nie konkurują bezpośrednio z tradycyjnymi, niecyfrowymi sektorami.
(3) Podatnicy, którzy - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, nie powinni być zobowiązani do zapłaty jakiegokolwiek należnego podatku od wartości dodanej (VAT), w przypadku gdy działają na podstawie informacji dostarczonych przez bazowego usługodawcę, jeżeli podatnicy ci są w stanie wykazać, że - racjonalnie rzecz biorąc - nie mogli wiedzieć, że informacje te są nieprawidłowe.
(4) Do celów określenia miejsca świadczenia usługi ułatwiania świadczonej na rzecz osoby niebędącej podatnikiem, poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - podatnicy powinni być w stanie łatwo określić status usługobiorcy usługi ułatwiania. W celu ułatwienia podatnikom takiej identyfikacji oraz zmniejszenia ich obciążenia administracyjnego, podatnicy ci powinni uznawać usługobiorcę usługi ułatwiania za podatnika, w przypadku gdy podany został numer identyfikacyjny do celów VAT, lub za osobę niebędącą podatnikiem, jeżeli taki numer nie został podany, chyba że podatnicy ci posiadają informacje świadczące o tym, że jest inaczej.
(5) Należy doprecyzować, że w odniesieniu do usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych i usług przewozu drogowego osób procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw przewidziana w dyrektywie 2006/112/WE może mieć zastosowanie wyłącznie do podatnika uznanego za podmiot, który te usługi wykonał.
(6) Dyrektywą Rady (UE) 2025/516 2 wprowadzono do dyrektywy 2006/112/WE nową uproszczoną procedurę punktu kompleksowej obsługi (OSS) dotyczącą podatników dokonujących transgranicznego przemieszczania niektórych własnych towarów. W celu wprowadzenia tej konkretnej procedury do ogólnych ram procedur szczególnych VAT przewidzianych w tytule XII rozdział 6 dyrektywy 2006/112/WE, w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 3 należy określić przepisy szczególne dotyczące identyfikacji do celów VAT, warunków wykluczenia z procedury, deklaracji VAT oraz obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji.
(7) Ze względu na fakt, że wprowadzona uproszczona procedura OSS jest kompleksowa i obejmuje transgraniczne przemieszczanie towarów, które jest objęte procedurą magazynu typu call-off stock, tę ostatnią procedurę usunięto z dyrektywy 2006/112/WE. Przepisy wykonawcze dotyczące procedury magazynu typu call-off stock nie są już potrzebne, w związku z czym powinny zostać uchylone z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 282/2011.
(8) Na mocy art. 242a dyrektywy 2006/112/WE podatnicy, którzy ułatwiają - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osoby niebędącej podatnikiem na terytorium Wspólnoty zgodnie z tytułem V tej dyrektywy, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji tych transakcji dostawy towarów lub świadczenia usług. Informacje są jednak wymagane wyłącznie w odniesieniu do towarów lub usług, których dostarczanie lub świadczenie jest ułatwiane poprzez użycie interfejsu elektronicznego, natomiast nie są wymagane w przypadkach, w których zastosowanie ma zasada dotycząca podmiotu uznawanego za dostawcę. W celu wsparcia walki z oszustwami związanymi z VAT takie informacje dotyczące bazowych dostawców lub usługodawców powinny także zostać włączone do obowiązkowego zestawu informacji, które mają przechowywać uznani dostawcy, zarejestrowani w celu korzystania z uproszczonych procedur szczególnych dotyczących OSS. Te dodatkowe dane powinny umożliwić porównanie informacji zgłaszanych przez platformy z danymi dotyczącymi płatności w transakcjach transgranicznych dostępnymi w centralnym elektronicznym systemie informacji o płatnościach, ustanowionym na podstawie rozdziału V sekcja 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 4 , który to system wszedł w życie dnia 1 stycznia 2024 r.
(9) W związku z wprowadzeniem w dyrektywie 2006/112/WE obowiązku dla podatników przemieszczających towary innego podatnika, który to obowiązek polega na powiadomieniu właściciela towarów o tym, że jego towary są lub będą przemieszczane, należy wyjaśnić, które konkretne dane mają być przekazane właścicielowi towarów.
(10) Elementy dyrektywy 2006/112/WE wymagające zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 282/2011 mają być transponowane przez państwa członkowskie do prawodawstwa krajowego do dnia 30 czerwca 2028 r. Konieczne jest zatem, aby zmiany do tego rozporządzenia miały zastosowanie od dnia 1 lipca 2028 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.518 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/518 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do wymogów informacyjnych dotyczących niektórych procedur VAT |
| Data aktu: | 11/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 14/04/2025, 01/07/2028 |