uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 60 ust. 2,
po konsultacji z komitetem ds. Programu ustanowionym na mocy art. 107 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696,
(1) Ryzyko związane z ekstremalnymi i intensywnymi zdarzeniami pogody kosmicznej może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa obywateli i zakłócać działanie infrastruktury w przestrzeni kosmicznej i naziemnej. W odpowiedzi na to ryzyko ustanowiono podkomponent "zdarzenia pogody kosmicznej" ("SWE") w ramach komponentu "świadomość sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej" Unijnego programu kosmicznego.
(2) Zgodnie z art. 60 rozporządzenia (UE) 2021/696 Komisja wybiera usługi SWE, które mają być świadczone na poziomie Unii.
(3) W art. 60 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/696 wymieniono różne sektory, które można uwzględnić w kontekście usługi w zakresie pogody kosmicznej, takie jak przestrzeń kosmiczna, transport, globalne systemy nawigacji satelitarnej (GNSS), sieci elektroenergetyczne i łączność. Zgodnie z art. 45 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/696 komponent Galileo unijnego programu kosmicznego będzie dostarczał informacji o pogodzie kosmicznej istotnych dla GNSS za pośrednictwem centrum obsługi GNSS.
(4) Zgodnie z umową o przyznanie wkładu zawartą między Komisją a Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), dotyczącą realizacji części Unijnego programu kosmicznego i programu "Horyzont Europa" na podstawie ramowej umowy o partnerstwie finansowym, ESA rozpoczęła badanie w celu oceny potrzeb poszczególnych użytkowników SWE i gotowości technologicznej usług, jak również ocenę ryzyka zgodnie z kryteriami wymienionymi w art. 60 ust. 2 lit. a). Na podstawie tej oceny wybrano usługi obejmujące sektory systemów elektroenergetycznych, telekomunikacji i przestrzeni kosmicznej. Badanie wykazało ponadto, że usługa sektora przestrzeni kosmicznej ma największą liczbę dojrzałych technicznie produktów usługowych oraz zdolność do jak najlepszego ograniczenia ryzyka związanego z ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi w przestrzeni kosmicznej.
(5) Na podstawie tego badania Komisja priorytetowo potraktowała usługę sektora przestrzeni kosmicznej jako najbardziej odpowiednią do wyboru na potrzeby usługi SWE. Ze względu na ograniczenia budżetowe można było wybrać tylko jedną usługę.
(6) Rodzaje ryzyka związane z SWE w sektorze przestrzeni kosmicznej obejmują burze radiacyjne, które mogą uszkadzać elektronikę statków kosmicznych, co w najgorszym przypadku sprawia, że są one niezdatne do użytku, oraz burze magnetyczne, które mogą dramatycznie zwiększać oporność, wpływając tym samym na przewidywaną trajektorię obiektów kosmicznych, co tymczasowo komplikuje operacje statków kosmicznych i koordynowanie ruchu w przestrzeni kosmicznej. Użytkownicy usługi SWE sektora przestrzeni kosmicznej powinni zatem obejmować operatorów statków kosmicznych oraz podmioty koordynujące ruch w przestrzeni kosmicznej, takie jak podmioty zajmujące się obserwacją i śledzeniem obiektów kosmicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.469 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/469 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do wyboru unijnej usługi w zakresie pogody kosmicznej na potrzeby podkomponentu zdarzenia pogody kosmicznej Unijnego programu kosmicznego |
| Data aktu: | 12/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/04/2025 |