Decyzja 2/2025 (2025/409) w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy

DECYZJA nr 2/2025 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A UKRAINĄ W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW
z dnia 17 stycznia 2025 r.
w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy [2025/409]

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 , w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 1/2023 2  Wspólny Komitet przyjął swój regulamin wewnętrzny.

(2) Zgodnie z art. 7 Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), ustanowiony w ust. 1 tego artykułu Wspólny Komitet prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów i może przyjmować decyzje w tym względzie.

(3) Od 2019 r. pojazdy zarejestrowane w Unii mają być wyposażane w inteligentne tachografy spełniające wymogi rozdziału II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3 , natomiast od 2010 r. pojazdy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe zarejestrowane w Ukrainie mają być wyposażane w tachografy cyfrowe spełniające wymogi Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe 4  ("AETR").

(4) W porównaniu z tachografem cyfrowym, inteligentny tachograf posiada kluczowe dodatkowe funkcje określone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, które umożliwią lepsze egzekwowanie Umowy. Zapisywanie położenia pojazdu umożliwi lepsze egzekwowanie art. 4 Umowy, natomiast zdolność wczesnego zdalnego wykrywania możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia umożliwi lepsze egzekwowanie art. 5D ust. 2 lit. c) pkt (ii) Umowy.

(5) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, powinna ona umożliwiać przewoźnikom drogowym towarów stosowanie bardziej skutecznych urządzeń kontroli niż tachografy cyfrowe przewidziane w AETR, ponieważ brak takiego zapisu mógłby ograniczyć skuteczność egzekwowania Umowy przez właściwe organy.

(6) Bardziej szczegółowe zapisy tachografu dostarczane przez inteligentne tachografy mogłyby zatem znacznie usprawnić wdrażanie Umowy dzięki dopuszczeniu korzystania z takich zapisów na podstawie jej art. 5B ust. 4.

(7) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, należy zatem zezwolić na instalowanie i użytkowanie w Unii i w Ukrainie inteligentnych tachografów spełniających odpowiednie wymogi rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 5  w pojazdach wykonujących przewozy na podstawie Umowy. Nie uniemożliwia to jednak pojazdom wykonującym przewozy na podstawie Umowy dalszego korzystania z tachografów cyfrowych zgodnie z AETR.

(8) Komisja Europejska powinna być odpowiedzialna za zapewnienie Ukrainie niezbędnych certyfikatów i kluczy do rozwoju infrastruktury inteligentnych tachografów. Ukraina powinna zatem uznać rolę Komisji Europejskiej w funkcjonowaniu systemu inteligentnych tachografów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"tachograf" oznacza urządzenie przeznaczone do instalowania w pojazdach w celu automatycznego lub półautomatycznego wyświetlania, rejestrowania, drukowania, przechowywania i wysyłania szczegółowych danych dotyczących ruchu, w tym prędkości takich pojazdów i danych dotyczących pewnych okresów aktywności osób kierujących tymi pojazdami;
2)
"inteligentny tachograf" oznacza tachograf cyfrowy spełniający następujące wymogi:
a)
automatyczne zapisywanie położenia pojazdu w pewnych punktach podczas dziennego okresu pracy, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
b)
wczesne zdalne wykrywanie możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
c)
posiadanie interfejsu do inteligentnych systemów transportowych, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014; oraz
d)
zgodność ze specyfikacjami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/799 z następującymi dostosowaniami:
(i)
"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina";
(ii)
do celów podsekcji 4.1 załącznika IC pkt 229 znakiem wyróżniającym dla Ukrainy jest "UA".
Artykuł  2

Użytkowanie inteligentnych tachografów

Pojazdy zarejestrowane w Unii i w Ukrainie wyposażone w inteligentne tachografy mogą być wykorzystywane do wykonywania przewozów, o których mowa w art. 4 Umowy.

Artykuł  3

Homologacja typu inteligentnych tachografów i certyfikacja głównego organu certyfikacji

1. 
Homologacja typu inteligentnych tachografów odbywa się zgodnie z procedurą określoną w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 165/2014 z następującymi dostosowaniami:

"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina".

2. 
Ukraina uznaje, że świadectwo interoperacyjności wydane zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 jest wydawane przez jedno laboratorium w imieniu i na odpowiedzialność Komisji Europejskiej.
3. 
Ukraina uznaje, że Komisja Europejska działa jako Główny Europejski Organ Certyfikacji (ERCA) w ramach określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/799.
4. 
Komisja Europejska dostarcza właściwym organom Ukrainy materiały kryptograficzne do celów wydawania kart do tachografów kierowcom, warsztatom, przedsiębiorstwom i organom kontroli, zgodnie z polityką certyfikacji ERCA i polityką certyfikacji Ukrainy.
Artykuł  4

Instalacja, przeglądy, użytkowanie urządzeń i egzekwowanie przepisów

Przepisy rozdziałów IV-VI i art. 38 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 stosuje się z następującymi dostosowaniami:

"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina".

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2025 r.
1 Dz.U. UE L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
2 Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego (Dz.U. UE L 123 z 8.5.2023, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/928/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. UE L 60 z 28.2.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/165/oj).
4 Dz.U. WE L 95 z 8.4.1978, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1977/2829/oj.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych (Dz.U. UE L 139 z 26.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2016/799/oj).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.409

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2/2025 (2025/409) w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy
Data aktu: 17/01/2025
Data ogłoszenia: 25/02/2025
Data wejścia w życie: 17/01/2025