uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 15 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/642/WPZiB 1 .
(2) W dniu 24 lutego 2022 r. prezydent Federacji Rosyjskiej ogłosił operację wojskową w Ukrainie i rosyjskie siły zbrojne rozpoczęły atak na Ukrainę, w tym z terytorium Białorusi. Taki atak jest jawnym naruszeniem integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
(3) W dniu 2 marca 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/356 2 , którą zmieniono tytuł decyzji 2012/642/WPZiB i wprowadzono dalsze środki ograniczające w odpowiedzi na udział Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.
(4) W konkluzjach z dnia 19 lutego 2024 r. Rada stanowczo potępiła fakt, że białoruski reżim nadal wspiera Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, i zaapelowała do Białorusi, aby zaprzestała tych działań i przestrzegała swoich zobowiązań międzynarodowych.
(5) Ze względu na powagę sytuacji Rada uważa, że należy zmienić kryteria umieszczania w wykazie osób, podmiotów i organów podlegających zamrożeniu ich funduszy i zasobów gospodarczych oraz zakazowi udostępniania im takich funduszy i zasobów gospodarczych, aby umożliwić stosowanie ukierunkowanych środków ograniczających wobec osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów stanowiących część kompleksu wojskowo-przemysłowego na Białorusi, wspierających, materialnie lub finansowo, lub czerpiących z niego korzyści.
(6) Konieczne jest także wzmocnienie zakazu wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do technologicznego wzmocnienia sektora obrony i bezpieczeństwa Białorusi, na rzecz podmiotów umieszczonych w wykazie osób prawnych, podmiotów lub organów w załączniku II do decyzji 2012/642/WPZiB.
(7) Należy również rozszerzyć wykaz produktów, które mogłyby przyczynić się do wzmocnienia potencjału wojskowego i technologicznego Białorusi lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa, poprzez umieszczenie w wykazie produktów wykorzystywanych przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produktów, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji systemów wojskowych Białorusi, w tym chemicznych prekursorów do produkcji środków rozpraszania tłumu, oprogramowania związanego z maszynami komputerowego sterowania numerycznego (CNC), rud i związków chromu oraz kontrolerów wykorzystywanych do sterowania bezzałogowymi statkami powietrznymi.
(8) Należy również nałożyć dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się do wzmocnienia potencjału przemysłowego Białorusi, takich jak pierwiastki chemiczne, wyroby pirotechniczne i materiały palne.
(9) Ponadto, aby zminimalizować ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy rozszerzyć wykaz towarów i technologii objętych zakazem tranzytu przez terytorium Białorusi w odniesieniu do towarów i maszyn, które mogłyby przyczynić się w szczególności do wzmocnienia białoruskich zdolności przemysłowych.
(10) Należy wprowadzić odstępstwa dotyczące dostarczania niektórych towarów i maszyn niezbędnych dla cywilnych niedostępnych publicznie sieci łączności elektronicznej.
(11) Ponadto należy wprowadzić dalsze ograniczenia na przywóz aluminium pierwotnego, który pozwala Białorusi na zróżnicowanie źródeł przychodów, a tym samym umożliwia jej udział w agresji Rosji wobec Ukrainy.
(12) Należy nałożyć ograniczenie na sprzedaż, dostawę, przekazywanie, wywóz lub dostarczanie oprogramowania związanego z poszukiwaniem ropy naftowej i gazu w celu dalszego ograniczenia zdolności Białorusi w zakresie poszukiwania i produkcji ropy naftowej i gazu oraz zminimalizowania ryzyka obchodzenia środków ograniczających z wykorzystaniem terytorium Białorusi.
(13) Aby uniemożliwić podmiotom unijnym przyczynianie się do rozwoju infrastruktury Białorusi, należy wprowadzić zakaz na świadczenie usług budowlanych, w szczególności robót inżynieryjnobudowlanych.
(14) Zakaz dotyczy sprzedaży, dostawy, przekazywania, wywozu lub dostarczania, bezpośrednio lub pośrednio, oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oraz oprogramowania do projektowania przemysłowego i produkcji przemysłowej na rzecz Republiki Białorusi, jej rządu, jej organów publicznych, podmiotów prawa publicznego lub agencji publicznych, lub jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej, jakiegokolwiek podmiotu lub organu działających w ich imieniu lub pod kierownictwem takiej osoby prawnej, podmiotu lub organu. Należy wyjaśnić, że sprzedaż, udzielanie licencji lub przekazywanie w jakikolwiek inny sposób praw własności intelektualnej lub tajemnic przedsiębiorstwa związanych z tym oprogramowaniem jest zakazane.
(15) Należy wprowadzić odstępstwo od zakazu świadczenia usług budowlanych, architektonicznych i inżynieryjnych, usług doradztwa prawnego i usług doradztwa informatycznego, jeżeli usługi te są absolutnie niezbędne do funkcjonowania przedstawicielstwa konsularnego lub dyplomatycznego Białorusi znajdującego się w państwie członkowskim.
(16) Należy także rozszerzyć zakres zakazu przyjmowania depozytów, aby uwzględnić depozyty od osób prawnych, podmiotów lub organów, które mają siedzibę w państwach trzecich i w przypadku których większość praw własności należy do obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych na Białorusi. Ponadto uzależnia ona przyjmowanie depozytów na potrzeby niezakazanego handlu transgranicznego od wydania uprzedniego zezwolenia przez właściwe organy krajowe.
(17) Należy także zakazać świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz obywateli białoruskich lub osób fizycznych zamieszkałych na Białorusi, i aby ograniczyć obchodzenie tego zakazu, przewiduje się, że obywatele białoruscy lub osoby fizyczne zamieszkałe na Białorusi nie mogą być właścicielami ani nie mogą kontrolować osób prawnych, podmiotów lub organów świadczących takie usługi, a także nie mogą zajmować jakichkolwiek stanowisk w ich organach zarządzających.
(18) Aby ułatwić działania społeczeństwu obywatelskiemu i mediom, należy wprowadzić, pod pewnymi warunkami, wyłączenie z zakazu dotyczące używania na Białorusi banknotów denominowanych w dowolnej walucie urzędowej państwa członkowskiego, jeżeli jest to niezbędne dla działań społeczeństwa obywatelskiego i mediów, które bezpośrednio propagują na Białorusi demokrację, prawa człowieka lub praworządność.
(19) Ponadto, aby ograniczyć ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy zmienić zakaz drogowego transportu towarów na terytorium Unii, w tym w tranzycie, przez przedsiębiorstwa w co najmniej 25 % należące do białoruskiej osoby fizycznej lub prawnej. Podmiotom, które miały siedzibę w Unii przed dniem 8 kwietnia 2022 r. i działały już jako przedsiębiorstwa transportu drogowego, należy zakazać dokonywania jakichkolwiek zmian w ich strukturze kapitałowej, które zwiększyłyby procentowy udział będących własnością białoruskiej osoby fizycznej lub prawnej, białoruskiego podmiotu lub białoruskiego organu, chyba że po takiej zmianie odsetek ten pozostaje poniżej 25 %..
(20) Aby ułatwić zwalczanie powrotnego wywozu niektórych towarów, podmioty unijne, które sprzedają, dostarczają, przekazują lub wywożą takie towary do państw trzecich innych niż państwa wymienione w załączniku IVa do decyzji 2012/642/WPZiB, mają obowiązek wdrożenia mechanizmów należytej staranności umożliwiających identyfikację i ocenę ryzyka wywozu na Białoruś oraz ograniczanie tego ryzyka. Ponadto podmioty unijne są zobowiązane do zapewnienia, aby osoby prawne, podmioty i organy z siedzibą poza Unią, będące ich własnością lub znajdujące się pod ich kontrolą, również wdrażały te wymogi.
(21) Należy wprowadzić odstępstwo zezwalające na uwolnienie środków finansowych, które zostały zamrożone z powodu zaangażowania w ich transfer banku pośredniczącego umieszczonego w wykazie, pod warunkiem że transfer odbywa się między dwiema nieumieszczonymi w wykazie osobami fizycznymi lub prawnymi, podmiotami lub organami i odbywa się z wykorzystaniem rachunków w nieumieszczonych w wykazie instytucjach kredytowych, a także wprowadzić odstępstwo zezwalające na uwolnienie środków finansowych, które zostały zamrożone z powodu zaangażowania w ich transfer banku emitującego umieszczonego w wykazie, pod warunkiem że transfer odbywa się między dwiema nieumieszczonymi w wykazie osobami fizycznymi lub prawnymi, podmiotami lub organami.
(22) Poza tym należy wprowadzić pewne zmiany w odniesieniu do przepisów decyzji 2012/642/WPZiB, w tym w odniesieniu do przepisów dotyczących wyłączeń i odstępstw od zakazu wywozu towarów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii. Ponadto istotne jest, by skreślić odniesienia do okresów przejściowych, które wygasły, oraz inne odniesienia, które nie są niezbędne do osiągnięcia zgodności z niektórymi przepisami tej decyzji. Celem usunięcia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywołanie skutków prawnych w odniesieniu do wygasłych lub nadal obowiązujących umów ani w odniesieniu do stosowalności tych okresów przejściowych.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/642/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.391 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/391 w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy |
| Data aktu: | 24/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/02/2025 |