uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 70,
(1) Od wielu lat na unijny rynek wina ma wpływ strukturalne zmniejszenie konsumpcji w Unii. Ponadto w ostatnich latach unijny sektor wina stawiał czoła poważnym wyzwaniom. Spadek sprzedaży spowodowany zamknięciem sektora hotelarsko-gastronomicznego podczas pandemii COVID-19 nie został w pełni zrekompensowany wzrostem konsumpcji w domu. Po pandemii kryzys związany ze wzrostem kosztów utrzymania i niestabilna sytuacja międzynarodowa wpłynęły na popyt na wino, zarówno na rynku unijnym, jak i na najważniejszych rynkach eksportowych.
(2) Ponadto wydaje się, że wśród konsumentów na całym świecie zwiększa się popyt na lżejsze wina, zwłaszcza białe, różowe i musujące, ze szkodą dla tradycyjnych win czerwonych. Skutkiem tendencji strukturalnych i zmian w popycie na wino połączonych z niekorzystną koniunkturą w ostatnich latach jest występująca okresowo nierównowaga na rynku i zwiększona niepewność wśród plantatorów winorośli co do ich decyzji inwestycyjnych i wyboru odmian winorośli.
(3) Ponadto duży wpływ na plantatorów winorośli mają coraz częstsze i groźniejsze niekorzystne zdarzenia meteorologiczne i coraz bardziej ekstremalne warunki pogodowe, a także rosnące koszty nakładów, co utrudnia wybór odpowiedniego terminu na sadzenie i zabezpieczenie inwestycji i często prowadzi do opóźnienia decyzji o złożeniu wniosku.
(4) W związku z tym wielu plantatorów winorośli, aby poprawić swoją konkurencyjność i określić najlepszy moment na ponowne sadzenie winnic po wykarczowaniu, musi dokładnie przeanalizować, które odmiany winorośli są bardziej odporne na susze i choroby lub lepiej dostosowane do zmieniającego się popytu konsumentów.
(5) Zgodnie z art. 9 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/274 2 plantatorzy winorośli mogą złożyć taki wniosek o ponowne sadzenie w dowolnym czasie w ciągu tego samego roku winiarskiego, w którym ma miejsce wykarczowanie. Państwa członkowskie mogą jednak zdecydować, że wnioski o wydanie zezwolenia na ponowne sadzenie mogą być składane do końca drugiego roku winiarskiego następującego po roku, w którym miało miejsce wykarczowanie.
(6) Plantatorom winorośli, którzy wykarczują winnice, należy dać więcej czasu na przeanalizowanie sytuacji przed podjęciem decyzji, czy w ogóle chcą zastąpić swoje stare winnice, a jeżeli się na to zdecydują, na wybór odmiany winorośli i metod uprawy, które są najlepiej dostosowane do zmieniającego się klimatu i popytu konsumentów.
(7) Aby umożliwić plantatorom winorośli podjęcie świadomej decyzji, konieczne jest przedłużenie o 3 lata okresu, na jaki państwa członkowskie mogą zezwolić między karczowaniem winnicy a złożeniem wniosku o zezwolenie na ponowne nasadzenia.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274.
(9) Środek przewidziany w niniejszym rozporządzeniu jest zgodny z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.340 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/340 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274 w odniesieniu do procedury udzielania zezwoleń na ponowne sadzenie winnic |
| Data aktu: | 19/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2025 |